Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BigOne schreef:Nee hoor, algemeen bekend dat wanneer paarden niets kunnen zien maar wel duidelijk horen ze er vaak meer moeite mee hebben. Carbid geeft doffe dreunen en ja ze zijn alerter . Maar bijna altijd is het na een paar dreunen klaar en gaan ze gewoon door met eten, daarnaast kun je ze oor proppen indoen.
Denk dat haar paarden meer last hebben van knallende pijlen uit het dorp dan overdag dreunende carbidbussen.
rien10 schreef:BigOne schreef:Volgens een artikel heeft ze haar stallen dichtgetimmerd zodat haar paarden niets ziendan raken ze inderdaad van de leg. En ze heeft ze beenbeschermers om gedaan.
Ja, laten we verantwoordelijk bij de slachtoffers leggen. Goed idee.
Elisa2 schreef:Nee hoor, wij doen altijd de luiken dicht bij Oud en Nieuw, en het scheelt juist enorm dat ze het niet kunnen zijn. Ben het over het algemeen met je eens dat het vaak helpt als ze iets kunnen zien maar niet bij vuurwerk. Dat snappen ze gewoon echt niet.
rien10 schreef:Mijn Brix is echt als de dood voor dit soort klappen. Laat -ook onder het zadel- z'n plas lopen, is compleet aan de schijterij, is niet benaderbaar voor welke hulp (rij-technisch, er naast, aan de longeerlijn) dan ook.
Hij wil dan nog maar één ding; in zijn box staan en dicht naast z'n vriendinnetje kruipen
Maar tja, carbid schieten is folklore. Moet gewoon doorgaan he. Gelukkig heb ik alleen met debielen te maken die mega harde klappers vuurwerk afsteken, hier in het recreatie gebied. Als daar nog eens carbid zou bijkomen denk ik dat ik ze met een honkbalknuppel achterna ga.
Ja, er zijn paarden die compleet op tilt slaan van klappen. Ik heb er zo een.
Lieser schreef:Ik zie het verschil niet tussen carbid schieten en vuurwerk. Het is alletwee onnodig en vervuilend. Dat het 'op de meeste plekken' goed georganiseerd wordt, zegt mij niets. Het was hier duidelijk niet goed georganiseerd, want er was iemand op 130 meter die bezwaar had. Dat is niet goed organiseren, dat is je zin doordrijven.
In meerdere gemeenten gelden afstandseisen van minimaal 100 meter van woningen en 300 meter van gebouwen of andere voorzieningen waarin dieren verblijven. Daar werd hier niet aan voldaan.
Lieser schreef:Ik zie het verschil niet tussen carbid schieten en vuurwerk. Het is alletwee onnodig en vervuilend. Dat het 'op de meeste plekken' goed georganiseerd wordt, zegt mij niets. Het was hier duidelijk niet goed georganiseerd, want er was iemand op 130 meter die bezwaar had. Dat is niet goed organiseren, dat is je zin doordrijven.
In meerdere gemeenten gelden afstandseisen van minimaal 100 meter van woningen en 300 meter van gebouwen of andere voorzieningen waarin dieren verblijven. Daar werd hier niet aan voldaan.
_San87_ schreef:Er zit carbid in dat kanon. Het carbid wordt wat nat gemaakt, de ton afgesloten met een autoband of een andere soort dop. Na een poosje ontstaat er een gas dat wordt aangestoken en dat vervolgens ontploft waarbij de autoband/de dop wegschiet.
Het geeft, in tegenstelling tot vuurwerk, weinig troep.
Leuk weetje, vroeger werd carbid gebruikt als verlichting in fiets- en autolampen.
Janine1990 schreef:_San87_ schreef:Er zit carbid in dat kanon. Het carbid wordt wat nat gemaakt, de ton afgesloten met een autoband of een andere soort dop. Na een poosje ontstaat er een gas dat wordt aangestoken en dat vervolgens ontploft waarbij de autoband/de dop wegschiet.
Het geeft, in tegenstelling tot vuurwerk, weinig troep.
Leuk weetje, vroeger werd carbid gebruikt als verlichting in fiets- en autolampen.
Hier in de omgeving heb je carbidclubs, groepen jeugd die het organiseren. Inmiddels hebben de meeste clubs er een feesttent bij, compleet met artiest. Dit begint dan 's ochtends rond een uur of 11. De meeste vergunningen hier liepen tot 18 of 21 uur. Maar dan is het carbid allang afgelopen.
Sommigen hebben een eigen vuurwerkshow.
Het mooie is dat de jeugd van de straat is en er weinig vernield wordt. Velen zijn voor 22 uur al te smoor en liggen dan al op bed, en anderen maken het vaak ook niet meer laat.
Gezamenlijk met dat er in ieder geval in mijn omgeving weinig knalvuurwerk meer is, al knalt het siervuurwerk wat harder dan het vroeger deed, vind ik dit een geweldig alternatief. Ook al is het al tientallen jaren oud.
Sassy4barrel schreef:rien10 schreef:Ja, laten we verantwoordelijk bij de slachtoffers leggen. Goed idee.
en nog even met het vingertje wijzen want jaa haar paarden kunnen niets zien omdat ze de boel heeft dichtgetimmerd, dat is zooo fout want wij bokkers weten zo precies wat ZIJ moet doen om HAAR paarden rustig te houden. Kunnen we allemaal vanaf onze computer zo makkelijk inschatten..
Nieuwsredactie schreef:Van der Heide zegt niets tegen het carbidschieten te hebben, maar wil het niet zo dichtbij haar paarden.
"Ik heb topsportdressuurpaarden van grote waarde op stal. En die zijn zo gefokt dat ze veel sensitiever zijn dan bijvoorbeeld een shetlandpony. Ze zijn sneller bang en raken sneller in de stress."
nevica schreef:Sassy4barrel schreef:
Ja, laten we verantwoordelijk bij de slachtoffers leggen. Goed idee.
en nog even met het vingertje wijzen want jaa haar paarden kunnen niets zien omdat ze de boel heeft dichtgetimmerd, dat is zooo fout want wij bokkers weten zo precies wat ZIJ moet doen om HAAR paarden rustig te houden. Kunnen we allemaal vanaf onze computer zo makkelijk inschatten..