Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:prompter schreef:Zou dit niet heel moeilijk te controleren zijn? Moeten ze dan echt de tijd gaan opnemen? Ik kan me er nog moeilijk een voorstelling van maken, al kan ik me in het uitgangspunt vinden.
Bureaucratie. Formulieren, nog meer formulieren, en wellicht nog wat formulieren voor de uitzonderingen. Daarna een geautomatiseerd systeem dat heel goed is in het opsporen van kleine foutjes in de registratie en kleine overtredingen, en hoge boetes, en tegelijkertijd geen controle voor de bedrijven die bewust frauderen want die spenderen meer tijd aan het creeren van een schijnvoorstelling.
pol013 schreef:Dat is echt helemaal niet zo moeilijk hoor.
Dan wordtt de regel: 90% van de dagen minimaal 4 uur per dag buiten. En uitzonderingssituaties bij extreme weersomstandigheden zoals (netjes beschreven:) hittegolven en extreem weer dat de grafieken x overschrijdt.
Of welke exacte formulering en getallen je ook kiest.
Klaar!
Je hoeft het echt niet meteen over dat gerommel in de marge te hebben. Begin gewoon eens bij stallen die geen faciliteiten hebben. Dan bij de stallen waar ze de hele winter niet buiten komen. Dan bij de stallen waar ze hooguit een half uurtje buiten mogen luchten.
En tegen de tijd dat we aankomen bij stallen die ze 3:55 buiten hebben staan ga ik me pas druk maken over hoe streng we dan moeten zijn.
Duhelo schreef:Volgens mij is dat zo goed als niet te controleren. Ze kunnen dat wel mooi op papier zetten, maar het gaat nog altijd uitgaan van theorie.
Als ze zouden willen controleren moeten ze systematisch elke stal undercover gaan controleren per paard. Want als ze aankomen en er staan paarden tijdens het mesten buiten, kunnen ze nooit weten of die 10 minuten of 10 uur buiten staan. Zodra de stalhouder lucht krijgt dat het een controleur is gaan die paarden wel buiten staan.
Wat met privé stallen? wat met de oude boertjes die nog altijd in een hokje achteraan 2 trekpaarden in een oude koeienstand aangebonden staan hebben de hele winter? Voor die moeten er al gerichte aangiftes komen voor ze dat uberhaupt weten.
En waar is de grens? Toen mijn paard vorig jaar op een DHZ stal stond ging ze van mij elke dag 10 uur buiten, minstens. Echter was op een dag de paddock opgevroren en liepen ze ongemakkelijk, hadden na 5 minuten al wondjes op de onderbenen en heeft de mijne in iets scherps getrapt. Die hebben we dan ook 4 dagen binnen gehouden puur omdat het te gevaarlijk was (gelukkig hadden we wel nog een effen piste waar we even konden stappen.)
Paar maand ervoor was ze iets te kort bekapt en mijn princess op de erwt heeft besloten dat ze NIET meer kon bewegen en is 4 dagen haar stal niet willen uitkomen. Waar trekken ze de grens?
fransje23 schreef:prompter schreef:Zou dit niet heel moeilijk te controleren zijn? Moeten ze dan echt de tijd gaan opnemen? Ik kan me er nog moeilijk een voorstelling van maken, al kan ik me in het uitgangspunt vinden.
Soms is makkelijk een stal met 50 paarden en twee kleine paddocks zal nooit aan die vier uur komen
JudithGigi schreef:Los van hoe goed het te controleren is, zou een regel als deze op zijn állerminst al een goed signaal zijn.
Daarbij denk ik inderdaad ook dat een minimaal aantal m² per paard al een goede stap in de juiste richting is.
Effy schreef:Veel van jullie spreken over 'buiten', maar er staat dat de paarden minimaal 4 uur per dag vrij moeten bewegen. Niets over een wei of paddock. Maneges die hun pony's en paarden met z'n twintigen in de rijbak gooien voor 4 uur voldoen daar dus ook al aan... Dat gaat gebeuren, want veel maneges die ik ken hebben helemaal geen wei en ook geen ruimte voor fatsoenlijke paddocks. Strikt genomen zullen ze dan aan de regel voldoen, maar of het het beoogde effect heeft vraag ik mij af.
mika11 schreef:Volgens Google zijn er ongeveer 450.000 paarden in Nederland.
Het is misschien niet eens realistisch om te verwachten dat die allemaal minimaal 4 uur vrije beweging krijgen en sociale contacten.
Zoals handelsstallen, hengstenhouders, trainingsstallen , daar zijn zo veel wisselende paarden dat je die bij voorbaat al niet samen zet.
De grote pension/manege bedrijven met weinig weiland/paddock.
Ik denk dat de mensen met paarden aan huis die alles prima voor elkaar hebben wel in de minderheid zijn.
Dan zou er aan de hele paardenhouderij wat veranderd moeten worden, zoals de helft minder aan paarden in Nederland zodat je de rest aan de eisen van vrije beweging en sociaal contact kunt houden.
Maar ja, dat is ook niet realistisch natuurlijk dus ik ben bang dat er in de praktijk het alleen maar minder wordt.
Doordat grond steeds schaarser wordt en er minder ruimte overblijft voor de 450 000 paarden.
fransje23 schreef:Ja kom laten we goede plannen voor het paardwelzijn meteen afschieten!
De regels zullen voor sommige locaties betekenen dat er geen vergunning komt. Daarnaast kunnen pensionklanten dan ook meer op hun strepen staan wat betreft het buiten staan.
Er kunnen plekken die niet praktisch aan de eisen voldoen worden gesloten.
De stallen met veel paarden en nauwelijks paddocks/weiland.