Equitom richt stichting op voor mensen met financiële problemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Equitom richt stichting op voor mensen met financiële problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:25

Hoe zou het met Furion zijn vraag ik me dan af?
Ja off topic, maar zulke paarden geeft wel weer kennis in operatiemogelijkheden.

Al blijft een prothese me altijd te ver gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:57

Cioccolato schreef:
Ik denk juist dat artsen moeten helpen om een grens te trekken. Ik hou niet zo van artsen die 'verder' denken dan.
Maar dat is ieders eigen mening inderdaad, zal altijd zo blijven. Maar dat is wel een argument voor mij om niet zo positief te zijn over zo'n fonds

Op zich heb je die artsen wel nodig om verder te komen in de geneeskunde. Waren die artsen er niet, zou er geen koliekoperatie plaatsvinden, zeg maar. Zou de ontwikkeling stilstaan, dat is ook niet goed.

Ik denk alleen wel dat er een grens bewaakt moet worden. Oók door artsen die verder denken/proberen. Neem bijvoorbeeld een prothese, proberen en concluderen dat het voor een paard niet werkt, is imo niet erg. Maar stug blijven doorgaan... Dat wel. Dat neigt meer naar ego's voeden, dan wat anders.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 16:59

Wie van jullie oordeelt op horen zeggen ?
Wie van jullie oordeelt op wat in het nieuws komt (zoals dit twijfelachtige geval van een prothese) ?

Daarintegen, wie van jullie werkt er daar als vrijwilliger ?
Wie van jullie heeft er (jammer genoeg) op 1,5j meermaals gestaan met meerdere paarden ?
Wie van jullie heeft de compassie, het meedenken en het meezoeken naar oplossingen ervaren van deze kliniek? Zonder Equitom, en het drukken van de rekening door de artsen, stond mijn paard hier ook niet meer.

Zonder equitom en het drukken van de kosten heb ik nooit het plezier gehad van 2 paarden in mijn jeugd, waar ik nog 10j plezier en liefde van heb gehad. Waarvan 1 van de paarden op de tafel heen gegaan is, omdat Tom weigerde verder te gaan, wegens niet verantwoord naar het paard, in tegenstelling tot wat de eigenaar wou. Hier is ook alleen materiaalkosten gerekend.

Wie van jullie kent de cases die Tom idd al gratis doed/deed omdat deze of zo extreem waren en personeel ervan kon leren, of omdat het verhaal zo pakkend is ?

Wie van jullie is vergeten da Equitom “nee” gezegd heeft op Furion ?

Ja, ze maken daar wel eens (vaak) twijfelachtige beslissingen. Maar “horen zeggen” “gelezen dat” doet geen eer aan wat Tom doet. Uiteindelijk door elke keer de grens te verleggen kan hij wel paarden helpen die uiteindelijk aan deze “experimenten” wel iets hebben.
Geneeskunde was nooit zo ver gekomen, geneeskunde zou nooit evolueren als patiënten (mens of paard) geen “proefkonijn” zijn.

Ga eens naar een van zijn zovele gratis lezingen, ga eens met de beste man zelf praten op deze lezingen, hij staat er, hij staat open om in gesprek te gaan, ipv te oordelen over interviews, verhalen en gehoord van.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 17:14

Oke …. Maar in dit geval wil hij dit fonds toch spijzen met giften/geld van derden, van anderen? Althans, zo stond het in Belgische kranten. Dat geeft toch ook wel een wrang gevoel waardoor ik niet 100% kan zeggen dat ik dit nu een zó nobel initiatief vind.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:19

Maar dat is met fondsen voor mensenziektes ook vaak zo? Die worden ook gespijst door donaties van burgers. Dus waarom zou dat dan niet mogen voor paarden en is het dan niet nobel? Ze hebben zelf als kliniek ook al gedoneerd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:24

Citaat:
zoals dit twijfelachtige geval van een prothese

Waarom is dit een twijfelachtig geval ? De beelden zijn wat ze zijn. Je ziet wat je ziet.
Caramel komt uit Noord-Frankrijk, is een been geamputeerd en heeft een prothese gekregen die een belgische firma voor de eerste keer gefabriceerd heeft. Niks meer, niks minder. Ik zie niet in wat hier twijfelachtig aan is.

Ik ken Tom al van toen hij in zijn garage begon...da's al best een hele tijd denk ik :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:51

Lukasje schreef:
Oke …. Maar in dit geval wil hij dit fonds toch spijzen met giften/geld van derden, van anderen? Althans, zo stond het in Belgische kranten. Dat geeft toch ook wel een wrang gevoel waardoor ik niet 100% kan zeggen dat ik dit nu een zó nobel initiatief vind.

Dat is nu wel een beetje de insteek van het concept 'fonds'. Dat dat gespijsd wordt door donaties van derden.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:27

Ik vind het weer zo negatief allemaal. Ieder goed doel wordt gespekt door derden en overal worden daar mensen beter van. Degenen die voor het goede doel werken maar ook degenen die door datzelfde doel geholpen worden.

Maar och jee nu gaat het over Equitom die soms ook eens iets doet met protheses en dan is het allemaal niet goed.

Overal zullen voor- en tegenstanders van zijn. Ik heb zelf geen idee wat ik van zo’n prothese bij een paard vindt. Daarvoor weet ik er veel te weinig van. Wat ik wel lees is dat door dit fonds eigenaren van paarden financieel geholpen kunnen worden met de zorg voor hun paard. Ik snap niet wat je hierop tegen kunt hebben.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:34

Lukasje schreef:

Tot nu toe kwam het 100% op hun eigen bordje te liggen als klanten het niet konden betalen, is dat eerlijker?
Volgens mij is het het meest eerlijk als de eigenaren zelf de kosten dragen. Het is niet de schuld van Equitom dat iemand een paard heeft en te weinig financiële middelen.

Dat er een fonds komt om die druk van de schouders van Equitom iets af te halen vindt ik niet verkeerd.
Het staat een ieder vrij om daar wel of geen geld aan te doneren.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:48

Super initiatief

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:53

Jeetje, ik verschiet ervan dat hier paard-minded mensen zijn die vinden dat een prothese niet kan en neen, die artsen zullen niet verder gaan dan wat de eigenaars voor hun paard wensen. Maar de artsen willen wel onnodige euthanasieën voorkomen. Het zijn ook die artsen die anders voor de opdracht staan om deze overige gezonde paarden te moeten laten inslapen. Als je menselijk bent doet dit wat met je.
Als jullie zelf om één of andere reden een prothese nodig hebben, zullen jullie toch ook geen neen zeggen.
Honden met verlammingen in de achterpoten krijgen een soort van rolstoeltje waarmee ze handig kunnen rennen. Die diertjes zien er ook niet ongelukkig uit.
De artsen van Equiton zullen alle voor- en nadelen met betrekking van een prothese voor een pony goed bestudeerd hebben alvorens dit toe te passen. Ik meende in het filmpje ook vernomen te hebben dat er op gelet wordt dat het paardje niet te zwaar wordt, betreffende het gewicht op de prothese. Alles is perfect bestudeerd en het is aangenaam van zo’n innovatieve artsen te hebben die verder kijken dan de louter klassieke geneeskunde die iedere arts al toepast.
Ik teken onmiddellijk om voor een dergelijk paardje te zorgen en hem of haar nog jarenlang een mooi leven te gunnen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 23:21

BRINTEMEID schreef:
Jeetje, ik verschiet ervan dat hier paard-minded mensen zijn die vinden dat een prothese niet kan en neen, die artsen zullen niet verder gaan dan wat de eigenaars voor hun paard wensen. Maar de artsen willen wel onnodige euthanasieën voorkomen. Het zijn ook die artsen die anders voor de opdracht staan om deze overige gezonde paarden te moeten laten inslapen. Als je menselijk bent doet dit wat met je.
Als jullie zelf om één of andere reden een prothese nodig hebben, zullen jullie toch ook geen neen zeggen.
Honden met verlammingen in de achterpoten krijgen een soort van rolstoeltje waarmee ze handig kunnen rennen. Die diertjes zien er ook niet ongelukkig uit.
De artsen van Equiton zullen alle voor- en nadelen met betrekking van een prothese voor een pony goed bestudeerd hebben alvorens dit toe te passen. Ik meende in het filmpje ook vernomen te hebben dat er op gelet wordt dat het paardje niet te zwaar wordt, betreffende het gewicht op de prothese. Alles is perfect bestudeerd en het is aangenaam van zo’n innovatieve artsen te hebben die verder kijken dan de louter klassieke geneeskunde die iedere arts al toepast.
Ik teken onmiddellijk om voor een dergelijk paardje te zorgen en hem of haar nog jarenlang een mooi leven te gunnen.

Protheses zijn niet ethisch toe te passen op paarden. Door de gewichtverdeling, het feit dat zo'n paard nooit meer op rust kan staan, niet kan vluchten en enorm veel moeite gaat hebben met opstaan en liggen. Om nog maar te zwijgen over hoe pijnlijk protheses nog zijn voor mensen, en hoe moeilijk aanpasbaar terwijl mensen heel duidelijk kunnen praten. De enorm scheve belasting. En artrose die je ontwikkeld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 23:31

Je kan een mens en paard in deze echt niet vergelijken.
Ik vind een paard een prothese geven een vorm van mishandeling.
Een vluchtdier laat je niet afhankelijk zijn van zulk hulpmiddel.
Daarnaast is opstaan en liggen bij een paard ook totaal geen vergelijk met een mens.

Terwijl je kon lezen dat ik wel positief sta voor oprichting van deze stichting.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 00:27

BRINTEMEID schreef:
Jeetje, ik verschiet ervan dat hier paard-minded mensen zijn die vinden dat een prothese niet kan

Ik verschiet ervan dat mensen dit in hun hoofd halen om wél te doen (ik vind het bij een hond ook te ver gaan). Of meerdere zware operaties achter elkaar. Zou je bij een mens wel doen, bij een dier niet.

Er is een verschil in liefdadigheid en egoïstisch zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 02:48

Ik vind het initiatief wel goed.

Ken Tom Mariën nog van voor het Equitom gebeuren en deze grote kliniek. Hij was altijd al de arts waar je heen ging met iets ingewikkelds of als niemand het meer wist en dat is gewoon vaak heel fijn geweest dat hij er dan was. Of je kon nog iets proberen, kreeg antwoorden of het was einde verhaal, maar dan had je wel echt alles aangegrepen.

Een potje is altijd verstandig, maar wat is voldoende? Als iemand keihard heeft gewerkt om een paard te kopen en een potje, maar het potje moet worden aangebroken........Hoe lang duurt het dan voor dat potje weer aangevuld is? Dan mag er in de tussentijd niks gebeuren.

En alles in verhouding. In de basis zou elk paard zo ongeveer hetzelfde kosten in onderhoud. Maar er is echt wel een behoorlijk verschil in hoe mensen hun paard houden en de bijkomende kosten. En de regio......
Als je budget is dat je een "goedkoop" paardje ergens in de wei kan houden, heb je misschien ook een kleiner potje en meer tijd nodig om dat potje aan te vullen. Wil niet zeggen dat iemand een slechte baas is.

Ik vind een prothese te ver gaan. Ook bij honden vind ik rolstoeltjes en een blaas leegdrukken etc echt mijn grens voorbij gaan. Maar dat is dus mijn mening en waar ik mijn grens leg. Ik hoop zelf dan wel dat zo een potje naar echte noodzakelijke operaties en behandelingen gaat, waar dus ook nog echt een hoopvolle toekomst is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:38

Even over Furion, Tom heeft dat geweigerd omdat hij geen pijnvrije toekomst voor hem zag, niet om het geld. Ookal was er geld genoeg dan nog niet .
En achteraf had hij gelijk, Furion liep ergens in Hongarije te strompelen. Zal eens vragen hoe het nu gaat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:40

Wat een heerlijk initiatief.

En ik zou er zo een kleine bijdrage aan willen leveren eerlijk gezegd.

Want wat een luxe was het toen ik 'gewoon' kon besluiten mijn paard te opereren toen dat in september nodig bleek. ja ik heb ook echt scheel gekeken toen ik de rekeningen binnen zag komen. Maar heb me ook gerealiseerd hoe heerlijk het was dat het kon.

En zo'n fonds hoeft van mij niet alles voor iedereen uit te keren. Maar ik heb hier op bokt toch ook al vaker gevallen voorbij zien komen van zulke pech dat ik klein meegedaan heb aan een crowdfunding omdat je het mensen gewoon gunt om het te laten lukken.
En dan lijkt mij zo'n fonds bij een dierenkliniek wel aardig op zijn plek.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:42

pol013 schreef:

Want wat een luxe was het toen ik 'gewoon' kon besluiten mijn paard te opereren toen dat in september nodig bleek. ja ik heb ook echt scheel gekeken toen ik de rekeningen binnen zag komen. Maar heb me ook gerealiseerd hoe heerlijk het was dat het kon.

En zo'n fonds hoeft van mij niet alles voor iedereen uit te keren. Maar ik heb hier op bokt toch ook al vaker gevallen voorbij zien komen van zulke pech dat ik klein meegedaan heb aan een crowdfunding omdat je het mensen gewoon gunt om het te laten lukken.

+:)+
Precies dit.

Echt mensen die het wel voor elkaar hadden. Maar als pech na pech volgt en dat met de prijzen van nu, dan kan het heel snel gaan met je spaarpot.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:38

Als je aan een stichting doneert, en je schrijft vervolgens een factuur aan diezelfde stichting.. Heb je dan echt gedoneerd? >;)

Ik denk dat het initiatief goed is. Ik denk wel dat er in veel cases (de breed uitgemeten worden in de media) veel te ver wordt gegaan en onvoldoende oog is voor welzijn van het paard. De prothese is daar een goed voorbeeld van (doe eens een kritische pijnscore op de gezichtsuitdrukking van die pony en ik denk dat je schrikt). Maar ook andere cases: grove botbreuken met lange, pijnlijke revalidatie en geen uitzicht op ooit weer volledig normaal gebruik.

Een paard is geen dier wat piept, jankt, huilt of schreeuwt. Aan ons de taak om subtiele uitingen van ongemak op te pikken en daarnaar te handelen. Een paard heeft er geen besef meer van dat er geen morgen meer komt, dat zit alleen in ons hoofd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:58

Jasmijn159 schreef:
Als je aan een stichting doneert, en je schrijft vervolgens een factuur aan diezelfde stichting.. Heb je dan echt gedoneerd? >;)

Eh 100% ja.....
je hebt dan dus je tijd en middelen gedoneerd. En dat kost gewoon geld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:04

DuoPenotti schreef:
pol013 schreef:

+:)+
Precies dit.

Echt mensen die het wel voor elkaar hadden. Maar als pech na pech volgt en dat met de prijzen van nu, dan kan het heel snel gaan met je spaarpot.

Precies daarom mijn vraag aan brintemeid wat zij dan genoeg vindt qua potje. Waar niet helemaal duidelijk antwoord op kwam behalve dat 5000 euro normaal zou moeten zijn oid. Dan had mijn paard al dood geweest, want daar zijn we veel meer aan kwijt geweest en wij hadden de mazzel een grotere pot te hebben. Maar ook die heeft een bodem en je moet het daarna wel weer aanvullen.

Helaas luisteren paarden niet dat ze moeten wachten met wat mankeren

Prothese is voor mij gewoon echt te ver. Juist omdat ik ook weet hoe het bij mensen kan voelen en dat een paard 4 benen nodig heeft vanwege gewicht en hoe ze gebouwd zijn. Plus dat het een vluchtdier blijft die het grootste gedeelte van de dag staat. In tegenstelling tot mensen, honden en katten, die veel minder staan, maar juist ook meer liggen en zitten. En veel minder wegen

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:28

een potje voor een gewone opname bij equitom heb je minimaal het dubbele nodig van die 5000 die hier genoemd worden als potje.

Ik ben geen fan van hun, en evenmin van dit fonds, allemaal voor de fijne aandacht

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:42

Luna2006 schreef:
een potje voor een gewone opname bij equitom heb je minimaal het dubbele nodig van die 5000 die hier genoemd worden als potje.

Ik ben geen fan van hun, en evenmin van dit fonds, allemaal voor de fijne aandacht

Wqarom ben je geen fan van hun? En ben je al bij Equitom geweest?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:03

Ik vraag me af bij welke kliniek je tegenwoordig nog wel ver komt met 5000 en ze moeten serieus wat onderzoek en behandeling doen...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:20

pol013 schreef:
Jasmijn159 schreef:

Eh 100% ja.....
je hebt dan dus je tijd en middelen gedoneerd. En dat kost gewoon geld.

Ja zeker kosten tijd en middelen geld, maar als die kosten vervolgens gedekt worden door de stichting, dan is dat toch een gekke constructie? Ze doneren zelf aan de stichting die vervolgens hun rekening gaat betalen als de klant het niet kan? Dan ben je niet aan het doneren, maar vooral geld van links naar rechts aan het schuiven volgens mij.