Paard sterft na bevalling aan boord KLM-toestel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:38

ellenlouise schreef:
Ik zal misschien wel weer Blond zijn hoor maar waarom is een shocktoestand reden om een leven te beëindigen? Het gebeurt toch regelmatig dat mensen - na een auto-ongeluk oid - in shocktoestand verkeren? Dat is in principe toch iets van tijdelijke aard?

ja zo een idee had ik in de eerste instantie ook...en ik vind het ook erg dom eigenlijk om een drachtige merrie te gaan vervoeren Verward

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:25

Niet drachtige paarden raken al serieus gestresseerd van het vliegen. Niet verstandig om drachtige merries te vervoeren met het vliegtuig. Ze kunnen bij een heel vroege dracht een abortus krijgen.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:21

Hoe het ook zij...

Ik kan er met mijn pet niet bij dat je uberhaupt een drachtige merrie ergens naartoe laat vliegen wat mij betreft ben je dan niet goed bij je hoofd !!!

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:09

Er worden regelmatig drachtige merrie's gevlogen en normaal is het geen punt. Het is altijd een risco om een dier te vervoeren.

MarkKH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:04

ach...hoeveel merries sterven er niet tijdens de bevalling, is allemaal een risico van de natuur... op het KWPN dekbewijs kan je dat zelfs standaard aankruisen dat de merrie overleden is bij de geboorte.

De vlucht zal er ongetwijfeld mee te maken hebben gehad, maar een overvliegende luchtballon over een weiland kan kan dat ook....

Ik ken mensen die bij de paardentransporten van KLM werken en daar wordt toch altijd erg goed met de dieren omgegaan... Ze laten zelfs tijdens een vlucht naar de USA een noodlanding maken als er iets ernstigs aan de hand is.....

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:09

MissStynk schreef:
Hoe het ook zij...

Ik kan er met mijn pet niet bij dat je uberhaupt een drachtige merrie ergens naartoe laat vliegen wat mij betreft ben je dan niet goed bij je hoofd !!!

Naar mijn idee ook alles behalve slim...

Germpie dat veulen... Zonder moeder...
Hebben ze voor het kleintje een pleeg moeder kunnen vinden?

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:55

ik kan er eigenlijk ook met mn gedachten niet bij

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:33

jeetje wat verschrikkelijk een te vroeg geboren veulen die zijn moeder verliest Verdrietig
trouwens ze was toch niet hoog drachtig er staat toch dat ze te vroeg bevallen is ofw as ze wel hoog drachtig Verward
maar even goed ik vind dit vreselijk vooral voor het veulen die nu nog wel leeft en een moeder die in shovk overleed in een vliegtuig nog wel Verdrietig

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:49

Omdat het veulen levensvatbaar is moeten ze over de draagtermijn hebben gelogen. En normaal is vliegen niet stressgevoeliger dan een trailerrit, in de lucht is het zonder de bochten zelfs rustiger, maar als er dan een veulen komt is er toch erg weinig ruimte.
Het is gewoon sneu dat mensen met een dier omgaan alsof het een auto is. Ze nemen de gok door te vermelden dat het beestje net 6 maanden drachtig is terwijl dit met een volgroeid veulen niet waar kan zijn. En in dit geval viel de gok verkeerd uit. Jammer we kopen wel een nieuw paard, of gelukkig hebben we het veulen nog.
Onbegrijpelijk die mensen.
En over shocktoestand. Ik heb het even opgezocht en dat betekent dat er een te klein bloedvolume circuleerd bijv. door bloedverlies of door hartfalen. En dus niet dat ze alleen erg geschrokken is. Het kan dus gewoon dodelijk zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:05

Dat vliegen niet meer stress oplevert dan een trailerrit, klopt echt niet. Ik ben zelf met paarden over de hele wereld gevlogen en alhoewel er nooit iets ergs is gebeurt, is het opstijgen en landen heel wat meer stresserend dan een trailerritje. De paarden zijn volkomen in paniek maar hebben al hun kracht nodig om op de been te blijven, waardoor ze meestal geen gekke dingen doen. Shocktoestand bij paarden komt doordat door hartfalen de bloeddruk sterk daalt en organen die veel zuurstof nodig hebben beschadigen (zoals de hersenen). Dit is dus vele malen ernstiger dan wat wij als mensen "in shock" noemen, alhoewel dat ook zeer ernstige vormen kan aannemen.
Wat we bij de Friezen trouwens veel horen, is dat merries die al drachtig waren leeggespoten worden om uitgevoerd te worden. De quarantaine-periode is dan namelijk korter. Een andere vorm van "onbegrijpelijk die mensen".....

suusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:14

erg zielig, wel raar idnerdaad om ene drachtige merrie te vervoeren, zeker als ze al HOOGDRACHTIG is, maarja, misschien i eh tneit het juiste moment om de eigenaresse te beschuldigen van verkeerde manier van handlen, toch lijkt he tme hele raar als je in zo'n situatie een merrie vervoert....nouja, hopelijk gaat eht he velentje beter af!
groetjes, suus

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:55

ricoh schreef:
Kan dekl wel niet hoogdrachtig geweest zijn, een drachtige merrie moet je zowiezo uit stresssituaties houden, dus vind het nogal raar dat het in een vliegtuig vervoerd wordt.

Vind ik dus ook echt jammer dat dit gebeurd is. Hoop dat het goed blijft gaan met het veulen.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:05

ja ik hoop ook dat t arme veulen in leven blijft
en ach.. sommige dingen zal je nooit begrijpen Verdrietig

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:13

Wel triest dat dat heeft kunnen gebeuren maarja zo iets hou je niet tegen
Ik hoop dat alles goed komt met het veulen

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:26

gijsenkim schreef:
ik snap het in zn geheel niet, een paard dat niks waard is ga je niet verschepen naar amerika......... .

waarom niet Verward

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:22

is er niet een regeling dat hoogzwangere paarden niet mogen vliegen???? dat is met mensen ook zo!!!! ik vind het echt sneu!!!! zit je als veulen in een vreemd land...zonder moeder....

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:32

horseyfries schreef:
Dat vliegen niet meer stress oplevert dan een trailerrit, klopt echt niet. Ik ben zelf met paarden over de hele wereld gevlogen en alhoewel er nooit iets ergs is gebeurt, is het opstijgen en landen heel wat meer stresserend dan een trailerritje. De paarden zijn volkomen in paniek maar hebben al hun kracht nodig om op de been te blijven, waardoor ze meestal geen gekke dingen doen. Shocktoestand bij paarden komt doordat door hartfalen de bloeddruk sterk daalt en organen die veel zuurstof nodig hebben beschadigen (zoals de hersenen). Dit is dus vele malen ernstiger dan wat wij als mensen "in shock" noemen, alhoewel dat ook zeer ernstige vormen kan aannemen.
Wat we bij de Friezen trouwens veel horen, is dat merries die al drachtig waren leeggespoten worden om uitgevoerd te worden. De quarantaine-periode is dan namelijk korter. Een andere vorm van "onbegrijpelijk die mensen".....

Duzzzzzzzzzzz

shabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:32

ik vind het om eerlijk te zijn ook maar een vreemde gewaarwording dat je een drachtige merrie die al zo ver drachtig is dat het veulen het overleeft als ie te vroeg geboren wordt in een vliegtuig plaatst. Bij vrouwen is het al zo dat ze bij de 7e maand al een doktersverklaring meoten hebben en in de 8ste maand nieteens meer mogen vliegen!

Lazy_Ace

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:11

JEMIG!!!! Die merrie was niet hoogdrachtig en geloof maar gerust dat de eigenaar van die merrie er goed van baalt dat dit is gebeurd! Wie wil dat risico nou nemen, als dat in overleg met de dierenarts is gegaan(en ze worden gecheckt!!!) dan ge je ervan uit dat dat beest veilig is of niet dan.
ZE WAS NIET HOOGDRACHTIG EN HEEFT HELAAS GEWOON PECH GEHAD! soms zit het mee, soms zit het erg tegen zoals hier dus!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 14:58

Lazy_Ace, een veulen is pas levensvatbaar vanaf 10,5 maanden of zo. Laten ze heel veel geluk hebben en al vanaf 10 maanden zijn, dan is dat nog steeds hoogdrachtig Knipoog

delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:13

shit ook errg ,,,,,,,,,,,wel zielig voor dat paard ,,,,

he wil je ff kijken op mijn homepage ,,,,,

groetjes delano

Lazy_Ace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:35

Oke dan jij je zin het beest was hoogdrachtig.....dan blijft het feit dat het gowoon domme pech is dat het beest te vroeg heeft geworpen en dat dat toevallig in het vliegtuig is gebeurd....
Om maar eens wat te noemen: zelf ben ik ook 6 weken te vroeg bevallen van mijn dochter en dat heb ik ook maar ternauwernood overleefd. IK heb mazzel gehad. Dat paard dus niet!

Lazy_Ace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:37

blijft het natuurlijk feit dat de dierenarts het blijkbaar veilig vond dat die merrie toch ging vliegen........

Lazy_Ace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:42

ja zo een idee had ik in de eerste instantie ook...en ik vind het ook erg dom eigenlijk om een drachtige merrie te gaan vervoeren Verward[/quote]

Is het dan ook dom om zwangere vrouwen tot de achtste maand te laten vliegen???
Je moet het ook van een andere kant kunnen bekijken......als men vind dat het vervoeren van drachtige paarden veilig is (ook al zijn ze 10 maanden drachtig) dan zal dit wel eens een uitzondering op de regel kunnen zijn........soms vind ik men hier toch wel eens oogkleppen draagt en niet verder wil kijken dan zijn/haar neus lang is....
Geloof nou maar dat iedereen dit liever had voorkomen maar je kunt niet alles vooruit bekijken, als dat kon dan kun je met een dubbeltje de wereld rond. Toch??

Ciske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 01:32

Tja, moeilijk moeilijk......
Misschien is de dracht wel over het hoofd gezien, een fout is menselijk. Wij hebben een keertje een grote pony van de markt gekocht. Hartstikke leuk zo'n pony waarvan je eigenlijk helemaal niets weet. De veearts bekeek haar en ze was kerngezond. Mijn buurmeisje was direct verkocht dus nadat de pony twee weken een beetje gewend was aan haar nieuwe huis en verzorgers stapte mijn buurmeisje erop. Een beetje draven, rondje galopperen en een sprongetje van 40 cm. Pony blij, wij blij. De volgende dag liep er een schattig veulentje bij....

Als de paarden bij een handelaar vandaan komen dan wist die misschien ook niet dat ze drachtig was, want soms blijven paarden maar een korte tijd bij een handelaar. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze er echt vanaf hebben geweten. En als ze het wel hebben geweten, tja, de paarden gingen naar Mexico dus was het waarschijnlijk wel handel. Men gaat over lijken als het om geld gaat.

Maar goed, het enige wat we dus kunnen doen is gissen. Misschien is er iemand die stageloopt bij het dierentransport van Schiphol en kan die het eens aan de veearts vragen, want nogmaals, ik kan het eigenlijk niet geloven dat een Nederlandse dierenarts het paard laat vliegen als hij op de hoogte van de vergevorderde dracht is. Maar het kan dus zijn dat hij het ook over het hoofd heeft gezien.

Ik zou het wel eens willen weten voordat we de hele tijd van alles blijven uitkramen. Morgen vraag ik het eens aan onze eigen dierenarts. Ik denk dat die het nieuws ook wel heeft vernomen.