Drentse paardenhouders: veulens Aekingerzand gevoerd aan wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Drentse paardenhouders: veulens Aekingerzand gevoerd aan wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 13:37

Fijn die D66 rechters...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 13:44

DuoPenotti schreef:
Fijn die D66 rechters...

Heeft de rechter doorgegeven dat hij/zij D66 stemt?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 13:47

Ja, had hij jou niet gebeld dan?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 13:49

DuoPenotti schreef:
Ja, had hij jou niet gebeld dan?

:D :D Nee joh, ik vertoef niet in kringen waar rechters me bellen om hun politieke voorkeur te bespreken ;( ;(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 13:53

Wat jammer nou :j

Ach ja waren zo wat aan het keuvelen over wasmiddel en wolvenvoer.
En dan heb je het eens ergens over. ;)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:16

tienus63 schreef:
Rechter heeft beslist dat de Exmoor pony’s mogen blijven lopen.
Paarden en pony’s in de omgeving lopen volgens haar geen extra gevaar door de komst van de kuddes Exmoor pony’s.
Gevaar van de wolf was er ook voordat de kuddes werden ingezet.

Bron rtv Drenthe
Kudde exmoorpony's mag blijven in natuurgebied Aekingerzand https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/167160 ... kingerzand #rtvdrenthe

Rechter met een koud hart ! -:(- -:(- -:(-

Veulens laten verscheuren doet hem/haar niets.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:22

Ik ben er stil van, wat een klotennederland leven we in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:14

tienus63 schreef:
Rechter heeft beslist dat de Exmoor pony’s mogen blijven lopen.
Paarden en pony’s in de omgeving lopen volgens haar geen extra gevaar door de komst van de kuddes Exmoor pony’s.
Gevaar van de wolf was er ook voordat de kuddes werden ingezet.

Bron rtv Drenthe
Kudde exmoorpony's mag blijven in natuurgebied Aekingerzand https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/167160 ... kingerzand #rtvdrenthe

Wat achterlijk zeg.. :( ze lopen geen extra gevaar maar de veulens worden wel allemaal opgegeten. 8)7

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:34

Wintu schreef:
_Ekenna schreef:
M.ekel is familie van mij. Hij is wolvenconsulent, en dat betekent niet automatisch dat hij ook vóór de wolf is, het tegenovergestelde juist.

Het gaat hier om wilde exmoorpony’s die in een grote kudde samenleven. In deze kudde lopen verschillende hengsten, juist om de kudde zo weerbaar mogelijk te maken. Als je deze wilde pony’s op stal wil zetten is dat pure dierenmishandeling. Deze dieren komen namelijk in principe nooit in hun leven in contact met mensen.

Normaliter gesproken is de beste bescherming tegen de wolf grote kuddes zoals deze. Hier is het helaas toch fout gegaan, maar dat is ook het risico wat we lopen met de wolf in Nederland. Deze wolven moeten ook eten..

Tevens moeten er dieren op dit natuurgebied lopen om te grazen, tbv van het natuurgebied, en of je er nu een kudde herten neerzet of schapen.. dan zijn de paarden, lijkt mij, een stuk weerbaarder. Tevens lopen er meerdere exmoor kuddes dichtbij waar het wel goed gaat. Deze situatie is gewoon echt dikke pech nu.

Nou wees er maar trots op.
Een kudde met hoogdrachtige merries en hengst plaatsen op onbekend terrein met nieuwe hengsten en dat op wolven terrein, hoe stom kun je wezen.
Een ernstig kreupele hengst beoordelen met een ernstige verstuiking en een week door laten lopen in wolvengebied, terwijl elke leek kan zien dat er iets gebroken is (wat dus ook bleek) en dan zeggen dat het dier natuurlijk pijnstilling krijgt, nou wilgentakken verlossen dat dier niet van dit soort pijn hoor!
Dan eindelijk het dier afschieten, paard thuis laten bezorgen en been er af zagen om te zien of het daadwerkelijk gebroken was, tja.
Mekel heeft de veulenresten mee genomen, van welk veulen, zijn ze echt wel allemaal niet terug gevonden of was het bewijs weg nemen, zodat de bak ellende niet zou komen en het vergoeiilijken met: "het veulen heeft maar tien minuten pijn".
Er wordt fout op fout op fout gemaakt, iedere paardenhouder kan dat zien, alleen Jaap Mekel niet.
Jaap Mekel kan enkel maar dreigen met slacht, omdat ie denkt dat het mensen de mond snoert, nou liever nog slacht dan dit. Verder staat er geen stroom op de draden met aangrenzende particuliere paardenhouders die er merries hebben lopen.
Wilde ponies, wat een onzin, echt serieus, ik heb nog nooit zoveel onzin uit een paardenhouder horen komen. Ik hoop serieus dat jullie een enorme tik over de vingers krijgen. Er is aangeboden de betreffende ponies onderdak te bieden, dus het stokpaardje van de slacht is sowieso al van tafel.

Veel en veel liever slacht. Weer zo'n totaal mislukt "natuurproject". In de Oosvaardersplassen laten verhongeren en hier ten prooi laten vallen aan de wolven. .Vera en Mekel toevallig ook familie?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:47

Ik denk dat de rechter niet eens gekeken heeft naar de exmoor pony’s en de veulens in de kudde.
Eisers wilden dat de pony’s weg gehaald werden omdat ze (terecht) vrezen dat hun paarden en pony’s ook op menu staan van de wolf omdat die roedel zich heeft aangeleerd dat de exmoors te pakken zijn.

Rechter vindt dat niet is gebleken dat meer paarden en pony’s rondom DFW gepakt worden.

En ja blijkbaar vindt ze de visie van Mekel en SBB prima en heeft ze er geen ene donder om dat ze levend opgevreten worden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:27

tienus63 schreef:
Ik denk dat de rechter niet eens gekeken heeft naar de exmoor pony’s en de veulens in de kudde.
Eisers wilden dat de pony’s weg gehaald werden omdat ze (terecht) vrezen dat hun paarden en pony’s ook op menu staan van de wolf omdat die roedel zich heeft aangeleerd dat de exmoors te pakken zijn.

Rechter vindt dat niet is gebleken dat meer paarden en pony’s rondom DFW gepakt worden.

En ja blijkbaar vindt ze de visie van Mekel en SBB prima en heeft ze er geen ene donder om dat ze levend opgevreten worden.

Daarbij zijn Exmoorpony's een oud, zelfs prehistorisch oertype paard, wat ze uniek maakt. Zouden beheerders best wat zuiniger op mogen zijn. Ook omdat de populatie die er in de wereld bestaat, niet eens zo heel groot is, zo'n 2.000 raszuivere pony's, wat de soort imo te kwetsbaar maakt om de veulens als wolvenvoer te gebruiken.
Los van het dierenleed...

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:13

De (civiele) rechter beslist op basis van de vordering van de eisende partij. Het hangt er dus vanaf hoe die partij de procedure heeft ingestoken. Dat de vordering is afgewezen wil niet zeggen dat de rechter niets om de exmoor pony’s geeft. Verder leent een kort geding zich niet voor bewijslevering.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:37

Heide83 schreef:
De (civiele) rechter beslist op basis van de vordering van de eisende partij. Het hangt er dus vanaf hoe die partij de procedure heeft ingestoken. Dat de vordering is afgewezen wil niet zeggen dat de rechter niets om de exmoor pony’s geeft. Verder leent een kort geding zich niet voor bewijslevering.

Ze hadden de exmoors het hoofdonderwerp moeten maken, niet de eigen paarden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:20

Maar ik denk dat dat juridisch niet kon.
Dat de rechter het dan niet ontvankelijk zou verklaren.
Ik mag aannemen dat ze er wel iemand met verstand naar hebben laten kijken.

Ze lijden geen directe schade als de Exmoors worden opgevreten.
En de wolven waren er eerder dan de Exmoors.
En reken maar dat SBB e.a. bij voorbaat al uitgezocht hebben welke mazen de wet hen biedt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:47

Nieuw jaar, nieuw veulen, kort leven voor de boeg :(

Vers wolvenvoer geboren Aekingerzand Dr
Citaat:
6 februari 2025/Aekingerzand/Drenthe
Beschuit met muisjes
Wat voor kleur de muisjes moeten zijn, is niet helemaal bekend. Wel is het feest op het Aekingerzand/kant Wateren in Drenthe
Een veulen bij de Exmoorpony's, die het natuurgebied voor SBB begrazen.
Een gebied midden in een wolven territorium
Hoelang geven we dit veulen?
Zal het deze nacht halen?

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/18SxDu ... tid=wwXIfr

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:52

Het is een horror film !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:19

Ah nee wat triest..

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:47

Hij was hier vandaag, ivm advies wolvenraster. En ik heb hem erop aangesproken. Hij zegt meerdere kuddes te hebben, en dat het in de andere kudde wel goed gaat, die merries krijgen ieder jaar veulen en gaat wel goed ondanks wolven in datzelfde gebied. Deze staan wel ergens anders.

Ik vroeg hem waar hij ze dan niet verplaatste naar die plek, dit is toch vreselijk? ja hij vond het ook vreselijk zei hij, maar hij denkt dat de 2 hengsten het wel weten hoe ze de kudde moeten verdedigen, want zij komen van een andere plek waar ook wolven waren. Dus hij denkt dat ze het wel gaan leren... Ik zei nou en anders als ze het niet leren? dan sterft de kudde vanzelf uit? ... daar reageerde hij niet zo heel erg op, volgens hem gaan ze het wel doen, omdat de andere kudden ook goed gaat...

Hij gelooft erg in zijn eigen waarheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:52

Nou respect voor dat je het in ieder geval geprobeerd hebt! +:)+

We zullen gaan zien hoe het loopt, hopelijk voor het veulen heeft hij gelijk..

Ik snap alleen eerlijk gezegd niet dat hij zegt dat het in andere kuddes wel goed gaat terwijl er al zoveel veulens opgegeten zijn? En dat de toename van het aantal wolven het niet makkelijker zal maken..

Maar ja, denk dat er niet door te dringen is helaas.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:59

t is blijkbaar ook niet erg dat die hengsten dan gewond raken (of erger)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:05

Desi_2409 schreef:
Hij was hier vandaag, ivm advies wolvenraster. En ik heb hem erop aangesproken. Hij zegt meerdere kuddes te hebben, en dat het in de andere kudde wel goed gaat, die merries krijgen ieder jaar veulen en gaat wel goed ondanks wolven in datzelfde gebied. Deze staan wel ergens anders.

Ik vroeg hem waar hij ze dan niet verplaatste naar die plek, dit is toch vreselijk? ja hij vond het ook vreselijk zei hij, maar hij denkt dat de 2 hengsten het wel weten hoe ze de kudde moeten verdedigen, want zij komen van een andere plek waar ook wolven waren. Dus hij denkt dat ze het wel gaan leren... Ik zei nou en anders als ze het niet leren? dan sterft de kudde vanzelf uit? ... daar reageerde hij niet zo heel erg op, volgens hem gaan ze het wel doen, omdat de andere kudden ook goed gaat...

Hij gelooft erg in zijn eigen waarheid.

Tja, wat is `goed gaan`dat is een breed begrip en daar kun je ook heel verschillende eisen aan stellen. Als het je niet zoveel uitmaakt en je er blijkbaar toch goed aan kunt verdienen en je jezelf gesteund vindt door de wet........... Maar niet te geloven dat hij dan ook nog betaald wordt om wolfwerende afrastering te adviseren. Die neemt zijn eigen werk toch niet serieus? Dit kan toch alleen in een overgesubsidieerd clubje waar resultaat of imago er niet toe doen.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 22:08

Leeft het veulen nog?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 23:34

Er is nog geen bericht gekomen dat ie er niet meer is.
Omwonenden houden het nauwlettend in de gaten en melden het zodra veulen gemist wordt!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 08:11

Dat is toch echt wel een wonder dat het veulen er nog is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 08:26

Mijn gedachte is dat de volwassen dieren erom heen gaan staan en er voldoende schapen in de regio staan, die gemakkelijker te pakken zijn. Ongeacht binnen welk raster.
Het lieft een hoge, dan kunnen de schapen niet ontsnappen.