Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marjo schreef:nps schreef:Ik denk dat leuk vinden en niet leuk vinden hele menselijke begrippen zijn, die helemaal niet op paarden van toepassing zijn. Ik heb zelf een tuiger die ik alleen recreatief rij, en als ik die nooit in de stress wil hebben kan ik beter niks doen want het is een heet, kijkerig paard die al over de flos is als er buiten bloempje anders staat of in de verte iemand loopt met een kleurige jas. Die je dan wel weer “blij” van een lang pad in draf. Oortjes erop, rug weg (want deze bouw is écht niet makkelijk om over de rug te krijgen kan ik je vertellen), voorwaarts. In de winter soms zelfs met een thiedemann omdat ik, als paardmishandelende ruiter die niet altijd even makkelijk mijn paardkanonnetje uitzit als ze wil gaan.
Ik had deze reacties verwacht en merk dat ik het jammer vind dat er niet eens een gesprek kan worden gevoerd. Er is een soort van ongenuanceerd ideaalbeeld, wat gewoon niet altijd reeel is. Bij iedere afwijking van dit beeld wordt er meteen volle bak gehakt gemaakt van. Zolang er geen sluitende definitie is van paardenwelzijn blijft dit begrip voor iedereen heel anders. Ik zal nu heel bokt over me heen krijgen, maar ik vind dit - niet altijd - dierenmishandeling, maar liefhebberij. Liefhebberij die toe is aan vernieuwing, aan gesprek, aan betere regels. Maar alles meteen wegzetten als mishandeling en dierenhaterij gaat het welzijn niet verder helpen. Ook hier zitten, net als in andere takken van de sport, mensen achter met oprecht hart voor hun paarden.
Je gaat zelf het gesprek niet aan? Je reageert nergens inhoudelijk op de punten die ik aanhaal, maar je verwijt mij (en andere tegenstanders van deze 'sport') van het gesprek niet aangaan?
Ik zet niks direct weg als dierenmishandeling of dierenhaterij.
Ik zie zeker wel dat dit onder liefhebberij valt, maar daar komt bij dat mensen al zó lang hiermee bezig zijn dat er niet gekeken wordt naar hoe de sport verbeterd kan worden als we het hebben over dierenwelzijn en diervriendelijk rijden/trainen. Dat gaat de ondergang van de paarde sport zijn.
Want, het gaat al zo lang zo, waarom zouden we veranderen?
nps schreef:Marjo schreef:
Je gaat zelf het gesprek niet aan? Je reageert nergens inhoudelijk op de punten die ik aanhaal, maar je verwijt mij (en andere tegenstanders van deze 'sport') van het gesprek niet aangaan?
Ik zet niks direct weg als dierenmishandeling of dierenhaterij.
Ik zie zeker wel dat dit onder liefhebberij valt, maar daar komt bij dat mensen al zó lang hiermee bezig zijn dat er niet gekeken wordt naar hoe de sport verbeterd kan worden als we het hebben over dierenwelzijn en diervriendelijk rijden/trainen. Dat gaat de ondergang van de paarde sport zijn.
Want, het gaat al zo lang zo, waarom zouden we veranderen?
Als ik het gesprek niet aan wil gaan, had ik de reactie niet geschreven want ik weet gewoon dat er zulke reacties op gaat komen. Commentaar geven op plaatjes op het internet valt voor mij niet onder “het gesprek aangaan”, maar onder nodeloos commentaar leveren. Je geeft zelf al aan tegenstander te zijn, dan heeft een gesprek aangaan weinig zin - je hebt je mening al klaar en zit niet te wachten op meer leren over de rijderij of het hoe en waarom van de dingen. En dat bedoel ik ook met geen gesprek aangaan. Elisa2 legt goed uit dat tp toch echt wel wat anders is dan dressuurpaard, en tuigen anders dan dragen, maar het heeft niet zoveel zin.
Ik zeg nergens dat er niks moet veranderen. Tegen de regels is tegen de regels. En ja, het is een vrij conservatieve sport met vrij conservatieve ruiters, veel ook al ouder (dacht ik altijd te zien). Maar verandering kost tijd. En als je het niet graag sport kijkt vind, even dikke vrienden. Maar doe het dan ook gewoon niet. Tuigen zal nooit voldoen aan jouw definitie van diervriendelijk (en heel eerlijk, wat eigenlijk wel, als ik het zo lees?).
Marjo schreef:In een van mijn eerste posts heb ik al aangegeven dat ik zelf bij een nationale tuigpaardendag ben geweest. Daar heb ik mijn mening gevormd over de tuigpaarden.
Marjo schreef:Jammer dat je conclusies trekt, vraag me ook af hoe je aan dikgedrukte komt? Ik denk dat het wel diervriendelijk kan, maar dan moet je geen opzetteugels, tonglepels of oorproppen gebruiken. Dan moet je het paard z'n hoeven normaal behandelen en er niet van die lange stelten van maken. En dan moet je het paard niet met de kin op de borst trekken.
Marjo schreef:Maar inhoudelijk reageer je niet. Bij de OS liep ook een tuigpaard mee, op een manier die de tuigpaard liefhebbers waarschijnlijk prachtig vonden. Die is echter (terecht) neergesabeld in de media.
_San87_ schreef:different1 schreef:Dat paard op de OS was Helix(als ik 't goed onthouden heb.een vos van Apache dacht ik, een heel gaaf dier maar idd extreem kort in de hals helaas), reed voor Amerika.
Daar zit geen tuigpaardenbloed achter. Apache x Jazz x Zeoliet, en Zeoliet is een Ramiro Z x Abgar xx.
Marjo schreef:Maar inhoudelijk reageer je niet. Bij de OS liep ook een tuigpaard mee, op een manier die de tuigpaard liefhebbers waarschijnlijk prachtig vonden. Die is echter (terecht) neergesabeld in de media.
_San87_ schreef:different1 schreef:Dat paard op de OS was Helix(als ik 't goed onthouden heb.een vos van Apache dacht ik, een heel gaaf dier maar idd extreem kort in de hals helaas), reed voor Amerika.
Daar zit geen tuigpaardenbloed achter. Apache x Jazz x Zeoliet, en Zeoliet is een Ramiro Z x Abgar xx.
different1 schreef:Dat paard op de OS was Helix (als ik 't goed onthouden heb.een vos van Apache dacht ik, een heel gaaf dier maar idd extreem kort in de hals helaas), reed voor Amerika.
Even gegoogled, inderdaad Helix v.Apache*Jazz, amazone Adriene Lyle voor USA.
Ik vond het echt een ruig dier, maar gruwelijk scherp en heet wat helaas duidelijk in de halshouding te zien was.
different1 schreef:Marjo schreef:Maar inhoudelijk reageer je niet. Bij de OS liep ook een tuigpaard mee, op een manier die de tuigpaard liefhebbers waarschijnlijk prachtig vonden. Die is echter (terecht) neergesabeld in de media.
Het ging hierover, Marjo heeft het naar alle waarschijnlijkheid over Helix, want die deed niet onder voor een tuigpaard![]()
Maar er liep volgens mij idd geen tuigpaard gefokte mee, jammer wel want een goed tuigpaard kan ook echt hele goede dingen laten zien in de GP...