Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lieser schreef:Er zijn geen wettelijke regels voor het maximum aantal paarden per hectare. Er is wel een wettelijke grens voor het hobbymatig houden van paarden, die ligt op maximaal vijf paarden. Daarboven is het niet verboden, maar wordt je wel beschouwd als bedrijf (en moet je aan bepaalde milieuregels voldoen).
Lieser schreef:Er zijn geen wettelijke regels voor het maximum aantal paarden per hectare. Er is wel een wettelijke grens voor het hobbymatig houden van paarden, die ligt op maximaal vijf paarden. Daarboven is het niet verboden, maar wordt je wel beschouwd als bedrijf (en moet je aan bepaalde milieuregels voldoen).
Oehlala schreef:Lieser schreef:Er zijn geen wettelijke regels voor het maximum aantal paarden per hectare. Er is wel een wettelijke grens voor het hobbymatig houden van paarden, die ligt op maximaal vijf paarden. Daarboven is het niet verboden, maar wordt je wel beschouwd als bedrijf (en moet je aan bepaalde milieuregels voldoen).
Nee er is geen wettelijk aantal maximaal paarden of wat voor dieren dan ook als particulier. Er worden door verschillende instanties verschillende zienswijzen gehanteerd.
Lieser schreef:Geen link, maar die staan in afdeling 22.3 van het Omgevingsplan van elke gemeente.
DuoPenotti schreef:Waarom zou ik daar kijken als ik er maar 2 heb?
En mij daarin verdiepen geen meerwaarde heeft.
Alja schreef:journee schreef:Paarden plas in een zandpaddock ruikt je normaal niet, dat spoelt na elke regenbui weg. Niet uitgemeste stallen of een mesthoop kunnen wel stinken. Daarom zijn er ook wettelijke regels betreft afstanden tot naburige percelen en aantal dieren wat een particulier mag houden. Een rijbak kan stofoverlast veroorzaken. Daarom zijn ook hier wettelijke regels voor. Vaak vergunningsplichtig, maar ook regels betreft de grote, afstand tot naburige percelen en soms worden dichte wanden of hagen verplicht en er kan een verplichting zijn om de rijbakbodem nat te houden. Dit laatste is vaak via de rechtbank af te dwingen als er daadwerkelijk overlast wordt
Ik zou graag eens een goed onderbouwd stuk willen lezen waarop staat hoeveel paarden een particulier mag hebben.
Mijn buren hebben namelijk een kavel van 2000m2 ( daar staat een huis op, twee schuren, tuin, rijbak, zand paddock) maar hebben wel 5/6 fjorden paarden.
Naar mijn idee is dat echt teveel paarden naar verhouding wat ze aan grond hebben.
Ik kan alleen maar vinden dat een particulier zoveel paarden mag hebben als ze zelf willen.