Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:10

Hier doen ze het schieten enkel in de middag. Super gezellig. Veel mensen komen kijken nemen een kratje pils mee enz.
Het is een leuk vermaak en allezins beter dan het ellendige vuurwerk wat door jongelui misbruikt word.
Het blijft gewoon een lastigig iets, knallen en dieren. Carbid doen ze echter maar 1x per jaar. Vuurwerk te pas en te on pas

Sanet

Re: Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:25

Neee, dit jaar viel het wel iets mee met carbid, alsin, is wel eens veel erger geweest. Maar echt niet alleen op oudejaarsdag. Was de laatste week voor oud en nieuw wel al, laatste 3 dagen het ergst. Maar we hebben echt wel jaren gehad dan begonnen ze al in november.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:30

BigOne schreef:
Volgens een artikel heeft ze haar stallen dichtgetimmerd zodat haar paarden niets zien :+ dan raken ze inderdaad van de leg. En ze heeft ze beenbeschermers om gedaan.

Ja, laten we verantwoordelijk bij de slachtoffers leggen. Goed idee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:34

Nee hoor, algemeen bekend dat wanneer paarden niets kunnen zien maar wel duidelijk horen ze er vaak meer moeite mee hebben. Carbid geeft doffe dreunen en ja ze zijn alerter . Maar bijna altijd is het na een paar dreunen klaar en gaan ze gewoon door met eten, daarnaast kun je ze oor proppen indoen.
Denk dat haar paarden meer last hebben van knallende pijlen uit het dorp dan overdag dreunende carbidbussen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:39

Tja, hoe ging het al die andere jaren dan? En die paarden zijn niet allemaal van 2024 en hebben het ook wel eerder gehoord denk ik?

Overigens vast niet allemaal, want ik kende het inderdaad niet. Pas in 2009 toen ik in het Noorden kwam wonen leerde ik carbid kennen. Was gewoon met melkbussen en het was eigenlijk niet echt een onderwerp wat dieren er van vonden.

Paarden staan doorgaans vaak buitenaf en dat is dan meestal ook waar carbid word afgestoken.

In 2012 kwamen we op de Veluwe wonen en werd het naast ons afgestoken. De stal had wel een afspraak met de buren vanaf hoe laat er werd afgestoken, zodat de paarden in de ochtend nog even naar buiten konden.

Een aantal mensen vonden dat te spannend en een andere groep ging gewoon rijden. Ik wilde ook in de binnenbak rijden, maar schrok steeds zo erg dat het geen doen was. Paard bleef zijn ding doen.

Hier hebben we een bosrand naast en achter ons met daarachter een woonwijk. Naast ons word op een veldje carbid afgestoken. Dat zal hemelsbreed net iets meer dan 50 meter zijn, maar ook net zo dicht op de woonwijk weer. Wel zetten ze alles veilig af en is het allemaal begeleid.
5jr geleden hadden ze 6 bussen op een rij staan. Nu heb ik niet gekeken, maar ging het de hele dag door en voelde het behoorlijk.

Als zij niet afsteken hoor en voelen we de volgende alsnog minstens zo hard.

Ik snap mevrouw haar angsten wel, want iedereen hoopt dat alles goed gaat. Maar haar argumenten vind ik niet zo sterk.
Hete paarden hoeven helemaal niet sterker te reageren. En wat paarden waard zijn maakt echt geen donder uit. Elk paard heeft evenveel gevoel en ook mensen met een paard van 1000 euro zijn er waarschijnlijk stapelgek op.
En bij elk ras zijn paarden die er wel of niet op reageren. Mijn shet merrie kwam op haar 22e en kan bijv niet zo goed tegen vuurwerk. Haar zoon van 2,5 geeft er niks om, maar die heeft weer geleerd van mijn oude ruin.
Er zijn zoveel factoren die meespelen waarom haar paarden zo heftig reageren. Management speelt daar ook echt in mee, dus heeft ze zelf een aandeel in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:06

BigOne schreef:
Nee hoor, algemeen bekend dat wanneer paarden niets kunnen zien maar wel duidelijk horen ze er vaak meer moeite mee hebben. Carbid geeft doffe dreunen en ja ze zijn alerter . Maar bijna altijd is het na een paar dreunen klaar en gaan ze gewoon door met eten, daarnaast kun je ze oor proppen indoen.
Denk dat haar paarden meer last hebben van knallende pijlen uit het dorp dan overdag dreunende carbidbussen.

Nee hoor, wij doen altijd de luiken dicht bij Oud en Nieuw, en het scheelt juist enorm dat ze het niet kunnen zijn. Ben het over het algemeen met je eens dat het vaak helpt als ze iets kunnen zien maar niet bij vuurwerk. Dat snappen ze gewoon echt niet.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:33

rien10 schreef:
BigOne schreef:
Volgens een artikel heeft ze haar stallen dichtgetimmerd zodat haar paarden niets zien :+ dan raken ze inderdaad van de leg. En ze heeft ze beenbeschermers om gedaan.

en nog even met het vingertje wijzen want jaa haar paarden kunnen niets zien omdat ze de boel heeft dichtgetimmerd, dat is zooo fout want wij bokkers weten zo precies wat ZIJ moet doen om HAAR paarden rustig te houden. Kunnen we allemaal vanaf onze computer zo makkelijk inschatten..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:42

Hele grote kanonnen mag ook niet. Je mag met 50l schieten (melkbus formaat). Een normale grotere bus wordt nog wel gedoogd. Maar hier zijn al verschillende carbidteams opgehouden na het inbeslag nemen van kanonnen. Handhaving is bij ons ook langsgeweest en alle locaties waar een vergunning is gegeven worden ook gecheckt door politie of handhaving

Zelf hebben we met 100 en 50 liter bussen geschoten. (En de achterste is 200l, maar is van een vriend haha)
Afbeelding

Van alle paarden die ik ken, ken ik 1 die er enorm op reageerde. Maar die liep standaard al bijna te galopperen in de box :=

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:55

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:58

Mijn Brix is echt als de dood voor dit soort klappen. Laat -ook onder het zadel- z'n plas lopen, is compleet aan de schijterij, is niet benaderbaar voor welke hulp (rij-technisch, er naast, aan de longeerlijn) dan ook.
Hij wil dan nog maar één ding; in zijn box staan en dicht naast z'n vriendinnetje kruipen
Maar tja, carbid schieten is folklore. Moet gewoon doorgaan he. Gelukkig heb ik alleen met debielen te maken die mega harde klappers vuurwerk afsteken, hier in het recreatie gebied. Als daar nog eens carbid zou bijkomen denk ik dat ik ze met een honkbalknuppel achterna ga.

Ja, er zijn paarden die compleet op tilt slaan van klappen. Ik heb er zo een.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:18

Elisa2 schreef:
Nee hoor, wij doen altijd de luiken dicht bij Oud en Nieuw, en het scheelt juist enorm dat ze het niet kunnen zijn. Ben het over het algemeen met je eens dat het vaak helpt als ze iets kunnen zien maar niet bij vuurwerk. Dat snappen ze gewoon echt niet.

Paarden snappen zoveel niet. In principe moeten we ze alles leren, omdat wij dingen van ze verwachten en dingen van ze willen.

Ik had het moeten filmen. Hier staan ze overdag op stal voor een slobber maaltijd. Mijn merrie werd echt steeds onrustig van het vuurwerk. 's Nachts was het tot nu toe rustiger en dan steeds afgewogen, luiken open of dicht.

Met O&N zelf staan ze gewoon buiten. Het was hier al dagen aan de gang en dan kiezen ze zelf een plek om alles goed te bekijken.
Om 00:00 gaat even alles teglijk en komt er meer spanning, maar bleven ze bij ons in de schuilstal staan.

Toen het weer rustiger werd hebben ze nog een uurtje staan eten en dan rond 3 naar binnen.

Op Carbid zien we hier geen enkele reactie. En in 15jr met carbid om ons heen ook echt nog nooit iemand erover gehoord of ongelukken meegemaakt. Heb op diverse stallen gestaan en ook die periode nog veel les gegeven op stallen en aan huis.
Wel mensen ( zoals ik ook) die het zelf vooral vervelend vinden.

rien10 schreef:
Mijn Brix is echt als de dood voor dit soort klappen. Laat -ook onder het zadel- z'n plas lopen, is compleet aan de schijterij, is niet benaderbaar voor welke hulp (rij-technisch, er naast, aan de longeerlijn) dan ook.
Hij wil dan nog maar één ding; in zijn box staan en dicht naast z'n vriendinnetje kruipen
Maar tja, carbid schieten is folklore. Moet gewoon doorgaan he. Gelukkig heb ik alleen met debielen te maken die mega harde klappers vuurwerk afsteken, hier in het recreatie gebied. Als daar nog eens carbid zou bijkomen denk ik dat ik ze met een honkbalknuppel achterna ga.

Ja, er zijn paarden die compleet op tilt slaan van klappen. Ik heb er zo een.

Maar dat is toch een uitzondering en kan je niet de hele wereld op aanpassen. En je klaagt erover, maar er zijn toch echt oorzaken en redenen waarom paarden er niet mee om kunnen gaan. Daar valt echt wel op te trainen, maar niet pas op 31 December.
En als je paard zo reageert, zijn er wel meer dingen die je niet kan doen. Motoren kunnen ook een harde knal veroorzaken bijv. Ook alle motoren verbieden?
Of als er ergens gebouwd wordt, wat kan je dan nog wel.......

En de mensen die het legaal doen, zijn helemaal niet bezig met jou of dieren pesten. Het is traditie en ze zoeken gezelligheid bij elkaar. Ik vind de knallen vervelend en van mij hoeft het niet, maar zo agressief reageren heeft geen nut.

Carbid schieten gaat steeds harder, maar dat zijn niet de mensen die gericht naar mensen of dieren gooien of spullen vernielen doorgaans. Op de meeste plekken wordt het samen goed georganiseerd.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:53

Ik zie het verschil niet tussen carbid schieten en vuurwerk. Het is alletwee onnodig en vervuilend. Dat het 'op de meeste plekken' goed georganiseerd wordt, zegt mij niets. Het was hier duidelijk niet goed georganiseerd, want er was iemand op 130 meter die bezwaar had. Dat is niet goed organiseren, dat is je zin doordrijven.
In meerdere gemeenten gelden afstandseisen van minimaal 100 meter van woningen en 300 meter van gebouwen of andere voorzieningen waarin dieren verblijven. Daar werd hier niet aan voldaan.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:54

Mijn welshje gaaf er weinig om maar mijn shetje heeft drie dagen niet gegeten, iedere knal rilde zijn lijfje, hier schoten ze van 40 meter. Blij dat het weer voorbij is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:00

Lieser schreef:
Ik zie het verschil niet tussen carbid schieten en vuurwerk. Het is alletwee onnodig en vervuilend. Dat het 'op de meeste plekken' goed georganiseerd wordt, zegt mij niets. Het was hier duidelijk niet goed georganiseerd, want er was iemand op 130 meter die bezwaar had. Dat is niet goed organiseren, dat is je zin doordrijven.
In meerdere gemeenten gelden afstandseisen van minimaal 100 meter van woningen en 300 meter van gebouwen of andere voorzieningen waarin dieren verblijven. Daar werd hier niet aan voldaan.

Dat iemand bezwaar heeft betekent niet dat het niet goed georganiseerd is. Dat betekent enkel dat men het bezwaar niet gegrond (genoeg) vond om de vergunning niet te verstrekken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:04

Lieser schreef:

https://www.weststellingwerf.nl/ontheff ... idschieten
Ze hebben zich prima aan de regels van de gemeente gehouden ;)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:23

Mijn 3 heren reageren juist meer op siervuurwerk dan op de knallen. Al die kleuren ineens in de lucht en niet weten waar het weg komt. Knallen zijn ze wel gewend aangezien hier ook vrij regelmatig jagers rond lopen en er van die knal apparaten om vogels te verjagen geplaatst worden als er mais ingezaaid is.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:31

Hier ook elk jaar carbid bij de buren, denk circa 100 meter van de stal. Onze juist koele buitenrij pony heeft er de meeste moeite mee, terwijl de hete KWPNer het veel beter verdraagt. Overdag heb ik ze het liefst in de bak zodat ze de spanning eruit kunnen lopen. De pony heeft anders zoveel spanning op haar lijf op stal van de knallen dat ik toch wel bang ben dat ze er koliek of spierbevangheid van zou krijgen. Doordat ze kan lopen overdag kan ze wat afvloeien. Savonds gaan ze wel op stal deuren dicht maar dan is het niet continue knallen vooral begin van de avond en dan midden nacht. Dus het ras en een heet paard zegt niet perse iets over of een dier problemen ervaart van het carbid schieten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:34

Vergunningaanvraag, zelfs als dat correct gebeurt, is natuurlijk nog niet hetzelfde als dat je de vergunning ook daadwerkelijk krijgt.

Het idee is nu net dat de aanvraag gewogen bekeken wordt, en de gemeente vervolgens bepaald of de vergunning verstrekt wordt.

Het is onzin om aan te nemen dat een vergunning altijd verleend wordt.

Je vraagt toestemming, en die krijg je of die krijg je niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:37

_San87_ schreef:
Er zit carbid in dat kanon. Het carbid wordt wat nat gemaakt, de ton afgesloten met een autoband of een andere soort dop. Na een poosje ontstaat er een gas dat wordt aangestoken en dat vervolgens ontploft waarbij de autoband/de dop wegschiet.

Het geeft, in tegenstelling tot vuurwerk, weinig troep.

Leuk weetje, vroeger werd carbid gebruikt als verlichting in fiets- en autolampen.

Hier in de omgeving heb je carbidclubs, groepen jeugd die het organiseren. Inmiddels hebben de meeste clubs er een feesttent bij, compleet met artiest. Dit begint dan 's ochtends rond een uur of 11. De meeste vergunningen hier liepen tot 18 of 21 uur. Maar dan is het carbid allang afgelopen.
Sommigen hebben een eigen vuurwerkshow.

Het mooie is dat de jeugd van de straat is en er weinig vernield wordt. Velen zijn voor 22 uur al te smoor en liggen dan al op bed, en anderen maken het vaak ook niet meer laat.

Gezamenlijk met dat er in ieder geval in mijn omgeving weinig knalvuurwerk meer is, al knalt het siervuurwerk wat harder dan het vroeger deed, vind ik dit een geweldig alternatief. Ook al is het al tientallen jaren oud.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:45

Onze held op sokken die heel veel dingen spannend vindt doet niks op carbid schieten. Dat vond ik zelf heel bijzonder maar is wel handig met oud en nieuw.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:56

Ik lees ook net, ben het linkje alweer kwijt, dat ze pas naar de rechtbank is gestapt op de vrijdag na kerst. Daarvoor heeft ze waarschijnlijk wel wat communicatie gehad met de ploeg die ging carbidschieten, maar zo laat naar de rechtbank stappen en dan verwachten dat ze er per direct wat mee doen...

Ben ook wel benieuwd wat zij verder dan doet om de paarden rustig te houden met oud en nieuw, aangezien velen hier ook al aangeven dat paarden toch echt minder op carbid reageren dan vuurwerk, de knallen zijn net wat anders.

Ik kom toevallig uit weststellingwerf en heb dit jaar geen carbid gehoord, terwijl wij redelijk dicht bij een stuk land wonen waar bijna elke jaarwisseling wel geschoten wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:14

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:
Er zit carbid in dat kanon. Het carbid wordt wat nat gemaakt, de ton afgesloten met een autoband of een andere soort dop. Na een poosje ontstaat er een gas dat wordt aangestoken en dat vervolgens ontploft waarbij de autoband/de dop wegschiet.

Het geeft, in tegenstelling tot vuurwerk, weinig troep.

Leuk weetje, vroeger werd carbid gebruikt als verlichting in fiets- en autolampen.

Hier in de omgeving heb je carbidclubs, groepen jeugd die het organiseren. Inmiddels hebben de meeste clubs er een feesttent bij, compleet met artiest. Dit begint dan 's ochtends rond een uur of 11. De meeste vergunningen hier liepen tot 18 of 21 uur. Maar dan is het carbid allang afgelopen.
Sommigen hebben een eigen vuurwerkshow.

Het mooie is dat de jeugd van de straat is en er weinig vernield wordt. Velen zijn voor 22 uur al te smoor en liggen dan al op bed, en anderen maken het vaak ook niet meer laat.

Gezamenlijk met dat er in ieder geval in mijn omgeving weinig knalvuurwerk meer is, al knalt het siervuurwerk wat harder dan het vroeger deed, vind ik dit een geweldig alternatief. Ook al is het al tientallen jaren oud.

Ja, ik herinner dat soort dingen nog uit mijn jeugd. Echt heel leuk. En maar 1 dag.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:48

Sassy4barrel schreef:
rien10 schreef:

en nog even met het vingertje wijzen want jaa haar paarden kunnen niets zien omdat ze de boel heeft dichtgetimmerd, dat is zooo fout want wij bokkers weten zo precies wat ZIJ moet doen om HAAR paarden rustig te houden. Kunnen we allemaal vanaf onze computer zo makkelijk inschatten..

En alle paarden die bokkers kennen hebben nooit last gehad van carbid, dus deze paarden kunnen er ook absoluut niet bang voor zijn. :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:57

Nevica dat zegt niemand dat alle paarden er hetzelfde op reageren

De groep heeft notabene aangeboden op hun kosten de paarden een dag te verhuizen. Vind ik enorm netjes en zeker tegemoetkomend

Nieuwsredactie schreef:
Van der Heide zegt niets tegen het carbidschieten te hebben, maar wil het niet zo dichtbij haar paarden.
"Ik heb topsportdressuurpaarden van grote waarde op stal. En die zijn zo gefokt dat ze veel sensitiever zijn dan bijvoorbeeld een shetlandpony. Ze zijn sneller bang en raken sneller in de stress."

Ik vind dit wel echt tenenkrommend om te lezen. Ze zegt nog net niet dat ze een zwarte Arabische hengst heeft := alsof een shetlander niet stress kan ervaren

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:07

nevica schreef:
Sassy4barrel schreef:

En alle paarden die bokkers kennen hebben nooit last gehad van carbid, dus deze paarden kunnen er ook absoluut niet bang voor zijn. :j[/quote]

Dat maak jij er van. Dat beweert niemand.