Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:02

Maar onderbouw je mening dan eens Elisa. :') Want je antwoord is altijd: Google maar.

Jij brengt de stelling dat een neusriem het bit stabiliseert, kom dan aub met feiten?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:07

Elisa2 schreef:
Als er met een contact teugel gereden wordt zoals gewenst is in de dressuur staat er altijd een bepaalde druk op het bit. Dit hoeft helemaal niet veel te zijn maar IEDERE ruiter rijdt met een bepaalde druk. Zo werken bitloze hoofdstellen ook.
Als er een kopstuk en neusriem aan een hoofdstel zit is die druk verdeeld over de verschillende onderdelen. Iedere soort neusriem heeft een andere soort drukverdeling en inwerking.

Mijn bit zit vast aan de bakstukken, die gaan achter de oren langs. Mijn neusriem zit daar los onder en het hele zooitje wordt bij elkaar gehouden door de frontriem.
Hoe heeft de neusriem dan druk van het bit? :)

Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:09

Ik zag het een tijdje geleden op Facebook voorbij komen en een dom iemand had eronder gezet dat de neusriem nodig is. Er zijn ook mensen die denken dat ze de mond dicht moeten snoeren omdat die niet geopend mag worden. De mond mag geopend, alleen niet opengesperd als verzet tegen de hand en dat is een RUITERfout en wordt als zodanig aangemerkt. Het is onlogish om een paard te straffen voor jouw slechte handen door te voorkomen dat de mond open kan.
Door zonder neusriem te rijden (iets wat in mijn jeugd vrij normaal was) laat een ruiter juist zien dat hij goede handen heeft en het lijkt ij dat dat in dressuurwedstrijden nodig is.
ik roep al jaren dat ze na de B de neusriem moeten verbieden. Als je paard niet voldoende opgeleid is en als de ruiter niet kan voorkomen dat de mond wagenwijd opengaat in verzet tegen de handen, ben je (nog) niet toe om aan een jurysport deell te nemen.

@captain, bij een portugees hoofdstel is het als een tuigpaard hoofdstel en heeft de neusriem geen eigen bakstukken, maar zelfs dan doet het noet veel, omdat je altijd twee vingers ruimte moet hebben tussen de neusriem en de neus. Dus elke bewering over steun en stabiliteit is onzin.
Als paarden anders gaan met een neusriem dan zonder komt dat door de druk op de neus bij het openen van de mond. Dit kan effect hebben, maar de ruiter moet problemen oplossen, niet de neusriem.
Maar bij een groen paard vind ik het nog wel nut hebben omdat je dan nog momenten van miscommunicatie kunt hebben omdat je elkaar nog niet compleet begrijpt omdat alles nieuw voor ze is. Als ze dan tegen de neusriem botsen als de mond te ver opengaat leren is het een hulpje om dat af te leren. Maar paarden moeten ALTIJD voldoende vrijheid hebben om hun onderkaak te bewegen en de mond iets te openen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 17-07-24 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:17

Als je paard de mond niet kan openen met neusriem ben je sowieso verkeerd bezig en zit die veel te strak.

Mensen vinden mijne er vaak veel te los uit zien, maar als ik meet waar je moet meten kom ik aan 2,5/3 vingers op elkaar tot het juiste botje. En daarmee kan er gewoon een appel of wortel gegeten worden met gemak. Dus ook de mond open.

En precies, de mond open is het probleem niet. Maar mond open is ook niet meteen een kwestie van te veel hand. Het kan ook uit het lijf komen, de mijne opent de mond als ze het in het lijf niet kan verwrrken/te zwaar vindt. Ook aan de hand en longe en ook zonder bit.
Dat is helemaal niet meteen een probleem, ook een paard mag iets lastig vinden en dat aangeven en de ene doet dat met mond open en de ander doet het met zwiepen of zelfs bokken oid.

Ik snap ook niet hoe neusriem zorgt voor stabiliteit van het bit. De enige waarbij ik daar in kan komen is een sperriem of neusriem die dus op die manier tegen het bit aan ligt. Of een hoofdstel met vaste bakstukken. Andere neusriemen niet, want die komen niet in de buurt van het bit en zitten er ook niet aan vast oid.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:26

Ik zeg niet dat de mond openen altijd vanuit de hand komt, maar dat te ver opensperren/wagenwijd openen een ruiterfout is. Ik weet niet hoever jouw paard de mond opent, maar ik ga er vanuit dat het binnen het normale valt, waar geen jury over zal vallen. Ik heb nog nooit een paard de mond zien sperren anders dan in een gevecht met het bit.

Maar ik moest dus gewoon hard lachen toen ik voorbij zag komen dat de onderkaak steun nodig had! Daar hebben paarden spieren voor.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:29

Ja alsof die kaak er anders af valt ofzo. _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:32

De kaak kan juist niet ontspannen, en het paard kan daarmee niet correct nageven, wanneer de neusriem te strak zit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:32

Lusitana schreef:
Ik zeg niet dat de mond openen altijd vanuit de hand komt, maar dat te ver opensperren/wagenwijd openen een ruiterfout is. Ik weet niet hoever jouw paard de mond opent, maar ik ga er vanuit dat het binnen het normale valt, waar geen jury over zal vallen. Ik heb nog nooit een paard de mond zien sperren anders dan in een gevecht met het bit.

Maar ik moest dus gewoon hard lachen toen ik voorbij zag komen dat de onderkaak steun nodig had! Daar hebben paarden spieren voor.

Oh sorry, ik was te afgeleid met lezen :') Nee, sperren mee eens! Sowieso alles dus, maar was even te dom om echt te lezen wat je schreef.
Openen komt wel opmerking over en dat is ook terecht, want het is wel een teken dat er iets mis is. Of eigenlijk nog niet helemaal goed, maar het is een opmerking en misschien een puntje. Niks om over te vallen idd. Pas al het vaak voorkomt of erger is wordt het wel echt een probleem.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:49

Koper schreef:
De kaak kan juist niet ontspannen, en het paard kan daarmee niet correct nageven, wanneer de neusriem te strak zit.

Ja precies en bovendien drukt het de wangen tussen de kiezen, zeer pijnlijk.
Een neusriem waar geen ruimte tussen zit, is gewoon mishandeling en heeft niets meer met paardrijden te maken en al helemaal niet met dressuur. Dat is immers een discipline waarin verwacht wordt dat je toont dat je een eenheid vormt met je paard en het vrijwillig voorwaarts gaat, licht en verheven.
Tegenwoordig zie ik veel te veel onderworpen ploeterende paarden. Hoe die zo hoog kunnen komen is mij een raadsel. Het hele jury wezen mag ook wel eens aangepakt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:06

Lusitana schreef:
Dat is immers een discipline waarin verwacht wordt dat je toont dat je een eenheid vormt met je paard en het vrijwillig voorwaarts gaat, licht en verheven.

Nee hoor... das war einmal.

En dan heb ik het over de dressuur die in wedstrijdverband wordt gereden en waar reglementen voor zijn. Aangezien dit topic gaat over een aanpassing in zo'n reglement.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:21

Dat is nog steeds het streven hoor. In ieder geval in de basis, maar ook in de top wordt dit ook beloond. Mag het beter? Ja zeker. Zou ander minder diervriendelijk beeld harder gestraft moeten worden? Ja. Maar het is absoluut niet zo dat dit niet meer zo is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:27

Niet bij de ruiters en eigenaren in elk geval. Ja, misschien bij een enkeling. Maar voor het gros draait het om geld. Geld verdien je tegenwoordig met een spectaculair zwiepend been, een hals die maar voor de helft bespierd is en een achterhand die niet weet wat hij moet doen in een piaffe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:28

@koper: Ja dat het tegenwoordig een circus is waarbij de ruiter met blokken aan het zadel uit alle macht zich schrap zet om op een paard te blijven zitten dat idioot loopt, is me wel dudelijk. Maar dat heeft natuurlijk ook niets meer met FEI regels te maken.

Hoe dan ook moet een neusriem niets uitmaken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 15:31

Ik denk dat voor veel dressuurruiters wel of niet een neusriem wel degelijk heel veel uitmaakt :=

En daarom dus ook hulde aan de Nieuw-Zeelandse federatie. Waar mensen die goed met een bit kunnen omgaan dat nu ook kunnen laten zien.

En nee, daarmee bedoel ik niet dat iederéén die met een neusriem rijdt ruw is met het bit :roll: voor we daar weer gedoe mee krijgen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:07

Captain schreef:
2Fithorses moet je helemaal niet serieus nemen. Die geven je een te smal bit en verkopen daar dan weer zalf voor om op de kapotte mondhoeken te smeren. +:)+

En verkopen ook laserbehandelingen om het te repareren……

Ik was laatst in een ruitersportzaak voor een nieuw bitje en vroeg om een 12,5 cm bitje. Zegt de verkoper dat ze bijna alleen nog maar 11,5 verkopen en soms zelfs 10,5 voor kwpn-ers omdat het bit dan nog stiller ligt en de hulpen beter doorkomen. Hoe smaller en strakker aangesloten, hoe beter. Ik kies toch maar voor 12,5….

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:11

Captain schreef:
Maar onderbouw je mening dan eens Elisa. :') Want je antwoord is altijd: Google maar.

Jij brengt de stelling dat een neusriem het bit stabiliseert, kom dan aub met feiten?

Omdat het, het bit op de plaats houdt. Ik snap niet zo goed waarom dat zo lastig te begrijpen is? :)

En ik zeg google maar, omdat ik geen zin heb om hier alle verschillende werkingen van alle verschillende neusriemen te moeten gaan uitleggen.

https://www.horze.nl/tijdschrift/welke- ... paard.html

Als er zonder neusriem aan een bit wordt getrokken dan komt er een grote beweging in het bit en 1 grote druk op de onderkaak, tong, lagen etc. En wat veel mensen vergeten, ook op het kopstuk. Want dat zijn dan de twee plekken waar het hoofdstel in werkt. Met een neusriem blijft ten eerste het bit stiller ligger, het kan een minder grote beweging maken in de mond wat druk beperkt. (en dus uiteindelijk vriendelijker is) Het paard kan de mond als de neusriem goed bevestigd is nog steeds open doen maar zal dan de druk voelen op het bit, kopstuk en de neusriem aan de bovenkant.

Het is gewoon basiskennis van hoe een hoofdstel werkt.

En natuurlijk trekt niemand op Bokt zo hard aan het bit, dat weten we allemaal. :+

Dit is het laatste wat ik hier over zeg hoor. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:20

Als je bedoelt dat een neusriem het bit op zijn plaats houdt doordat het de kaak of de mond (of allebei) van het paard dichtbindt dan heb je gelijk.

Alleen wordt de druk daar niet minder van. Of het paard nou druk krijgt in voornamelijk de mondhoeken of voornamelijk op de tong en/of lagen. Het blijft even vervelend voor 'm.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:22

Het is lastig te begrijpen omdat je stelling niet klopt. Nogmaals, hoe houd een neusriem een bit op de plaats als de neusriem niet eens aan het bit bevestigd is? Zoals bij mijn hoofdstel?

En hoezo heb je geen zin om je mening te onderbouwen? Omdat het nergens op slaat? Je roept het altijd zo hard in dit soort topics maar je bent nog nooit met een onderbouwing gekomen. Altijd alleen maar linkjes naar websites die ook helemaal niets onderbouwen.

Elisa2 schreef:
Als er zonder neusriem aan een bit wordt getrokken dan komt er een grote beweging in het bit en 1 grote druk op de onderkaak, tong, lagen etc. En wat veel mensen vergeten, ook op het kopstuk. Want dat zijn dan de twee plekken waar het hoofdstel in werkt. Met een neusriem blijft ten eerste het bit stiller ligger, het kan een minder grote beweging maken in de mond wat druk beperkt. (en dus uiteindelijk vriendelijker is) Het paard kan de mond als de neusriem goed bevestigd is nog steeds open doen maar zal dan de druk voelen op het bit, kopstuk en de neusriem aan de bovenkant.

Het is gewoon basiskennis van hoe een hoofdstel werkt.

Oke, dús moet je de neusriem zodanig dicht snoeren dat de mond niet meer open kan? Want dat is wat je hier feitelijk verkondigd.
Een neusriem verkleind niet de druk die in de mond komt, dat doet de hand. Nogmaals, de teugels zitten aan het bit en niet aan de neusriem. Dus druk op teugels = druk in de mond.
Een neusriem maakt daarbij geen verschil. Het enige wat die neusriem doet is de mond dichthouden, wat zelfs als onvriendelijker gezien kan worden omdat het paard de druk op geen enkele manier meer kan ontwijken.

Paard mond open = druk op neus. Nou, vriendelijk zeg. :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:27

Leuk linkje trouwens ook, waarbij bij elke uitleg het verkeerde hoofdstel afgebeeld staat. _O-
Wie ontbreekt het nu aan basis kennis?

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:29

Ik denk dat er verwarring is tussen welke neusriem het om gaat. Een Sperriem zorgt ervoor dat het bit op zijn plaats blijft. (Ookal word die daar vaak niet voor gebruikt). Een neusriem van bijvoorbeeld de Rambo Micklem hoofdstellen ook. Maar een neusriem van een "normale" trens hoofdstel doet niks voor het bit. Als het hoofdstel goed past zou er alleen druk plaats vinden op de mond en eventueel op het bakstuk en achter de oren. Verdere plekken kan alleen als je de riempjes te strak bevestigd.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:31

Hoe zorgt een sperriem er voor dat het bit op de plaats blijft?
Een sperriem zit niet vast aan het bit.

Ik gebruik geen sperriem, mijn bit valt er niet uit, en gaat ook niet alle kanten op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:33

Lokii schreef:
Maar een neusriem van een "normale" trens hoofdstel doet niks voor het bit.

O jazeker wel. Een hoge neusriem bindt de kaken op elkaar. Waardoor het paard de mond niet meer (ver) open kan doen en als het paard pech heeft zit die neusriem zo strak dat hij de kaak ook niet meer kan ontspannen, zijn lijf dus niet kan ontspannen en niet meer kan nageven.
Een lage neusriem (waar ik voor het gemak ook maar even micklems enzo en sperriemen onder schaar) binden de mond dicht. Ook dan kan het paard die mond dus niet meer (ver) open doen.

@Captain: als het paard de mond niet open kan doen doordat die is dichtgebonden kan het bit minder makkelijk van links naar rechts door die mond, waardoor er meer druk IN de mond komt. En wat minder in de mondhoeken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:34

Maar in hoeverre kan een goed passend bit bewegen door de mond van links naar rechts? Toch amper? Dan heb je namelijk de bitringen tegen de wang van het paard die verdere beweging stoppen.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:37

Koper schreef:
Lokii schreef:
Maar een neusriem van een "normale" trens hoofdstel doet niks voor het bit.

O jazeker wel. Een hoge neusriem bindt de kaken op elkaar. Waardoor het paard de mond niet meer (ver) open kan doen en als het paard pech heeft zit die neusriem zo strak dat hij de kaak ook niet meer kan ontspannen, zijn lijf dus niet kan ontspannen en niet meer kan nageven.
Een lage neusriem (waar ik voor het gemak ook maar even micklems enzo en sperriemen onder schaar) binden de mond dicht. Ook dan kan het paard die mond dus niet meer (ver) open doen.

@Captain: als het paard de mond niet open kan doen doordat die is dichtgebonden kan het bit minder makkelijk van links naar rechts door die mond, waardoor er meer druk IN de mond komt. En wat minder in de mondhoeken.

Maar zoals je het nu beschrijft is dit juist totaal niet bevorderlijk voor het rijden >;), en zoals ik beschrijf. Het kan alleen inwerking hebben als de riempjes te strak gebonden zijn. Dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. De 2 vinger regel is er niet voor niks. Kan mij niet voorstellen dat als je die toepast de neusriem enorm veel effect heeft op het bit. (correct me if i'm wrong)
Laatst bijgewerkt door Lokii op 18-07-24 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:40

Captain schreef:
Maar in hoeverre kan een goed passend bit bewegen door de mond van links naar rechts? Toch amper? Dan heb je namelijk de bitringen tegen de wang van het paard die verdere beweging stoppen.

De bitringen doen niks bij de wangen. Die zijn bedoeld om, inderdaad, beweging wat te beperken. Maar dan bij de mondhoeken.
Niemand bedoelt ook dat het bit centimeters ver door de mond wordt getrokken wanneer je paard de mond gewoon dicht heeft. Maar het beweegt wel makkelijker dan wanneer je de kaken of de mond van je paard dichtbindt. Daarnaast is de maat van het bit gebaseerd op het breedste punt waar het bit ligt, en dat is bij de mondhoeken. Een paard wat de mond openspert heeft een minder brede mond. Net als jij, wanneer je je mond ver open doet. En dus is er meer ruimte van links naar rechts voor dat bit om te bewegen.
En omdat paarden nogal een grote mond hebben trek je ook zomaar het bit met ring en al door die mond heen hoor als die mond helemaal open kan. Als je maar hard genoeg trekt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-07-24 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt