28 konikpaarden Lauwersmeer naar slacht wegens gebrek aan nieuwe plek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:44

Rizette schreef:
En dat artikel moet kloppen? Waarom loopt er nu nog een hengst bij dan?

Ik heb geen reden om aan te nemen dat het artikel niet klopt. Jij wel?

Wat ik begreep stond de groep hier tijdelijk en is deze te groot voor de ruimte die droog blijft nu het herfst is geworden. Als er uiteindelijk wel een gebied is waar deze kudde kan blijven dan is het waarschijnlijk goed als er al een hengst bij loopt.

Over hoe dit hele proces is verlopen heb ik ook mijn vraagtekens.
Eerst de Oostvaardersplassen dat beslist met rust gelaten moest worden omdat de natuur zijn gang moest kunnen gaan. Tja.... dan moet er ook geen hek omheen zodat dieren bij tekort aan voedsel ook hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen (wegtrekken om voedsel te zoeken). Maar dat kan in ons overvolle land niet....
Toen een deel van de kudde weghalen omdat het toch niet zo goed was daar. Deze groep kon blijkbaar alleen naar het Lauwersmeer en blijkt nu al te groot qua omvang voor dat gebied.
E.e.a. geeft niet aan dat er een goede lange termijn visie en planning is. Dat is kwalijk.

Rizette

Re: 28 konikpaarden Lauwersmeer naar slacht wegens gebrek aan nieuwe plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:06

Omdat er in het artikel staat dat alle hengsten weggehaald zijn. Maar er loopt nog een hengst daar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:11

Slachten an sich heb ik geen problemen mee. Enkel hoop ik dat ze er eens van leren.
Die paardjes zijn het kind vd rekening.
Worden zo makkelijk afgedankt.

Laten we eerlijk zijn, als een bokker geen zin meer in zijn gezonde paard heeft en zegt ik laat het slachten dan ben ik er van af dan is bokt ook te klein!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:11

Het is nooit goed dat er een hengst bij loopt. Ze moeten stoppen met aanfok. Het is overduidelijk dat er teveel zijn. Wat Nederland "natuurgebied" noemt zijn parken in andere landen. Het is omheind, dus moeten ze voor de dieren en weidegroei (zonder de planten die ze pijn doen) zorgen en dat doen ze niet.
Laten we eerlijk zijn, het gaat al niet goed vanaf het begin omdat ze het idee hebben dat ze dieren in het wild houden en ze laten alle zorg achterwege. Maar de dieren zijn helemaal niet "als in het wild" want ze kunnen niet echt gaan waar ze willen en de terreinen zijn veel te klein. Het lijkt heel wat in Nederland, maar Nederland is zelf maar een speldeknop. Ik snap niet hoe dit jaren en jaren maar doorkan gaan.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:18

Beter geslacht dan dat ze moeten lijden, maar wat een stelletje achterlijken bij elkaar toch, want zo ver had het nooit mogen komen.

lunabrandsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:22

Jeetje....... Kan ik er geen adopteren??