[OPINIE] Regels neusriem om paardenwelzijn in de sport te waarborgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 09:47

Gini schreef:
Geen mooi beeld dat de ruiters hier al verzet tegen aantekenen. Dit is een lichte aanpassing van een al bestaande regel, als ze daar al van gaan steigeren, wat dan met hetere welzijnshangijzers?

Omdat er een heel hoop ruiters door de mand gaan vallen. :D

Als jullie eens wisten hoe strak die neusriemen zitten. Die zitten strak, door een vent met z'n volle gewicht aangesnoerd strak. Al die "neusriem bontjes" zijn dan ook niet nodig als een neusriem niet zo strak zou zitten, plus de meesten zouden er onderuit vallen als de neusriem niet strak zou zitten.

En ja, als je het reglement van het FEI nu bekijkt, staat er in dat het FEI de neusriem nu nog aan de zijkant van de neusriem controleert en dat 1 vinger (!!) aan de zijkant er tussen moet. Test zelf maar eens thuis, neusriem goed strak aansnoeren en dan aan de zijkant een vinger ertussen... dat lukt altijd wel. Je ziet dan ook vaak de stewards zelfs daarmee moeite hebben op de grote wedstrijden. Probeer daarna eens bovenop het neusbotje 1 of 2 vingers te doen. Dat lukt niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:16

Veronica2 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik heb gezocht maar ik kon geen onderzoeken vinden die jouw stelling onderbouwen. Dus ik zie ze graag.

Geen neusriem geeft trouwens de meeste vrijheid. ;)

En nergens is bewezen dat een neusriem vriendelijker is zoals jij beweert.

Het heeft niet zoveel zin om hier een eerlijk antwoord op te geven, het wordt toch verdraaid, ontkend en zelfs bespot. Het is geen halszaak he, iedereen mag zelf weten wat die met een neusriem doet. Alleen ruiters die in de kijker rijden moeten zich laten controleren, de rest allemaal niet.

De knhs heeft de verplichting van minimaal 2 vingers op 2e kootje al veel langer en de basissport kan dus al lang gecontroleerd worden. Zou nog veel vaker moeten gebeuren en voor mij zelfs verplicht elke wedstrijd met consequenties eraan vast als die te strak zit.

Ik snap het verzet ook echt niet. Het is helaas toch al te vaak gebleken dat niet elke topruiter het het beste weet en al zeker niet het beste voorheeft voor paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:22

BoktVerlaten schreef:
Aangezien hier veel kennis is over neusriemen ( en meningen), hier een paar oprechte vragen….

ik begrijp uit sommige reacties hierboven dat een hoge neusriem de meeste mondvrijheid geeft…zou dat het vriendelijkste moeten zijn als je een neusriem wil gebruiken.
Maar toch hebben veel paarden wondjes ter hoogte van de kiezen omdat de neusriem het wangslijmvlies tegen de bovenkiezen duwt. Deze staan van nature iets naar buiten en kunnen zo het wangslijmvlies beschadigen, zeker als er in de loop van de tijd een haakje op de kiezen ontstaat.
Dus een hoge neusriem lijkt mij nutteloos. Geeft geen stabiliteit aan het bit, wel mogelijke schade aan de wangen.

Een gecombineerde neusriem heeft hetzlefde nadeel als de hoge neusriem maar heeft nog een sperriempje om het bit eventueel stiller te laten liggen.

Als het doel is om het bit rustig te laten liggen, is juist de lage neusriem, mits niet te strak, het meest effectief en vriendelijk?

Dus mijn vraag is…..als je voor het gebruik van een neusriem kiest, wat is dan je doel en welke neusriem werkt dan het meest effectief en vriendelijkst?

Wat zijn de grootste nadelen van zonder neusriem rijden? Er zijn opmerkingen gemaakt dat het niet vriendelijk zou zijn? Tenslotte rijden western ruiters altijd zonder….

En waar zit het grote voordeel in de micklem-achtige hoofdstellen tov de lage neusriem?

Het is ook een kwestie van voorkeur van het paard. De mijne kiest duidelijk een hoge neusriem en geen late of micklem achtige. Die laatste soort zie je helaas ook heel vaak slecht passende. Dat is het nadeel van veel van de anatomische opties, die moeten nog beter passen, anders zijn ze juist niet meer anatomisch,maar liggen ze precies op de plekken die je wilt ontwijken.

Ik merk geen verschil tussen met hoge neusriem rijden en zonder, maar rijd met omdat dat moet. En egoïstisch, ik vind met ook mooier := Maar als het zonder zou mogen en paard zou daar de voorkeur voor hebben zou ik dat meteen doen.

Bij alle neusriemen geldt dat je ze los genoeg moet doen en daar gaat het vaak fout. Mijn paard heeft dus nooit wondjes van kiezen, ondanks het altijd rijden met hoge neusriem, omdat die zo pos zit dat die geen druk geeft daar.

Ik snap de onderleggers die nu hip zijn bovenop het neusbkt ook niet. Als je de neusriem los genoeg doet valt die eronderuit, dus moet je al strakker aantrekken en dan onderlegger om de druk te verdelen. Misschien dan minder strak aantrekken dat je de druk niet hebt? Want ik heb serieus nog nooit zo'n onderlegger gezien waarbij er ook echt 2 vingers rechtop op neusbot konden tot 2e kootje, dus allemaal al te strak. Met iets eronder zou het dus nog losser moeten?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:23

Goed dat er beter en objectief zal worden bepaald of een neusriem correct wordt gebruikt. Zal vast bij sommige ruiters verzet geven. Maar dat zegt dan meer over hun als de maatregel. Zonder neusriem lijkt me dan weer niet wenselijk.

Western en engelse optooming vergelijken gaat naar mijn mening niet op. In de western worden andere bitten toegestaan welke ook bij de snaffles een stuk scherper kun zijn als de trensen bij engels.

MyWishMax

Re: [OPINIE] Regels neusriem om paardenwelzijn in de sport te waarborgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:29

Zwarte heks, is serieus de knhs strenger en vooruitstrevender op dit vlak? := want hier is die 2 vinger op neusbot echt al paar jaar de verplichting? Net als bitloos toegestaan in basis natuurlijk en keuze uit trens en stang en trens

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:43

MyWishMax schreef:
Zwarte heks, is serieus de knhs strenger en vooruitstrevender op dit vlak? := want hier is die 2 vinger op neusbot echt al paar jaar de verplichting? Net als bitloos toegestaan in basis natuurlijk en keuze uit trens en stang en trens

Yep.

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:47

Heb wel eens bij zo’n fei controle gestaan als groom :') nou dat stelt echt niks voor.

Hoop echt dat er beter en strenger gekeken wordt en niet alleen voor het betreden van de ring maar ook voor het losrijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:51

Jemig...... Een ding wat de knhs dus wel goed doet. Ookal kan dat nog veel beter

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:36

Nou ja, ik ben op een KNHS wedstrijd (lees B t/m ZZ-licht) nog geen controleur tegen gekomen :o

Wel goed dat het juist in het reglement staat, maar er wordt vervolgens niet op gecontroleerd.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:46

denisesilver schreef:
Nou ja, ik ben op een KNHS wedstrijd (lees B t/m ZZ-licht) nog geen controleur tegen gekomen :o

Wel goed dat het juist in het reglement staat, maar er wordt vervolgens niet op gecontroleerd.

Ik ben helaas ook nog nooit gecontroleerd. -O- Vind ik oprecht jammer.

Ik heb vorig jaar bij Equiday Zuid gereden en daar controleerden ze wel mijn neusriem, het bit en of ik sporen had + evt. spoorplekken. Dat was echt super van de organisatie.

De toezichthouders durven vaak niet in te grijpen. De macht ligt teveel bij de ruiters, de coaches en de eigenaren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:48

denisesilver schreef:

Helaas, het is verplicht een toezichthouder te hebben maar verenigen doen het niet altijd of kunnen er geen vinden. Wij hebben ze wel altijd en ben dus al regelmatig gecontroleerd. Alleen is die controle zelf idd niet verplicht en ik hoop dat dat dus wel gaat gebeuren. Plus consequenties aan overtredingen van het reglement. Want een verkeerde klasse starten is nu een groter probleem als het welzijn van het paard in geding brengen door iets als die neusriem loeistrak trekken...
Maar bij 1 meerdaagse wedstrijd die wij hadden waarbij wel iedereen gecontroleerd werd kwam er wel commentaar. Ook hier op bokt trouwens, bokkers die aangaven het te weigeren want oh gevaarlijk, straks wordt paard ziek en niet willen laten controleren zonder reden. Je zou zogenaamd kunnen zien of het los genoeg is. Mijn neusriem zie je duidelijk dat hij los zit idd, maar die is qua vingers minder los als dat mensen denken. Het probleem is juist dat je niet kan zien of het los genoeg is, alleen de meer extreme kan je zien. Verder moet je echt voelen en dan zullen er toch meer mensen erachter komen dat die toch strakker zit als ze denken. Helemaal als je 'deuken' in het weefsel ziet bij het paard. En als je zelf dunne vingers hebt kan het wel voor jou kloppen, maar niet voor degene die controleert, dus dat moet gewoon met dat apparaatje wat al lang te verkrijgen is.
Geldt trouwens ook bij de bitloze optomingen, daar wordt helaas ook regelmatig de neusriem strakker gedaan tegen het schuiven oid, terwijl daar dezelfde ruimte zou moeten zijn. Of bepaalde anatomische of nieuwe neusriemen, die dan strakker gaan omdat ze anders afstaan oid

Het is stap 1, maar helaas nog lang niet goed genoeg inderdaad. Verplichte controle bij elke wedstrijd bij elke combinatie, controle dat het niet daarna alsnog strakker getrokken wordt buiten zicht, consequenties als er dingen mis zijn en dat dus ook doorgeven aan de knhs waar het bijgehouden wordt. Dat zijn zo wat dingen die ik kan bedenken die ik graag zou zien op dit vlak.

Ik ben wat dat betreft blij dat ik al vaker gecontroleerd ben, maar wel bij alleen mijn vereniging en helaas niet boj andere en neit bij de grote wedstrijden als kampioenschappen. Wel op chip, spoorplekken en bit, maar neem die neusriem gewoon mee...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:28

denisesilver schreef:

Zou kunnen hoor. Afgelopen jaar zo'n 32 keer gejureerd en 80% van de wedstrijden was een toezichthouder aanwezig+ zelf 9 keer toezichthouder geweest.
Jouw ervaring zegt dus niet alles.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 15:22

In de western mag je niet met neusriem in de wedstrijden, wat mij betreft gewoon afschaffen dat ding.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:26

CharleyT schreef:
denisesilver schreef:

Zou kunnen hoor. Afgelopen jaar zo'n 32 keer gejureerd en 80% van de wedstrijden was een toezichthouder aanwezig+ zelf 9 keer toezichthouder geweest.
Jouw ervaring zegt dus niet alles.

Wellicht is het ook regio afhankelijk. Ik heb altijd in west-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland gestart. Bij het springen is een jury op het voorterrein verplicht en die staat er ook altijd. Mijn paspoort is overigens ook maar een enkele keer gecontroleerd, op entingen. Chip is nooit gecontroleerd. Bij de Brabantse kampioenschappen ben ik ook nooit ergens op gecontroleerd. En dat geldt ook voor vrienden die recentere wedstrijdervaringen hebben (ook west-Brabant).

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:22

Benzz schreef:
Als er ergens niet vriendelijk gereden wordt is het wel western. Al denken ze daar zelf uiteraard anders over...

Mee eens. Als je die bitten en sporen alleen al bekijkt wordt ik misselijk.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:42

Lekker kort door de bocht cinnepin..... het is nog altijd zo dat de ruiter bepaalt of iets "misselijkmakend" is
Je gebruikt het alleen wanneer nodig.... een blok of hamerspoor bij de Engelse sport werkt vele malen erger in dan een wieltje bij de western....
En de scharenbitten rijd je op 1 hand, een pelham bij dressuur/springen kan net zo "misselijkmakend" zijn. Of een zware dikke stang in een mond....
Westernruiters slaan hun paard niet doormidden met een lange dunne zweep....
Tja, zo ken ik er ook nog wel een paar.....

ze zeggen we eens,, waar de ruiterkunde ophoudt beginnen de hulpmiddelen.....dat geldt voor alle takken van paarden sport, niet alleen western of dressuur. Voor alles is wat te zeggen of kun je tegen zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:53

Het altijd maar wijzen naar een andere tak van de sport lost helemaal niets op.
Sterker nog er wordt zo gezaagd aan de eigen poten.

Er is overal wel wat te vinden.
Herken, erken en los op!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:25

ElCamino schreef:
Lekker kort door de bocht cinnepin..... het is nog altijd zo dat de ruiter bepaalt of iets "misselijkmakend" is
Je gebruikt het alleen wanneer nodig.... een blok of hamerspoor bij de Engelse sport werkt vele malen erger in dan een wieltje bij de western....
En de scharenbitten rijd je op 1 hand, een pelham bij dressuur/springen kan net zo "misselijkmakend" zijn. Of een zware dikke stang in een mond....
Westernruiters slaan hun paard niet doormidden met een lange dunne zweep....
Tja, zo ken ik er ook nog wel een paar.....

ze zeggen we eens,, waar de ruiterkunde ophoudt beginnen de hulpmiddelen.....dat geldt voor alle takken van paarden sport, niet alleen western of dressuur. Voor alles is wat te zeggen of kun je tegen zijn.

Klopt er gebeurt in de andere takken ook van alles, maar ik zie vaker in de western minder vriendelijk gereden worden dan in de andere takken. Soms de ik dat bij western het onderhand mode is om er een ijzerwerk waar je u tegen zegt, in te hangen en sporen te dragen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:04

ElCamino schreef:
ze zeggen we eens,, waar de ruiterkunde ophoudt beginnen de hulpmiddelen.....dat geldt voor alle takken van paarden sport, niet alleen western of dressuur.

En dat is dus de kern.
Behalve dan dat sporen en zweep zijn gezien als middel in de communicatie met het paard en niet als straf maatregel of ruiter tekortkomingen te verdoezelen, zoals het tegenwoordig vaak wel zo wordt gebruikt. Er is een probleem waar best naar gekeken en in gestuurd mag worden.
En alle hulpmiddelen om iets af te dwingen in training zijn gewoon per definitie fout in welke tak van paardensport dan ook.
Wat de neusriem betreft, als je een beetje normaal kunt rijden is en je een paard behoorlijk genoeg opgeleid hebt, is hij volkomen overbodig en het zou geen probleem moeten zijn als die weg gelaten of verboden werd. Ik snap de weerstand daarvan echt niet. Vroeger verscheen half de ruiters zonder neusriem bij de ponyclub of rijvereniging (of et een tuighoofdstel). De neusriem is populair gemaakt en steeds strenger geworden (aansnoerneursiem, wie verzint zoiets monsterlijks? ) maar nog steeds overbodig na het inrijden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:25

Wat het gebruik van de neusriem betreft, lijkt het mij het beste om het paard te laten kiezen. Hij vertelt heus wel of hij wel/geen neusriem om wil, wat hij wel/niet fijn vindt, of hij er een bontje onder wil en op welk gaatje de gesp moet zitten.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 16:17

Goed van de FEI zeg *\o/* ! Laat veel ruiters maar door de mand vallen. De kritiek snap ik echt niet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 17:53

Kritiek snap ik ook niet? Elke beginner vraagt hoe strak de neus en keel riem moeten zitten en vrijwel iedereen kan feilloos opdreunen dat er 2 vingers tussen de neusriem moeten passen en een vuist tussen de keelriem. Waarom vinden mensen het dan zo moeilijk om zich hieraan te houden terwijl ze heel goed weten hoe het hoort? Het is nu niet zo dat dit pas gisteren uit de lucht is komen vallen...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 17:06

Nou ik zie er net 1 voorbijkomen hoor… heb even de namen en account anoniem gemaakt. Dit staat dus zo in een fb story dat ze zo trots zijn op de ruiter omdat die gebruik maakt van hun spullen

Moderatoropmerking:
Screenshot verwijderd

Als je dan die ribbels ziet onder de neusriem..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:03

Oef, die bitten hangen ook helemaal niet goed..en idd, veeeeel te strak die neusriem!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:21

Verschrikkelijk!

Hoe denkt iemand zo een paard nageeflijk te rijden?