[FR] Franse amazone springt op Jumping Bordeaux met neckrope

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: [FR] Franse amazone springt op Jumping Bordeaux met neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:25

In de reining doet men ook wel eens slidingstops, spinnen en cirkelen zonder hoofdstel. Je ziet dan het paard mooi in balans lopen en vooral stoppen. Hoofd en hals laag.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:41

Elisa2 schreef:
Ik zie eigenlijk nooit een paard op neckrope echt correct gereden worden dressuurmatig, het is wat 996981 zegt. Dan drukken ze zich er uit, maken zich scheef, drukken de rug weg, kantelen het hoofd etc.

Daarom ben ik er ook niet zo wild van..al zal het voor de afwisseling leuk zijn.

Manubres:
Wat jij omschrijft heb ik Gaetan Blockland zien doen..was dan wel op een show. Maar eerst een kur met S&T en toen S&T er uit en een stukje zonder hoofdstel/ bit en op neckrope. Wel op een PRE, die zijn mensgericht.

https://youtu.be/kWRipEf7SyY?si=d7o38YWPXHCZPxF1

Geweldig!! <3
Paard is wel erg gespannen, maar je ziet gelijk bij de neckrope wat de juiste hoofdhalshouding voor een paard is om in balans te kunnen bewegen :o

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:37

Elisa2 schreef:
Ik zie eigenlijk nooit een paard op neckrope echt correct gereden worden dressuurmatig, het is wat 996981 zegt. Dan drukken ze zich er uit, maken zich scheef, drukken de rug weg, kantelen het hoofd etc.

Daarom ben ik er ook niet zo wild van..al zal het voor de afwisseling leuk zijn.

Manubres:
Wat jij omschrijft heb ik Gaetan Blockland zien doen..was dan wel op een show. Maar eerst een kur met S&T en toen S&T er uit en een stukje zonder hoofdstel/ bit en op neckrope. Wel op een PRE, die zijn mensgericht.

Liever op neckrope, dan in elkaar getrokken denk ik maar. We overschatten onze eigen inwerking op paarden teveel. Paarden zijn heel goed in het juiste balans zoeken met hun hoofd en hals, wanneer wij er zo min mogelijk mee bemoeien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:09

ZwarteHeks schreef:
Liever op neckrope, dan in elkaar getrokken denk ik maar. We overschatten onze eigen inwerking op paarden teveel. Paarden zijn heel goed in het juiste balans zoeken met hun hoofd en hals, wanneer wij er zo min mogelijk mee bemoeien.

Sommigen misschien....

En als ze niet onder het zadel zijn dan. Maar er zijn genoeg paarden die je toch echt moet helpen en een handige balans te vinden onder het zadel. Anders was paardrijden ook niet zo verrekte moeilijk.

Ze gaan inderdaad heel weinig op hun gezicht in de wei tijdens het rennen. Maar onder de man heb ik toch echt één die heel graag domme dingen doet met zijn lijf en dan daadwerkelijk gaat glijden en schuiven. Op een keurig aangeharkte zandbaan allemaal leuk en aardig. Op nat gras, in een bocht naar een hindernis minder handig.

Als ieder lijf vanzelf de houding aan zou nemen die gezond voor hem/haar/het was, hadden onze fysio's en andere bewegingstherapeuten het ook niet zo druk.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 16:27

ZwarteHeks schreef:

Ik denk dat het wel een vals dilemma is, er zijn immers meer mogelijkheden dan neckrope of in elkaar trekken :) Om bij de combinatie uit dit topic te beginnen, dit paard is namelijk ook met behulp van een bit opgeleid. Dat hij nu dezelfde oefening met minder duidelijke hulpen kan herhalen bewijst imo dat een bit juist een fijn communicatiemiddel kan zijn waardoor het paard goed heeft leren te begrijpen wat er van hem gevraagd wordt.

M.b.t. het zelf juiste balans zoeken - ik ga niet oordelen over dressuur, maar met springen heb je genoeg paarden die toch echt gigantische inschattingsfouten maken :') Een gezond en eerlijk getraind paard doet over het algemeen altijd zijn best, dat wel, maar dat kan soms toch enorm vervelend uitpakken - bijvoorbeeld als ze een in-uitje als een okser lezen, of een andere lijn verzinnen dan wat er staat of hun eigen gekke afstand pakken. En als je niet levensmoe bent, wil je je als ruiter er zeker mee bemoeien :+

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:21

pol013 schreef:
ZwarteHeks schreef:

Sommigen misschien....

En als ze niet onder het zadel zijn dan. Maar er zijn genoeg paarden die je toch echt moet helpen en een handige balans te vinden onder het zadel. Anders was paardrijden ook niet zo verrekte moeilijk.

Ze gaan inderdaad heel weinig op hun gezicht in de wei tijdens het rennen. Maar onder de man heb ik toch echt één die heel graag domme dingen doet met zijn lijf en dan daadwerkelijk gaat glijden en schuiven. Op een keurig aangeharkte zandbaan allemaal leuk en aardig. Op nat gras, in een bocht naar een hindernis minder handig.

Als ieder lijf vanzelf de houding aan zou nemen die gezond voor hem/haar/het was, hadden onze fysio's en andere bewegingstherapeuten het ook niet zo druk.

Voeg een mens bovenop een paard, waarvan er aardig wat van een paard wordt gevraagd (denk verzamelde oefening terwijl een paard er niet sterk genoeg voor is of niet genoeg techniek en ervaring voor een 1.45m parcour), en een mens dat constant ook naar haar/zijn balans aan het zoeken is, dan krijg je een flinke onbalans inderdaad.

Natuurlijk zit er meer tussen op neckrope en in elkaar trekken. Ik haal even 2 extremen aan. Ik zie liever eentje op neckrope, dan eentje dat "in elkaar getrokken" de baan rondgaat. Zoals in alle discussies, gaat het om hoe er met een hulpmiddel wordt omgegaan en dat deze niet wordt misbruikt. Zoals alles bij de mens. Ik denk overigens dat er meer lichamelijke ongemakken worden veroorzaakt bij paarden door misbruik van een bit, dan van het rijden met neckrope. Maargoed, dat is een vermoeden, een mening.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:51

Wat een tof filmpje! *\o/*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:11

manubres schreef:
Elisa2 schreef:

Manubres:

Geweldig!! <3
Paard is wel erg gespannen, maar je ziet gelijk bij de neckrope wat de juiste hoofdhalshouding voor een paard is om in balans te kunnen bewegen :o

Vind jij het hoofd hoog, onderhals er uit en rug weg drukken de juiste houding?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:13

ZwarteHeks schreef:
pol013 schreef:

Sommigen misschien....

Voeg een mens bovenop een paard, waarvan er aardig wat van een paard wordt gevraagd (denk verzamelde oefening terwijl een paard er niet sterk genoeg voor is of niet genoeg techniek en ervaring voor een 1.45m parcour), en een mens dat constant ook naar haar/zijn balans aan het zoeken is, dan krijg je een flinke onbalans inderdaad.

Natuurlijk zit er meer tussen op neckrope en in elkaar trekken. Ik haal even 2 extremen aan. Ik zie liever eentje op neckrope, dan eentje dat "in elkaar getrokken" de baan rondgaat. Zoals in alle discussies, gaat het om hoe er met een hulpmiddel wordt omgegaan en dat deze niet wordt misbruikt. Zoals alles bij de mens. Ik denk overigens dat er meer lichamelijke ongemakken worden veroorzaakt bij paarden door misbruik van een bit, dan van het rijden met neckrope. Maargoed, dat is een vermoeden, een mening.

Dat ligt er aan wat je onder lichamelijk ongemak verstaat. Ik denk dat je lopen met een weggedrukte rug niet moet onderschatten qua rugpijn en scheef lopen worden ze ook niet beter van.

Persoonlijk denk ik dat het niet uitmaakt wat je gebruikt. Maar hoe je het gebruikt en of het paard goed zijn lijf blijft gebruiken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:18

Kunnen we niet gewoon even genieten van dit filmpje zonder een discussie over dressuur?

Het is toch gewoon leuk om te zien hoe ze dit doet?
Dat ze dit als combinatie kunnen?
:)

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:39

Heel mooi. Ik hou niet zo van het springen maar het feit dat deze ruiter laat zien dat bit en andere dwangmiddelen niet nodig zijn is super

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:16

fransje23 schreef:
Kunnen we niet gewoon even genieten van dit filmpje zonder een discussie over dressuur?

En zonder over elkaar heen te buitelen met 'voorbeelden' van hoe slecht neckropes ineens zouden zijn :?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:18

Kunnen mensen dan in dressuur topics in het vervolg ook wegblijven als ze alleen maar negatief kunnen zijn? :)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:02

Fly_high schreef:
Melzazu schreef:
Andere oprechte vraag: paarden die je op deze manier bereden ziet worden zijn altijd eerst “gewoon” met bit opgeleid voordat je hier überhaupt aan kan gaan denken toch?

Er zijn meerdere parcoursfilmpjes van deze dame te vinden op clipmyhorse etc met gewoon tuig (hoofdstel en bit) :j

Je ziet dan ook dat dit paard redelijk tegen de hand kan zijn met bit in als die haast heeft richting de sprong :P hetzelfde laat die met neckrope ook af en toe zien. Amazone lijkt wel een prima oog te hebben, denk dat de mindere afstanden kwestie zijn van niet terug kunnen rijden.

Edit. Een linkje van een bit-rondje van deze combi

https://www.clipmyhorse.tv/en_EU/ondemand/event/13949/competition/266292/jumping-pro-am-barbaste/18-amateur-2-speciale-au-chrono-1-05-m?start_at=10642488

Maakt het niet minder knap uiteraard! En zo te zien is 120 nationaal toch wel het echte niveau van deze combinatie (?) dan is het eigenlijk nog meer bijzonder.

Dankjewel voor je uitleg! Wat interessant inderdaad dat hij dat “tegen de hand” ook met de neckrope laat zien.

En inderdaad ik ben het met je eens dat het superknap is hoor! Vind het echt gaaf om te zien. Gewoon heel mooi dat het überhaupt ook soms zo kan met dit paard.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:06

Voor mensen die geen insta en zo hadden, het filmpje staat ook op FB https://www.facebook.com/reel/640439288434461

Ik vind het helemaal geweldig. Voor zover springen natuurlijk is natuurlijk (is een andere discussie) denk ik dat deze manier van rijden op concours vele malen meer uitdrukt hoe de relatie tussen mens en dier kan zijn. Supersuperknap. Spannende omgeving en dan toch dit doen. Ik hoop dat dit een trendsetter mag worden en nee geen trens-setter ;) En de hele discussie of een neckrope wel vriendelijk is, vind ik nav dit filmpje stom. Het ding hangt zo los als maar kan, het schuift heen en weer, dat zou niet kunnen als ze eraan zou trekken. Ik ben stinkend jaloers op haar geweldige samenwerking met haar paard. Dat toont enorm veel respect naar je dier en daar heb ik weer heel veel respect voor.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:26

Mooi! Maar ik vind het jammer dat het nog steeds als 'iets bijzonders' gezien wordt. Van mij mag het 'gewoon' worden. :D

Ik rijdt zelf inmiddels niet meer, maar ik heb jaren met neckrope gereden (met 2 Quarters) ook Trail parcoursen en buitenritten. En ik vond het altijd geweldig, terwijl ik echt geen durfal ben (integendeel). Als je gewend bent om met je zit te rijden en weinig aan de teugels komt dan is de stap naar neckrope maar heel klein. Mijn ervaring is dat je paard veel beter op je hulpen gaat letten en gaat zoeken naar het antwoord op je vraag, waardoor je steeds lichtere hulpen kan geven (mede doordat een bit best storend/afleidend kan zijn ipv duidelijk voor sommige paarden). Een van mijn paarden werd helemaal gelukkig toen ik haar met neckrope ging rijden, ze vond het supergaaf dat ze niets (storends) om haar hoofd had :D. Met haar heb ik 2 jaar non stop met neckrope gereden (dressuurmatig, Trail en buitenritten).

Een paar jaar terug heb ik samen met WeAllRide (bestaat nu niet meer) een online neckrope competitie opgezet (en gejureerd) maar dat hield maar 2 jaar stand helaas door te weinig aanmeldingen. Erg jammer want rijden met neckrope is heel goed om het rijden op je zit te verbeteren en ultiem vertrouwen te krijgen tussen jou je paard. Ik zeg niet dat je altijd met neckrope moet rijden, maar als afwisseling is het zeker heel erg nuttig. De neckrope hoort trouwens niet zo hoog in de nek gebruikt te worden, en ik las hier ergens dat men weleens ijzerdraad gebruikt? Dat heb ik gelukkig nog nooit gehoord want dat slaat natuurlijk nergens op. _-:(

Verzamelen, over de rug lopen en recht kan zeker wel hoor met neckrope. Het is alleen een techniek die nog in ontwikkeling is en natuurlijk een heel stuk ingewikkelder is dan met bit (en heel veel gevoel verreist). Yvet Blockesch beheerst dit erg goed vind ik. Nu is zij wel een uitzonderlijk talent en haar paarden kunnen ook perfect verzameld lopen zonder dat er iemand op zit en zonder tuig. Yvet is heel goed in paarden uitleggen wat de bedoeling is, en dat is de key.

Ze legt hier een stukje uit hoe ze leert verzamelen:
https://www.facebook.com/watch/?v=1098601554412309

En ja, ook zij rijdt eerst met bit. Ik denk dat het technisch wel mogelijk is om vanaf de start met neckrope te rijden alleen duurt dit heel lang (jaren) omdat je je paard toch veel minder goed kan uitleggen wat je precies bedoeld.
Zo rijdt bv Jossy Reynvoet vanaf start bitloos t/m de hoogste graad van de klassieke dressuur. Hij doet hier wel veel langer over en het vergt een andere manier van trainen (ben eens een dag bij hem geweest, heel interessant). Grappig is dat Jossy top springruiter is geweest en de topsport begon hem zo tegen te staan dat hij gezworen heeft nooit meer een bit in een paard zijn mond te doen. Hij rijdt ook veel met neckrope trouwens.
Afbeelding

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:33

Interessant allemaal AstridJ +:)+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:39

Leuke aanvulling Astrid.

Met ook een eerlijk en compleet verhaal over met neckrope rijden!
Want het is inderdaad super leuk en er mee starten is zoveel simpeler dan mensen lijken te denken.

Maar een heilig graal is het dan ook weer niet voor elk paard, elke combi en elke discipline.
Daarom reageer ik ook zo op zwarte heks: Oordelen dat mensen alleen maar snel snel snel willen en dáárom geen neckrope gebruiken is een erg overtrokken conclusie. Zomaar alles omzetten naar neckrope is ook niet de ideale wereld.

Tegelijk zouden veel meer mensen het eens uit mogen proberen van mij. Het is leuk en leerzaam.

Die quote van die jossy vind ik dan ook weer wat jammer. Maar gelukkig kun je niet voor iedereen bepalen wat wel en niet kunst is ;)

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:26

pol013 schreef:
Maar een heilig graal is het dan ook weer niet voor elk paard, elke combi en elke discipline.
Daarom reageer ik ook zo op zwarte heks: Oordelen dat mensen alleen maar snel snel snel willen en dáárom geen neckrope gebruiken is een erg overtrokken conclusie. Zomaar alles omzetten naar neckrope is ook niet de ideale wereld.

Dat heb ik ook niet gezegd, dat trek jij eruit als conclusie. Ik heb gezegd dat het een mooie toevoeging is. Niet dat iedereen maar met neckrope moet gaan rijden i.p.v. met bit.

Niet ieder paard kan met neckrope gereden worden, zeker de hoogbloedige paarden van tegenwoordig. Ik heb zelf ook een paard dat absoluut niet op neckrope gereden zou kunnen worden, ik blijf graag leven. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:33

Jossy zijn de meningen ook over verdeeld (heb zelf geen mening).

Moet wel eerlijk zeggen dat Yvet inderdaad de enige is die ik er nog wel fijn mee heb zien rijden. Nu was dat paard als ik het goed heb wel al GP afgericht met bit.

Anyway, ik heb er niks tegen maar vindt altijd jammer als iets als heilige graal wordt gezien alleen omdat er geen bit in zit.

En dat staat los van dit filmpje, want zo een parcours springen vind ik gewoon knap. :)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:50

Elisa2 schreef:
Anyway, ik heb er niks tegen maar vindt altijd jammer als iets als heilige graal wordt gezien alleen omdat er geen bit in zit.

Prachtig dat het soms met minder of niets kan!
Het hele doel van (dressuur) rijden is toch harmonie met zo min mogelijk zichtbare hulpen?

Minder/ geen hulpmiddelen en toch een blij & correct bewegend paard is wat mij betreft het summum van paardrijden :j
Karen Rohlf vind ik een fijne amazone en instructrice
Afbeelding

https://blog.dressagenaturally.net/stop ... eeping-bit

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:17

Meerdere clinics van Karen Rohlf bijgewoond, zo'n fijne en kundige amazone! Haar manier van loswerken en toch een goede lichaamshouding vragen gebruik ik nog steeds :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:54

Wranglerbutt schreef:
Elisa2 schreef:

Prachtig dat het soms met minder of niets kan!
Het hele doel van (dressuur) rijden is toch harmonie met zo min mogelijk zichtbare hulpen?

Minder/ geen hulpmiddelen en toch een blij & correct bewegend paard is wat mij betreft het summum van paardrijden :j
Karen Rohlf vind ik een fijne amazone en instructrice
[ Afbeelding ]

https://blog.dressagenaturally.net/stop ... eeping-bit

Ja als het inderdaad zo zou kunnen.. maar de meningen over wat correct is zijn daarover verdeeld. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:33

Rijden met neckrope is iets in de marge. Zowel paarden als ruiters worden in de sport volop opgeleid en voorgebracht met tuigage met bit. Een rondje neckrope is voor de fun, voor eventjes.
Het is dus moeilijk te bepalen of je een paard correct kan rijden met neckrope. Daarvoor zou je ruiter en paard intensief vanaf het begin met neckrope moeten opleiden en dat heeft voor een sportruiter geen zin.