Paard overleden nadat het op de snelweg door trailer zakte: 'Bizar'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 21:41

Popstra schreef:
Jullie roepen allen " verplichte keuring" moet er komen, eigenaren moeten zelf eens meer verantwoording af leggen! Helemaal als je met die oude troep rond rijd!

Gemakzuchtige gedoe t.o je kostbare viervoeter!
Heb er geen goed woord voor over

Dit is wel heel kort door de bocht geoordeeld hoor.
Natuurlijk zijn er eigenaren die te laks zijn.
Maar er zijn ook eigenaren die de dupe zijn van incidenten die buiten hun beinvloedingssfeer vallen.
Er gaat geen eigenaar de weg op met de gedachte om maar eens het paard door de trailer schade toe te brengen!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 22:02

paars schreef:
Voor de mensen met aluminium bodems stuur ik nog een keer de link. Het is daarmee niet ‘zonder meer’ veilig…controleer goed of er een buffer zit tussen de veelal rvs onderdelen en het aluminium. Anders waan je je schijnveilig.
https://www.veron.nl/nieuws/aluminium-e ... e-ellende/

Misschien erg blond maar ik snap niets van de link … waar moet je precies op letten bij aankoop van een trailer met aluminium bodem?

mvdbijl

Re: Paard overleden nadat het op de snelweg door trailer zakte: 'Bizar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 22:21

Het gebeurd zelden!? Het gebeurd verschrikkelijk veel, ik heb een paardentaxi en heb dit de afgelopen 5 jaar zo vaak gehoord, ben vaak bij situaties geroepen waarbij het gebeurd was, ,,gelukkig" vaak op het wedstrijd terrein of bij het bos, niet tijdens de rit maar gevaarlijk is het. Mensen lenen liever gratis even een trailer van iemand die er toch één heeft staan in plaats van die gehuurde trailer die een paar tientjes kost..

Een verplichte keuring/ beurt zou zeker op zijn plaats zijn, 1 maal in de 1 of 2 jaar op bodem, verlichting en dissel.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 23:07

Sassy4barrel schreef:
… waar moet je precies op letten bij aankoop van een trailer met aluminium bodem?

Het is een scheikundig proces. Wanneer aluminium in aanraking komt met rvs, en er komt vocht en zuurstof bij, dan gaat er een stroompje tussen die twee metaalsoorten lopen wat er vervolgens voor zorgt dat het aluminium zwak wordt en tenslotte wegrot. Dit heet galvanische corrosie. Het is dus van belang dat het aluminium heel goed wordt gecoat. Stel je gaat er daarna een aantal gaten in boren om het vast te zetten met rvs schroeven; dan gaat dat mis. Of er is geboord in de aluminium toplaag van de wanden. Dan zie je ook vaak zwakke plekken ontstaan.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 23:12

Kennis van me had ook een trailer. Altijd goed onderhouden en een nieuwe bodem laten plaatsen bij een goed bedrijf. Achteraf toch niet zo'n goede bodem en stampte ze er zo doorheen.
Dus dan denk je het goed te laten doen bij een bedrijf, maar blijkbaar toch het verkeerde houtsoort gebruikt.
Gelukkig het paard er al een tijd niet in vervoerd anders was die er doorheen gegaan.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 23:14

Arm dier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 23:56

FrNo schreef:
Erg triest.

Sterkte voor de eigenaar.

Ik denk dat verplicht keuren (op veiligheid voor het dier) ook weer extra kosten meebrengt die door iedereen dan moeten worden betaald. (Denk aan extra cursussen/opleiden en examen voor personeel)
Terwijl ik denk dat het overgrote deel van de paardenhouders de trailer goed bijhoudt/ laat onderhouden, inclusief controle voor veilig paardenvervoer.

En mensen die een trailer hebben voor ander vervoer dan dieren moeten deze dan ook zo onderhouden, terwijl dit voor hun misschien niet nodig is/ niet te controleren.

Dus? In België is het gewoon jaarlijks. Als je een keer dubbel betaald krijg je het nog wel eens klaar dat auto en trailer gewoon in 1 keuring gedaan worden (of je moet je eerste keuring goed plannen.)

Je wil ook niet dat je zetels/hooi/ materiaal door de bodem zakken lijkt me. :?

christel0908 schreef:
Percy schreef:
Daar vlakbij, op de rotonde richting Ulvenhout is het paard van een kennis door de trailer gezakt en we hebben ook een keer op een menwedstrijd meegemaakt dat de mensen eerst de aanhanger met menwagen naast ons neer hadden gezet en toen hun Fries gingen halen. Die is nooit aangekomen. Ook door de trailer gezakt.

Waarom niet verplicht keuren zoals hier in België?

Ik hoop dat je er niet vanuit gaat dat je na de verplichte Belgische keuring veilig op de weg kunt ? De technische keuring in België is er voor remmen, ophanging , banden en verlichting. De bodem wordt er niet nagekeken en met een rotte bodem dus je dus moeiteloos goedgekeurd worden.

Dan wil ik toch weten waar jij naar de keuring gaat want onze bodem is altijd nagekeken. Al 20 jaar.

dollyspikkel schreef:
hwn schreef:
Wat vreemd dat trailers in Nederland niet naar de autokeuring moeten. Hier in België moet dit jaarlijks, geldt voor alle aanhangwagens vanaf MTM van 750 kg. Vinden wij dan soms wel geldverspilling, maar het heeft duidelijk ook zijn nut. Arm paard |( , hopelijk heeft de eigenaar het snel doorgehad dat er iets fout was, je zal zo maar half dood gesleept worden, gruwelijk!

Autokeuring in België controleert niet of de bodem nog goed is, enkel de technische aspecten van de trailer. Ik ken iemand die ontdekte dat de bodem van zen trailer zo rot was als het maar kon zijn terwijl nog geen paar maand ervoor naar de keuring was geweest..

Zelfde vraag. Onze ‘opslag trailer’ is nl opslagtrailer omdat ie afgekeurd is op de bodem. :+
Nu laten we thuis de boer er hooi in duwen maar mag niet meer op de baan gezien ie afgekeurd is op de bodem.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 00:15

Triest hoe je op het eind van het filmpje van omroep Brabant het dier in de trailer ziet liggen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 01:02

Wat een nachtmerrie
Vreselijk

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 06:27

purny schreef:
Een goed moment om te kijken naar de manier waarop we dieren vervoeren", zegt de Dierenbescherming

En hoe moeten de dieren anders vervoerd worden. Met de benen in de lucht?

Dat kan ook betekenen dat we naar de veiligheid moet kijken en bijvoorbeeld verplicht moeten stellen om geen hout meer te gebruiken, en keuring verplicht te stellen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 07:05

KimD schreef:
purny schreef:
Een goed moment om te kijken naar de manier waarop we dieren vervoeren", zegt de Dierenbescherming

En hoe moeten de dieren anders vervoerd worden. Met de benen in de lucht?

Dat kan ook betekenen dat we naar de veiligheid moet kijken en bijvoorbeeld verplicht moeten stellen om geen hout meer te gebruiken, en keuring verplicht te stellen.

Met een aluminium bodem kan het net zo goed gebeuren, zeker als er daarnaast roestvrij stalen onderdelen in de trailer zitten, dan kan het aluminium doordat het reageert met roestvrij staal snel verzwakken wat anderen al noemden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 07:13

mvdbijl schreef:
Het gebeurd zelden!? Het gebeurd verschrikkelijk veel, ik heb een paardentaxi en heb dit de afgelopen 5 jaar zo vaak gehoord, ben vaak bij situaties geroepen waarbij het gebeurd was, ,,gelukkig" vaak op het wedstrijd terrein of bij het bos, niet tijdens de rit maar gevaarlijk is het. Mensen lenen liever gratis even een trailer van iemand die er toch één heeft staan in plaats van die gehuurde trailer die een paar tientjes kost..

Een verplichte keuring/ beurt zou zeker op zijn plaats zijn, 1 maal in de 1 of 2 jaar op bodem, verlichting en dissel.

Het gebeurt inderdaad vaker. KNHS woordvoerder leeft onder een steen, of wil geen negatief nieuws over paardensport naar buiten brengen. Of denkt alleen aan top ruiters met vrachtwagens. Een gemiste kans om mensen te waarschuwen hun trailer regelmatig na te laten kijken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 07:20

Jaren terug een trailer gehad die we niet meer voor paarden gebruikten, er zaten 2 gaten in de bodem,
België, jaarlijkse keuring en werd altijd blanco gekeurd, nooit vermelding gehad over die bodem.

Dus neen, een keuring zoals in België lost dit niet op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 07:23

Joh als ik zie op wedstrijd waar sommige paarden uit komen..liggen vaak nog bergen mest en stro in van maanden geleden. Veel mensen zijn nog te beroerd hun spullen netjes schoon te houden na gebruik. Word gewoon aan de kant gezet. Laat staan dat het eens fatsoenlijk na gekeken word!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 07:44

Popstra schreef:
Joh als ik zie op wedstrijd waar sommige paarden uit komen..liggen vaak nog bergen mest en stro in van maanden geleden. Veel mensen zijn nog te beroerd hun spullen netjes schoon te houden na gebruik. Word gewoon aan de kant gezet. Laat staan dat het eens fatsoenlijk na gekeken word!

Ja, en daarom vind ik het ehm...raar dat een KNHS woordvoerder beweert dat door de trailer zakken nooit gebeurt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 07:56

Petpa schreef:
Popstra schreef:
Jullie roepen allen " verplichte keuring" moet er komen, eigenaren moeten zelf eens meer verantwoording af leggen! Helemaal als je met die oude troep rond rijd!

Gemakzuchtige gedoe t.o je kostbare viervoeter!
Heb er geen goed woord voor over

Dit is wel heel kort door de bocht geoordeeld hoor.
Natuurlijk zijn er eigenaren die te laks zijn.
Maar er zijn ook eigenaren die de dupe zijn van incidenten die buiten hun beinvloedingssfeer vallen.
Er gaat geen eigenaar de weg op met de gedachte om maar eens het paard door de trailer schade toe te brengen!

Dat dus.
Het is komt soms over of men wil dat elke snelweg waar een ongeluk op gebeurd is ook maar moet afsluiten. Het is onmogelijk om elk ongeluk te voorkomen.

Ik heb inderdaad een alu bodem omdat die toch sterker zijn. De reden van een alu bodem en nieuwe trailer was wat rot in een hoek van mijn oude nog maar 8 jaar oude trailer. De oorzaak is vermoedelijk water tussen de rubber mat en de bodem. Ik heb de trailer nieuw gekocht en mijn paard plast elke rit in de trailer. De trailer werd na elk gebruik schoongemaakt met een tuinslang en er liep dan water onder de bodem weg. Hier ben ik zeker 10 keer mee terug geweest, maar het was niet op te lossen werd er gezegd en de bodem zou niet van gaan rotten.
Dat gebeurde toch, nog niet erg, maar ik ontdekte het alleen omdat ik 1 a 2 keer per jaar onder mijn trailer ga liggen om het te checken.
De verkopende partij gaf natuurlijk niet thuis, en toen begon de zoektocht naar een bedrijf om een nieuwe bodem er in te leggen. De simpelste manier was veilig, was gewoon zelf een betonplex plaat op maat zagen en er los bovenop leggen en daarop weer een losse mat.
Maar ik kreeg toen van een verkoper een aanbod om de trailer in te ruilen en voor een geheel nieuwe alu te gaan. Daar heb ik voor gekozen.
De verkoper, een Bovag bedrijf heeft de trailer zonder iets aan de bodem te doen verkocht. En 2.5 jaar later stond mijn oude trailer weer te koop. Ik heb nog contact gezocht met de eigenaar en gevraagd of bekend was dat er rot in de bodem zat. Nee, ze had de trailer zo gekocht en er 2.5 jaar met veel plezier gebruik van gemaakt. Dus de trailer is weer doorverkocht zonder dat iemand iets wist van beginnend rot in de bodem.
Mijn vraag die dan blijft is ook, hoe snel gaat het dan mis? Ik had beginnend rot over een 30 cm aan een rand in de voorkant van de trailer. Dus niet waar het paard staat. Ik wilde toen direct een nieuwe bodem. Maar kennelijk is zo'n bodem dan nog zeker 2.5 jaar sterk genoeg. En niemand is het verder op gevallen. De trailer is mogelijk nog steeds in gebruik, dat weet ik niet.

Ik gebruik nu amper meer mijn trailer, 1 tot 2 keer per jaar. Wel check ik 2 keer per jaar alles even en breng de banden op spanning. Ook wordt de trailer gewassen. Voor die paar keer zit ik natuurlijk niet te wachten op hoge kosten van een zgn. keuring. Ik weet wel dat mijn trailer goed onderhouden is. Veel dingen kun je zelf ook nalopen (remmerij) en evt. smeren of gewoon goed naar kijken. Maar de trailer is dus wel in geval van nood rijklaar.

En ik denk dat dat de reden is dat mensen lenen i.p.v. huren. Je hoeft niet apart ergens naartoe om een trailer op te halen, en weer terug te brengen. Dat is toch wel veel gedoe als ik eerlijk ben.
En voor mij is juist om dit te voorkomen de reden dat ik een eigen trailer nog heb en dat ik deze echt niet verkoop. Ook leen ik de trailer in principe niet uit, behalve als een paard in nood naar een kliniek moet. Dat is 2 keer gebeurd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:19

Ook al plast je paard mss niet of wel in de trailer; als de trailerstalling buiten en op gras is, dan komt er vocht in. Het komt ook uit de bodem omhoog. Als je de keus hebt: bewaar je trailer op een stenen bodem. Vocht kruipt overal tussen en in.

Als ik naar de verroestte wieldoppen kijk bij de trailer in de OP en de roest bij de trailerketting…lijkt dit een oudje.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:24

KootMiraDrum schreef:
Triest hoe je op het eind van het filmpje van omroep Brabant het dier in de trailer ziet liggen.

Je zit aan begin al iets…
Never unseen…
Wilde liever dat ik er niet op had geklikt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:27

Een wieldop zegt natuurlijk niks over de bodem.
je kan natuurlijk prima de bodem later vervangen en niets aan de wieldoppen doen.

Hoe dan ook, deze bodem was slecht, of dat nu in 20 jaar tijd geen onderhoud plegen is gebeurd of al na 2 jaar een nieuwe bodem weten wij niet.

Een ding wat we weten dat het verschrikkelijk is

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:46

DuoPenotti schreef:
Een wieldop zegt natuurlijk niks over de bodem.
je kan natuurlijk prima de bodem later vervangen en niets aan de wieldoppen doen.

Het is wel een red flag.
Er zit een bout onder die dop. Die het wiel vasthoud. Dan heb je een nieuwe bodem en een wiel wat eraf ligt.
Het mag dan een vreselijk ongeluk zijn; waar eindigt “ongeluk” en begint “mishandeling”. Dat is de vraag. Zolang een paard voor de wet hier gelijk is aan een brommer zal er weinig veranderen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:47

paars schreef:
Esser schreef:
Ik reed er langs toen de hulpdiensten net gearriveerd waren. Het zag er echt niet best uit......

jeetje Esser wat een traumatische ervaring. Voor een ieder die het ziet maar voor iemand met een paardenhart…sterkte voor jou ook. Vreselijk gewoon. Arm dier. Hoop dat ‘ie snel in shock is gegaan.
Oude stalgenoot (als in lang geleden) zei altijd: “ik neem altijd een scherp mes mee om eventueel een noodslachting te kunnen doen”. Klonk voor mij bizar maar in dit geval zou het ws wel leed hebben bespaard voor dit arme dier.

Ik als oud slachter kan je vertellen dat je dit niét wilt..
Je moet toch wel dondersgoed weten waar je de halsslagader moet raken van een paard...
Het heeft mij een half jaar gekost voor ik goed kon steken op dode paarden!

Vind dit echt het stomste advies wat je iemand ooit kunt geven!
Zeker bij een paard in leven ga jij die slagader neverniet raken..of je moet ze wel zo ontzettend vastbinden dat ze geen kik geven. Diep triest!

Tevens mag je niet verbloeden op de openbare weg. Dus dat is sowieso al niet te doen.

Oom agent gaat dit klusje ook niet voor je oplossen, hier zijn ze niet voor opgeleid.

Het snelste is nog een jachtopziener bellen..moet je alleen wel de juiste kanalen hebben. Of via de politie laten benaderen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:06

Ik vind het diep triest wat hier gebeurd is.
En ook al heeft de eigenaar niet bewust dit dier in een trailer met slechte bodem gezet, vind ik wel dat de eigenaar hier wel degelijk schuldig aan is. Want als een pony door een bodem zakt, moet de bodem wel serieus ernstig slecht zijn geweest.

Juist hierom heb ik een trailer met aluminium bodem. En die laat ik nog steeds jaarlijks controleren en onderhouden.

Ik snap echt serieus niet waarom mensen zo slecht met vervoer omgaan.
Het is wel je dierbaarste bezit waar je mee op pad gaat.
Hoevaak zien we niet combinaties op de weg waarvan je je afvraagt of het wel mag? Of waarvan je denkt, dit zit serieus op het randje. Omdat mensen wel perse op pad willen, maar niet willen investeren op een BE rijbewijs. Of een auto hebben die minimaal mag trekken en er toch een trailer achterhangen.

Dat beknibbelen op kosten zoals onderhoud, rijbewijs en materiaal waarmee je de weg op gaat.

Ik zal het wel nooit snappen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:16

De oorzaak kan alleen maar een verrotte bodem zijn imo.
Wij hebben onze trailer 1,5 jaar geleden volledig gestript, de wanden gewrapt overal volledig nieuwe strips en er een nieuwe bodem ingelegd van extra dik betonplex met een rubberen vloer erop gelijmd die aan de randen op staat. Verder is alles volledig afgekit. Er komt geen vocht meer in.
Verder checken we regelmatig banden, de koppeling en het remsysteem. Moet er niet aan denken dat me zoiets door eigen nalaten overkomt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:17

Dees schreef:
Wat was dat dan voor keuring?
Je kreeg dan een ronde rood/witte plaat op de kar met een datum.

dat de trailer gekeurd is om paarden te vervoeren/dus 1 malige model keuring

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:24

Jolliegirl schreef:
Vind dit echt het stomste advies wat je iemand ooit kunt geven!
Zeker bij een paard in leven ga jij die slagader neverniet raken..of je moet ze wel zo ontzettend vastbinden dat ze geen kik geven.

Oom agent gaat dit klusje ook niet voor je oplossen, hier zijn ze niet voor opgeleid.

Het snelste is nog een jachtopziener bellen..moet je alleen wel de juiste kanalen hebben. Of via de politie laten benaderen.

Ik had wel iets scherps mee om het halster door te kunnen snijden (en een reserve halster mee).
Dank voor je uitleg JG, ik had dus een slecht advies gekregen. Oom agent kan hopelijk snel aan die contacten komen.