Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hieperdi schreef:Moderatoropmerking:Dit bericht voldoet niet aan de Bokt-regels
Elisa2 schreef:Die opmerking begrijp ik niet zo goed, dressuur is toch geen sensatie?
Ik vind IJsbrand Chardon die door de bak scheurt meer onder sensatie vallen.
Benzz schreef:Ik blijf het een lastige kwestie vinden. Ik heb hem echt vaak zien rijden en hem nooit op enige vorm van een nare manier van paardrijden gezien. Wat ik wel bij het losrijden van enkele NL ruiters heb gezien.
En zelfs toen hij bij Blue Hors reed, waar ik toen op bezoek was, reed hij gewoon erg fijn en netjes.
Benzz schreef:Ik blijf het een lastige kwestie vinden. Ik heb hem echt vaak zien rijden en hem nooit op enige vorm van een nare manier van paardrijden gezien. Wat ik wel bij het losrijden van enkele NL ruiters heb gezien.
En zelfs toen hij bij Blue Hors reed, waar ik toen op bezoek was, reed hij gewoon erg fijn en netjes.
Benzz schreef:Alleen staat hij niet zelf op die beelden.
denisesilver schreef:Elisa2 schreef:Die opmerking begrijp ik niet zo goed, dressuur is toch geen sensatie?
Ik vind IJsbrand Chardon die door de bak scheurt meer onder sensatie vallen.
Hoe noem jij de steeds spectaculairdere draf en galop die de paarden moeten laten zien dan? Als het voorbeen de neus niet raakt dan kunnen er geen punten vanaf, en een paard moet nog net niet opstijgen in de galop. Dat zijn achterbenen nog bij de A staan, ach...
Ik denk dat dit met de tijd weer aan het afnemen is, maar in het tijdperk Totilas was dat echt wel de tendens. En zolang zijn we daar nog niet van verwijderd.
ZwarteHeks schreef:Benzz schreef:Alleen staat hij niet zelf op die beelden.
Jawel. Er zijn beelden van hem van vroeger, en ook beelden van Operation X dat hij erbij staat en ernaar kijkt.
Plus van laatst dat hij lesgeeft aan een andere Deense amazone, op zijn eigen stal, die flink tekeer gaat tegen haar paard. Er is hier zoveel bewijs dat hij niet deugd.
Ponytante schreef:Ik heb niet echt een beeld bij van zijn rijderij, maar ik kreeg altijd buikkramp van Matine, die erg mechanisch bewoog. Daar werd ik niet blij van en je vraagt je af hoe die bewegingspatronen er zijn ingeramd? https://youtu.be/zKQgTiqhPbw?si=WrYEl8RUVlgHPgjO&t=90
(NB zelfde of soortgelijke trainingsmethodes worden vast vaker gebruikt op dat niveau, maar andere paarden geven toch een vloeiender (wel overdreven / onnatuurlijk) beeld).
denisesilver schreef:Dat beeld heb ik ook bij Wendy en Jovian, ponytante. Helemaal nu we zien hoe die onder andere ruiters bewegen.
Elisa, advocaat van de duivel misschien, maar is die kwaliteit echt zoveel beter, als het voor de 99% van paardensportend Nederland steeds moeilijker wordt om een paard heel te houden? En is die kwaliteit beter, of vinden wij het mooier omdat er ook naar gejureerd wordt? Hele andere discussie dan hier gevoerd wordt natuurlijk, maar ik vraag me dat steeds meer af.
denisesilver schreef:Dat beeld heb ik ook bij Wendy en Jovian, ponytante. Helemaal nu we zien hoe die onder andere ruiters bewegen.
Elisa, advocaat van de duivel misschien, maar is die kwaliteit echt zoveel beter, als het voor de 99% van paardensportend Nederland steeds moeilijker wordt om een paard heel te houden? En is die kwaliteit beter, of vinden wij het mooier omdat er ook naar gejureerd wordt? Hele andere discussie dan hier gevoerd wordt natuurlijk, maar ik vraag me dat steeds meer af.
mce schreef:denisesilver,
dan is het wel knap dat beide ruiters het er bij hun paarden op dezelfde manier hebben "ingeramd" (quote ponytante) dat Wendy gewoon verder gaat onder Werth.
denisesilver schreef:Mce, ik volg je niet.
MWM, absoluut eens van wat betreft kapotte dieren gebruiken. Helaas worden er nu bij het KWPN ook hengsten met een bemerking goedgekeurd (cornage). Toch heb ik het idee dat de ouderwets gefokte dieren die wij hebben gehad/gekend, naast echte ongelukken, nooit een blessure door het werk of gek doen op de wei hebben opgelopen. Niet zover ik weet in ieder geval.
Gezien de huidige prijzen voor alle paarden laat staan leerpaarden, snap ik wel dat sommige mensen voor een jong dier gaan. Aan de andere kant kan er natuurlijk ook voor gekozen worden een wat minder flashy paard aan te schaffen.
Elisa, ik bedoel met 99% de amateurs/hobbyruiters, niet 99% van de ruiters. Had het een beetje lelijk omschreven![]()
Ik bedoel dat het voor de hobbyruiters moeilijker is de hedendaagse paarden heel te houden, vooral omdat die minder worden opgevolgd dan de paarden van topruiters.
mce schreef:mce schreef:denisesilver,
dan is het wel knap dat beide ruiters het er bij hun paarden op dezelfde manier hebben "ingeramd" (quote ponytante) dat Wendy gewoon verder gaat onder Werth.
ik probeer te begrijpen dat Helgstrand en Werth op dezelfde manier rijden, zodat IW "een op een" Wendy kan rijden omdat Wendy deze manier van rijden kent.
Citaat:In het belang van onze medewerkers kunnen we natuurlijk niet toestaan dat een derde partij hun werk controleert. Daarom kan hij geen toegang krijgen.”