Andreas Helgstrand keert terug naar de wedstrijdring met Jovian

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Andreas Helgstrand keert terug naar de wedstrijdring met Jovian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:10

Ik blijf het een lastige kwestie vinden. Ik heb hem echt vaak zien rijden en hem nooit op enige vorm van een nare manier van paardrijden gezien. Wat ik wel bij het losrijden van enkele NL ruiters heb gezien.

En zelfs toen hij bij Blue Hors reed, waar ik toen op bezoek was, reed hij gewoon erg fijn en netjes.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:23

Hieperdi schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de Bokt-regels

Wat een geweldige :( opmerking, jij kunt zeker van een foto van een stilstaand paard ook afzien dat hij geen goede stap heeft? Sorry hoor dit is volslagen onzin.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 01-01-25 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:09

Denk dat we een hele andere sport hadden gehad als er niet zoveel geld en sensatie in omging.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:39

Die opmerking begrijp ik niet zo goed, dressuur is toch geen sensatie?

Ik vind IJsbrand Chardon die door de bak scheurt meer onder sensatie vallen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:46

Elisa2 schreef:

Hoe noem jij de steeds spectaculairdere draf en galop die de paarden moeten laten zien dan? Als het voorbeen de neus niet raakt dan kunnen er geen punten vanaf, en een paard moet nog net niet opstijgen in de galop. Dat zijn achterbenen nog bij de A staan, ach...

Ik denk dat dit met de tijd weer aan het afnemen is, maar in het tijdperk Totilas was dat echt wel de tendens. En zolang zijn we daar nog niet van verwijderd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:18

Benzz schreef:
Ik blijf het een lastige kwestie vinden. Ik heb hem echt vaak zien rijden en hem nooit op enige vorm van een nare manier van paardrijden gezien. Wat ik wel bij het losrijden van enkele NL ruiters heb gezien.

En zelfs toen hij bij Blue Hors reed, waar ik toen op bezoek was, reed hij gewoon erg fijn en netjes.

Ben het met je eens.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:55

Benzz schreef:

En toch zijn er zoveel beelden dat iets anders laat zien, zowel van zijn rijerij, als de management van zijn stal. Ergens gaat het niet goed. Jij hebt hem op goede momenten meegemaakt. Anderen op (hele) slechte momenten.

Al met al, mijn mening, zou hij ver ver ver van paarden vandaan moeten blijven. Grof geld en paardenwelzijn gaat niet samen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:03

Alleen staat hij niet zelf op die beelden.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:06

Benzz schreef:

Jawel. Er zijn beelden van hem van vroeger, en ook beelden van Operation X dat hij erbij staat en ernaar kijkt.

Plus van laatst dat hij lesgeeft aan een andere Deense amazone, op zijn eigen stal, die flink tekeer gaat tegen haar paard. Er is hier zoveel bewijs dat hij niet deugd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:59

denisesilver schreef:
Elisa2 schreef:

Hoe noem jij de steeds spectaculairdere draf en galop die de paarden moeten laten zien dan? Als het voorbeen de neus niet raakt dan kunnen er geen punten vanaf, en een paard moet nog net niet opstijgen in de galop. Dat zijn achterbenen nog bij de A staan, ach...

Ik denk dat dit met de tijd weer aan het afnemen is, maar in het tijdperk Totilas was dat echt wel de tendens. En zolang zijn we daar nog niet van verwijderd.

De voorbeenzwaaiers, dat zag ik nog meer op de hengsten shows nog dan in de sport. Maar inderdaad, dat tijdperk is gelukkig voorbij.

Ik zie niet zo dat paarden een steeds spectaculaire draf of galop moeten laten zien. Maar ik zie wel dat de kwaliteit van de paarden en het niveau enorm gestegen is als ik het vergelijk met 20 jaar geleden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:03

ZwarteHeks schreef:
Benzz schreef:

Jawel. Er zijn beelden van hem van vroeger, en ook beelden van Operation X dat hij erbij staat en ernaar kijkt.

Plus van laatst dat hij lesgeeft aan een andere Deense amazone, op zijn eigen stal, die flink tekeer gaat tegen haar paard. Er is hier zoveel bewijs dat hij niet deugd.

Hier ben ik het mee eens.

En ja, ik heb hem irl ook een paar keer netjes zien rijden. Maar ik ken ook de beelden van Akeem en de beelden van Matinee en zijn lesgeven inderdaad aan de Deense die geschorst is dit jaar.

Ik heb ook niet de illusie dat als er publiek bij is dat hij dat hij zich dan laat gaan.

En ja er zijn helaas NL ruiters die net zo in elkaar zitten. :(

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:23

Ik heb niet echt een beeld bij van zijn rijderij, maar ik kreeg altijd buikkramp van Matine, die erg mechanisch bewoog. Daar werd ik niet blij van en je vraagt je af hoe die bewegingspatronen er zijn ingeramd? https://youtu.be/zKQgTiqhPbw?si=WrYEl8RUVlgHPgjO&t=90

(NB zelfde of soortgelijke trainingsmethodes worden vast vaker gebruikt op dat niveau, maar andere paarden geven toch een vloeiender (wel overdreven / onnatuurlijk) beeld).

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:54

Dat beeld heb ik ook bij Wendy en Jovian, ponytante. Helemaal nu we zien hoe die onder andere ruiters bewegen.

Elisa, advocaat van de duivel misschien, maar is die kwaliteit echt zoveel beter, als het voor de 99% van paardensportend Nederland steeds moeilijker wordt om een paard heel te houden? En is die kwaliteit beter, of vinden wij het mooier omdat er ook naar gejureerd wordt? Hele andere discussie dan hier gevoerd wordt natuurlijk, maar ik vraag me dat steeds meer af.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:07

Ponytante schreef:
Ik heb niet echt een beeld bij van zijn rijderij, maar ik kreeg altijd buikkramp van Matine, die erg mechanisch bewoog. Daar werd ik niet blij van en je vraagt je af hoe die bewegingspatronen er zijn ingeramd? https://youtu.be/zKQgTiqhPbw?si=WrYEl8RUVlgHPgjO&t=90

(NB zelfde of soortgelijke trainingsmethodes worden vast vaker gebruikt op dat niveau, maar andere paarden geven toch een vloeiender (wel overdreven / onnatuurlijk) beeld).

Mss ga ik nu iets zeggen wat me niet in dank wordt afgenomen...ik zie geen verschil met Hermes: straks in de hals/nek, weinig ruimte bij keelopening, hoog in het kruis, maar goed over de benen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:15

denisesilver,
dan is het wel knap dat beide ruiters het er bij hun paarden op dezelfde manier hebben "ingeramd" (quote ponytante) dat Wendy gewoon verder gaat onder Werth.
Laatst bijgewerkt door mce op 30-12-24 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:36

denisesilver schreef:
Dat beeld heb ik ook bij Wendy en Jovian, ponytante. Helemaal nu we zien hoe die onder andere ruiters bewegen.

Elisa, advocaat van de duivel misschien, maar is die kwaliteit echt zoveel beter, als het voor de 99% van paardensportend Nederland steeds moeilijker wordt om een paard heel te houden? En is die kwaliteit beter, of vinden wij het mooier omdat er ook naar gejureerd wordt? Hele andere discussie dan hier gevoerd wordt natuurlijk, maar ik vraag me dat steeds meer af.

Maar is het echt moeilijker om ze heel te houden of kunnen we meer ontdekken op medisch gebied en worden ze niet gewoon meer geslacht of als fokmerrie ingezet vanwege 'karakter' terwijl ze stiekem hartstikke kapot waren.

En zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen die tegenwoordig anders zijn wat misschien niet in het belang van het paard is waardoor het lijkt alsof het zoveel lastiger is tegenwoordig, maar waar het vooral aan de mens ligt en minder aan het paard. Zoals dat het hier in de omgeving vroeger doodnormaal was om leerpaard te kopen als 1e paard en zeker geen jong paard of groen paard. En om heel veel begeleiding te krijgen erbij, staleigenaren gingen vaak mee met bezichtigingen en noem maar op. Terwijl nu mensen na de manege een jong paard (even grof gezegd tot 8 oid) kopen die weinig gezien heeft of zelfs nog niet eens ingereden. En dan zelf aan gaan klooien terwijl ze de ervaring missen. Maar uiteindelijk is het dan de schuld van het paard en de fokkerij die ze te heet maakt en ligt het absoluut niet aan de eigenaren die het paard zelf zo gemaakt hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:04

denisesilver schreef:

Hoe kom je er bij dat het voor 99% van de ruiters moeilijker is om een paard heel te houden?
Ja ik vind de kwaliteit echt veel beter, van de paarden..de ruiters zo/zo.
Dat is imo dan ook de grootste oorzaak van de blessures bij de paarden imo.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:13

Mce, ik volg je niet.

MWM, absoluut eens van wat betreft kapotte dieren gebruiken. Helaas worden er nu bij het KWPN ook hengsten met een bemerking goedgekeurd (cornage). Toch heb ik het idee dat de ouderwets gefokte dieren die wij hebben gehad/gekend, naast echte ongelukken, nooit een blessure door het werk of gek doen op de wei hebben opgelopen. Niet zover ik weet in ieder geval.

Gezien de huidige prijzen voor alle paarden laat staan leerpaarden, snap ik wel dat sommige mensen voor een jong dier gaan. Aan de andere kant kan er natuurlijk ook voor gekozen worden een wat minder flashy paard aan te schaffen.

Elisa, ik bedoel met 99% de amateurs/hobbyruiters, niet 99% van de ruiters. Had het een beetje lelijk omschreven :+

Ik bedoel dat het voor de hobbyruiters moeilijker is de hedendaagse paarden heel te houden, vooral omdat die minder worden opgevolgd dan de paarden van topruiters.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:26

Ik denk dat paarden vooral kapot gaan door de verkeerde manier van rijden, die er door de jaren heen is ingeslopen: van voor naar achter rijden, compression ipv collection en rollkur. De nek, hals, rug en lendenen worden helemaal vast gereden en spierproblemen en artrose is het gevolg.

Maar de paarden zijn vaak van zo een goede kwaliteit dat het nog heel wat lijkt als je ze in elkaar trekt en ze vastzitten in hun lichaam en hals. De benen blijven het wel doen en daardoor krijgen in elkaar getrokken paarden nog veel punten ook.

De hedendaagse paarden zijn denk ik over het algemeen elektrischer, scherper en pikken minder, wat dat betreft minder geschikt voor de amateurs.

Zelf denk ik ook dat door het vele gebruik van beenbeschermers en bandages de paarden steeds vaker blessures krijgen. En mss ook dat er steeds meer week gekote en hypermobiele paarden worden gefokt.
Laatst bijgewerkt door manubres op 30-12-24 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:28

Ja oke, dan begrijpen we elkaar. :)

Ik denk in dat geval ook dat het een En/En verhaal is. Zo,n talentvol topsport paard met grote bewegingen moet goed gereden worden en een goed management hebben. Als er houdingen geforceerd worden aan de voorkant of paard loopt scheef met een weggedrukte rug en die rug is al wat hol. Dat is een recept voor hals en rug problemen die ontstaan door het rijden.

Terwijl een wat degelijker gebouwd paard misschien wat meer fouten kan hebben omdat die sterker gebouwd is.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:40

mce schreef:
denisesilver,
dan is het wel knap dat beide ruiters het er bij hun paarden op dezelfde manier hebben "ingeramd" (quote ponytante) dat Wendy gewoon verder gaat onder Werth.

ik probeer te begrijpen dat Helgstrand en Werth op dezelfde manier rijden, zodat IW "een op een" Wendy kan rijden omdat Wendy deze manier van rijden kent.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:06

denisesilver schreef:
Mce, ik volg je niet.

MWM, absoluut eens van wat betreft kapotte dieren gebruiken. Helaas worden er nu bij het KWPN ook hengsten met een bemerking goedgekeurd (cornage). Toch heb ik het idee dat de ouderwets gefokte dieren die wij hebben gehad/gekend, naast echte ongelukken, nooit een blessure door het werk of gek doen op de wei hebben opgelopen. Niet zover ik weet in ieder geval.

Gezien de huidige prijzen voor alle paarden laat staan leerpaarden, snap ik wel dat sommige mensen voor een jong dier gaan. Aan de andere kant kan er natuurlijk ook voor gekozen worden een wat minder flashy paard aan te schaffen.

Elisa, ik bedoel met 99% de amateurs/hobbyruiters, niet 99% van de ruiters. Had het een beetje lelijk omschreven :+

Ik bedoel dat het voor de hobbyruiters moeilijker is de hedendaagse paarden heel te houden, vooral omdat die minder worden opgevolgd dan de paarden van topruiters.

De ouderwetse paarden waren ook sterker maar dat komt vooral omdat de klinische selectie veel zwaarder was. Een kreupel paard ging gewoon naar de slacht en niet de fokkerij in.

Daarnaast evolueren de paarden door de fokkerij ook en krijg je paarden met veel meer beweging. Maar wat niet evolueert is deze generatie ruiters. Manegelessen zijn waardeloos met vastgeknoopte paarden en het gros van de particuliere ruiters verzamelt bergen winstpunten in een lage klasse zodat ze naar het kampioenschap kunnen. En dat zijn de ruiters die de moderne paarden niet heel kunnen houden. Het fokdoel in Nederland/Duitsland is alleen niet voor die doelgroep maar voor de hogere klasses. Een doorsnee paard blijft veel langer heel maar brengt ook niets op als je hem fokt want hoewel de meesten hem niet kunnen rijden is de grootloper wel het paard dat ze zoeken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 01:13

mce schreef:
mce schreef:
denisesilver,

ik probeer te begrijpen dat Helgstrand en Werth op dezelfde manier rijden, zodat IW "een op een" Wendy kan rijden omdat Wendy deze manier van rijden kent.

Ik vind Wendy anders heel veel beter lopen onder Werth dan onder Helgstrand. Jij niet?

Jan, vooral dat laatste is wat ik eerder bedoelde met de sensatie in de dressuur. Vooral voor amateurs in die lagere klassen lijkt het me zo onnodig om een paard met (sub) top talent te hebben, maar toch zie ik helaas dat vooral deze paarden beloond worden door de jury terwijl de rijderij om te janken is. Hele omweg om terug te circelen dat naar mijn mening spektakel nog teveel beloond wordt. Ik ben nogal warrig, excuus :D

Vraag me trouwens ook af hoe we weer terug gaan naar de tijd dat je op maneges echt goed les kreeg. Dat is voor mijn tijd overigens. Bij ons liepen alle ponies met stiek, acht op een rijtje. Ik zie hier en daar wel maneges waar kinderen degelijk leren rijden, maar het is frappant dat dit maar weinig voor komt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 01:22

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 02:42

Heel bijzonder. Vooral dat laatste stuk. Ze hebben overal cameras geplaatst na het schandaal vanwege paarden welzijn. Maar nu wil note bene de eigenaar van het pand de beelden bekijken ivm verwonding van zijn eigen paard, maar dat kan niet ivm 'privacy' van de medewerkers :7 .

Citaat:
In het belang van onze medewerkers kunnen we natuurlijk niet toestaan dat een derde partij hun werk controleert. Daarom kan hij geen toegang krijgen.”