Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Ik zie eigenlijk nooit een paard op neckrope echt correct gereden worden dressuurmatig, het is wat 996981 zegt. Dan drukken ze zich er uit, maken zich scheef, drukken de rug weg, kantelen het hoofd etc.
Daarom ben ik er ook niet zo wild van..al zal het voor de afwisseling leuk zijn.
Manubres:
Wat jij omschrijft heb ik Gaetan Blockland zien doen..was dan wel op een show. Maar eerst een kur met S&T en toen S&T er uit en een stukje zonder hoofdstel/ bit en op neckrope. Wel op een PRE, die zijn mensgericht.
https://youtu.be/kWRipEf7SyY?si=d7o38YWPXHCZPxF1
Elisa2 schreef:Ik zie eigenlijk nooit een paard op neckrope echt correct gereden worden dressuurmatig, het is wat 996981 zegt. Dan drukken ze zich er uit, maken zich scheef, drukken de rug weg, kantelen het hoofd etc.
Daarom ben ik er ook niet zo wild van..al zal het voor de afwisseling leuk zijn.
Manubres:
Wat jij omschrijft heb ik Gaetan Blockland zien doen..was dan wel op een show. Maar eerst een kur met S&T en toen S&T er uit en een stukje zonder hoofdstel/ bit en op neckrope. Wel op een PRE, die zijn mensgericht.
ZwarteHeks schreef:Liever op neckrope, dan in elkaar getrokken denk ik maar. We overschatten onze eigen inwerking op paarden teveel. Paarden zijn heel goed in het juiste balans zoeken met hun hoofd en hals, wanneer wij er zo min mogelijk mee bemoeien.
ZwarteHeks schreef:Liever op neckrope, dan in elkaar getrokken denk ik maar. We overschatten onze eigen inwerking op paarden teveel. Paarden zijn heel goed in het juiste balans zoeken met hun hoofd en hals, wanneer wij er zo min mogelijk mee bemoeien.
pol013 schreef:ZwarteHeks schreef:Liever op neckrope, dan in elkaar getrokken denk ik maar. We overschatten onze eigen inwerking op paarden teveel. Paarden zijn heel goed in het juiste balans zoeken met hun hoofd en hals, wanneer wij er zo min mogelijk mee bemoeien.
Sommigen misschien....
En als ze niet onder het zadel zijn dan. Maar er zijn genoeg paarden die je toch echt moet helpen en een handige balans te vinden onder het zadel. Anders was paardrijden ook niet zo verrekte moeilijk.
Ze gaan inderdaad heel weinig op hun gezicht in de wei tijdens het rennen. Maar onder de man heb ik toch echt één die heel graag domme dingen doet met zijn lijf en dan daadwerkelijk gaat glijden en schuiven. Op een keurig aangeharkte zandbaan allemaal leuk en aardig. Op nat gras, in een bocht naar een hindernis minder handig.
Als ieder lijf vanzelf de houding aan zou nemen die gezond voor hem/haar/het was, hadden onze fysio's en andere bewegingstherapeuten het ook niet zo druk.
manubres schreef:Elisa2 schreef:Ik zie eigenlijk nooit een paard op neckrope echt correct gereden worden dressuurmatig, het is wat 996981 zegt. Dan drukken ze zich er uit, maken zich scheef, drukken de rug weg, kantelen het hoofd etc.
Manubres:
Geweldig!!![]()
Paard is wel erg gespannen, maar je ziet gelijk bij de neckrope wat de juiste hoofdhalshouding voor een paard is om in balans te kunnen bewegen
ZwarteHeks schreef:pol013 schreef:
Sommigen misschien....
En als ze niet onder het zadel zijn dan. Maar er zijn genoeg paarden die je toch echt moet helpen en een handige balans te vinden onder het zadel. Anders was paardrijden ook niet zo verrekte moeilijk.
Ze gaan inderdaad heel weinig op hun gezicht in de wei tijdens het rennen. Maar onder de man heb ik toch echt één die heel graag domme dingen doet met zijn lijf en dan daadwerkelijk gaat glijden en schuiven. Op een keurig aangeharkte zandbaan allemaal leuk en aardig. Op nat gras, in een bocht naar een hindernis minder handig.
Als ieder lijf vanzelf de houding aan zou nemen die gezond voor hem/haar/het was, hadden onze fysio's en andere bewegingstherapeuten het ook niet zo druk.
Voeg een mens bovenop een paard, waarvan er aardig wat van een paard wordt gevraagd (denk verzamelde oefening terwijl een paard er niet sterk genoeg voor is of niet genoeg techniek en ervaring voor een 1.45m parcour), en een mens dat constant ook naar haar/zijn balans aan het zoeken is, dan krijg je een flinke onbalans inderdaad.
Natuurlijk zit er meer tussen op neckrope en in elkaar trekken. Ik haal even 2 extremen aan. Ik zie liever eentje op neckrope, dan eentje dat "in elkaar getrokken" de baan rondgaat. Zoals in alle discussies, gaat het om hoe er met een hulpmiddel wordt omgegaan en dat deze niet wordt misbruikt. Zoals alles bij de mens. Ik denk overigens dat er meer lichamelijke ongemakken worden veroorzaakt bij paarden door misbruik van een bit, dan van het rijden met neckrope. Maargoed, dat is een vermoeden, een mening.
Fly_high schreef:Melzazu schreef:Andere oprechte vraag: paarden die je op deze manier bereden ziet worden zijn altijd eerst “gewoon” met bit opgeleid voordat je hier überhaupt aan kan gaan denken toch?
Er zijn meerdere parcoursfilmpjes van deze dame te vinden op clipmyhorse etc met gewoon tuig (hoofdstel en bit)
Je ziet dan ook dat dit paard redelijk tegen de hand kan zijn met bit in als die haast heeft richting de spronghetzelfde laat die met neckrope ook af en toe zien. Amazone lijkt wel een prima oog te hebben, denk dat de mindere afstanden kwestie zijn van niet terug kunnen rijden.
Edit. Een linkje van een bit-rondje van deze combi
https://www.clipmyhorse.tv/en_EU/ondemand/event/13949/competition/266292/jumping-pro-am-barbaste/18-amateur-2-speciale-au-chrono-1-05-m?start_at=10642488
Maakt het niet minder knap uiteraard! En zo te zien is 120 nationaal toch wel het echte niveau van deze combinatie (?) dan is het eigenlijk nog meer bijzonder.
pol013 schreef:Maar een heilig graal is het dan ook weer niet voor elk paard, elke combi en elke discipline.
Daarom reageer ik ook zo op zwarte heks: Oordelen dat mensen alleen maar snel snel snel willen en dáárom geen neckrope gebruiken is een erg overtrokken conclusie. Zomaar alles omzetten naar neckrope is ook niet de ideale wereld.
Elisa2 schreef:Anyway, ik heb er niks tegen maar vindt altijd jammer als iets als heilige graal wordt gezien alleen omdat er geen bit in zit.
Wranglerbutt schreef:Elisa2 schreef:Anyway, ik heb er niks tegen maar vindt altijd jammer als iets als heilige graal wordt gezien alleen omdat er geen bit in zit.
Prachtig dat het soms met minder of niets kan!
Het hele doel van (dressuur) rijden is toch harmonie met zo min mogelijk zichtbare hulpen?
Minder/ geen hulpmiddelen en toch een blij & correct bewegend paard is wat mij betreft het summum van paardrijden
Karen Rohlf vind ik een fijne amazone en instructrice
[ Afbeelding ]
https://blog.dressagenaturally.net/stop ... eeping-bit