[FOTO] Fotoverslag Tuigpaarden dag Lunteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: [FOTO] Fotoverslag Tuigpaarden dag Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:13

Wel makkelijk om iedereen ervan te betichten dat ze niet goed lezen, terwijl je zelf niet inhoudelijk reageert op wat er gezegd wordt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:26

Marjo schreef:
nps schreef:
Ik denk dat leuk vinden en niet leuk vinden hele menselijke begrippen zijn, die helemaal niet op paarden van toepassing zijn. Ik heb zelf een tuiger die ik alleen recreatief rij, en als ik die nooit in de stress wil hebben kan ik beter niks doen want het is een heet, kijkerig paard die al over de flos is als er buiten bloempje anders staat of in de verte iemand loopt met een kleurige jas. Die je dan wel weer “blij” van een lang pad in draf. Oortjes erop, rug weg (want deze bouw is écht niet makkelijk om over de rug te krijgen kan ik je vertellen), voorwaarts. In de winter soms zelfs met een thiedemann omdat ik, als paardmishandelende ruiter die niet altijd even makkelijk mijn paardkanonnetje uitzit als ze wil gaan.

Ik had deze reacties verwacht en merk dat ik het jammer vind dat er niet eens een gesprek kan worden gevoerd. Er is een soort van ongenuanceerd ideaalbeeld, wat gewoon niet altijd reeel is. Bij iedere afwijking van dit beeld wordt er meteen volle bak gehakt gemaakt van. Zolang er geen sluitende definitie is van paardenwelzijn blijft dit begrip voor iedereen heel anders. Ik zal nu heel bokt over me heen krijgen, maar ik vind dit - niet altijd - dierenmishandeling, maar liefhebberij. Liefhebberij die toe is aan vernieuwing, aan gesprek, aan betere regels. Maar alles meteen wegzetten als mishandeling en dierenhaterij gaat het welzijn niet verder helpen. Ook hier zitten, net als in andere takken van de sport, mensen achter met oprecht hart voor hun paarden.

Je gaat zelf het gesprek niet aan? Je reageert nergens inhoudelijk op de punten die ik aanhaal, maar je verwijt mij (en andere tegenstanders van deze 'sport') van het gesprek niet aangaan?

Ik zet niks direct weg als dierenmishandeling of dierenhaterij.
Ik zie zeker wel dat dit onder liefhebberij valt, maar daar komt bij dat mensen al zó lang hiermee bezig zijn dat er niet gekeken wordt naar hoe de sport verbeterd kan worden als we het hebben over dierenwelzijn en diervriendelijk rijden/trainen. Dat gaat de ondergang van de paarde sport zijn.

Want, het gaat al zo lang zo, waarom zouden we veranderen?

Als ik het gesprek niet aan wil gaan, had ik de reactie niet geschreven want ik weet gewoon dat er zulke reacties op gaat komen. Commentaar geven op plaatjes op het internet valt voor mij niet onder “het gesprek aangaan”, maar onder nodeloos commentaar leveren. Je geeft zelf al aan tegenstander te zijn, dan heeft een gesprek aangaan weinig zin - je hebt je mening al klaar en zit niet te wachten op meer leren over de rijderij of het hoe en waarom van de dingen. En dat bedoel ik ook met geen gesprek aangaan. Elisa2 legt goed uit dat tp toch echt wel wat anders is dan dressuurpaard, en tuigen anders dan dragen, maar het heeft niet zoveel zin.

Ik zeg nergens dat er niks moet veranderen. Tegen de regels is tegen de regels. En ja, het is een vrij conservatieve sport met vrij conservatieve ruiters, veel ook al ouder (dacht ik altijd te zien). Maar verandering kost tijd. En als je het niet graag sport kijkt vind, even dikke vrienden. Maar doe het dan ook gewoon niet. Tuigen zal nooit voldoen aan jouw definitie van diervriendelijk (en heel eerlijk, wat eigenlijk wel, als ik het zo lees?).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:29

Marjo schreef:
Wel makkelijk om iedereen ervan te betichten dat ze niet goed lezen, terwijl je zelf niet inhoudelijk reageert op wat er gezegd wordt.

Als er een iemand WEL inhoudelijk reageert dan ben ik het.

Nu kap ik ermee, dit niveau vindt ik om te janken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:57

Tuigpaarden zijn echt vreemde snuiters bij tijd en wijlen hoor :') Als je daar nog nooit mee gewerkt hebt dan heb je geen idee waar je het over hebt. Ze zijn heet, snel en scherp, maar toch ook heel dapper.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 22:23

Klopt, echt hele leuke paarden. En ook met een heel specifiek exterieur wat er gewoon niet op is gemaakt met een ontspannen hoofd-hals houding door de baan te gaan. Bij een tuigwedstrijd, waar ze voor gefokt zijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 07:00

nps schreef:
Marjo schreef:

Je gaat zelf het gesprek niet aan? Je reageert nergens inhoudelijk op de punten die ik aanhaal, maar je verwijt mij (en andere tegenstanders van deze 'sport') van het gesprek niet aangaan?

Ik zet niks direct weg als dierenmishandeling of dierenhaterij.
Ik zie zeker wel dat dit onder liefhebberij valt, maar daar komt bij dat mensen al zó lang hiermee bezig zijn dat er niet gekeken wordt naar hoe de sport verbeterd kan worden als we het hebben over dierenwelzijn en diervriendelijk rijden/trainen. Dat gaat de ondergang van de paarde sport zijn.

Want, het gaat al zo lang zo, waarom zouden we veranderen?

Als ik het gesprek niet aan wil gaan, had ik de reactie niet geschreven want ik weet gewoon dat er zulke reacties op gaat komen. Commentaar geven op plaatjes op het internet valt voor mij niet onder “het gesprek aangaan”, maar onder nodeloos commentaar leveren. Je geeft zelf al aan tegenstander te zijn, dan heeft een gesprek aangaan weinig zin - je hebt je mening al klaar en zit niet te wachten op meer leren over de rijderij of het hoe en waarom van de dingen. En dat bedoel ik ook met geen gesprek aangaan. Elisa2 legt goed uit dat tp toch echt wel wat anders is dan dressuurpaard, en tuigen anders dan dragen, maar het heeft niet zoveel zin.

Ik zeg nergens dat er niks moet veranderen. Tegen de regels is tegen de regels. En ja, het is een vrij conservatieve sport met vrij conservatieve ruiters, veel ook al ouder (dacht ik altijd te zien). Maar verandering kost tijd. En als je het niet graag sport kijkt vind, even dikke vrienden. Maar doe het dan ook gewoon niet. Tuigen zal nooit voldoen aan jouw definitie van diervriendelijk (en heel eerlijk, wat eigenlijk wel, als ik het zo lees?).

In een van mijn eerste posts heb ik al aangegeven dat ik zelf bij een nationale tuigpaardendag ben geweest. Daar heb ik mijn mening gevormd over de tuigpaarden.

Jammer dat je conclusies trekt, vraag me ook af hoe je aan dikgedrukte komt? Ik denk dat het wel diervriendelijk kan, maar dan moet je geen opzetteugels, tonglepels of oorproppen gebruiken. Dan moet je het paard z'n hoeven normaal behandelen en er niet van die lange stelten van maken. En dan moet je het paard niet met de kin op de borst trekken.

Maar inhoudelijk reageer je niet. Bij de OS liep ook een tuigpaard mee, op een manier die de tuigpaard liefhebbers waarschijnlijk prachtig vonden. Die is echter (terecht) neergesabeld in de media.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:55

Bij de dressuur liep er geen tuigpaard gefokt paard mee en er is ook niks neergesabeld in de media. Kloppen je bronnen wel?

NPS:
Ik denk dat dit iets is dat voor sommige mensen die nog nooit met een TP in aanraking zijn geweest moeilijk te begrijpen is.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:55

Marjo schreef:
In een van mijn eerste posts heb ik al aangegeven dat ik zelf bij een nationale tuigpaardendag ben geweest. Daar heb ik mijn mening gevormd over de tuigpaarden.

Ik ben bij meerdere tuigpaardendagen geweest, en daar heb ik mijn mening gevormd. Ik heb zelf een tuiger. We hebben dezelfde dingen gezien en hebben daar een ander gevoel aan over gehouden. Dat kan.

Marjo schreef:
Jammer dat je conclusies trekt, vraag me ook af hoe je aan dikgedrukte komt? Ik denk dat het wel diervriendelijk kan, maar dan moet je geen opzetteugels, tonglepels of oorproppen gebruiken. Dan moet je het paard z'n hoeven normaal behandelen en er niet van die lange stelten van maken. En dan moet je het paard niet met de kin op de borst trekken.

Door alles wat je direct na je vraag stelt. Het gaat om het maximaal heffen van het voorbeen, en daar wordt op gereden. Als er regels zijn tegen hulpteugels, moeten die gewoon niet gebruikt worden, punt. Dat het wat minder extreem mag, prima. Zolang er geen regels zijn, moet men verder helemaal niks en mogen ze gebruiken wat ze willen. Dat er in the heat of the moment een kin op de borst komt, tsja. Dat jij het niet mooi vind om naar te kijken is smaak.

Marjo schreef:
Maar inhoudelijk reageer je niet. Bij de OS liep ook een tuigpaard mee, op een manier die de tuigpaard liefhebbers waarschijnlijk prachtig vonden. Die is echter (terecht) neergesabeld in de media.

Jij vind het niet inhoudelijk, dan denken we daar dus ook heel anders over. Prima. Wat jij omschrijft bedoel ik met het gesprek niet aan gaan. Het neersabelen zonder te verdiepen, te willen begrijpen, iets verder te kijken dan momentopnames. Ik denk dat de sport best aan vernieuwing toe is, dat er best wat meer licht in kan, maar ik vind dat boze gesabel op de liefhebber die doet wat hij altijd deed omdat dat eerder nooit een probleem was maar gewoon tof gewoon verdrietig. De beste stuurlui staan weer eens aan wal.

@Elisa, dat, en smaak. Geldt een beetje voor alle paardensport, heb ik het idee. Leg grand prix maar uit aan de leek. Ballet, maar dan met een paard ofzo? ;). Het (ver)oordelen zonder verdiepen en de heftige toon vind ik lastig en zorgt denk ik niet voor verbetering, maar meer dat sport zich steeds verder terug zal trekken.

Ohja, welk paard was dat op de OS? Ben ik ook wel benieuwd naar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:51

Klopt, het is tegenwoordig ook heel erg 'in' om alles als mishandeling weg te zetten. Ik wordt daar een beetje moe van. Natuurlijk zijn er nog verbeterpunten in de sport. Maar ik zie serieus niet wat er mis is met een staartlepel of oordoppen. De opzet mogen ze van mij weglaten maar dat doet merendeel gelukkig al.
En wbt de dressuur ook, groot deel van de roepers kan nog niet eens het verschil zien tussen losrijden of een wedstrijd houding of weet überhaupt niet dat daar verschil in zit. Het gaat vooral om wijzen en veroordelen. Terwijl ik denk dat het gesprek aangaan op een normale manier beide kanten alleen maar verder brengt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:35

Elisa2, bel de krant. Helemaal eens. Ga maar eens een paard opleiden, dan is het ook niet meteen mooi gedragen, neusje eruit. Ik word er ook moe van. Ga lekker naar paarden in de wei kijken ofzo.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:37

Marjo: op basis van 1 evenement kan je niet de hele sport veroordelen of een mening vormen over het type paard. Er worden overigens geen tonglepels gebruikt, maar staartlepel.

Een goed tuigpaard loopt van nature met veel heffing en veel houding. Daar hoeft dan niet veel aan getrixed te worden.

Wil je echt een mening vormen? Ga dan eens kijken bij een bedrijf met tuigpaarden. Ik zou je dan wel willen adviseren je houding aan te passen. Zoals je nu online over komt is heel kort door de bocht en zwart wit. Ik geloof niet dat je daarmee toegang krijgt tot de keuken van de tuigpaarden.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:33

Dat paard op de OS was Helix (als ik 't goed onthouden heb.een vos van Apache dacht ik, een heel gaaf dier maar idd extreem kort in de hals helaas), reed voor Amerika.

Even gegoogled, inderdaad Helix v.Apache*Jazz, amazone Adriene Lyle voor USA.
Ik vond het echt een ruig dier, maar gruwelijk scherp en heet wat helaas duidelijk in de halshouding te zien was.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:39

different1 schreef:
Dat paard op de OS was Helix(als ik 't goed onthouden heb.een vos van Apache dacht ik, een heel gaaf dier maar idd extreem kort in de hals helaas), reed voor Amerika.

Daar zit geen tuigpaardenbloed achter. Apache x Jazz x Zeoliet, en Zeoliet is een Ramiro Z x Abgar xx.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:44

_San87_ schreef:
different1 schreef:
Dat paard op de OS was Helix(als ik 't goed onthouden heb.een vos van Apache dacht ik, een heel gaaf dier maar idd extreem kort in de hals helaas), reed voor Amerika.

Daar zit geen tuigpaardenbloed achter. Apache x Jazz x Zeoliet, en Zeoliet is een Ramiro Z x Abgar xx.

Daar ging het ook niet om, er werd gezegd dat die gereden werd als tuigpaard of dat die hetzelfde liep als de tuigpaarden

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:50

Marjo schreef:

Het ging hierover, Marjo heeft het naar alle waarschijnlijkheid over Helix, want die deed niet onder voor een tuigpaard :D
Maar er liep volgens mij idd geen tuigpaard gefokte mee, jammer wel want een goed tuigpaard kan ook echt hele goede dingen laten zien in de GP...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 16:22

_San87_ schreef:
different1 schreef:

Ik bedoelde indd Helix, vond die echt een typische tuigpaarduitstraling hebben. Foutje dan, verkeerd gezien :) .

Ik wil verder zeker wel inhoudelijk reageren, maar zit in Disney dus dat is wat lastiger. Ik moet daar thuis even voor gaan zitten.

Overigens, zo zwart wit bekijk ik het niet. Ik stel vraagtekens bij de wijze waarop deze paarden behandeld en voorgesteld worden omdat ik dat niet diervriendelijk vind.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:31

Inmiddels ook andere foto's gezien op facebook, waarbij opvallend is dat de paarden vrijwel allemaal met de oortjes naar voren lopen.
De opzet gaat los wanneer de paarden stilstaan, opvallend weinig opzetteugels te zien trouwens.
En geen enkele foto met de kin op de borst, een enkeling misschien zelfs te "vrij" waardoor de rug wat weggedrukt lijkt te worden.

Er werd hier ook nog gesproken over de lange voeten, maar heb je dan niet naar de dressuurpaarden op de OS gekeken?
Wat een stelten staan daar soms onder!

Ik zie liever een goedgaand tuigpaard voor de wagen, dan een opgeprikt dressuurpaard, maar dat is persoonlijk en ik denk dat men veelal ziet wat die wil zien: vind je de drafsport niks, kun je daar een hoop "ellende" zien ondanks de strenge regels (zie topics over Madness of eerder van Ruitje), vind je de tuigpaardensport niks, kun je daar veel "drama" vinden... etc etc
Overal is wel een minpunt te ontdekken, als je maar lang genoeg negatief kijkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 21:48

different1 schreef:
Dat paard op de OS was Helix (als ik 't goed onthouden heb.een vos van Apache dacht ik, een heel gaaf dier maar idd extreem kort in de hals helaas), reed voor Amerika.

Even gegoogled, inderdaad Helix v.Apache*Jazz, amazone Adriene Lyle voor USA.
Ik vond het echt een ruig dier, maar gruwelijk scherp en heet wat helaas duidelijk in de halshouding te zien was.

Tja Apache x Jazz, dat wil wel. :o
Ik weet om welke het gaat, paard met al een kort halsje die in de proef nog weleens te kort werd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 21:49

different1 schreef:
Marjo schreef:

Het ging hierover, Marjo heeft het naar alle waarschijnlijkheid over Helix, want die deed niet onder voor een tuigpaard :D
Maar er liep volgens mij idd geen tuigpaard gefokte mee, jammer wel want een goed tuigpaard kan ook echt hele goede dingen laten zien in de GP...

Zeker! Kijk maar naar Verdades en ik vond die onder Marieke van der Putten destijds ook erg gaaf maar pfft, die was ook echt niet makkelijk.

KarinSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 22:44

Voor de liefhebber hier wat feiten om een eigen mening te vormen…

Tuigpaardmensen willen dat het paard met veel front loopt, daarom gebruikt men vaak een opzet. Ook voorkomt het soms het in galop aanspringen. De opzet wordt bij het opstellen los gedaan en bij het afrijden weer vast gedaan. De knhs verbood de opzet, de tuigpaardrijders begonnen een eigen club.

Omdat de staart “vrolijk en zwierig” gewenst wordt, gebruikt men een staartlepel. Aan de hand op keuringen wordt er helaas nog steeds gember in de anus gesmeerd om hetzelfde effect te krijgen hoewel dat verboden is.

Men wil veel voet kweken omdat dat meer knieheffing bevordert. De meeste tuigers komen hierdoor niet in het land, immers liggen ijzers aftrappen of blessures met de extra hoge hoeven op de loer. Om meer knie actie te krijgen worden ook wel “dubbele ijzers” gebruikt, een extra ijzer wordt aan het reguliere beslag geschroefd. En die zijn vaak niet van aluminium. Het reguliere beslag is vaak 12 mm ipv 8 mm rijpaardijzer.

Omdat het paard “blij” moet tonen gebruikt men oordoppen die het paard de oren naar voren fixeren. Deze gaan geen geluid tegen.

Tuigpaarden worden vaak aan de dubbele longe getraind met een bijzet op een kleine cirkel. Ringen om de kroonrand of andere hulpmiddelen worden regelmatig gebruikt om de vereiste heffing te krijgen. Ook ‘schoenen’, riemen om de hoeven met een lijn eraan waarmee een begeleider de hoeven omhoog trekt zijn bekend.

Er wordt met de fokkerij geprobeerd zoveel mogelijk gewenste exterieur eigenschappen te verankeren. Omdat het een kleine populatie betreft, is inteelt een probleem.

Hopelijk hiermee wat duidelijkheid…

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 22:46

nou, da's niet echt een reclame praatje

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 07:07

Wauw, dat tuigpaarden niet in het land komen slaat dan weer nergens op :')

Als er een groep mensen is wat gek is op zijn sportpaarden en waar veel emotie bij komt kijken zijn het de tuigpaard fokkers & rijders wel :o

Na concours komen deze paarden gewoon (al dan niet gezamelijk) buiten hoor bij de meeste toch :j

Verder ga ik me niet in de discussie mengen over zielig of niet maar dat ze niet buiten zouden komen omdat ze lange hoeven hebben is echt een ronduit belachelijke uitspraak :o

Ook worden ze gewoon als een dressuur paard getraind, lang en laag..
Misschien eens gaan kijken bij een goede tuigpaarden stal en je "feiten" bij stellen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 07:38

Oordoppen zijn niet meer toegestaan, bij de afsplitsing van de aangespannen sport van de KNHS heeft de SAS dit ingevoerd.
Dit is ook op de foto's in de openingspost te zien.

De afsplitsing ging niet alleen om de opzet, er was nog veel meer aan de hand bij de KNHS, zij maakte het zo dat de verenigingen geen bestaansrecht meer hadden en dwongen statuten af waar de verenigingen zich niet in konden vinden (bijvoorbeeld dat de financiën van de verenigingen naar de KNHS zouden gaan). Dit alles gebeurde op een moment dat de opzet discussie allang afgesloten was. Bovendien moesten de verenigingen dit via een persbericht vernemen en zelf uitzoeken wat het allemaal zou betekenen, de KNHS gaf niet thuis. Dit was de druppel voor de 3 verenigingen.
Ik weet precies wat er destijds speelde als bestuurslid van 1 van de 3 verenigingen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:10

Karin: wat je nu stelt is lang niet overal aan de orde. Er zijn bedrijven of stallen waar ze inderdaad niet buiten komen. Gelukkig zijn er ook mensen die dat anders doen, zoals Kimley (en ik zelf destijds toen ik nog wilde tuigen met mijn merrie).

De extra ijzers zijn wel degelijk van aluminium. Je kunt daar ook niet mee over de weg rijden want dat slijt als een malle en de bouten trillen dan los. Natuurlijk oefen je er een keer mee maar in principe is het echt voor op concours.

Kijk overal zijn er mensen die niet lekker met hun paard om gaan. Ik heb ook bij dressuurruiters dingen zien gebeuren die gewoon niet fair zijn. Maar we kunnen niet alle rijders over 1 kam scheren.

Neonlight: inderdaad. Het ging om veel meer dan alleen de hulpmiddelen. De wijze van communiceren was een probleem, vooral door de KNHS maar ik geloof dat er ook tprijders waren die het blad niet voor de mond namen en daar werd het niet direct beter van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:33

Een net aangemaakt account en bepaalde "feiten" als waarheid presenteren die dat niet zijn..ik krijg hier bepaalde ideeen bij.