Tekort aan hoefsmeden zorgt voor meer verwaarlozing paardenvoeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 19:39

Ibbel schreef:
speurneusc schreef:
enne ziektekosten verzekering is dezelfde als voor elke zzper..

Maar een arbeidsongeschiktsheidsverzekering niet.
Daar gaat mogelijk wel verandering in komen, in dat er plannen zijn voor een - verplichte - arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ZZP-ers. Met voor iedereen dezelfde basispremie.
Op dit moment is het vrijwillig én mogen verzekeraars je weigeren bij risicovolle beroepen maar ook bij een medische verleden. Of veel hogere premies vragen.

En daarnaast moet je pensioenopbouw ook niet vergeten, ook dat moet je zelf regelen.

En bij ziekte (waarvan de medische kosten door je ziektekostenverzekering worden betaald) heb je ook geen inkomen, al heb je maar 2 weken de griep. Bij een loondienstbaan gaat je salaris gewoon door.

heeft elke zzper mee te maken, dat is je keus om zzper te worden en niet in loondienst... arbeidsongeschiktheid idem, pensioen is ook voor ieders keus niet alleen voor een smid

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 19:41

Voor de risico beroepen betaal je veel meer premie hier in Nederland hoor.
Hoefsmid valt in de hoogste klasse en kost rond de 550 euro per maand. ( Afhankelijk van het eigen risico en vanaf wanneer je uitbetaald wilt hebben)

Dus je, iedere zzp heeft dat, maar niet allemaal zo hoog.....

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:42

Lys_PPA schreef:
Ik was me aan het oriënteren om zelf een opleiding tot hoefsmid te volgen, voornamelijk voor mijn eigen paarden. Helaas is de opleiding tot hoefsmid alleen voltijd beschikbaar. Ik zou liever een deeltijdopleiding volgen of, indien mogelijk, me alleen richten op bekappen en niet op beslaan. Aeres biedt een cursus hoefbekappen aan die ik erg interessant vind, maar deze cursus bestaat uit 10 woensdagavonden, wat voor mij qua reistijd niet haalbaar is. De opleiding in Hasselt heeft nog geen opleidingsdata, prijzen of andere informatie online staan.

Mocht ik het fout begrepen hebben, of heeft iemand tips voor andere opleidingsinstituten of wat dan ook, dan hoor ik het graag.

Ik heb die op Aeres gedaan, er was zelfs iemand van Texel die heen en weer reed elke lesdag (was 1 avond per week). Ik vond het heel erg leerzaam, goede docent (al 100 jaar hoefsmid, geeft ook veel les in buitenland) met interessante verhalen en casussen, eerst ervaring opdoen op dode voeten waarbij je ook gerust express tever mag gaan om te kijken wat er gebeurt en hoever je dus kunt gaan.
Je leert vanalles over de materialen, kunt alles vragen ook casussen in de praktijk en je mag videos maken voor thuis.
Alles wordt gecontroleerd en je leert zelf controleren en monsteren. Dit is wel de investering waard vond ik.
Ik bekap al 1,5 jaar mijn eigen paarden en heb mezelf daardoor een hoop moeite bespaart qua zoektocht naar smeden want velen stoppen ermee.
Je leert bij aeres ook pathologie en oplossingen en wanneer er echt een DA of smid bij moet komen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:03

speurneusc schreef:
nooit in jullie opgekomen dat de hoefsmeden juist minder werk kregen door die zelf doe cursusjes en geen de tendens om ijzers meer te nemen, daardoor minder werk kregen, minder inkomsten, dus minder aantrekkelijk om hoefsmid te worden/zijn

Misschien wel meer werk? Om alle veroorzaakte ellende weer te moeten herstellen?
Maar denk niet dat zelfbekappers de oorzaak van te weinig hoefsmeden zijn.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 16-11-24 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:58

Dit doet me toch maar weer beseffen hoe fijn mijn smid is <3.

Ik heb haar (met een korte pauze door eigenwijsheid van mij) nu al bijna 20 jaar.

Mijn smid is goud!