Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:21

boemel schreef:
Onze 16 jarige is een vrij lang dier. Had een beter ontwikkelde achterhand mogen hebben en is aan de voorkant juist vrij zwaar. Op een hele lichte blessure na en in haar jongere jaren maagzweren heeft ze nooit wat mankeert.
Ik denk ook dat zij qua karakter en gezondheid wel staat voor wat je graag ziet.
Hard paard, onwijs vrolijk en werkwillig (wel heet), maar zo verschrikkelijk eerlijk en braaf. M1 dressuur en enkel, dubbel span, TREC en buitenritten. Op het springen na een veelzijdig dier.
Zij is getest en vrij van waterhoofd en dwerggroei.
Maar geen geweldige resultaten op de keuring, dus niet echt interessant voor de fok.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Als haar bloed de wat vrijere lijnen bevat vind ik dus (als buitenstaander) dat ze wél geschikt is voor de fok. Als ze qua type wat mindere eigenschappen heeft en je zet er een goeie hengst op, heb je kans dat het veulen alsnog knap is. En zo niet, dan is het in ieder geval een veulen met wat vrijer bloed, en dan kan je daar alsnog weer mee fokken, weer icm met een goede hengst of merrie. Uiteindelijk krijg je heus wel knappe veulens en vrijer bloed, behalve als dat dus niet je doel is. En daar doelen meerdere mensen natuurlijk ook op. Als het stamboek allerlei paarden gaat afkeuren op type, kom je ook nergens. Als er echt stront aan de knikker is qua ziektes zul je je ras moeten redden, en dat gaat niet gebeuren door gezonde maar iets minder (qua type) perfecte paarden uit te sluiten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:24

DuoPenotti schreef:
Eloya schreef:
Ik zag online voorbijkomen dat Samantha Steenwijk zich heeft ingekocht in 2 PRE hengsten.
Om in te kruizen in de friezen voor vers bloed. Omdat ze zelf bij haar merrie 2 doodgeboren friese veulens had met afwijkingen.

Hoe en wat verder weet ik niet, ik heb ook geen ervaring met friezen en of fokken.
Maar er kwamen hele gemixte reacties onder dat facebook bericht.

https://www.facebook.com/watch/?v=2963475767141039

Ik was het begin van het topic aan het lezen en dacht, waarom geen prachtige zwarte pre's om nieuw bloed toe te voegen.
En vervolgens kom ik op dit bericht.

Ik vind dit echt goed van Samantha. +:)+

En laat het stamboek zo eens wat mooie paarden uitzoeken.
Of net zoals het Groninger stamboek doet, elk jaar een uitstapje naar het zware warmbloed paard in Duitsland.
Paarden die bij het ras aansluiten maar niet telkens dezelfde, zodat er ook echt spreiding komt.

Natuurlijk heel erg nobel om zelf iets te gaan proberen. Maar ik denk dat een Samantha ook moet inzien dat hoge bomen veel wind vangen. Het is bij haar twee keer mis gegaan begrijp ik? Is er gedegen onderzoek gedaan waaruit blijkt dat het een genetisch ding is? Of gaat ze af op de conclusie van de veearts en de vele berichten die ze via de socials heeft gekregen? En in hoeveel gevallen waren dat echte fokkers? Of hobbyisten die een mooie hengst zagen en hun merrie niet checkten? Die fokten met een niet goedgekeurde hengst waardoor er geen expertise van een hengstenhouder aan te pas kwam?

Het commentaar dat ze krijgt zal natuurlijk van mensen komen die net zo liefhebber zijn als zij. Wat ik me afvraag is in hoeverre het ras gebaat is bij dit soort 'zelfstandige' uitstapjes. Er is amper een bestuur, er gebeurt van alles in het stamboek. Als jan en alleman zulke uitstapjes gaat maken, wat gebeurt er dan met de populatie? Er is dan namelijk geen stuur, geen richtlijn. Terwijl de populatie wel groter wordt, en er wellicht in het kader van bloedspreiding ook wordt gefokt met genen die niet per se wenselijk zijn, aangepaard wordt met paarden die wellicht andere onwenselijke genen overdragen. En uiteindelijk wordt het stamboek opgezadeld met een vergrote populatie, waar ook de nodige problemen mee komen. Dan kan je je afvragen, zijn al die zelfstandige uitstapjes een positieve bijdrage geweest voor het ras? Of zit je dan met een hele grote populatie met nog meer problemen die we allemaal door het stamboek moeten worden opgelost? En betaald?

En ik denk dat dat de grond is van het meeste commentaar dat iemand als Samantha nu krijgt. En ik kan niet zeggen dat ik het daarmee oneens ben.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:29

Elisa2 schreef:
sasja0705 schreef:
@Eliza2 : juist niet, want nog Friezen, nog Iberers zijn van oorsprong gefokt op stap en ruimte in de gangen maar juist op verzameling en wendbaarheid ( Iberer) en kracht ( van vroeger ook bvb ploegen (Friezen)

Juist door even dit te willen veranderen voor moderne doeleinden, zodat ze wel kunnen starten tussen de warmbloeden zie je nu de problemen bij de Friezen en Iberers.

Juist de opwaartse bewegingen, de sterke draagkracht van de achterhand, de al "aangeboren" verzameling waar ze eeuwen lang op gefokt werden, helpen ze nu naar de knoppen

Nee ik zeg niet veranderen, maar op iets als een slechte stap kun je wel selecteren zonder direct de rastypische eigenschappen geweld aan te doen.

De Iberische paarden zijn gefokt voor verzameling. Maar de Fries vooral voor de kar om te stuwen.

Maar goed voor de discussie, bij Friezen is bloedspreiding echt hard nodig. Maar het stamboek zal er denk ik vooral een verandering in moeten willen brengen.

En juist daar wringt de schoen :+

Het stamboek WIL niet veranderen. Hoeveel heibel is er niet de laatste 25 jaar binnen het stamboek - vooral de "grote" fokkers en oude leden, die geen enkele verandering willen - en hoeveel schandalen waren er niet ( denk alleen al aan die hengst, die niet meer kon dekken en er simpel een veulenboekhengst gebruikt werd... )

Nee, het stamboek blijft zoals het is, daar is geen enkele ruimte voor verandering of zelfs verbetering...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:31

@janine
Die uitstapjes die ze nu maakt komen die niet voort uit een bestuur die de kop al te lang in het zand houd?
Dit is geen probleem wat pas net bestaat.
Had bestuur dat ingezien en zelf hengsten aangewezen had iemand als samantha gewoon binnen het stamboek kunnen blijven fokken.

Mijn vriend wilde 10 jaar terug een Fries. Ik niet.
Heb het idee dat er tegenwoordig een tweedeling is betreft karakter. De nog altijd brave. Of de totaal onberekenbare. (even gechargeerd)
Plus de vele ziektes.

Nee dank.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:34

Maar de mogelijke veulens uit de paarden van Samantha worden ook niet opgenomen in het stamboek en dus heeft het niets meer te maken met het Friese paard. En zelfs al komen daar leuke veulens zonder gezondheidproblemen uit dan maakt dat dus niets uit.

Wel zou het beter zijn dat er wel gekeken wordt na de toekomst van het ras maar dat zal vanuit het bestuur moeten komen en dan moeten ze met een goed plan komen.

Ik heb een tijdje een Arabo-fries gereden en daar was niet aan te zien dat er een arabisch bloed in zat. Ze was juist best groot terwijl ik bij een arabier aan kleiner denk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:37

Dat klopt dat ze nu niet in het stamboek komen.
Jammer toch. Had mijn inziens anders gekund

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:46

Bij ons op stal ook een Fries verloren aan een maagimpactie, als gevolg van een slokdarmverwijding. Zelf ook een Friese merrie die er op de keuring niet aan te pas kwam. Nu wel een heel fijn rijpaard aan. Super werk willend, wel wat onzeker. Zou er graag een veulen van willen, helaas heeft ze lichte CPL. En denk dat als ik haar zou dekken, dan niet met Fries. Ik hoop in ieder geval dat ze gezond oud mag worden.

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:52

DuoPenotti schreef:
@janine
Die uitstapjes die ze nu maakt komen die niet voort uit een bestuur die de kop al te lang in het zand houd?
Dit is geen probleem wat pas net bestaat.
Had bestuur dat ingezien en zelf hengsten aangewezen had iemand als samantha gewoon binnen het stamboek kunnen blijven fokken.

Mijn vriend wilde 10 jaar terug een Fries. Ik niet.
Heb het idee dat er tegenwoordig een tweedeling is betreft karakter. De nog altijd brave. Of de totaal onberekenbare. (even gechargeerd)
Plus de vele ziektes.

Nee dank.

Ik weet niet goed of het het bestuur is, of een enkeling, of de hengstenhouders die hun kop in het zand steken. Of dat ze dat allemaal doen. Of dat het voor de bühne zo lijkt, omdat het zo'n vreselijk ingewikkeld probleem is.

Het probleem bestaat inderdaad niet nog maar net, maar zal wel multidisciplinair aangepakt moeten worden. Ik heb wel het idee dat pakweg de laatste tien jaar wel eigenaarschap is ontstaan voor de aanpak van het probleem. Is dat te laat? Of kwam de wetenschappelijke onderbouwing te laat? Een beetje basisbiologie leert ons natuurlijk dat die 3 hengsten die er in de jaren 60 nog over waren, vast niet alleen hebben gezorgd voor het waterhoofd- en dwergroeigen. Wat als je dat probleem hebt aangepakt, en zich er meteen 5 nieuwe aandienen? Is het dan misschien slimmer om eerst te gaan monitoren en in informatie voorzien terwijl je onderzoek doet? Zou ik een begrijpelijke overweging vinden.

Maar goed, ik weet niet of dat daadwerkelijk het geval is.

friezenfan2 schreef:
Maar de mogelijke veulens uit de paarden van Samantha worden ook niet opgenomen in het stamboek en dus heeft het niets meer te maken met het Friese paard. En zelfs al komen daar leuke veulens zonder gezondheidproblemen uit dan maakt dat dus niets uit.

Wel zou het beter zijn dat er wel gekeken wordt na de toekomst van het ras maar dat zal vanuit het bestuur moeten komen en dan moeten ze met een goed plan komen.

Ik heb een tijdje een Arabo-fries gereden en daar was niet aan te zien dat er een arabisch bloed in zat. Ze was juist best groot terwijl ik bij een arabier aan kleiner denk.

In zekere zin klopt dat. Ik doel echter niet op de veulens van Samantha, maar op de theorie dat 'jan en alleman' zulke uitstapjes gaat maken. Het KFPS hoeft hier niet op te handhaven, daar ligt misschien nog wel de grootste uitdaging. Je raakt je populatie kwijt. Hoe ga je die terughalen? Door het restant wat nog 'raszuiver' is aan te paren met al die projecten?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:57

Is er niet gewoon nog een enorm grote populatie raszuivere friezen?
Als er een gen gevonden wordt wat bijvoorbeeld waterhoofden veroorzaakt dan kan je elke paard daar toch op testen. Geen idee of dat nu gedaan wordt.
Ik kan me wel voorstellen dat als een merrie meerdere keren een veulen met gezondheidsproblemen geeft dat je dan stopt met fokken met die merrie. Eerst zal je een andere hengst nemen uit een andere lijn maar als dan weer een ongezond veulen geeft lijkt me niet dat je daar mee door fokt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 17:00

friezenfan2 schreef:
Is er niet gewoon nog een enorm grote populatie raszuivere friezen?
Als er een gen gevonden wordt wat bijvoorbeeld waterhoofden veroorzaakt dan kan je elke paard daar toch op testen. Geen idee of dat nu gedaan wordt.
Ik kan me wel voorstellen dat als een merrie meerdere keren een veulen met gezondheidsproblemen geeft dat je dan stopt met fokken met die merrie. Eerst zal je een andere hengst nemen uit een andere lijn maar als dan weer een ongezond veulen geeft lijkt me niet dat je daar mee door fokt.

Nu wel...

Als mensen uit ontevredenheid allemaal uitstapjes gaan maken, raakt dit weg.

Ik kijk meer op de lange termijn, niet op wat er nu of binnen 10 jaar is...

Elk veulen moet dna afstaand voor de databank, waarbij wordt getest op waterhoofd- en dwerggroei. Dat is allemaal bekend, net zoals dit van hengsten bekend is.
Als je helemaal niet meer met die genen fokt, wordt je genenpoel nog kleiner en je probleem nog groter.
Beide zijn recessieve genen. Maar van overige foutjes zijn nog niet alle genen geïdentificeerd.

Best interessante stof om in in te lezen :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 17:19

Als 15-20 jaar geleden al veulens die wit hadden als 'dood geboren' gemeld werden aan het stamboek en vervolgens de veulens dus een onbekend X onbekend paspoort kregen, dan wil je als stamboek of hengstenhouder ook niet.

Veel waterhoofden, maar dus ook onschuldige witte haren worden nog steeds als 'dood geboren' gemeld zodat de hengst (en evt. ook de merrie) niets negatiefs over zich heen krijgt. Dan wil je als stamboek, hengstenhouder of fokker ook gewoon niet.

Ik heb een tijd op een Fries gereden met een kolletje, die had inderdaad onbekend X onbekend op het paspoort staan. De eigenaar had het dier gekocht op een veiling en na lang zoeken zijn we er achter gekomen wat de afstamming moest zijn. Dit heeft ze ook door dna onderzoek laten bevestigen en gemeld bij het stamboek. Dat is nog best wel een rel geweest, want de hengst bleek dus wit te vererven en dat wil men niet. Deze raszuivere Fries was verder overigens wel gezond. Maar een ruin.
Als je dus al eens begint met gewoon een kolletje of wat witte haren op de kroonrand te accepteren, dan had dit dier misschien als het een merrie geweest was kunnen bijdragen aan het verbeteren van het ras, want het was gezond. Maar nu werd het in een verdomhoekje als onbekend X onbekend weggestopt.

Als ik puur voor mezelf zou fokken, dan maakte mij het niet zo veel uit of ik binnen een stamboek bleef of niet. Ik zou voor mezelf een beter paard willen fokken, niet voor een ander.
Dat betekent dat een uitstapje naar een arabier of PRE niet raar is.

En wie weet moet het stamboek eens kijken naar eigenaren van een Friese merrie die het paard niet voor de fok hebben of ze met een premie er misschien wel een veulen uit kunnen krijgen. Bij de recreatieruiter of wedstrijdruiter zonder fokambities raken absoluut goede potentiële fokmerries uit beeld. Iemand verplicht te fokken kan nooit, maar zou je echt wat willen als stamboek, dan zou je de eigenaren eens kunnen benaderen en een voorstel kunnen doen. Een nee kan nog steeds, verplichten kun je echt niet, maar wie weet staan er toch wel mensen open om het risico voor de merrie te nemen en zo wel eens een veulen bij de merrie te willen fokken. Fokken is niet risocoloos.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 17:25

Ik mag hopen dat op de lange termijn er toch echt een oplossing is en dat die al voor nieuwe gezonde hengsten zorgt.

Maar als er in het bestuur nog onrust is gaat zo iets moeilijker te doen zijn. Want zie maar eens iedereen in te laten stemmen met nieuw bloed en welke hengsten dat gaan zijn. Ook dat kost tijd want de eerste keer zal het niet meteen raak zijn.
Of als je niet voor nieuw bloed kiest dan moet je met het huidige hengstenbestand de gezondste minst doorgevende hengsten door. En behoudt je dan nog een reserve lijn of meerdere mocht er in de toekomst nog meer vernieuwing nodig zijn. Ik ben blij dat ik niet in zo'n bestuur zit.

Ik denk dat ze wel vast willen houden daar het pure zwart zonder wit waar dan ook.
Ook ik ken een fries die echt perfect was maar heeft witte haren op zijn lendenen niet veel maar teveel. Ooit is die mee geweest naar de keuring voor zijn moeder zodat die een sport predikaat kon krijgen. De fokker heeft hem toen een kleurspoeling gegeven om die witte haren weg te krijgen. En ik denk dat dat best veel gebeurd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 17:30

Dorine92 schreef:
Kan hier nou echt niemand de unieke eigenschappen van een fries verzinnen? Bijvoorbeeld het typerende gangwerk, het behang, het frame met bijbehorende trots, om maar een paar dingen te noemen. En de kleur. Veel andere rassen geven grote kans op een andere kleur dan zwart in de genen
Nee, het is zeker geen goede reden om dan maar ongezonde paarden te fokken. Maar doen alsof er niks is wat uniek is aan de fries is nou ook weer het andere uiterste. Er is eigenlijk geen enkel ander ras met het gangwerk van een fries. Dus ja, ga je een ander ras erin kruisen, kan je dit gangwerk verliezen. Ook de lichaamshouding is vrij uniek te noemen.
Moeilijk verhaal wel, het is natuurlijk in het verleden misgegaan met teveel inteelt, en dan moeten ze dat nu gaan rechtbreien.
Met al die ziektes is vreemd bloed geen verkeerd idee natuurlijk. De eerste kruising zal natuurlijk veel teveel afwijken van het Friese ras. Maar ga je daarna een paar generaties terugkruisen op friezen, wie weet zie je er dan weinig meer van. Maar ik snap de "angst" wel van de mensen die gek zijn op het Friese ras. Maarja uiteindelijk neem ik aan dat iedereen gezonde paarden wil

Er zijn genoeg Arabofriezen die homozygoot zwart zijn en sprekend op een Fries lijken. Dat is toch een uitgelezen kans.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 17:35

germie schreef:
Veel waterhoofden, maar dus ook onschuldige witte haren worden nog steeds als 'dood geboren' gemeld zodat de hengst (en evt. ook de merrie) niets negatiefs over zich heen krijgt. Dan wil je als stamboek, hengstenhouder of fokker ook gewoon niet.

En wie weet moet het stamboek eens kijken naar eigenaren van een Friese merrie die het paard niet voor de fok hebben of ze met een premie er misschien wel een veulen uit kunnen krijgen. Bij de recreatieruiter of wedstrijdruiter zonder fokambities raken absoluut goede potentiële fokmerries uit beeld. Iemand verplicht te fokken kan nooit, maar zou je echt wat willen als stamboek, dan zou je de eigenaren eens kunnen benaderen en een voorstel kunnen doen. Een nee kan nog steeds, verplichten kun je echt niet, maar wie weet staan er toch wel mensen open om het risico voor de merrie te nemen en zo wel eens een veulen bij de merrie te willen fokken. Fokken is niet risocoloos.

Ben wel even benieuwd waar je op baseert dat dit nog steeds gebeurt?
Ik lees in dit artikel dat er vorig jaar uit 1103 inseminaties geen veulen is geboren:
https://kfps.nl/nieuws/meer-inseminatie ... r-veulens/

Wat ik sowieso al een lastige hoeveelheid vind om te interpreteren. Wij hebben twee merries drie jaar op rij laten insemineren, meerdere keren. Uiteindelijk is er maar één veulen uit gekomen en twee verwerpingen.

Ik ga er dus voor het gemak maar vanuit dat het gaat om dekkingen/inseminaties die in oktober geen gust opleverden... Dan is de hoeveelheid uitval wel erg groot inderdaad... Maar ik hoor het om me heen niet heel erg dat er als zodanig wordt geregistreerd.

En wat betreft dat tweede deel, volgens mij wordt daar inderdaad mee gewerkt of is het een plan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 18:25

Maar met een paard met wit kan je gewoon mee fokken. Veulen zal wel geen vol papier krijgen maar dat heeft/had de moeder van Meinte 490 ook niet tijdens zijn goedkeuring.

Dat ze geen papier erbij krijgen is iets van vroeger denk ik. Ik heb er nog nooit van gehoord en ken wel verschillende Friese veulens met wit, zowel op het hoofd als op de benen.
En Siert 499 is ook gewoon goedgekeurd terwijl hij stekelharig over z'n lichaam is (hij is overigens verkocht en via de achterdeur verdwenen, niemand weet waar hij gebleven is. Oud eigenaren ook niet)

Met een PRE zal ik nooit fokken (en zal ik nooit begrijpen). De korte dribbel/krabbel pasjes spreken mij niks aan. Dan nog liever een rijpaard er op.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 18:50

Naar aanleiding van dit topic en de HK van gisteren, ben ik eens op zoek gegaan naar oude beelden van het Friese paard... En vond ik dit filmpje uit 2001:
https://www.youtube.com/watch?v=WqCqs9h-UVo&t=1199s

Vind ik behoorlijk de moeite waard als ik dan weer de vele 'het oude type verdwijnt' commentaren lees... In dit filmpje zitten archiefbeelden van ik vermoed jaren 40 en 50 van de 20e eeuw. En de concoursen die je ziet vermoedelijk van rond de milleniumwisseling, gebaseerd op een kenteken van een auto, de kleding en het harnachement... Wat ik zie, zijn dezelfde paarden als ik gisteren heb gezien en ik op stal heb staan. Ik zie hetzelfde gedrag als ik gisteren op de HK zag.

En ik vraag me af, zien mensen de de ongetrainde hooi- of misschien zelfs kuilgevoerde friezen als barok? Die met een wat doorgezakte rug (want ja, Friezen hebben toch wel heel erg vaak een weke rug en als je dat niet traint....) en een ingevallen manenkam omdat er geen spieren op zitten en de schoft omhoog komt?

Want op dat filmpje zie ik werkpaarden in een hele mooie conditie, goed bespierd en goed gevoerd, die ook gewoon heel rank zijn. Die verschillen zeer weinig van wat ik gisteren zag. Met als enige notitie dat die hengsten in topconditie door verandering van stalling voor die dag wellicht wat minder hebben willen eten en drinken waardoor ze behoorlijk opgedroogd zijn.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:04

Janine ik deel je mening volkomen uit je laatste bericht

Barokke Friezen zijn vaak gewoon ontzettend vet en onverzorgd. Geen getoileerde benen geven een volle sok, wat direct weer barok aan doet

Wel zijn er heus nog barokke oude type hengsten. Neem Aan, Erryt, Norbert, Omer
Maar ook hele luxe hengsten. Vaak met Onne in de lijn

Zoals deze nakomeling van Bartele uit m'n merrie, enorm luxe
Afbeelding
Afbeelding
Maar haar zoon van Omer is weer barok. Afbeelding
Afbeelding

Beide 3 jaar oud. Al kon van de Omer nog wel wat gewicht van af voor het mooie

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:09

Friezen? Bestaan die nog dan? Dat wat je tegenwoordig ziet zijn toch geen friezen meer.....
Bij mij heeft er op stal gestaan! een echte, breed, flinke benen eronder..ja gewoon zoals ze horen te zijn. Beestje is nu ruim een jaar geleden gaan hemelen en was 24, dus is wel ff geleden dat hij gefokt was. Tegenwoordig? Zijn meer zwarte e ponytjes, totaal geen fries meer.

En idd om de ziektes die ze hebben maar niet te bespreken. Ik zou er ook nooit 1 willen, te groot risico dat je ellende hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:11

Kabayo schreef:
Barokke Friezen zijn vaak gewoon ontzettend vet en onverzorgd. Geen getoileerde benen geven een volle sok, wat direct weer barok aan doet

Ik zou bijna mijn 18-jarige ster sportruin van Fabe x Leffert voor en na het scheren op de foto willen zetten... Maakt ontzettend veel uit inderdaad! Als je hem met deken ziet, ziet hij er barok uit, zonder deken zie je meteen waar het probleem zit - scheerapparaat stuk natuurlijk :')
Terwijl mijn Reinder x Wierd juist wat meer barok is.

Prachtige dieren trouwens, ben meteen fan van de Bartele!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:14

Afbeelding
Dit was hem ( lees mijn vorige post )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:23

Het is dubbel: de populariteit heeft het ras min of meer gered, maar maakt dat het fokdoel verandert. Of de barokke Fries nu gezonder was weet ik niet. In de 70er jaren werd het vaak gezien als een boerenpaard. Onze buurman had een Friese merrie als werkpaard. Zij had beslist ook cpl maar daar werd weinig aan gedaan.

Toen ik in de jaren 80 met mijn Fries op wedstrijden startte werd ik soms min of meer uitgelachen, maar we zijn ook vaak genoeg door vakantiegangers tijdens de buitenritten op foto gezet omdat ze dit nog nooit hadden gezien, een Fries onder het zadel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:28

senna21 schreef:
Het is dubbel: de populariteit heeft het ras min of meer gered, maar maakt dat het fokdoel verandert. Of de barokke Fries nu gezonder was weet ik niet. In de 70er jaren werd het vaak gezien als een boerenpaard. Onze buurman had een Friese merrie als werkpaard. Zij had beslist ook cpl maar daar werd weinig aan gedaan.

Toen ik in de jaren 80 met mijn Fries op wedstrijden startte werd ik soms min of meer uitgelachen, maar we zijn ook vaak genoeg door vakantiegangers tijdens de buitenritten op foto gezet omdat ze dit nog nooit hadden gezien, een Fries onder het zadel.

Wat is er veranderd aan het fokdoel?
Citaat:
Naast ledenwerfacties en loterijen werd in 1967 een ‘kruistocht’ door Friesland georganiseerd om de bevolking te wijzen op de noodsituatie en het ras te promoten als sport- en recreatiepaard. Men pleitte ervoor het Friese paard niet langer als landbouwpaard, maar weer als luxepaard te fokken. Een paard dat geschikt was voor sport en recreatie, voor de wagen en onder het zadel. Dit keer voor een breder publiek dan de adel en burgerij van eeuwen daarvoor. Gelukkig stegen welvaart en vrije tijd en dat betekende dat paardrijden en paardensport bereikbaar werd voor een breder publiek.

Het fokdoel wordt elke 10-15 jaar gefinetuned, maar vertel mij eens wat er precies is veranderd aan dat fokdoel als de beelden uit die video niet bepaald uiteen lopen met wat er nu op de HK loopt?
Aangezien gezondheid en duurzaamheid steeds belangrijker zijn geworden, kan ik me niet voorstellen dat er nu een compleet ander paard loopt dan 25 jaar geleden, getuigen ook de beelden uit die film.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:44

Ik vind het geen verkeerde ontwikkeling, maar maakt wel duidelijk dat een ras aan mode onderhevig is.
Vroeger werd een Fries niet gekeurd op (een goede) galop. Dit is er weer ingefokt om, sinds de jaren 70-80, van de Fries ook een aantrekkelijk rijpaard te maken, met behoud van zijn specifieke tuig kwaliteiten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:45

Met het inteeltpercentage van de Fries vraag ik me af of gezondheid en duurzaamheid belangrijk zijn :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:59

senna21 schreef:
Ik vind het geen verkeerde ontwikkeling, maar maakt wel duidelijk dat een ras aan mode onderhevig is.
Vroeger werd een Fries niet gekeurd op (een goede) galop. Dit is er weer ingefokt om, sinds de jaren 70-80, van de Fries ook een aantrekkelijk rijpaard te maken, met behoud van zijn specifieke tuig kwaliteiten.

Elk paard kan galopperen de een beter dan de ander, het is niet zo dat omdat het geen criterium was, het dier het niet kon... Het werd hooguit niet beoordeeld. Al weet ik niet hoe waar die uitspraak is.

Daarbij is het tegenwoordig nog steeds zo dat op de gewone sterkeuring er niet gekeken wordt naar galop. Dat is pas interessant in de bruikbaarheidstesten.