Michael Klimke en topruiters vragen aandacht voor welzijn Paso fino’s

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 16:03

Elisa2 schreef:
Gini schreef:
Ik gebruik alleen maar de argumenten die je hoort in dressuurtopics. Misschien kan het juist als eyeopener dienen hoe zielig, frustrerend en onzinnig dat soort argumenten dus zijn.
Meer dus een oproep om dat soort argumenten in zijn algemeenheid naar de vuilbak te verwijzen.

Nou nee, want het is totaal geen vergelijk.

Dus imo slaat de hele post nergens op.

Misschien eens die focus van de dressuur afhalen en kijken wat er allemaal in andere sporten gebeurd en wat geen schoonheidsprijs verdiend?

Ik gebruik dezelfde argumenten als in andere topics waar filmpjes gedeeld worden (die inderdaad op het Nederlandse Bokt vaak over dressuur gaan), geen enkel heb ik origineel zelf bedacht, maar het is mijn post die nergens op slaat? Ach ja kijk, ik heb er wel mijn punt mee bewezen, ik ben het namelijk 100% met je eens: die argumenten slaan inderdaad nergens op. Laten we ze dus nooit meer bezigen. Laten we nooit meer zeggen dat iets een momentopname is wanneer een paard duidelijk niet goed behandeld wordt.

Elisa2

Re: Michael Klimke en topruiters vragen aandacht voor welzijn Paso fino’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 16:06

Niemand zegt dat, iedereen erkent het als het mishandeling in de dressuur.

Daarom slaat de post nergens op..je kunt het niet eens zijn met hoe er gereden wordt maar dat is iets anders dan mishandeling. Deze filmpjes is mishandeling, daarom is deze reactie totaal misplaatst.

Maar dit is het laatste wat ik er over zeg, vind het eigenlijk gewoon triest dat dit het enige is wat je er over kunt zeggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 16:08

Iedereen erkent 'het' als mishandeling in de dressuur. Wat is 'het'?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 17:33

Ik vind het ook wel heftig dat mensen zeggen dat ze niet schrikken van wat ze zien. Mij gaat het ook niet zozeer om de gangen, maar meer omdat belachelijke getrek aan dat hoofd. Met een trensje is dat al niet oke maar met dit soort bitten is dat echt ernstige mishandeling.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 18:06

Tja, vanmiddag bij de sale van NL's grootste westernwinkel geweest en elk bit dat hier op de foto's staat lag daar ook te koop. Blijkbaar is er genoeg markt voor in NL om daar winkelruimte voor op te geven...

Maakt het gebruik van bijv twisted wire shanks overigens niet minder absurd, maar wel een minder een 'ver van onze bed show'..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 18:09

Nu moet ik ook zeggen dat ik mij sta te verbazen met zulke bitten. Wie of welke tak van sport ze dan ook gebruikt.

Zelf altijd maar bezig met een zacht en prettig bit uitzoeken. En dan dat..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 18:38

koend schreef:
De excessen in de ene discipline praten de excessen in een andere niet goed.
Maar dit gaat nu over deze beelden.
En voor mij zijn ze duidelijk over de grens van het toelaatbare. Daarbij maak ik me nog de bedenking: als dit een internationaal toonmoment is, hoe gaat het er dan aan toe tijdens de training of bij would-be topruiters? ”

Respect voor de topruiters die durven hun bek open doen.

Daar gaat het net zoals bij de wannebee spring-, dressuur-, western-, vrijheids-, circuspaarden.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 22:42

rien10 schreef:
koend schreef:
De excessen in de ene discipline praten de excessen in een andere niet goed.
Maar dit gaat nu over deze beelden.
En voor mij zijn ze duidelijk over de grens van het toelaatbare. Daarbij maak ik me nog de bedenking: als dit een internationaal toonmoment is, hoe gaat het er dan aan toe tijdens de training of bij would-be topruiters? ”

Respect voor de topruiters die durven hun bek open doen.

Daar gaat het net zoals bij de wannebee spring-, dressuur-, western-, vrijheids-, circuspaarden.

Helemaal mee eens.
Daar moeten ook de overdrijvingen er uit.
Maar hier, in dit toppic gaat het nu over dit filmpje van deze top-wedstrijd. Dit was er mijns inziens duidelijk over qua gewichtsverhouding ruiter/paard, qua bitgebruik en qua stress bij de paardjes.

( ik ben trouwens ook voor uitsluiting als een dressuurpaard duidelijk staakt tijdens een proef, net zoals een draver uitgesloten wordt als hij een stukje galoppeert of een springpaard als het 2 x weigert. In een ander toppic maakte me iemand erop attent dat er al zo een regel bestaat, maar ik heb al filmpjes gezien waarin hij toch wel heel ruim wordt geïnterpreteerd. Maar dit ter zijde, in dit toppic gaat het over wat we hier te zien kregen!)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 02:03

_San87_ schreef:
friezenfan2 schreef:
Dus we hebben het over het gesjor aan het bit? en niet over de gangen?

Ik zei wel eens reels voorbij komen van Paso fino's en daar vallen mensen echt over het gangenwerk. En dat is onwetendheid. Nou ken ik meneer Klimke niet maar ik hoop dat hij wel weet dat deze gangen normaal zijn voor dit ras.

Zien juist niet in de dressuur ook heelveel gesjor aan het bit?

Dat lijkt me wel, dat het over het gesjor gaat. Die opmerkingen zijn ook terecht, imo.

De gangen horen idd zo. Ook in vrijheid dragen Paso Fino's hun staart gebogen en laten ze deze passen zien.

Neehoor die op een rare manier gebogen staart zoals je het vaak ziet is niet natuurlijk. Dat wordt geopereerd. Zover ik het heb onthouden uit het Caribisch gebied worden er zenuwen of banden doorgesneden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 09:41

Dus het is eigenlijk nog erger dan dat we zien.. |(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 11:38

Dorine92 schreef:
_San87_ schreef:

Dat lijkt me wel, dat het over het gesjor gaat. Die opmerkingen zijn ook terecht, imo.

De gangen horen idd zo. Ook in vrijheid dragen Paso Fino's hun staart gebogen en laten ze deze passen zien.

Neehoor die op een rare manier gebogen staart zoals je het vaak ziet is niet natuurlijk. Dat wordt geopereerd. Zover ik het heb onthouden uit het Caribisch gebied worden er zenuwen of banden doorgesneden.

Wat ik begreep is dat Paso Fino's van nature hun staart in een J-vorm dragen, de scorpion tail. En dat het voor shows dmv operaties extremer wordt gemaakt waardoor het zo'n krul wordt, wat natuurlijk belachelijk is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 11:51

Is er een manier waarop je kunt zien of het natuurlijk of geopereerd is? Het paard op de foto in de openingspost toont in stilstand ook al die knik.

Ik zie net dat de video's op horses.nl weggehaald/niet meer te bekijken zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 14:16

Elisa2 schreef:
Dus het is eigenlijk nog erger dan dat we zien.. |(

Niet per se. Ze worden niet per se onvriendelijk gereden. Die ruiter waar ik was reed juist heel subtiel en ja bit was scherp maar in zachte hand
Dus ja die staart is idd erger dan je zou denken. Maar het rijden niet per se. Het is wel echt hun natuurlijke gang

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 14:18

Gini schreef:
Is er een manier waarop je kunt zien of het natuurlijk of geopereerd is? Het paard op de foto in de openingspost toont in stilstand ook al die knik.

Hier heb ik niet genoeg kennis voor. Maar weet wel dat er in de Dominicaanse toen aan mij verteld werd dat die rare boog door operatie kwam

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 14:19

Ja oke, maar ik had het over het rijden in deze filmpjes en dat is echt NIET oke.

Heb ze hier in NL ook wel gewoon normaal gereden zien worden en dat was iets heel anders. Dan was de teugel ook ontspannen en los.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 14:30

Elisa2 schreef:
Ja oke, maar ik had het over het rijden in deze filmpjes en dat is echt NIET oke.

Nee klopt maar bij de gemiddelde dressuurwedstrijd zie je ook ruiters die niet oke rijden. Gelukkig mogen wij onze paarden niet opereren. Anders weet ik niet hoeveel paarden geen tong meer zouden hebben en dat soort idioterie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 19:35

Nou wat ik hier zie dat zie ik gelukkig toch echt niet op de gemiddelde dressuur wedstrijd.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:08

De video’s zijn niet meer beschikbaar.
Foto van een bit zegt niet zoveel ; ligt er vooral aan hoe er mee om word gegaan ..

Wat was er precies te zien op de video’s wat schokkend was?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:44

Sassy4barrel schreef:
Foto van een bit zegt niet zoveel ; ligt er vooral aan hoe er mee om word gegaan ..

Met shank in op flinke druk rijden en pittig zijwaarts inwerken om het dier 'nagevelijk' te krijgen. Wat voor bit er precies in ligt dat was niet bekend

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:26

Elisa2 schreef:
Nou wat ik hier zie dat zie ik gelukkig toch echt niet op de gemiddelde dressuur wedstrijd.

Niet super zichtbaar maar dat is omdat die mond dicht gesnoerd is. Betekent niet dat er geen giga druk op kan staan.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:37

Maar omdat zoiets elders gebeurt maakt het toch niet minder erg? Paardonvriendelijk is paardonvriendelijk, welke discipline het ook is

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:48

Maar ja, tis toch een beetje als poetin die komt vertellen dat Kim jong-un er een potje van maakt..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:51

Dorine92 schreef:

Filmpje van veulen hier eerder laat zelfde buiging in de staart zien en daar is niks aan gepeuterd.
Bovendien is die staartboog er enkel tijdens de stukjes op de houtenplaten, rest van de tijd hangen ze gewoon als ons bekende paardenstaarten.
Om zo'n boog te krijgen zou je aan 1 kant de boel moeten doorsnijden en dan zou staart permanent zo moeten staan. Dat is niet zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 23:14

Dorine92 schreef:
Elisa2 schreef:

Niet super zichtbaar maar dat is omdat die mond dicht gesnoerd is. Betekent niet dat er geen giga druk op kan staan.

Dat is nog wel iets anders dan een stang (meerdere malen)door de mond rukken. Iemand die dat doet bij de dressuur wordt direct gediskwalificeerd. (stang is daar ook niet de contactteugel)

Snap werkelijk niet dat mensen dit nog goed proberen te praten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 23:18

Sassy4barrel schreef:

Paso Fino,s die losgereden werden, stijf stonden van de stress. Hoofd hoog geforceerd met druk op een strakke stang waarbij sommige wellicht ook nog wired bits waren. En aan het einde van de baan waar ze op lopen werd even flink een paar keer flink gemeen in de mond gerukt. En een ander was zijn paard in een soort hyperflexie aan het laten inbuigen in stilstand door aan een kant hard aan de stang te rukken en blijven trekken.