Fors meer dure paarden geëxporteerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:51

Rizette schreef:
Desty schreef:
Wat een gigantische bedragen.

Ervaar toch een vervelende nasmaak aan dit bericht. De waarheid maar; 940 miljoen voor varkens. Dat is vast niet omdat ze zo goed kunnen springen :

Nee, omdat we de betere varkens hebben op de wereld. Kunnen we trots op zijn dat Nederland het zo goed doet qua landbouw - en paardengebeuren. We lopen zogezegd absoluut niet achteraan. Niet qua kwaliteit en niet qua welzijn.

Als kun je met al onze mestoverschotten je serieus gaan afvragen of we dit soort bedrijvigheid wel moeten willen in dit land.

Mest is een nationaal probleem, de opbrengst van die varkenshouder is particuliere winst.
Hoe trots vind je dat ik daar op moet zijn?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:52

Rizette schreef:
pol013 schreef:
Het wordt niet alleen moeilijk gemaakt (wat ook klopt hoor).
Het ís ook gewoon moeilijker. Ze zijn niet voor niets ooit tot het huidige systeem gekomen.

En dat weet ik als paardenhouder met paarden 24/7 maar al te goed. Soms wilde ik dat ik er gewoon vrede mee kon hebben om ze lekker droog op te sluiten in een stal.

Dan heb je er even goed veel werk mee. Heb ervaring met beide systemen. Voor sommige paarden is het fijn om 24 uur buiten te staan maar lang niet voor allemaal en voor geen enkel paard is het fijn om zonder een grote inloopstal met een fijne bodem waar ze droog in kunnen liggen maar buiten te staan. Dus dan heb je alsnog ook buiten het stalwerk.Het is arbeidsintensief.

Jawel. Beide zijn veel werk.
Maar er zijn bij buitenhuisvesting af en toe enorme pieken. En ook momenten dat je ondanks al je inspanningen niet het optimale kunt verzorgen. En dak en muren heffen een aantal externe factoren nu eenmaal meer efficiënt op.

tengeltje11

Re: Fors meer dure paarden geëxporteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:15

De landbouw is een cirkel die gecreeerd is over tientallen jaren en waar je niet zomaar een schakel van kan veranderen.

Nu heb je als bedrijf xxx-tig dieren nodig om rond te komen en er is schaarste qua land, dus alles buiten is vaak praktisch niet haalbaar.

De kleinere boeren vallen ertussen omdat het niet meer rendabel is, dus is enkel de bijna industriële landbouw nog houdbaar.

Zoiets verander je niet in 1-2-3, en met de jaren blijft het zo verdergaan.

Tuurlijk moet je kijken naar dierwelzijn enzo, maar net wij, de consument hebben dit mee gecreëerd.

De doorsnee mens koopt liefst de goedkoopste varkensworst….
Dus dan moet de opfok van die binnenlandse varkens zo goedkoop mogelijk, anders is dat Chinees vlees veel te goedkoop in vergelijking met het onze…

Mijn inziens is de vervuiling van industrie een veel groter probleem dat het mestprobleem….

Maar bon, met die industrie verdienen heel veel hoge piefen veel geld, met de landbouw niet… dus we steken het vooral op de landbouw, daar doet hun portemonnee minder pijn van…

MarjanB

Re: Fors meer dure paarden geëxporteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:55

En het mestprobleem is ook vooral op papier. Als je net aan de andere kant van de grens zit mag je ineens meer mest uitrijden.

Gelukkig zien ze in de eu ambtenarij nu ook het belang van boeren in nu de vrede op de wereld een beetje wordt opgeschud..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:20

Dees schreef:
Desty schreef:
Wat een gigantische bedragen.

Ervaar toch een vervelende nasmaak aan dit bericht. De waarheid maar; 940 miljoen voor varkens. Dat is vast niet omdat ze zo goed kunnen springen :

Nee, omdat we de betere varkens hebben op de wereld. Kunnen we trots op zijn dat Nederland het zo goed doet qua landbouw - en paardengebeuren. We lopen zogezegd absoluut niet achteraan. Niet qua kwaliteit en niet qua welzijn.

Als kun je met al onze mestoverschotten je serieus gaan afvragen of we dit soort bedrijvigheid wel moeten willen in dit land.

Mest is een nationaal probleem, de opbrengst van die varkenshouder is particuliere winst.
Hoe trots vind je dat ik daar op moet zijn?[/quote]
Kunstmest niet meer gebruiken, zijn we al een heel eind , scheelt ook enorm in vervuiling. Nu zijn de boeren nog verplicht om kunstmest te gebruiken. Te grote financiele belangen voor de producenten. Afschaffen en weer natuurlijke mest gebruiken is ook veel beter voor de bodem. Onder een hoopje kunstmest zitten geen wormen onder een hoopje mest wel.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:09

MarjanB schreef:
En het mestprobleem is ook vooral op papier. Als je net aan de andere kant van de grens zit mag je ineens meer mest uitrijden.

Gelukkig zien ze in de eu ambtenarij nu ook het belang van boeren in nu de vrede op de wereld een beetje wordt opgeschud..

Dat is logisch omdat er in bijv. Duitsland veel minder dieren per hectare worden gehouden. Dan moet je alle grenzen weg gaan denken in de EU. Betekent ook dat de eventuele ruimte die er in andere landen is dan wordt opgesoupeerd door en ten behoeve van de Nederlandse boeren. Ik denk niet dat de buitenlandse boeren daar blij van worden. En de inmiddels zeer kwetsbare natuur in Nederland wordt daar ook niet beter van.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:10

[/quote]
Kunstmest niet meer gebruiken, zijn we al een heel eind , scheelt ook enorm in vervuiling. Nu zijn de boeren nog verplicht om kunstmest te gebruiken. Te grote financiele belangen voor de producenten. Afschaffen en weer natuurlijke mest gebruiken is ook veel beter voor de bodem. Onder een hoopje kunstmest zitten geen wormen onder een hoopje mest wel.[/quote]

Helemaal mee eens. Ook vanwege de hoge uitstoot van de kunstmestfabrieken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:24

henshem schreef:
MarjanB schreef:

Dat is logisch omdat er in bijv. Duitsland veel minder dieren per hectare worden gehouden. Dan moet je alle grenzen weg gaan denken in de EU. Betekent ook dat de eventuele ruimte die er in andere landen is dan wordt opgesoupeerd door en ten behoeve van de Nederlandse boeren. Ik denk niet dat de buitenlandse boeren daar blij van worden. En de inmiddels zeer kwetsbare natuur in Nederland wordt daar ook niet beter van.

Het gaat niet om de grootte van het land maar hoeveel mest je per hectare uit mag rijden. Dat verschilt enorm. Dus als je langs hetzelfde natuurgebied zit, mag je in Duitsland meer mest uitrijden per hectare dan in NL

En dat alleen omdat de nl overheid strengere regels hanteert dan de eu.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:50

MarjanB schreef:
MarjanB schreef:

Het gaat niet om de grootte van het land maar hoeveel mest je per hectare uit mag rijden. Dat verschilt enorm. Dus als je langs hetzelfde natuurgebied zit, mag je in Duitsland meer mest uitrijden per hectare dan in NL

En dat alleen omdat de nl overheid strengere regels hanteert dan de eu.[/quote]
Om de bomen zogenaamd te sparen waar nu minstens de helft van uit het bos gezaagd wordt door de natuurbeheerders omdat het kassa is.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:55

MarjanB schreef:
Flubberboot schreef:
Plus boeren worden nu massaal uitgekocht door de overheid. In mijn omgeving kan ik zo 5 boeren noemen die hun bedrijf stop zetten en een bedrag van jewelste krijgen.

Maar dat is een hele andere discussie geloof ik

En toch zouden die vaak liever boer blijven in een goed ondernemersklimaat dan nu een zak geld krijgen. En dan? Wat gaat er gebeuren met de grond? Vernatten, jakobskruid, akkerbouw?

Dat zijn wel mensen die normaal boer zouden blijven. Maar alle regels en wetten maken het niet leuk en erg duur. Als je dan een kans hebt om je bedrijf te verkopen, snap ik wel dat ze die pakken. Is voor zo veel boeren nu echt niet meer te doen.