Raad van State doet uitspraak in burenruzie over paardrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Re: Raad van State doet uitspraak in burenruzie over paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:46

Er zijn geen wettelijke regels voor het maximum aantal paarden per hectare. Er is wel een wettelijke grens voor het hobbymatig houden van paarden, die ligt op maximaal vijf paarden. Daarboven is het niet verboden, maar wordt je wel beschouwd als bedrijf (en moet je aan bepaalde milieuregels voldoen).

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:47

Lieser schreef:
Er zijn geen wettelijke regels voor het maximum aantal paarden per hectare. Er is wel een wettelijke grens voor het hobbymatig houden van paarden, die ligt op maximaal vijf paarden. Daarboven is het niet verboden, maar wordt je wel beschouwd als bedrijf (en moet je aan bepaalde milieuregels voldoen).

Heb je een link van dit aantal ?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:51

Lieser schreef:

Nee er is geen wettelijk aantal maximaal paarden of wat voor dieren dan ook als particulier. Er worden door verschillende instanties verschillende zienswijzen gehanteerd.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:52

Geen link, maar die staan in afdeling 22.3 van het Omgevingsplan van elke gemeente. In paragraaf 22.3.25 van het Omgevingsplan (wat vroeger het bestemmingsplan was) staan regels voor het fokken, houden of trainen van landbouwhuisdieren, andere zoogdieren of vogels. Deze regels gelden voor het fokken, houden of trainen van meer dan 25 vogels of meer dan 5 zoogdieren (dus ook voor paarden).
Het omgevingsplan van jouw gemeente kun je via de gemeentepagina vinden, of via 'regels op de kaart' op de website van het Omgevingsloket..

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:52

Oehlala schreef:
Lieser schreef:

Nee er is geen wettelijk aantal maximaal paarden of wat voor dieren dan ook als particulier. Er worden door verschillende instanties verschillende zienswijzen gehanteerd.

Nee hoor.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:56

Vijf voor particulieren volgens mij.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 23:16

Voor zover ik weet is/was het idd maximaal 5, daarboven ben je bedrijfsmatig.
Maar mijn kennis is ±20 jaar oud. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:29

Maar pony's mag meer toch?
Maar heb me daar nooit in verdiept.
Hier werd ook altijd gezegd 5.
Maar volgens mij zit het wat preciezer in elkaar. Ivm de mest wet

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:19

DuoPenotti schreef:
Maar pony's mag meer toch?
Maar heb me daar nooit in verdiept.
Hier werd ook altijd gezegd 5.
Maar volgens mij zit het wat preciezer in elkaar. Ivm de mest wet

Dan kijk je toch gewoon in de omgevingswet?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:20

Waarom zou ik daar kijken als ik er maar 2 heb? :)
En mij daarin verdiepen geen meerwaarde heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:22

Lieser schreef:
Geen link, maar die staan in afdeling 22.3 van het Omgevingsplan van elke gemeente.

Aangezien iedere gemeente z'n eigen omgevingsplan heeft, kan dat dus van gemeente tot gemeente verschillen.
Kortom, er is geen landelijke wetgeving die een concreet aantal hobbymatig te houden paarden aangeeft.

Mestwetgeving gaat in vanaf 3 (of 3,5, weet ik niet meer) ha grond. Onder die 3 of 3,5 ha hoef je geen mestboekhouding te voeren en telt paardenmest (nog) niet mee.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:39

DuoPenotti schreef:
Waarom zou ik daar kijken als ik er maar 2 heb? :)
En mij daarin verdiepen geen meerwaarde heeft.

Oh ja ik vatte je opmerking op als in dat je zoekende was omdat je aangaf het dus niet te weten.

Met 2 zou ik het idd ook niet opzoeken.

Www.regelsopdekaart.nl kun je je eigen adres invoeren en dus ook op het beleid kijken wat geldt in je gemeente.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:38

Nee was als reactie op de voorgaande post :)

Voor mijzelf is het niet van toepassing, moet er niet aan denken 5 te hebben.
1 zou al voldoende zijn, maar dat kan niet.

Maar wel bedankt voor de link :j

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:22

Alja schreef:
journee schreef:
Paarden plas in een zandpaddock ruikt je normaal niet, dat spoelt na elke regenbui weg. Niet uitgemeste stallen of een mesthoop kunnen wel stinken. Daarom zijn er ook wettelijke regels betreft afstanden tot naburige percelen en aantal dieren wat een particulier mag houden. Een rijbak kan stofoverlast veroorzaken. Daarom zijn ook hier wettelijke regels voor. Vaak vergunningsplichtig, maar ook regels betreft de grote, afstand tot naburige percelen en soms worden dichte wanden of hagen verplicht en er kan een verplichting zijn om de rijbakbodem nat te houden. Dit laatste is vaak via de rechtbank af te dwingen als er daadwerkelijk overlast wordt

Ik zou graag eens een goed onderbouwd stuk willen lezen waarop staat hoeveel paarden een particulier mag hebben.
Mijn buren hebben namelijk een kavel van 2000m2 ( daar staat een huis op, twee schuren, tuin, rijbak, zand paddock) maar hebben wel 5/6 fjorden paarden.
Naar mijn idee is dat echt teveel paarden naar verhouding wat ze aan grond hebben.
Ik kan alleen maar vinden dat een particulier zoveel paarden mag hebben als ze zelf willen.

In principe mag een particulier net zoveel dieren houden als ze willen. Bij meer dan 5 paarden groter dan 1,56cm of 12 pony’s onder deze maat dient er wel een mestboekhouding te worden bijgehouden.

https://www.mestcontainer.com/moet-particuliere-mestopslag-wettelijk-aan-voldoen/#:~:text=Gegevens%20uit%20RVO%2D%20Diergebonden%20normen,een%20mestboekhouding%20bij%20te%20houden.

Betreft gegelgeving is het ook van belang of het perceel binnen of buiten de bebouwde kom ligt. Binnen de bebouwde kom zijn de regels wat strenger.

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR694288

Heb je overlast van de paarden dat je deze vraag stelt? Dan kan een goed gesprek misschien ook helpen. Zo kun je bijvoorbeeld vragen of de mest bijvoorbeeld verder van jullie woning of in een meer afgesloten ruimte kan worden opgeslagen of vaker kan worden afgevoerd. Lopen de paarden in een paddock en ruik je de urine of heb je last van zand, dan kun je verzoeken deze in droge periodes te sproeien.

Mochten de buren hiervoor niet openstaan, dan hun je dit bij de gemeente aankaarten. Als er in jouw gemeente geen regels zijn om jouw klacht te ondersteunen, zul je dit via een rechtzaak kunnen proberen af te dwingen.

Over het aantal paarden wat iemand houdt heb je niets te zeggen, maar als je overlast ervaart mag je dit natuurlijk wel aankaarten. Als jouw klacht gegrond blijkt zullen de buren ook hun manier van paardenhouden moeten aanpassen.