17 paarden sterven bij brand fokkerij in Waasmunster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:05

pmarena schreef:
Het is een paardenforum. Vanuit een nieuwsbericht kan een discussie volgen over het onderwerp in zijn algemeenheid. Ik vind dat je zelf een smakeloze opmerking richting 8nnemiek maakt Gini, om haar zoiets lelijks in de schoenen te schuiven dat ze absoluut niet zegt :n

Kan kloppen dat je dat vindt, mijn berichten maken dan ook deel uit van de discussie. Die enorm smakeloos is onder dit nieuwsbericht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:22

Annemieke dat ben ik met je eens. Je had het niet over deze mensen. Maar over brandalarm of sprinklers enz.

Met Popstra ben ik het ook eens.
Brand is gewoon erg snel.

Ben zelf ploegleider Bhv geweest.
En dan leer je wat brand doet en mensen evacueren.

Dan heb je het nog over brandvertragende compartimenten. En krijg je daardoor met geluk wat meer tijd.

Maar in het compartiment met brand mag je niet eens zomaar naar binnen.

En elk filmje wat we hebben gezien laat zien hoe snel brand gaat. Zeker met een open deur of ramen. Wat bij paarden ook vaak is.

Dan kun je als eigenaar heel erg weinig

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:25

Een brand overdag of als er meerdere mensen rondlopen is al compleet anders als 's nachts met niemand in de buurt. Wij hebben ook brand gehad waarbij de volledige hooi en stro opslag afgefikt is en aantal stallen. Maar het geluk was dus dat de bak met een les ernaast lag en we dus snel een gloed zagen. De paarden die daar stonden waren gelukkig buiten, anders had het al anders af kunnen lopen en het wad alsnog vechten om de paarden in de gang ernaast eruit te krijgen.

Maar hier was dat niet zo en de eigenaar heeft al enorm veel gedaan. Er zijn paarden gered en het zal echt voelen als te weinig, maar brand is zo snel en gevaarlijk. Dus dat je iets kan doen als je er snel bij bent ligt ook nog maar aan hoeveel mensen je hebt. 100 paarden evacueren als je met 1 of 2 personen bent is ook al een onbegonnen klus

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:35

Werkelijk niemand zegt dat deze eigenaar meer had kunnen / moeten doen. Je krijgt geen brandwonden van op veilige afstand toekijken immers :(:) Hopelijk zijn de andere paarden okee genoeg om weer helemaal te herstellen, en de mensen er omheen ook natuurlijk.

Verder denk ik dat iedereen (algemeen) meer heeft aan eens goed nadenken wat je zelf eventueel zou kunnen doen om het risico in je eigen situatie zo laag mogelijk te krijgen. Als daar over nagedacht wordt in een topic als dit dan lijkt me dat voor andere paarden zinvoller dan maar met de handen in de lucht roepen dat je niks kan doen.

Het is geen topic van / voor de eigenaren hè, maar gewoon een (heel naar) nieuwsbericht.
En het vreselijk vinden voor de eigenaren en respect hebben voor hun verlies kan gewoon bestaan náást over het onderwerp verder praten en wie weet leest er dan nog iemand iets waardoor een volgend groot leed voorkomen of verkleind kan worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:47

Pmarena :j

Ik heb zelf de stroom in de nacht van de stal.

Gevaarlijkste moment is hier zeg maar de avond. Stroom aan maar paarden wel binnen.
Betreft kortsluiting dan.

Vers net gemaaid hooi is ligt niet op stal.

Meer kan ik hier nu niet

pmarena

Re: 17 paarden sterven bij brand fokkerij in Waasmunster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:49

Ja dat is ook wel verstandig denk ik inderdaad :j Je hebt dan toch ook niet heel dringend stroom nodig in principe (in de meeste gevallen) en als je een paar keer gehoord hebt van een stalbrand 's nachts, zal je vast een stuk lekkerder slapen als je weet dat de stroom er af is.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:52

oh nee dit kan ik niet aanzien |( |(

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:56

pmarena schreef:
Werkelijk niemand zegt dat deze eigenaar meer had kunnen / moeten doen. Je krijgt geen brandwonden van op veilige afstand toekijken immers :(:) Hopelijk zijn de andere paarden okee genoeg om weer helemaal te herstellen, en de mensen er omheen ook natuurlijk.

Verder denk ik dat iedereen (algemeen) meer heeft aan eens goed nadenken wat je zelf eventueel zou kunnen doen om het risico in je eigen situatie zo laag mogelijk te krijgen. Als daar over nagedacht wordt in een topic als dit dan lijkt me dat voor andere paarden zinvoller dan maar met de handen in de lucht roepen dat je niks kan doen.

Het is geen topic van / voor de eigenaren hè, maar gewoon een (heel naar) nieuwsbericht.
En het vreselijk vinden voor de eigenaren en respect hebben voor hun verlies kan gewoon bestaan náást over het onderwerp verder praten en wie weet leest er dan nog iemand iets waardoor een volgend groot leed voorkomen of verkleind kan worden.

Dan verschillen we daarin gewoon van mening. Ik vind het onderwerp 'hoe houd ik mijn stal veilig van brand' niet echt passen onder een nieuwsbericht van iemand die net zijn stal is verloren in een brand. Dat het interessante materie kan zijn, is zeker zo, in een ander topic.
Maar oké, als de behoefte er is het er wel in dit topic over te hebben, zal ik mij aanpassen en best niets meer lezen, want ik word er zelf te emotioneel van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:02

Ik kan me je gevoel ook goed voorstellen hoor.

Maar omdat het een forum is, met opzet praten over een onderwerp.... en het nieuwsbericht imo slechts is om ons te informeren en niet specifiek om de eigenaar te steunen ofzo vind ik het wat zwaar om dan niet met respect voor wat er gebeurd is na te denken over wat we zelf kunnen doen om zo'n catastrofe te voorkomen.

Maar kan me ook voorstellen dat mensen alleen maar steunbetuigingen willen.... dat is natuurlijk ook prima :j Maar voor iemand die dit topic misschien nooit leest...? Persoonlijk vind ik dat een gemiste kans dan. Ik had er zelf eigenlijk ook nooit over nagedacht om bvb. de stroom 's nachts uit te zetten en dat van die spinnenwebben die vlam kunnen vatten was ook wel weer een goede reminder :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:11

8nnemiek schreef:
Popstra schreef:
Heel mooi al die ideen maar als je een keer een echte stalbrand van dichtbij hebt mee gemaakt weet je dat je geen schijn van kans maakt. Het is binnen een paar seconden 1 grote vuurzee waar je al geeneens meer in de buurt kan komen vanwege de hitte die er vrij komt.

Ik heb er een meegemaakt ja. Bij de manege waar ik vroeger reed in Geleen. Gelukkig werd er direct alarm geslagen en konden alle pakweg 100 paarden uit hun stallen worden gehaald, maar het oude deel van de manege is toen volledig afgebrand. Dus als je snel genoeg bent dan kun je zeker nog iets doen. En water helpt dan echt wel om het vuur te vertragen.
Je kan wel roepen dat het niet helpt, maar niks doen helpt al zeker niet.

je schrijft het zelf al, ,,maar het oude deel wel is volledig afgebrand. Als het 1 grote stal is met kippen, varkens of in dit geval paarden valt er niks te redden. Als er meedere stal gebouwen zijn ja dan valt er wat te redden ja

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 01:13

Een brand overdag geeft geen garantie dat de paarden kunnen gered worden.
Iets meer dan een half jaar geleden, tijdens de zware storm in België op 9 juli 2024, sloeg de bliksem in op een paardenstal.
Er stonden 3 van hun meerdere paarden in gestald. Ze waren 4, 5 en 6 jaar oud. Er waren blijkbaar 2 paarden zwanger.
De andere paarden stonden in de wei.
Het is ook een soort fokkerij waar topprestatiepaarden met een stamboom gekweekt worden.
Ook in die stal begon het hooi of stro te branden en was er waarschijnlijk een plotse vuurzee. De boerderij lag ietwat afgelegen en was moeilijker bereikbaar voor de brandweer maar ook hier heeft men de paarden niet kunnen redden. De stal is volledig afgebrand.
Het waren paarden die nog moesten beginnen met hun leven en waarschijnlijk op topniveau hadden kunnen presteren.

_Tarzan

Re: 17 paarden sterven bij brand fokkerij in Waasmunster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 07:57

Maar, weten jullie ook dat je echt géén tijd hebt als het eenmaal brandt?!
Zodra je ziet dat het brandt dan kun je al bijna niks meer. Je hebt echt geen minuten de tijd om je paarden eruit te halen, stro brandt als een gek en vuur is razendsnel. Daarnaast heb je te maken met rook waardoor je niks ziet. Vooral als het deel waar de paarden staat in brand staat vind ik het al knap dat de eigenaar toch nog 8 paarden eruit heeft weten te krijgen.

Een brandalarm of wat ook is leuk, maar als het zo makkelijk zou zijn dan zou dit allang bestaan en zo'n systeem in iedere stal hangen.

Vreselijk voor de eigenaren!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:13

8nnemiek schreef:
En toch.. we kunnen met een raket naar Mars, we kunnen DNA materiaal lezen en zelfs veranderen, een AI bot kan ik 2 seconden tijd een Frans Bauer hit maken, maar een veilige stal ontwerpen zou niet mogelijk zijn?
Terwijl een simpele sproeier op een pomp die buiten in het grondwater zit, die je handmatig aan zet bij brand, waarschijnlijk al enorm veel zou schelen.

Het stof in een paardenstal maakt dit gewoon echt heel moeilijk. Nog los van de hoeveelheid water die nodig is om zoiets super brandbaars als strooisel weer uit te krijgen.

Ik héb en een geweldige maatregel voor: 'geen' stallen (of althans geen dichte). Dan kunnen ze er ook niet in vast komen te zitten.
Maar dat is niet bepaald een simpele oplossing voor iedereen. (en oh ja, wolf...)