Paardenhoudster verwaarloost dieren: viervoeters in beslag genomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:31

DuoPenotti schreef:
Huur wei of niet, het paard heeft daar geen boodschap aan.
Die moet het doen met waar hij staat.

En als er geen droge plek meer te vinden is, alleen maar de stal, dan is er ook geen fatsoenlijke bewegingsruimte meer.
En dat zien we echt niet alleen maar in de hele natte jaren, maar hoor mensen al klagen in oktober bij een droog jaar.

En ja hoe duur dat is ligt zeker aan welk deel van Nederland dat je woont.
En zelfs hoe hoog je perceel ligt.
Hier is ene kant van de straat een dikke halve meter lager dan onze kant van de straat. En dan hebben we het niet over een snelweg ertussen maar een landweggetje.

En dan is het ook nog het verschil hoeveel paarden erop staan. 10 lopen het toch sneller kapot dan 2.

En ja dan zijn er ook nog plekken waar niets mag van de gemeente.
En dan gaan mensen los op die gemeente....nee, je had zelf moeten informeren voordat je er paarden op knalde, niet daarna.

dat is ook wel een beetje kort door de bocht. Ik ken iemand die had een prima plek met 2 paardjes. Maar degene waar ze huurde ; daar moest ze onverwachts snel weg. Gelukkig vond ze snel een andere plek. halve hectare grond met een schuilstal erop. Was in september vorig jaar en plek zag er prima uit... De paarden liepen er 2 maanden en het was ineens een super modder boel (klei grond en ze stond ervoor altijd op zand grond dus had dit niet verwacht) , zand gehaald (2 aanhangers vol) maar dat hielp ook maar een goede week want daarna was t weer blub. Gelukkig kon ze snel een pension stal terecht (maar daar moet ze wel 40 min per dag heen en 40 min terug rijden met de auto ) en is ze nu al sindsdien op zoek naar een andere plek dichterbij. Het is niet altijd onwil maar soms worden mensen ook verrast door omstandigheden. Ik ben zelf blij dat ik de luxe heb dat we veel grond hebben kunnen pachten en dat we naast loopstal ook een droge bak hebben en vaste stallen waar ze iedere nacht op stal kunnen en heb er een stal container bij gehuurd voor deze winter. Maar ik snap wel dat dit niet overal kan. Ik vind wel als de paarden echt in de blub staan dat je stappen moet ondernemen maar dit gaat niet altijd even snel. een droge stal zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn tot er een betere is gevonden

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:35

Art_Ificious schreef:
Alles kost geld en werk wil je het goed doen.

Maar de meerderheid huurt, ga je die kosten ook doen in een huurweide als de verhuurder zelf niet wil investeren?
Ga jij zijn weide dan opwaarderen door er zelf zoveel kosten aan te doen?

Ik heb dit gedaan gehad, en heb er echt spijt van, had 2000 euro geïnvesteerd om de weide fatsoenlijk te hebben. Ben er uiteindelijk weg gegaan maar kon niet alles van mijn gedane werk en kosten meenemen en verhuurder betaalt niks terug.

Tevens ben ik op zoek naar een andere stalling, maar het is echt niet simpel als je ook een stal wil waar ze overdag minstens 4u buiten kunnen komen in de winter zonder in de blub te staan. Veel stallen in de buurt staan vol, ik zou al bijna 25km verder moeten zoeken, maar is niet haalbaar qua tijd met mijn werk.

Waar ik sta kunnen ze buiten, maar ik heb er teveel stress.

ik heb een huurcontract voor 20 jaar dus vind investeren dan niet zo een probleem maar ik snap dat als je ergens maar tijdelijk staat dat dit geen optie is

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:35

superpony schreef:
Mensen investeren vaak wel in bijvoorbeeld een droge, rijdbare bak, maar zorgen dat paarden droog staan vinden ze opeens extra uitgave.......Ik blijf dat raar vinden.
Natuurlijk kan je het maar 1x uitgeven en kan je niet zomaar overal paddocks maken bijv, maar de bak is vaak prioriteit omdat ze anders niet kunnen rijden.

Wij hebben op plekken het water erop staan, omdat we onder maaiveld liggen en de sloten het niet altijd snel kwijt kunnen. Eerst deed ik dat dicht, maar de jongens vinden het blijkbaar leuk om in het water te spelen. We hebben ook een poel en wadi, maar als de wadi overloopt, is dat het leukste.
De grond blijft echter wel redelijk en ze zakken niet tot de buik weg.

Wat de omgeving dan ziet weet ik niet. Maar wij krijgen regelmatig complimentjes en af en toe blijft iemand die langsloopt met de hond staan praten en wil van alles weten over de paarden of de plek. De negatieve mensen komen dat vast niet recht in je gezicht zeggen.

De foto's zijn een vieze bende, maar ik denk dat je vooral met de eigenaar dan in gesprek moet hoe lang het al zo is en wat ze daartegen doen. Zoals wij ze bijv op de dag nog binnen zetten, weet je niet tenzij je het gaat vragen.

En zoals eerder gezegd is het niet zo dat als alles netjes lijkt het allemaal wel zo goed is. Dan moet je je afvragen wat voor de paarden zelf erger is? Wij, mensen, vinden modder niet oke, maar stel je vraagt een paard of hij 20-24 uur op stal wil, of buiten in de modder met vriendjes......
En hier schuilen ze ook regelmatig, dus dan weet je waar ze een beetje een hekel aan hebben.

Stallen zijn ook niet zo schoon of de beste oplossing. Bij 20-24 uur op stal mag je echt wel minimaal 2 of 3x uitmesten. Anders moet je jezelf echt afvragen wat beter is? In de modder en kunnen bewegen, of op stal in eigen plas en mest en niet kunnen bewegen.

Dat laatste hangt ook wel ag hoe diep de moddzr is. Als ze tot hun knieën erin wegzakken is het ook echt geen optie ze maar in de modder te laten.

Waar ik sta kunnen ze buiten, maar de ingang van de weide zakt wel boven de kogels in. Zo nat is het vorige winter hier niet geweest. Deze winter is het echt erger. Er staat al maanden water in de weides.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:58

Sassy4barrel schreef:
DuoPenotti schreef:
Huur wei of niet, het paard heeft daar geen boodschap aan.
Die moet het doen met waar hij staat.

En als er geen droge plek meer te vinden is, alleen maar de stal, dan is er ook geen fatsoenlijke bewegingsruimte meer.
En dat zien we echt niet alleen maar in de hele natte jaren, maar hoor mensen al klagen in oktober bij een droog jaar.

En ja hoe duur dat is ligt zeker aan welk deel van Nederland dat je woont.
En zelfs hoe hoog je perceel ligt.
Hier is ene kant van de straat een dikke halve meter lager dan onze kant van de straat. En dan hebben we het niet over een snelweg ertussen maar een landweggetje.

En dan is het ook nog het verschil hoeveel paarden erop staan. 10 lopen het toch sneller kapot dan 2.

En ja dan zijn er ook nog plekken waar niets mag van de gemeente.
En dan gaan mensen los op die gemeente....nee, je had zelf moeten informeren voordat je er paarden op knalde, niet daarna.

dat is ook wel een beetje kort door de bocht. Ik ken iemand die had een prima plek met 2 paardjes. Maar degene waar ze huurde ; daar moest ze onverwachts snel weg. Gelukkig vond ze snel een andere plek. halve hectare grond met een schuilstal erop. Was in september vorig jaar en plek zag er prima uit... De paarden liepen er 2 maanden en het was ineens een super modder boel (klei grond en ze stond ervoor altijd op zand grond dus had dit niet verwacht) , zand gehaald (2 aanhangers vol) maar dat hielp ook maar een goede week want daarna was t weer blub. Gelukkig kon ze snel een pension stal terecht (maar daar moet ze wel 40 min per dag heen en 40 min terug rijden met de auto ) en is ze nu al sindsdien op zoek naar een andere plek dichterbij. Het is niet altijd onwil maar soms worden mensen ook verrast door omstandigheden. Ik ben zelf blij dat ik de luxe heb dat we veel grond hebben kunnen pachten en dat we naast loopstal ook een droge bak hebben en vaste stallen waar ze iedere nacht op stal kunnen en heb er een stal container bij gehuurd voor deze winter. Maar ik snap wel dat dit niet overal kan. Ik vind wel als de paarden echt in de blub staan dat je stappen moet ondernemen maar dit gaat niet altijd even snel. een droge stal zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn tot er een betere is gevonden

Zo kort door de bocht ben ik niet.
Want genoeg mensen die jaar na jaar hun paard in de zooi laten staan. Op dezelfde plek, dus net ineens weg moesten.
En vervolgens zeggen, ja dat is toch overal in Nederland zo... en verder geen poot uitsteken.

Jou kennis heeft de paarden verplaatst, niet eens in haar voordeel maar enkel in dat van de paarden.
Geprobeerd het op te lossen, maar dat ging niet.

Dus nee, lijkt mij dat mijn stukje niet voor iemand geldt die zijn paarden dus uit die zooi haalt en elders stalt.

Sassy4barrel

Re: Paardenhoudster verwaarloost dieren: viervoeters in beslag genomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:18

Dat klopt ook wel. Maar in die paar maanden in de blub wei had ze ook al bezoek gehad van de dierenbescherming omdat fietsers die voorbij kwamen hadden gebeld. Toch is zij iemand die er alles aan doet om haar paardjes een fijne droge plek te geven

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:28

Ik vind het vooral heel geruststellend dat de dierenbescherming veel meer controleert dan dat ik dacht. Het zou voor mij nog meer en strenger mogen maar ik had het idee dat je bijna overal wel mee wegkomt. Dat blijkt niet zo te zijn, heel fijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:24

Ir111 schreef:
Ik vind het vooral heel geruststellend dat de dierenbescherming veel meer controleert dan dat ik dacht. Het zou voor mij nog meer en strenger mogen maar ik had het idee dat je bijna overal wel mee wegkomt. Dat blijkt niet zo te zijn, heel fijn.

Maar ze gaan soms ook te ver.
Zoals m'n beste vriendin haar vriendin die een stuk bos had met veel schaduw in de zomer, en nog vond dierenpolitie dat er te weinig schaduw was en de dieren dus maar op stal moesten bij de hitte.

24/7 op stal hebben zij wel liever lijkt het.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:08

Sassy4barrel schreef:
Dat klopt ook wel. Maar in die paar maanden in de blub wei had ze ook al bezoek gehad van de dierenbescherming omdat fietsers die voorbij kwamen hadden gebeld. Toch is zij iemand die er alles aan doet om haar paardjes een fijne droge plek te geven

Maar zaten er toen consequenties aan of kwamen ze gewoon de melding controleren?

Ik vind dat wel een verschil.

Controle vind ik prima. En als ze dan zien dat een eigenaar bezig is vraag ik mij werkelijk af hoe snel ze ingrijpen.

Bij de meeste berichten staat er altijd bij dat ze al eerder hebben gewaarschuwd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:59

Er was toch een bokker wiens paarden in beslag genomen waren terwijl ze een droge grote stal hadden?

Die heeft uiteindelijk haar paarden wel terug. Maar het toont wel hoe snel ze ze durven in beslag nemen ondanks er moeite gedaan wordt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:10

Dat heb ik anders onthouden :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:00

Art-Ificious, als er echt alleen modder is bij de ingang, is het vervelend, maar kan evt tijdelijk opgelost. Water op de wei is een ding. Maar als je weet of wat voor ondergrond je zit en paarden het hele jaarrond op de wei wil houden, weet je dat er wel beperkingen zijn en risico's bij slecht weer.

Ik heb de paarden ooit acuut weggehaald waar het een ellende werd bij het hek.

Zelf hebben we zand en grond. Grond heeft natuurlijk sneller dat het modder wordt of gaat glibberen. Maar ik kijk dan naar waar ik ze naartoe wil hebben. Als grond niet zwaar belast wordt, wordt het minder snel blubber.
Tijdens de natte periode een pad afgezet waar 3 hooiplekken zijn en het blub wordt. Dat kon nu weer open en kunnen ze dan prima lopen en staan.

Geen beschutting op de wei is ook een probleem. Bomen kiezen ze vaak wel boven een afdak, maar het ligt er vaak aan waar de wind vandaan komt.

Natuurlijk is het goed dat er ingegrepen wordt, maar dan moeten ze wel naar ALLE slechte omstandigheden overal kijken.

Ik vind ook dat; zet maar op stal wel erg snel als de beste oplossing wordt gezien. Dan heb ik behoorlijke twijfels over de kennis van de controleurs.
Men moet wel de kans krijgen alles te laten zien en uit te leggen. De paarden moeten wel fatsoenlijk ergens opgevangen worden en iemand zou de kans moeten krijgen om de plek te verbeteren. En dan bedoel ik waar geen mishandeling of verwaarlozing te sprake was.

En als je inderdaad nu ergens nieuw staat, wist je vaak nog niet waar je de meeste blubber krijgt en geen loonwerker die er nu doorheen gaat komen. Wij hadden eerste winter ook een slecht pad. Dat is zandpad geworden.
Daarna wilde we nog iets laten doen en zaten ze op graspad naast ons al vast. Tja, dan moet je even alternatieven bedenken.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 07:56

@Art: paarden mogen trouwens niet in een bos tussen de bomen staan volgens de boswet.

Ook ik ben van mening dat als je paarden houdt het fatsoenlijk moet. Zit je 3 maanden tot over je oren in de modder Los je het op of zoek je een andere plek.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:48

Het is geen echt bos maar een stuk in de wei met meer bomen en struiken en dus wel veel schaduw en koeler.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:53

Maar is in België een schuilstal niet verplicht?
Of er nu ook natuurlijke schaduw is of niet?

Ik geloof namelijk niet in in beslag nemen
Zonder waarschuwing als het allemaal wel oké is.

Uiteraard zal een eigenaar die zijn paarden zo laat staan het oké vinden. Anders deed deze wel anders.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:55

DuoPenotti schreef:
Maar is in België een schuilstal niet verplicht?
Of er nu ook natuurlijke schaduw is of niet?

Ik geloof namelijk niet in in beslag nemen
Zonder waarschuwing als het allemaal wel oké is.

Uiteraard zal een eigenaar die zijn paarden zo laat staan het oké vinden. Anders deed deze wel anders.

Schuilstal is verplicht.
Maar schuilstal mag ook weer niet van elke gemeente helaas. Meestal mag je wel 40m2 zetten mits 1 open zijde en dus geen vaste gesloten boxen. Maar ik geloof dat op bepaalde types grond het niet mag (natuurgebied dacht ik).
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 23-01-25 09:56, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:56

Ja maar had die persoon met de bomen die staan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:57

Dat zou ik moeten navragen.
De paarden waren tevens niet in beslag genomen maar er werd gezegd dat er niet voldoende schaduw was volgens de FAVV.

Mijn paarden hadden véél minder schaduw (enkel 1 schuilstal) de rest volle zon, en die stonden eigenlijk heel vaak in de zon.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:59

Oh wacht een schuilstal is niet verplicht. Schuilplaats wel en dit mag dus ook natuurlijke beschutting zijn.

Sinds 2013 verplicht de Belgische wetgeving een schuilplaats voor alle paarden. U heeft daarbij de keuze tussen afsluitbare stallen, een schuilstal of natuurlijke beschutting zoals een haag of een grote boom. Indien één van deze laatste opties niet mogelijk is, dient u zelf een stal te voorzien.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:36

Zouden ze in Nederland ook moeten invoeren.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:18

Voor zover ik weet moeten ze iedere melding controleren. Zo heb ik vorig winter een keer controle gehad bij de hengsten die midden in een woonwijk stonden. Voor ons een verrassing dat ze kwamen maar volgens de melder stonden ze tot hun knieën in de modder :+ Gelukkig zagen ze al snel dat dit niet het geval was en ook niet zo geweest is. Complimenten gehad voor hoe ze eruit zagen en erbij stonden ondanks dat het een hele natte winter was. Hun vertelde wel dat ze vaak inderdaad gewoon waarschuwen en dan na een bepaalde tijd een hercontrole doen mocht er iets niet in orde zijn tenzij het absoluut niet in orde is dan gaan ze wel over tot inbeslagname.

En als ik de foto’s zie van dit topic snap ik wel dat t dier er is weggehaald… Zo moet je je paard(en) niet willen houden.