[GB] 100-jarige Elizabeth rijdt nog steeds paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 18:36

Nou idd. deze mevrouw zei in een interview ook dat ze te voet niet de afstanden af kan leggen wat haar te paard wel lukt. Je kunt er als meerijdende ruiter ook heel veel aan doen om geen ongelukken te krijgen. Bij betuttelende behandeling van ouderen moet ik altijd meteen denken aan de serie Hendrik Groen. Sta voor ouderen klaar, helpt ze, doe wat je kunt doen maar ga ze niet vanuit de hoogte even vertellen wat ze wel of niet mogen doen of hoe ze zich moeten gedragen. Bejaardenhuizen en revalidatie voor ouderen maken het soms wel heel bont met al hun betutteling en regels. Laat dat idd aan hun arts over of hun naaste familie om in overleg te gaan over wat wel of niet verstandig is.. Deze mevrouw zegt ook dat ze hoopt dat als ze valt, ze er niet meer is en dat ze dat ook geen probleem zal vinden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 18:44

Die betutteling hebben we een tijd geleden meegemaakt ook. Er mocht niet gelachen worden of plezier gemaakt worden bij een bezoek aan een dementere persoon. dat was te lawaaierig. 8)7 We mochten alleen fluisterend iets zeggen maar liever zo min mogelijk. nee laat die mensen in zwijgende stilte hun dag uitzitten. :x Vreselijk.

En ik ben motorrijdend of eerder paardrijdend een heel stuk vlotter en normaler dan te voet. Daarin snap ik de mevrouw ook weer. Dat ze nog heel lang mag kunnen rijden en genieten ervan *\o/*

assebassie

Re: [GB] 100-jarige Elizabeth rijdt nog steeds paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 19:10

Haha Rien dan zijn jullie ook geen jonkies meer, voorzichtig hè!
Ik heb mezelf met 65 een nieuw paard kado gegeven van 5 jaar, heb haar al jaren, ik wilde een uitdaging, houdt je jong. En daardoor veel contact met jongeren, ook gunstig!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 19:31

Wat gaaf Assiebassie! Hoe oud is je paard nu dan?

Ik vind het heerlijk zulke verhalen te lezen. Ga zelf richting de 60 en nog 3 a 4 keer per week het bos in met mijn paard. Ben er dankbaar voor dat het nog zonder moeite kan, ben fysiek gelukkig helemaal goed zonder pijntjes, maar dat kan zo veranderen natuurlijk.

Heb wel al een paar keer gemerkt dat er af vallen na je 50e echt pijnlijk wordt....

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 21:43

Paard is nu18 en het is mij gelukt om nog ‘ heel ‘ te zijn, mijn bejaardengym is uitmesten en paarden poetsen. Ben wel een ‘ mooiweerrijder’ geworden :D

Camino_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 22:04

Storm schreef:
Ligt het aan mij of zit ze erop alsof het de eerste keer is?
Ik snap dat ze al erg oud is, maar dit ziet er niet uit als iemand die al jarenlang rijdt.

Sorry dat ik dit nog een keer boven haal. Maar ik moest lachen om de volgende gedachte:
Als je haar (of een andere 100-jarige) ziet lopen, ziet het er ook niet uit of ze dat al hun hele leven doen :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 22:47

Storm schreef:
Ik snap dat ze al erg oud is, maar dit ziet er niet uit als iemand die al jarenlang rijdt.

Ja, dat ligt aan jou.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 08:04

Camino_S schreef:
Storm schreef:

Sorry dat ik dit nog een keer boven haal. Maar ik moest lachen om de volgende gedachte:
Als je haar (of een andere 100-jarige) ziet lopen, ziet het er ook niet uit of ze dat al hun hele leven doen :D

Meer dat ze het al veel te veel gedaan heeft denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:10

Echt respect voor!

100 jaar en dagelijks paardrijden, daar zou ik echt voor tekenen als het nog zou kunnen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:03

Nou idd, fingers crossed!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:12

Ik dacht toch even dat we het over Queen Elizabeth hadden en wilde en snarky opmerking maken dat die al een poosje niet zo vers meer is en vast niet meer rijdt. :') Dacht even dat er een oud topic was afgestoft, haha.

Maar wel heel stoer van deze dame. Ik hoop ook op latere leeftijd nog zoiets te kunnen doen.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:17

office schreef:
Ik vind het niet leuk maar onverantwoord.Ze zit heel wankel en als ze valt breekt ze alles wat er te breken valt.
Erg dom ..zeker in draf .

Liever te vroeg in de kist dan een feestje gemist .

En wat geniet ze er nog van. Geweldig op die leeftijd. *\o/*

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:10

office schreef:
Ik vind het niet leuk maar onverantwoord.Ze zit heel wankel en als ze valt breekt ze alles wat er te breken valt.
Erg dom ..zeker in draf .

En inmiddels is deze beste mevrouw 100 jaar en hobbelt nog heerlijk wat rond.
Zie het maar eens te halen ;)
Dom? Ik denk dat deze mevrouw meer levenservaring heeft dan de meeste hier op bokt. Dat jij dit niet zou doen, is jouw keuze. Zij kiest ervoor om het wel te doen. Dat maakt je toch niet dom? Denk dat deze mevrouw dondersgoed weet wat ze doet :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:39

Als je 100 bent heb je net zoveel kans om in huis te vallen, juist met het paardrijden zal ze haar lichaam beter houden denk ik.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:46

Als ik ooit 100 wordt wil ik gewoon zelf kunnen bepalen wat ik wel of niet doe :D. Waarom sommigen oudere mensen behandelen alsof ze niet zelf kunnen denken is me een raadsel. Ook dat "jeugdjournaalachtige toontje" waarmee sommigen ouderen aanspreken hoef je bij mij niet mee aan te komen :n

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:49

office schreef:
Ik weet zeker dat artsen die in de ouderen zorg werken dit met me eens zijn.

Meh, ik denk dat dit verschilt per arts. Mijn orthopeed vindt paardrijden gevaarlijk (net zoals skiën en wielrennen) maar hij zei tegen mij, lekker blijven doen, ik heb geen invloed op wat voor risicogedrag jij allemaal vertoont buiten het ziekenhuis. :+

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:54

**\O/** En voor deze mevrouw......nog vele jaren rijplezier, **\O/**

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:04

Tallie1979 schreef:
Ik dacht toch even dat we het over Queen Elizabeth hadden en wilde en snarky opmerking maken dat die al een poosje niet zo vers meer is en vast niet meer rijdt. :') Dacht even dat er een oud topic was afgestoft, haha.

Maar wel heel stoer van deze dame. Ik hoop ook op latere leeftijd nog zoiets te kunnen doen.

Je was niet de enige. Ik dacht dit ook :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:44

Britt_xxx schreef:
office schreef:
Ik weet zeker dat artsen die in de ouderen zorg werken dit met me eens zijn.

Meh, ik denk dat dit verschilt per arts. Mijn orthopeed vindt paardrijden gevaarlijk (net zoals skiën en wielrennen) maar hij zei tegen mij, lekker blijven doen, ik heb geen invloed op wat voor risicogedrag jij allemaal vertoont buiten het ziekenhuis. :+

Leven is gevaarlijk. In een hoekje een boek lezen is ook gevaarlijk (je gaat dan dood aan een hartvervetting)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:56

Feit : de meeste mensen overlijden in bed.

:+

Misschien zou het best mooi zijn als zij het anders doet.
Zoals die jockey lang geleden tijdens een race en finishte en won.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Frank_Hayes_(jockey)#:~:text=Frank%20Hayes%20(1901%20%E2%80%93%204%20June,latter%20part%20of%20the%20race.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:11

Letterlijk gestorven in het zadel.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:57

rien10 schreef:
Leven is gevaarlijk. In een hoekje een boek lezen is ook gevaarlijk (je gaat dan dood aan een hartvervetting)

Jeetje, heb ik nog een gevaarlijke hobby! Ik wist niet dat ik zo’n daredevil was. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:59

Britt_xxx schreef:
rien10 schreef:

Jeetje, heb ik nog een gevaarlijke hobby! Ik wist niet dat ik zo’n daredevil was. :D

Ligt natuurlijk wel aan het genre wat je leest :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:03

DuoPenotti schreef:
Britt_xxx schreef:

Ligt natuurlijk wel aan het genre wat je leest :+

Jip en Janneke....

}>

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 01:00

Britt_xxx schreef:
rien10 schreef:

Ai, ik lees meerdere boeken per maand, dan ben ik ook gevaarlijk bezig.