Pianist Wibi Soerjadi aangeslagen na onderzoek op overleden paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:35

Citaat:
Ik weet ook niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij zijn wens om fotos van de crematie te krijgen. Is dat gebruikelijk? War fotograferen ze dan precies?? :o?

Mijn paard is in 2019 gecremeerd bij de Breborgh. Ik werd idd gevraagd of ik foto's wilde ontvangen. Dat wilde ik en die heb ik ook gekregen. Die staan in de cloud in een aparte fotomap en tot de dag van vandaag heb ik daar nog niet naar kunnen kijken.
Maar ze maken foto's van de voorbereiding en het moment dat het paard de crematie-oven in gaat.

En, even speculeren, aangezien de Breborgh in Twente zit en volgens mij Soerjadi ook woonachtig is in Twente, ga ik er even vanuit dat zijn paard ook naar de Breborgh is gegaan.

En nog wat speculatie. Hij heeft het paard gekocht in 2009, waarschijnlijk al een wat meer ervaren en doorgereden dier. We zijn nu 16 jaar verder, het paard zal waarschijnlijk in de 20 zijn geweest. Ook bij paarden neemt bij het stijgen van de leeftijd de botdichtheid af waardoor ze eerder een been kunnen breken. Van mijn op 31-jarige leeftijd overleden, flink uit de kluiten gewassen KWPN-er, kreeg ik "maar" 18 kg as terug, waar bij zijn postuur er 22-25 kg verwacht zou worden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:02

Femke_Tweety schreef:
Een dierenarts die misschien uberhaupt al een hele discussie gehad heeft over autopsy en dat dat bij een gebroken been volkomen ongebruikelijk is en onnodig.

En die na een discussie dan uiteindelijk toch maar overstag gaat om van het gedoe over een nogal bijzondere eis (nl die autopsy) af te zijn.

Dan kan ik me prima voor stellen dat je niet nog even volledig aan het handje stap voor stap het hoe en wat uitgebreid en tot in detail gaat doornemen

De eigenlijke vraag om autopsie is al een heel bizarre.

Je was bij dat gesprek of vul je dat allemaal zo maar in.

Je kunt je dier gewoon online bij de GD aanmelden ook, dus zo bizar zal het allemaal niet zijn en zijn goed recht. Dat jij er niet achter staat, is jouw probleem.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:22

Ik denk dat het verhaal iets verder gaat dan het artikel laat vermoeden.

Iedereen weet toch dat autopsie snijden is?
En in elke mate/hoedanigheid kwam het dier terug? Was het idd veel verder dan wat je verwacht qua snijden?

Maar goed. Het is jammer dat het communicatief niet zo goed ging. Wel jammer dat het bedrijf nu de schuld lijkt te krijgen.
Niet dat ik daar bij was.

Ik ken wel meerdere verhalen van zijn schoonmaakster (uit de tijd dat ik dichtbij hem woonde), dat hij ook best verward is hoor. Maar goed, ook daar was ik er niet ook bij. En was het de schoonmaakster.

Vervelend is het wel. Dit gun je niemand. Maar ook niet het bedrijf niet als de miscommunicatie toch (misschien) van Wibi afkwam

superpony

Re: Pianist Wibi Soerjadi aangeslagen na onderzoek op overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:37

Natuurlijk is het vreselijk als je op die manier je paard verliest, maar hij komt wel vaker vreemd over en als hij hiermee de media opzoekt, gaan mensen er iets van vinden.

Als hij het crematorium heeft gebeld dat er eerst autopsie wordt gedaan, hadden zij ook misschien gelijk kunnen vertellen dat opbaren of foto's niet meer mogelijk zijn.

Ik had zelf nooit een autopsie gedaan bij been breken en begrijp dat zoiets kan gebeuren. Maar als je dat wel wil, kan ik me ook voorstellen dat ze kijken of er bijv een hersenbloeding aan vooraf is gegaan. Als iemand om autopsie vraagt, ga je toch alles onderzoeken.

Dat hij emotioneel is, snapt echt iedereen. Maar zoals hij de media opzoekt is gewoon niet handig voor de betrokken partijen. En het nadeel is dat bij de media veel mensen 0,0 paarden kennis hebben en het dan ook klakkeloos overnemen.

Hopelijk heeft ie iemand in zijn omgeving die toch wat kan relativeren en de gang van zaken goed kan uitleggen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:40

ikkedus schreef:
Geen idee of het over het crematorium ging ook. Je kunt een paard namelijk niet in zijn geheel cremeren volgens mij. Het kan dus ook zijn dat het paard daarom in stukken was gezaagd.

dat was vroeger. Tegenwoordig gaan paarden in hun geheel de oven in.
In de meeste ovens ligt het paard op de rug, met de benen gevouwen.
Maar er zijn ook ovens waar ze plat in kunnen.

Over het stuk vind ik dat Wibi zo af en toe niet op deze aardbol leeft.
Ik denk dat hij beter had moeten vragen wat er ging gebeuren en wat zijn verwachtingen waren.
Ook denk ik dat het verhaal misschien een beetje aangedikt is om er een entertainment stuk over te kunnen schrijven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:41

Ik denk dat wat de meeste mensen weten over een autopsie niet meer is dan wat je in een politie-tvserie ziet. Daarnaast weten we allemaal dat er autopsie op mensen uitgevoerd word, en dat die mensen daarna gewoon nog een uitvaart krijgen en dan presentabel in hun kist liggen.

Eerlijk; ik zou ook nooit verwachten dat als ik een autopsie op een paard laat doen, dan het dier dan uit elkaar gehaald moet worden. Het zou niet in me opkomen. Ik heb daar ook nog nooit over nagedacht, en eerlijk gezegd denk ik dat de meesten van ons er nog nooit over nagedacht hebben.

Dus dan kom je op het moment dat je ineens je maatje na 16 jaar samen in moet laten slapen. Je dealt al met het feit dat je hem vindt met een hele lading pijn, en dat je ineens afscheid moet nemen terwijl je misschien wel verwacht of in ieder geval gehoopt had dat hij gewoon heel oud zou worden. Hij kiest er dan voor om autopsie te willen laten doen, om zeker te weten dat hij niets over het hoofd gezien heeft. Voor veel van ons zal dat geen optie zijn, maar hij heeft het geld om dit te financieren.

Dat is volgens mij niet het moment dat je gaat vragen hoe dat precies in z'n werk gaat. Je gaat er denk ik van uit dat het wel ongeveer zo zal gaan als bij een mens; dat je daarna nog waardig afscheid kan nemen. Ik zou het best logisch vinden als een dierenarts dan voorzichtig waarschuwt dat het dier daarna niet meer 'toonbaar' is, zeker als je weet dat iemand van plan is daarna het dier te laten cremeren.

Is de tekst "in stukken gehakt" handig; nee, natuurlijk niet. Maar dit is iemand die in rouw is, en daarnaast heel diep geschrokken is van wat er gebeurd is. Dus ik vind dat je het hem ook niet echt kwalijk kan nemen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:44

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat wat de meeste mensen weten over een autopsie niet meer is dan wat je in een politie-tvserie ziet. Daarnaast weten we allemaal dat er autopsie op mensen uitgevoerd word, en dat die mensen daarna gewoon nog een uitvaart krijgen en dan presentabel in hun kist liggen.

Eerlijk; ik zou ook nooit verwachten dat als ik een autopsie op een paard laat doen, dan het dier dan uit elkaar gehaald moet worden. Het zou niet in me opkomen. Ik heb daar ook nog nooit over nagedacht, en eerlijk gezegd denk ik dat de meesten van ons er nog nooit over nagedacht hebben.

Dus dan kom je op het moment dat je ineens je maatje na 16 jaar samen in moet laten slapen. Je dealt al met het feit dat je hem vindt met een hele lading pijn, en dat je ineens afscheid moet nemen terwijl je misschien wel verwacht of in ieder geval gehoopt had dat hij gewoon heel oud zou worden. Hij kiest er dan voor om autopsie te willen laten doen, om zeker te weten dat hij niets over het hoofd gezien heeft. Voor veel van ons zal dat geen optie zijn, maar hij heeft het geld om dit te financieren.

Dat is volgens mij niet het moment dat je gaat vragen hoe dat precies in z'n werk gaat. Je gaat er denk ik van uit dat het wel ongeveer zo zal gaan als bij een mens; dat je daarna nog waardig afscheid kan nemen. Ik zou het best logisch vinden als een dierenarts dan voorzichtig waarschuwt dat het dier daarna niet meer 'toonbaar' is, zeker als je weet dat iemand van plan is daarna het dier te laten cremeren.

Is de tekst "in stukken gehakt" handig; nee, natuurlijk niet. Maar dit is iemand die in rouw is, en daarnaast heel diep geschrokken is van wat er gebeurd is. Dus ik vind dat je het hem ook niet echt kwalijk kan nemen.

Precies.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:50

Dat vind ik ook.
Denk dat in een dergelijke verdrietige situatie een persoon best tegen zichzelf in bescherming genomen mag worden en mag worden gewezen op de zin of onzin en de gevolgen van sommige beslissingen...
Of het al dan niet raadzaam was om de autopsie in dit geval te laten plaatsvinden, laten we dan maar even in het midden, maar als iemand dat graag wil hebben en het goed is voor de rouwverwerking, wie zijn wij en de dierenarts en GD dan om dit tegen te houden?
Wel zou een juiste voorlichting door mensen die wèl weten wat het inhoudt een hoop leed hebben kunnen voorkomen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:51

Helemaal mee eens!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:52

Ik vind dat de mensen hier hard zijn over Wibi.

Los van het feit dat emotie een grote rol zak spelen wat alleen maar aantoont dat de beste man menselijk is.

Snap ik de autoptie wel. Misschien vreest hij wel voor dat iemand het paard iets heeft toegediend. Je weet maar nooit. En als hij heeft aangegeven wat hij met het lichaam wilde doen van het paard had het op zijn minst netjes geweest als iemand hem kenbaar had gemaakt vooraf dat het na autoptie niet meer kon. Maar heey hij had het allemaal moeten weten hè.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:59

Hij kan er niks aan doen hoe hij is, maar hij is nou eenmaal een bekend figuur, verdiend daar ook aan en komt heel vaak behoorlijk vreemd over.

Dat een paard onverwacht een been breekt is natuurlijk dan normaal. Dat kan je niet zien aankomen en is altijd onverwacht.

Er kan iets aan vooraf zijn gegaan, zoals een hersenbloeding, opgejaagd worden etc. Dat kan je laten onderzoeken, maar wat heb je er verder aan?

Hij heeft dus ook niemand in zijn omgeving die zegt; dit is echt een stom ongeluk en een autopsie gaat zus en zo.

Daarnaast is het een volwassen man, die bekend is met de media en hij had het ook even kunnen laten rusten voor hij iets naar buiten zou brengen. Nu komt het heel verwijzend over. Hier zitten paardenmensen, maar de meeste mensen hebben echt 0,0 kennis van paarden die het lezen. Dan komt zo een bericht echt anders over.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:19

Ik heb toch echt al mij hele leven paarden ( en ben een halve eeuw oud) en andere huisdieren.
Ik had echt niet beseft dat je paard in stukken gaat bij een autopsie. Dat gaan andere huisdieren ook niet.
Uiteraard er wordt in gesneden , buik open , organen eruit etc . Maar in stukken .... nope ... nooit bedacht.
Lijkt me een prima aanvulling voor de GD dat ze dat bij particulieren even laten weten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:35

Ik heb jaren geleden een paard laten inslapen in Utrecht waarvan ik wist dat-ie een zeldzame aandoening had. DA vroeg me - nog voor het inslapen - of hij 'de benen mocht hebben voor onderzoek'. Ik reageerde met: 'als je niet het had gevraagd, had ik het wel aangeboden'. Omdat ik vond dat een universiteitskliniek onderzoek ook na de dood moest kunnen doen.

Keek ik raar op bij de vraag 'de benen'? Nee, totaal niet en ik had het ook nog nooit voor gehad. Maar ik kon, ondanks het verdriet, prima beredeneren dat een paard in stukken wordt onderzocht.
500 kg dood dier is niet zo makkelijk te hanteren. De GD is sowieso geen paardenkliniek met kantelbare operatietafels en takels ed. maar ook Utrecht kan geen paard in z'n geheel bekijken. Ook niet als het alleen de benen zijn. Die worden er keurig afgezaagd, zodat ze te tillen zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:36

Eleeke schreef:
Ik heb toch echt al mij hele leven paarden ( en ben een halve eeuw oud) en andere huisdieren.
Ik had echt niet beseft dat je paard in stukken gaat bij een autopsie. Dat gaan andere huisdieren ook niet.
Uiteraard er wordt in gesneden , buik open , organen eruit etc . Maar in stukken .... nope ... nooit bedacht.
Lijkt me een prima aanvulling voor de GD dat ze dat bij particulieren even laten weten.

Zekers als bekend is dat paard niet naar Rendac gaat maar naar een crematorium.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:03

boedjang schreef:
Crematorium die foto's stuurt???
Ik heb 2 x een paard laten cremeren. Kreeg echt geen foto's van hoor.

Verder uiteraard erg verdrietig als je paardje zo aan z'n einde komt

Dat was ook mijn eerste gedachte, je moet er toch niet aan denken dat je daar foto's van krijgt? :\

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:34

Wibi is iemand die nogal “ kinds” is. Lijkt me een doodgoed mens maar leeft wel buiten de harde buitenwereld in z’n eigen bubbel.
Dan komt dit hard aan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:09

Gulpje schreef:
boedjang schreef:
Crematorium die foto's stuurt???
Ik heb 2 x een paard laten cremeren. Kreeg echt geen foto's van hoor.

Verder uiteraard erg verdrietig als je paardje zo aan z'n einde komt

Dat was ook mijn eerste gedachte, je moet er toch niet aan denken dat je daar foto's van krijgt? :

Wat vanzelf niet wil zeggen dat iedereen daar zo over denkt en dat geen enkel crematorium dat doet.
Als iemand die behoefte wel heeft aan die fotos in kader van de rouwverwerking, wie ben jij dan om daar wat van te moeten vinden.

Als je vind dat hij niet goed heeft gehandeld om dit op Instagram te zetten ala. Maar vind het stuitend dat men een oordeel heeft waarom hij heeft gekozen voor een autopsie, dat mag iedereen zelf weten en kan erg persoonlijk zijn, afschuwelijk dat men mensen om zo een keuze afrekent, enkel omdat men het zelf niet zou doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:00

Ik denk dat hij, zou ik zelf ook verwacht hebben, dat ze naar de oorzaak van de breuk hadden gekeken dmv röntgen, opensnijden, chemisch onderzoek, maar ik zou ook niet verwacht hebben dat ze het paard zo aan stukken zouden hebben gesneden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:27

Er is gewoon niet goed met hem gecommuniceerd. En dat is heel pijnlijk natuurlijk.

Wat men van Wibi verder vind dat maakt niet uit natuurlijk.

Hie hield van zijn paard en had dit niet verwacht.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:41

BeFunny schreef:
Er is gewoon niet goed met hem gecommuniceerd. En dat is heel pijnlijk natuurlijk.

Wat men van Wibi verder vind dat maakt niet uit natuurlijk.

Hie hield van zijn paard en had dit niet verwacht.

Precies dit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:05

Ook huisdieren gaan in principe "helemaal uit elkaar" bij een sectie.
Oo de site van de Universiteit Utrecht, faculteit diergeneeskunde, Afdeling pathologie staan voor huisdieren de optie sectie en cosmetische sectie.
En een waarschuwing dat een cosmetische sectie maar een zeer beperkt onderzoek kan zijn, omdat ze niet overal bij kunnen.

Ik zag het bericht eergisteren al op Wibi zijn instagram en vroeg me idd af, wat hij onderzocht had willen hebben aan een beenbreuk en hoe hij gedacht zou hebben dat men een paard van 600 kg met ingetreden lijkstijfheid kan onderzoeken zonder het uit elkaar te halen.

Er is wat gebrek aan communicatie geweest en verkeerde verwachtingen, dat is wel zeker.

Ik lees heel veel emotie in zijn posts sinds het overlijden van zijn geliefde paard.

En dat is ook niet gek, ik was zelf ook stuk van verdriet toen ik mijn pony 'ineens' moest laten inslapen.
Ik vind het alleen niet correct om in die emoties een bedrijf zo neer te zetten op je sociale media als bekende Nederlander.
Ook schort het aan goede communicatie en had hij iets anders verwacht, de GD heeft gedaan wat hen gevraagd is, sectie uitvoeren en zorgen dat de resten van het paard daarna bij het crematorium terecht kwamen.

Overigens, laat dit voor anderen een moment van bezinning zijn, denk nu vast na over wat je wil dat er na de dood met je geliefde dier gebeurt.

Wil je perse een doodsoorzaak weten, verdiep je dan nu alvast in wat sectie inhoudt en wat men dan met je dier doet.
In je emotie neem je wellicht een beslissing op basis van andere veronderstellingen dan de werkelijkheid en dat komt dan extra hard binnen als dat na afloop anders uitpakt dan jij in je hoofd had.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:10

Hij heeft een tere ziel en haast kinderlijk ook.
Het is een vreemd mens.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:26

Ragdollcat schreef:
Het is een vreemd mens.

En dat doet ter zake omdat?

Voorlopig heeft hij ook gouden vingers. En hij is oprecht goed voor zijn paarden en dieren en het is van harte een goed mens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:54

BeFunny schreef:
Ragdollcat schreef:
Het is een vreemd mens.

En dat doet ter zake omdat?

Voorlopig heeft hij ook gouden vingers. En hij is oprecht goed voor zijn paarden en dieren en het is van harte een goed mens.

Omdat het zicht geeft op waarom hij reageert zoals hij doet. :)
Wat die gouden vingers ter zake doen is mij dan weer onduidelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:02

Wibi is inderdaad wat wereldveemd en heel kinderlijk. Wat een ontzettend leuke eigenschap is. Maar wat in dit geval wat ontluisterend voor hem heeft uitgepakt.