Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:31

Goed dat dit aangekaart wordt. Paarden horen gewoon een meerdere uren vrije beweging te hebben, sociaal contact te kunnen hebben (en dan bedoel ik niet over een staldeur heen) en hapje stapje te kunnen eten. En dan vind ik die 4 uur nog karig. Er zit nog veel meer tussen 24/7 op stal en 24/7 buiten.
Het is niet meer van deze tijd om een paard alleen maar op stal te hebben. Met alle kennis die voor handen is door internet. Stallen zijn vooral uitgevonden voor het gemak van de mens, niet voor het paard. Ik ben zeker niet tegen stallen. Maar 50/50 zou de norm moeten zijn. Of in ieder geval van zonsopkomst tot zonsondergang.

En het gaat niet over de uitzonderingen (bijvoorbeeld medische redenen), het gaat hier over de regel. Over de gewoonte. Over het gemak. Waar paarden standaard veel binnen staan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:33

Shadow0 schreef:
prompter schreef:
Zou dit niet heel moeilijk te controleren zijn? Moeten ze dan echt de tijd gaan opnemen? Ik kan me er nog moeilijk een voorstelling van maken, al kan ik me in het uitgangspunt vinden.

Bureaucratie. Formulieren, nog meer formulieren, en wellicht nog wat formulieren voor de uitzonderingen. Daarna een geautomatiseerd systeem dat heel goed is in het opsporen van kleine foutjes in de registratie en kleine overtredingen, en hoge boetes, en tegelijkertijd geen controle voor de bedrijven die bewust frauderen want die spenderen meer tijd aan het creeren van een schijnvoorstelling.

Precies dit dus.

Vraag me af hoe vrolijk paardenmimmend Nederland daar mee moet zijn. En ook of het paardenwelzijn er van omhoog gaat. Maar wel een hoge administratieve last.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:35

Dat is echt helemaal niet zo moeilijk hoor.
Dan wordtt de regel: 90% van de dagen minimaal 4 uur per dag buiten. En uitzonderingssituaties bij extreme weersomstandigheden zoals (netjes beschreven:) hittegolven en extreem weer dat de grafieken x overschrijdt.

Of welke exacte formulering en getallen je ook kiest.

Klaar!

Je hoeft het echt niet meteen over dat gerommel in de marge te hebben. Begin gewoon eens bij stallen die geen faciliteiten hebben. Dan bij de stallen waar ze de hele winter niet buiten komen. Dan bij de stallen waar ze hooguit een half uurtje buiten mogen luchten.
En tegen de tijd dat we aankomen bij stallen die ze 3:55 buiten hebben staan ga ik me pas druk maken over hoe streng we dan moeten zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:43

pol013 schreef:
Dat is echt helemaal niet zo moeilijk hoor.
Dan wordtt de regel: 90% van de dagen minimaal 4 uur per dag buiten. En uitzonderingssituaties bij extreme weersomstandigheden zoals (netjes beschreven:) hittegolven en extreem weer dat de grafieken x overschrijdt.

Of welke exacte formulering en getallen je ook kiest.

Klaar!

Je hoeft het echt niet meteen over dat gerommel in de marge te hebben. Begin gewoon eens bij stallen die geen faciliteiten hebben. Dan bij de stallen waar ze de hele winter niet buiten komen. Dan bij de stallen waar ze hooguit een half uurtje buiten mogen luchten.
En tegen de tijd dat we aankomen bij stallen die ze 3:55 buiten hebben staan ga ik me pas druk maken over hoe streng we dan moeten zijn.

Dat zou al een betere aanpak zijn. Maar we weten ook wel dat de overheid van administratie houdt.
De NVWA kan natuurlijk gewoon kijken of bepaalde zaken aanwezig zijn of niet.

Het gaat zo of zo weer ten koste van andere taken die de NVWA ook heeft.

maralyn

Re: Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:46

Ik ken wel een manege waar ze in de winter niet buiten komen. Op een stap molen rondje na dan.
Geen tralie contact kunnen onderhouden door een stenen muur.

Ken ook twee maneges waarbij paarden minimaal vier uur buiten komen in de winter, die hebben hun weilanden of paddocks er op aangepast!

Heel goed dat ze dit doen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:47

De NVWA kan ook in samenwerking met een paarden organisatie gaan werken. Als er een persoon opgeleid wordt speciaal voor dit werk dan kom je al een heel eind volgens mij.

Het is gewoon erg dat het nodig is, denk wel zeker dat paardenwelzijn vooruit gaat als ze allemaal minstens 4u per dag buiten kunnen komen. Maar, met de steeds minder grond in NL wordt het dan in bepaalde gebieden wel moeilijk om paarden te houden denk ik.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:51

Volgens Google zijn er ongeveer 450.000 paarden in Nederland.
Het is misschien niet eens realistisch om te verwachten dat die allemaal minimaal 4 uur vrije beweging krijgen en sociale contacten.
Zoals handelsstallen, hengstenhouders, trainingsstallen , daar zijn zo veel wisselende paarden dat je die bij voorbaat al niet samen zet.
De grote pension/manege bedrijven met weinig weiland/paddock.
Ik denk dat de mensen met paarden aan huis die alles prima voor elkaar hebben wel in de minderheid zijn.

Dan zou er aan de hele paardenhouderij wat veranderd moeten worden, zoals de helft minder aan paarden in Nederland zodat je de rest aan de eisen van vrije beweging en sociaal contact kunt houden.
Maar ja, dat is ook niet realistisch natuurlijk dus ik ben bang dat er in de praktijk het alleen maar minder wordt.
Doordat grond steeds schaarser wordt en er minder ruimte overblijft voor de 450 000 paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:00

Nouja vaak gaan paarden per twee wel goed, twee merries, twee ruinen samen. En ook al lopen ze alleen (hengsten) maar dan wel naast een ander en 4u buiten (of 2u, is beter dan niks) dan is er al winst denk ik.

Voor de rest heb je absoluut een groot punt denk ik..hoe realistisch is het?

Toch is een veranderende mindset in deze wel belangrijk denk ik. Ik kwam laatst bij een hengstenhouderij waar de hengsten al grote roosters hadden in de stallen zodat ze sociaal contact konden hebben met elkaar en de stallen waren enorm groot. Dat is al beter dan hengsten die nooit contact kunnen hebben met andere paarden in een dichte en kleine stal en daarnaast dan ook nog nauwelijks buiten komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:06

Wat zijn we toch goed om te kijken hoe het niet gaat werken.
Zal het dadelijk perfect gaan, nee.
Maar er is dan wel een basis waarnaar verwezen kan worden.

Heel bijzonder dat er paardenliefhebbers zijn dit dit niet toejuichen....
Of toch wat minder liefhebber dan gedacht en is paardrijden belangrijker dan het paard ook goed houden?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:07

Duhelo schreef:
Volgens mij is dat zo goed als niet te controleren. Ze kunnen dat wel mooi op papier zetten, maar het gaat nog altijd uitgaan van theorie.

Als ze zouden willen controleren moeten ze systematisch elke stal undercover gaan controleren per paard. Want als ze aankomen en er staan paarden tijdens het mesten buiten, kunnen ze nooit weten of die 10 minuten of 10 uur buiten staan. Zodra de stalhouder lucht krijgt dat het een controleur is gaan die paarden wel buiten staan.
Wat met privé stallen? wat met de oude boertjes die nog altijd in een hokje achteraan 2 trekpaarden in een oude koeienstand aangebonden staan hebben de hele winter? Voor die moeten er al gerichte aangiftes komen voor ze dat uberhaupt weten.

En waar is de grens? Toen mijn paard vorig jaar op een DHZ stal stond ging ze van mij elke dag 10 uur buiten, minstens. Echter was op een dag de paddock opgevroren en liepen ze ongemakkelijk, hadden na 5 minuten al wondjes op de onderbenen en heeft de mijne in iets scherps getrapt. Die hebben we dan ook 4 dagen binnen gehouden puur omdat het te gevaarlijk was (gelukkig hadden we wel nog een effen piste waar we even konden stappen.)
Paar maand ervoor was ze iets te kort bekapt en mijn princess op de erwt heeft besloten dat ze NIET meer kon bewegen en is 4 dagen haar stal niet willen uitkomen. Waar trekken ze de grens?

Wat dat betreft is het voorstel van janderegelaa prima natuurlijk, gewoon een minimaal aantal m² per paard zodat ze in minstens groepje van 2 minstens 4u per dag naar buiten kunnen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:10

Los van hoe goed het te controleren is, zou een regel als deze op zijn állerminst al een goed signaal zijn.
Daarbij denk ik inderdaad ook dat een minimaal aantal m² per paard al een goede stap in de juiste richting is.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:24

Veel van jullie spreken over 'buiten', maar er staat dat de paarden minimaal 4 uur per dag vrij moeten bewegen. Niets over een wei of paddock. Maneges die hun pony's en paarden met z'n twintigen in de rijbak gooien voor 4 uur voldoen daar dus ook al aan... Dat gaat gebeuren, want veel maneges die ik ken hebben helemaal geen wei en ook geen ruimte voor fatsoenlijke paddocks. Strikt genomen zullen ze dan aan de regel voldoen, maar of het het beoogde effect heeft vraag ik mij af.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:28

Dat is toch beter dan de hele dag op stal?
met 20 is te veel, dus een aantal m2 per paard zou wel een goede eis zijn.
Dat mis ik dan ook en vind daarom ook dat dier en recht heel mild is, wat ik eerder al opmerkte.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:05

Zeker beter, maar vraag mij af of dat in lijn is met wat er beoogd wordt met de maatregel. Of dat acceptabel is, of dat er inderdaad meer vereisten aan (moeten) zitten. Indien acceptabel is het voor het gros van de maneges niet moeilijk te bewerkstelligen lijkt me en een goede laagdrempelige stap op weg naar een betere manier van paarden houden.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:15

fransje23 schreef:
prompter schreef:
Zou dit niet heel moeilijk te controleren zijn? Moeten ze dan echt de tijd gaan opnemen? Ik kan me er nog moeilijk een voorstelling van maken, al kan ik me in het uitgangspunt vinden.

Soms is makkelijk een stal met 50 paarden en twee kleine paddocks zal nooit aan die vier uur komen

Dan zijn er gewoon veel te veel paarden op een te klein stuk grond.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:20

Ja kom laten we goede plannen voor het paardwelzijn meteen afschieten!

De regels zullen voor sommige locaties betekenen dat er geen vergunning komt. Daarnaast kunnen pensionklanten dan ook meer op hun strepen staan wat betreft het buiten staan.

Er kunnen plekken die niet praktisch aan de eisen voldoen worden gesloten.
De stallen met veel paarden en nauwelijks paddocks/weiland.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:22

JudithGigi schreef:
Los van hoe goed het te controleren is, zou een regel als deze op zijn állerminst al een goed signaal zijn.
Daarbij denk ik inderdaad ook dat een minimaal aantal m² per paard al een goede stap in de juiste richting is.

Dat denk ik ook idd. Je kunt dan weliswaar niet handhaven dat ze feitelijk elke dag voldoende buiten komen maar je pakt tenminste wel de allerergste stallen aan waar paarden met geen enkele mogelijkheid buiten kunnen komen.

Denk aan stadsmaneges waar +/- 50 paarden op kavels van 4000-5000 m2 worden gehuisvest. Schrijnend en IMO echt niet meer van deze tijd en toch blijft het de norm op veel plekken in de Randstad :\

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:23

Maar is het zo stom gedachr van mij dat de fnrs daar gewoon op moet of kan gaan letten? Ipv het sterrensysteem wat ze nu hebben. Die gaan toch al langs stallen of eigenlijk maneges en als juist zij dat hele systeem om gooien en sterren geven voor de paarden ipv voor de mensen?
En ja, goed lesgeven js zowel voor het paard goed als voor de mens.

Natuurlijk moet het gelden voor alles en iedereen en die minimale m2 is een goed idee inderdaad. Maar de nvwa gaat dat niet trekken en dan verandert er alsnog niks of te weinig.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:27

Ja fnrs weet dus blijkbaar wel wat de openingstijden van kantines zijn en noem maar op maar kan niet kijken hoeveel boxen er zijn per paddock, lijkt me stug dat het nou niet kan :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:30

De fnrs heeft het denk ik bewust niet als eis.. Veel van de aangesloten bedrijven kunnen niet aan die eis voldoen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:33

Nee, die gaan daar nooit aan voldoen, dan zullen er een hoop moeten verdwijnen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:41

Nee precies, die geven voornamelijk sterren hoe goed de kantine is en of de parkeerplaats wel voldoende verlicht is... %)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:43

Effy schreef:
Veel van jullie spreken over 'buiten', maar er staat dat de paarden minimaal 4 uur per dag vrij moeten bewegen. Niets over een wei of paddock. Maneges die hun pony's en paarden met z'n twintigen in de rijbak gooien voor 4 uur voldoen daar dus ook al aan... Dat gaat gebeuren, want veel maneges die ik ken hebben helemaal geen wei en ook geen ruimte voor fatsoenlijke paddocks. Strikt genomen zullen ze dan aan de regel voldoen, maar of het het beoogde effect heeft vraag ik mij af.

Soms staat ons paard 's winters in de binnenbak ipv buiten in de paddock en ik heb echt niet het idee dat die paarden perse liever buiten staan, binnen bewegen ze misschien net meer omdat ze buiten de enorm natte plekken vermijden en alleen maar met de kont in de wind staan samen. Er moet natuurlijk wel een bepaald oppervlak per paard zijn om echt een beetje aan vrije beweging te kunnen doen maar in principe is een binnenbak of loopstal toch niks slechter als een saaie paddock buiten?

Edit: ik bedoel meer als je weinig ruimte hebt nemen invidiule boxen eigenlijk toch ook heel veel ruimte in, stel een stal zegt we slopen gewoon de boxwanden eruit en maken hier een flinke loopstal van (mits die een redelijk stabiele groep hebben) dat is misschien soms gewoon wel een flinke verbetering ook al is het niet buiten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:01

mika11 schreef:
Volgens Google zijn er ongeveer 450.000 paarden in Nederland.
Het is misschien niet eens realistisch om te verwachten dat die allemaal minimaal 4 uur vrije beweging krijgen en sociale contacten.
Zoals handelsstallen, hengstenhouders, trainingsstallen , daar zijn zo veel wisselende paarden dat je die bij voorbaat al niet samen zet.
De grote pension/manege bedrijven met weinig weiland/paddock.
Ik denk dat de mensen met paarden aan huis die alles prima voor elkaar hebben wel in de minderheid zijn.

Dan zou er aan de hele paardenhouderij wat veranderd moeten worden, zoals de helft minder aan paarden in Nederland zodat je de rest aan de eisen van vrije beweging en sociaal contact kunt houden.
Maar ja, dat is ook niet realistisch natuurlijk dus ik ben bang dat er in de praktijk het alleen maar minder wordt.
Doordat grond steeds schaarser wordt en er minder ruimte overblijft voor de 450 000 paarden.

Waarom is dat niet realistisch? Een dier zijn natuurlijke behoefte ontnemen is ook niet realistisch. En ja, misschien gechargeerd, maar dan moeten we ons afvragen of het aantal paarden in Nederland dus wel haalbaar is.

En 4 uur los in een binnenbak of een grote loopstal maken waar paarden kunnen scharrelen is al een verbetering. Ik zag laatst een stal op facebook voorbij komen die dat heeft gemaakt. Een loopstal van ongeveer bakgrootte met een even grote gedraineerde paddock daar aan vast voor de winter en de nacht. Verschillende hooiplekken. Stonden een stuk of 20 paarden in. Ideaal? Nee. Verbetering tov individuele stallen, zeker. En het kostte die stal niet meer ruimte, behalve een stuk van 20x60 aan weide waar paddock van was gemaakt. In de zomer stonden deze paarden overigens overdag op de wei en in de nacht in de stal/paddock.

Hoe het inscharen daar ging weet ik niet. Dat is dan wel een dingetje. Hoe zorg je dat de kudde veilig en stabiel is.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:05

fransje23 schreef:
Ja kom laten we goede plannen voor het paardwelzijn meteen afschieten!

De regels zullen voor sommige locaties betekenen dat er geen vergunning komt. Daarnaast kunnen pensionklanten dan ook meer op hun strepen staan wat betreft het buiten staan.

Er kunnen plekken die niet praktisch aan de eisen voldoen worden gesloten.
De stallen met veel paarden en nauwelijks paddocks/weiland.

Exact! Tuurlijk kan het niet in elke situatie en kan het ook niet bij elk paard gecontroleerd worden maar dat is ook niet de bedoeling van deze regel denk ik. Vooral de bedrijven zoals pensionstallen of grote trainingsstallen krijgen hier last van. Elk gezond paard moet minimaal 4 uur naar buiten kunnen (liefst nog meer) en sociale contacten hebben. Snap het afschieten hiervan totaal niet.

Het is nog niet perfect maar er worden tenminste stappen gemaakt.

Edit: Excuus zie dat er al meerdere mensen zijn die dezelfde mening hebben :D