BoktVerlaten schreef:Aangezien hier veel kennis is over neusriemen ( en meningen), hier een paar oprechte vragen….
ik begrijp uit sommige reacties hierboven dat een hoge neusriem de meeste mondvrijheid geeft…zou dat het vriendelijkste moeten zijn als je een neusriem wil gebruiken.
Maar toch hebben veel paarden wondjes ter hoogte van de kiezen omdat de neusriem het wangslijmvlies tegen de bovenkiezen duwt. Deze staan van nature iets naar buiten en kunnen zo het wangslijmvlies beschadigen, zeker als er in de loop van de tijd een haakje op de kiezen ontstaat.
Dus een hoge neusriem lijkt mij nutteloos. Geeft geen stabiliteit aan het bit, wel mogelijke schade aan de wangen.
Een gecombineerde neusriem heeft hetzlefde nadeel als de hoge neusriem maar heeft nog een sperriempje om het bit eventueel stiller te laten liggen.
Als het doel is om het bit rustig te laten liggen, is juist de lage neusriem, mits niet te strak, het meest effectief en vriendelijk?
Dus mijn vraag is…..als je voor het gebruik van een neusriem kiest, wat is dan je doel en welke neusriem werkt dan het meest effectief en vriendelijkst?
Wat zijn de grootste nadelen van zonder neusriem rijden? Er zijn opmerkingen gemaakt dat het niet vriendelijk zou zijn? Tenslotte rijden western ruiters altijd zonder….
En waar zit het grote voordeel in de micklem-achtige hoofdstellen tov de lage neusriem?
Het is ook een kwestie van voorkeur van het paard. De mijne kiest duidelijk een hoge neusriem en geen late of micklem achtige. Die laatste soort zie je helaas ook heel vaak slecht passende. Dat is het nadeel van veel van de anatomische opties, die moeten nog beter passen, anders zijn ze juist niet meer anatomisch,maar liggen ze precies op de plekken die je wilt ontwijken.
Ik merk geen verschil tussen met hoge neusriem rijden en zonder, maar rijd met omdat dat moet. En egoïstisch, ik vind met ook mooier
Maar als het zonder zou mogen en paard zou daar de voorkeur voor hebben zou ik dat meteen doen.
Bij alle neusriemen geldt dat je ze los genoeg moet doen en daar gaat het vaak fout. Mijn paard heeft dus nooit wondjes van kiezen, ondanks het altijd rijden met hoge neusriem, omdat die zo pos zit dat die geen druk geeft daar.
Ik snap de onderleggers die nu hip zijn bovenop het neusbkt ook niet. Als je de neusriem los genoeg doet valt die eronderuit, dus moet je al strakker aantrekken en dan onderlegger om de druk te verdelen. Misschien dan minder strak aantrekken dat je de druk niet hebt? Want ik heb serieus nog nooit zo'n onderlegger gezien waarbij er ook echt 2 vingers rechtop op neusbot konden tot 2e kootje, dus allemaal al te strak. Met iets eronder zou het dus nog losser moeten?