Legendarisch Australisch renpaard Black Caviar overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:56

Fly_high schreef:
Ja volgens mij is max 15 jaar alleen een eis bij instroom als draagmerrie? En als het daarna wel elk jaar blijft pakken worden ze niet zomaar uitgesloten afaik.

Nee hoor, kennis van me heeft er 1 van 18 :).

MyWishMax

Re: Legendarisch Australisch renpaard Black Caviar overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:58

Dat bedoelt ze San. Dat 15 misschien de eis is als je merrie aanbiedt aan een bedrijf die draagmerries heeft, dat die dan maximaal 15 willen. Maar ik ken er idd ook die ouder zijn en dus niet eruit gegooid toen ze eenmaal 16 werden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:40

Fly_high schreef:
MyWishMax schreef:
Deze complicatie hoeft ook niet door leeftijd te komen. Er zijn ook jongere merries die dit krijgen, zelfs bij 1e veulen, en reactie op de medicatie kan ook elk paard krijgen. Zelfs zonder veulen had ze iets kunnen krijgen waardoor ze medicijnen moest met dit risico.

Ja ik kan me ook meerdere gevallen van bokt herinneren in de afgelopen jaren, ook vooral jonge, gezonde merries.

Dat ze dan niet bevangen zijn geraakt van cortico's is hartstikke mooi, maar wil niet zeggen dat het bij deze specifieke merrie wanbeleid was :? Het is toch standaard behandeling en altijd met HB als mogelijke ongewenste bijwerking.

Elisa2 schreef:
Ja dat maakt dus wel uit, daarom mogen draagmerries niet ouder zijn dan 15 jaar.

Nu vind ik 17 niet super oud, dus zal niet zeggen dat zij te oud was..maar er is dan dus wel een grotere kans op complicaties. En met 9 veulens al tja..wanneer is het een keer genoeg en tijd om voor het dier te kiezen? Dat is waar ik gemengde gevoelens over heb.

Verwacht dat je nu met deze overuiging alle volgtopics binnen gaat vallen waar jaar in jaar uit gefokt wordt en met oudere merries ook :j

En waarom zou ik dat gaan doen? Dat ik hier vanuit een ethisch standpunt gemengde gevoelens over heb dat mag toch gewoon?

Anderen denken er anders over, ook prima..verandert niks aan mijn gevoel hoor. :) Wil niet zeggen dat ik iemand ben die anderen mijn gevoel ga lopen opdringen. ;)

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 13:44

Lanoca schreef:
Dat heb ik dan verkeerd. Misschien had degene waar ik het van heb meer verwacht. Black Caviar heeft al haar races gewonnen en dat hebben haar veulens niet.

Dat klopt wel ja. Maar goed niet elk renpaard heeft zo'n drive.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:09

Nog een artikel over Black Caviar. Bij punt 16 staat dat ze inderdaad aan de fles was groot gebracht.
https://www.thoroughbrednews.com.au/News/Story/60240

Maar de reden staat er niet bij. Daar was ik op gaan zoeken.

Tja, ze had een enorme vechtlust om als eerste over de streep te komen. Met haar karakter en de mix van de juiste genen en trainer heeft zij een succesvolle tijd gehad.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:19

Captain, ik vind inderdaad dat er ook hier op Bokt er lustig op los gefokt wordt met sommige paarden.
Soms vertel ik mijn mening, soms niet.

Maar dat is mijn mening in het algemeen.
Dus ook met andere dieren.
En aangezien er meer f***ers dan fokkers zijn vind ik dat in het algemeen jammer en onnodig.
Soms schieten de tranen me in mijn broek als ik zie wat men tegenwoordig een “ ras “ mag noemen.
Diep triest.

Maar bij zo een paardje als BC, die zijn eigenaren al zoveel gebracht heeft financieel gezien denk ik gun het beest een leuke dag en misschien misschien een veulen of twee uit een veelbelovende combinatie.
Maar negen????
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 27-08-24 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:22

7ofhearts schreef:
Captain, ik vind inderdaad dat er ook hier op Bokt er lustig op los gefokt wordt met sommige paarden.

En aangezien er meer f***ers dan fokkers zijn vind ik dat in het algemeen jammer en onnodig.
Soms schieten de tranen me in mijn broek als ik zie wat men tegenwoordig een “ ras “ mag noemen.
Diep triest.

Waarom word je daar geil van?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:39

7ofhearts schreef:

Diep triest.

Maar bij zo een paardje als BC, die zijn eigenaren al zoveel gebracht heeft financieel gezien denk ik gun het beest een leuke dag en misschien misschien een veulen of twee uit een veelbelovende combinatie.
Maar negen????

Feit is dus dat ze nog heel makkelijk dragend werd. Heel veel kunstgrepen zijn niet toegestaan bij de EV. En laten we wel wezen ze ging met 6 met pensioen, moet zo'n beestje dan jaren niks staan te doen op de wei. Worden ze ook niet gelukkiger van.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 14:06

kyrkelover schreef:
7ofhearts schreef:

Diep triest.

Maar negen????

Feit is dus dat ze nog heel makkelijk dragend werd. Heel veel kunstgrepen zijn niet toegestaan bij de EV. En laten we wel wezen ze ging met 6 met pensioen, moet zo'n beestje dan jaren niks staan te doen op de wei. Worden ze ook niet gelukkiger van.

Ze hoeft niet niks te doen.
Ze kan een heel goed trainingsmaatje zijn.
En zelfs herschoold worden.
Full moon rising is daar ook een voorbeeld van.
Ze moet alleen de kans krijgen.

En makkelijk zwanger worden
Dat deden de katholieke moedertjes uit de vorige eeuw ook.
( appels met peren vergelijken misschien, maar ik vind het nu eenmaal een walgelijke opmerking. )
Ze wordt makkelijk zwanger, dus douw er maar een kind in.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 14:11

7ofhearts schreef:
Ze hoeft niet niks te doen.
Ze kan een heel goed trainingsmaatje zijn.
En zelfs herschoold worden.
Full moon rising is daar ook een voorbeeld van.
Ze moet alleen de kans krijgen.

En makkelijk zwanger worden
Dat deden de katholieke moedertjes uit de vorige eeuw ook.
( appels met peren vergelijken misschien, maar ik vind het nu eenmaal een walgelijke opmerking. )
Ze wordt makkelijk zwanger, dus douw er maar een kind in.

Dit is een grapje toch de vergelijking maken met een volbloed , RUIN!!, die enkel bekend is op de baan vanwege zijn kleur...
Waarom mag ze niet onderdeel zijn van een kudde merries met veulens en daarbij ook haar eigen veulens grootbrengen. Waarom moet er dan toch weer op gereden worden en waarom zou ze zich daarin moeten bewijzen, omdat het kan?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 14:44

Dat mag ze.
Maar waarom negen veulens?

Ik ontkom niet aan de gedachten dat het puur het financiële plaatje is.
Tja, en een ruin was uiteraard al “ nutteloos “ en daardoor uitsluitend een kostenpost ipv dat hij nog wat opbracht.
Die mocht vertrekken.
Bovendien “ deed hij het niet “ op de renbaan.

Dan kan je beter veulens fokken uit een moeder met een groot race hart maar slechte voeten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:09

7ofhearts schreef:
Dat mag ze.
Maar waarom negen veulens?

Ik ontkom niet aan de gedachten dat het puur het financiële plaatje is.
Tja, en een ruin was uiteraard al “ nutteloos “ en daardoor uitsluitend een kostenpost ipv dat hij nog wat opbracht.
Die mocht vertrekken.
Bovendien “ deed hij het niet “ op de renbaan.

Dan kan je beter veulens fokken uit een moeder met een groot race hart maar slechte voeten.

De veulens zijn blijkbaar nog allemaal van hen zelf, dus zoveel geld levert dat nog niet op. Helemaal niet als ze het nog niet heel goed doen in de races. Voordat je het dekgeld eruit hebt ben je echt al heel veel verder. Dus jouw hele financiële plaatje is een beetje krom.

Maar waarom is verkopen en een 2e carrière onder het zadel beter als 2e carrière als fokmerrie? En het paard dus zelf houden en niet laten vertrekken?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:17

Ja precies mijn idee MWM.
Je schetst het beeld van Moony, maar BC heeft het op alle manieren beter getroffen. Een fijnere trainer, eigenaren die haar niet weggedaan hebben maar waar ze mocht blijven, haar kinderen niet verkocht voor het geld maar zelf gehouden. Dit heeft de eigenaren vooral veel, heeel veel geld gekost. Nee niet de dood van beide, maar het hele gebeuren op zich. Of dacht je dat de trainingsgelden/inschrijfgelden voor zulke rennen/dekgelden/stud kosten niet gigantisch zijn?
Ik denk voor het overgrote deel van de mensen totaal niet te betalen.
Inschrijfgeld voor de Melbourne Cup is tussen de 50k en 60k.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 28-08-24 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:27

Je hoeft het paard toch niet te verkopen?

Je kan ze na zo hard voor jou gewerkt te hebben ook zelf houden.
En nee, ik snap best dat je niet alles kunt aanhouden maar in dit geval?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:27

7ofhearts schreef:

Maar ze is dus juist aangehouden, zo ook haar kinderen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:40

7ofhearts schreef:

Hoe fok je voor het financiële plaatje wanneer je alle nakomelingen zelf houdt?

De eigenaren van Black Caviar hebben ALLE nakomelingen gehouden.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:18

Nou ja, misschien wel met de hoop dat er nog een klapper bij zit.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:24

Ze kunnen het echt niet goed doen in jouw ogen zeg :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:27

Fly_high schreef:
Ze kunnen het echt niet goed doen in jouw ogen zeg :')

Nou dit. Verkopen is melkkoe, alles houden is hopen op een klapper (ze hebben al vier succesvolle dieren).

Gaat nergens over dit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:57

Vier van de nakomelingen hebben al bewezen winnaars te zijn staat er in het artikel. Dan leveren ze dus ook prijzengeld op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:47

Elisa2 schreef:
Vier van de nakomelingen hebben al bewezen winnaars te zijn staat er in het artikel. Dan leveren ze dus ook prijzengeld op.

Ik heb ze opgezocht want ik las het artikel ook zo, maar nee, dat valt ook nog tegen. Op eentje na heeft geen van de nakomelingen het dekgeld 'terugverdiend'.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 23:16

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Ik heb ze opgezocht want ik las het artikel ook zo, maar nee, dat valt ook nog tegen. Op eentje na heeft geen van de nakomelingen het dekgeld 'terugverdiend'.

Dat krijg je ook eigenlijk zo goed als nooit voor elkaar. Het is een ontzettend dure sport. Ook 1 van de hoofredenen dat Roi niet meer koerst. Zelfs als ik alles zelf deed koste dat meer dan de 6 andere pony's/paarden bij elkaar.