Jij brengt de stelling dat een neusriem het bit stabiliseert, kom dan aub met feiten?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Als er met een contact teugel gereden wordt zoals gewenst is in de dressuur staat er altijd een bepaalde druk op het bit. Dit hoeft helemaal niet veel te zijn maar IEDERE ruiter rijdt met een bepaalde druk. Zo werken bitloze hoofdstellen ook.
Als er een kopstuk en neusriem aan een hoofdstel zit is die druk verdeeld over de verschillende onderdelen. Iedere soort neusriem heeft een andere soort drukverdeling en inwerking.
Lusitana schreef:Ik zeg niet dat de mond openen altijd vanuit de hand komt, maar dat te ver opensperren/wagenwijd openen een ruiterfout is. Ik weet niet hoever jouw paard de mond opent, maar ik ga er vanuit dat het binnen het normale valt, waar geen jury over zal vallen. Ik heb nog nooit een paard de mond zien sperren anders dan in een gevecht met het bit.
Maar ik moest dus gewoon hard lachen toen ik voorbij zag komen dat de onderkaak steun nodig had! Daar hebben paarden spieren voor.
Koper schreef:De kaak kan juist niet ontspannen, en het paard kan daarmee niet correct nageven, wanneer de neusriem te strak zit.
Lusitana schreef:Dat is immers een discipline waarin verwacht wordt dat je toont dat je een eenheid vormt met je paard en het vrijwillig voorwaarts gaat, licht en verheven.
Captain schreef:2Fithorses moet je helemaal niet serieus nemen. Die geven je een te smal bit en verkopen daar dan weer zalf voor om op de kapotte mondhoeken te smeren.
Captain schreef:Maar onderbouw je mening dan eens Elisa.Want je antwoord is altijd: Google maar.
Jij brengt de stelling dat een neusriem het bit stabiliseert, kom dan aub met feiten?
Elisa2 schreef:Als er zonder neusriem aan een bit wordt getrokken dan komt er een grote beweging in het bit en 1 grote druk op de onderkaak, tong, lagen etc. En wat veel mensen vergeten, ook op het kopstuk. Want dat zijn dan de twee plekken waar het hoofdstel in werkt. Met een neusriem blijft ten eerste het bit stiller ligger, het kan een minder grote beweging maken in de mond wat druk beperkt. (en dus uiteindelijk vriendelijker is) Het paard kan de mond als de neusriem goed bevestigd is nog steeds open doen maar zal dan de druk voelen op het bit, kopstuk en de neusriem aan de bovenkant.
Het is gewoon basiskennis van hoe een hoofdstel werkt.
Lokii schreef:Maar een neusriem van een "normale" trens hoofdstel doet niks voor het bit.
Koper schreef:Lokii schreef:Maar een neusriem van een "normale" trens hoofdstel doet niks voor het bit.
O jazeker wel. Een hoge neusriem bindt de kaken op elkaar. Waardoor het paard de mond niet meer (ver) open kan doen en als het paard pech heeft zit die neusriem zo strak dat hij de kaak ook niet meer kan ontspannen, zijn lijf dus niet kan ontspannen en niet meer kan nageven.
Een lage neusriem (waar ik voor het gemak ook maar even micklems enzo en sperriemen onder schaar) binden de mond dicht. Ook dan kan het paard die mond dus niet meer (ver) open doen.
@Captain: als het paard de mond niet open kan doen doordat die is dichtgebonden kan het bit minder makkelijk van links naar rechts door die mond, waardoor er meer druk IN de mond komt. En wat minder in de mondhoeken.
Captain schreef:Maar in hoeverre kan een goed passend bit bewegen door de mond van links naar rechts? Toch amper? Dan heb je namelijk de bitringen tegen de wang van het paard die verdere beweging stoppen.