Koniks moeten weg uit Lauwersmeer, maar waarheen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:19

mvdbijl schreef:
Elisa2 schreef:
Deze dieren komen van de Oostvaardersplassen en hun vlees is vervuild, te hoog dioxine gehalte dus niet geschikt voor menselijke consumptie.

Wat denk je dat de dieren zouden kiezen als ze de keuze hadden? Slachthuis of een leven als recreatiepony? Waarbij dat alleen op stal staan natuurlijk de allergrootste nonsens is.

Dat wanbeleid van hun zou echt aangepakt moeten worden, walgelijke organisatie.

Toch zijn er vele geadopteerd die nu per bosjes op de markt staan of niet te slijten zijn, ze zijn niet zo makkelijk, soms kan je er een beetje mee rijden maar 9 van de 10 keer valt het mensen dus tegen..

Het worden pony's waar eindeloos mee geleurd gaat worden tot ...

is dat zo ? Op marktplaats staan er nu 2 ; een zoekt een pensionstal voor haar paardje waar die 24/7 buiten kan en de ander een bijrijder... ik heb er nog nooit een te koop gezien. Waar zie je die meestal te koop?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Koniks moeten weg uit Lauwersmeer, maar waarheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:26

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:04

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:20

Ze zijn vast in de regio geslacht.
Heeft SBB ontheffing van de kentekenplicht op hun getrokken materiaal, geen kenteken achterop de veewagen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:53

Stel hufters

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 07:29

Wat gaat dat ook weer kosten dat een speciale groep dat gebied 2 jaar gaat monitoren op grote klis. Bizár .

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:29

mvdbijl schreef:
Elisa2 schreef:
Deze dieren komen van de Oostvaardersplassen en hun vlees is vervuild, te hoog dioxine gehalte dus niet geschikt voor menselijke consumptie.

Wat denk je dat de dieren zouden kiezen als ze de keuze hadden? Slachthuis of een leven als recreatiepony? Waarbij dat alleen op stal staan natuurlijk de allergrootste nonsens is.

Toch zijn er vele geadopteerd die nu per bosjes op de markt staan of niet te slijten zijn, ze zijn niet zo makkelijk, soms kan je er een beetje mee rijden maar 9 van de 10 keer valt het mensen dus tegen..

Dat denk ik ook, er is veel sentiment over zielige paarden.
Terwijl het vooral wilde onopgevoede paarden betreft...
De beesten zelf kiezen helemaal niet, maar zouden waarschijnlijk stokongelukkig worden bij een goedwillende amateur waar ze een paar uur per dag buiten komen.
Want die beesten weten natuurlijk niet dat het alternatief de slacht zou zijn ...

Dus het had al veel eerder opgelost moeten worden. Door goed beheer bijvoorbeeld.

DaisyNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:38

Echt bizar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 23:37

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 00:53

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 06:46

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 09:49

Precies, ik ben heel blij dat er in ieder geval eindelijk kamervragen gesteld gaan worden. Hopelijk stopt SBB met het houden van dieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 09:53

mvdbijl schreef:
Elisa2 schreef:

Dat zie ik niet zo, famillie van me heeft er een gehad..had ze een wereld rijpony aan maar helaas door het wanbeleid vanuit zijn jeugd waarin hij nooit ontwormd was waren zijn darmen aangetast door de wormen en kostte hem dat zijn leven.

Hier om de hoek staan een merrie met veulen gewoon lekker in de wei, wordt volgens mij verder niks mee gedaan.

Ik denk dat het heel erg uitmaakt wat voor een basis opvoeding ze krijgen, ze zijn goedkoop dus meestal gaat dat ten koste van de training.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:30

Het zijn in beginsel gewoon gedomesticeerde pony's die verwilderd zijn. Dus in principe kun je er, met wat werk, wel rijpony's van maken. In Polen zijn het ook gewoon gebruikspony's. Dat SBB denkt dat het wilde dieren zijn, maakt het nog niet waar.

Ik denk dat de markt er niet groot voor is, trouwens. Maar goed, ik zit er niet zo diep in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:35

Nee dat klopt wel, het zijn recreatie pony's..overigens zijn de grotere exemplaren wel stevig genoeg voor volwassenen.

Het is wel grappig als je op de natuursites leest over het karakter van de Koniks, dan lees je hele andere dingen dan als je op de paardensites leest over het karakter van de Koniks.