Ruiter Maartje achtervolgd door wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:02

GabberGill schreef:
Ho stop ik zeg dat ik het niet snap!

En als je slecht ter been bent blijf je weg bij die dieren in zo'n gebied.

Ik zeg daarbij ook dat ik het niet slim vind. Alle punten die jij daar aanhaalt zijn allang gebeurd. Wolven staan mensen gewoon aan te kijken, rennen achter fietsers aan en zoals het filmpje hierboven ergens zie je dat die vrij kalm passeert zonder enige angst of terughoudendheid.

Nee ze is daar zeker niet heen gegaan om haar dier te laten grijpen maar het is wel een stuk als ik het goed heb wat moeilijk begaanbaar is wanneer je moeilijk te been bent.

Ik blijf er ook bij dat als je er niks te zoeken hebt blijf je weg maar dat is mijn mening. Helemaal met zo'n dier wat je op de hielen zit.

Al die dingen zijn continue uit het nieuws gehouden of anders gebagatelliseerd door Lelieveld en co.
Het enige wat je las was loop weg en de wolf doet niks. Hou de hond aan de lijn en de wolf doet niks.

Als je dan geen facebook of bokt hebt, maar alles uit de landelijke media dan deed ze alles netjes volgens protocol.
Dat als je wat meer hebt verdiept weet je dat er veel en veel meer aan de hand is al voor lange tijd.
Durf je daar een opmerkingen over te maken durven de poffertjes die zich er niet in verdiept te hebben je ook nog uit te maken dat je last hebt van roodkapje syndroom enz.

Maar onze zogenaamde deskundige hier in Nederland zijn de oorzaak van dit.
Deze vrouw heeft gedaan wat zij telkens zeggen...

Waarom denk je dat Mekel en Lelieveld hun taken neerleggen?
te heet onder de voetjes.... hun onzin haalt ze nu te hard in en kunnen ze niet meer blijven volhouden.

Hadden ze nu maar ballen en zeiden ze, sorry, we hebben het zo enorm mis gehad.
Dat beest is gewon gevaarlijk.
dat zou ze sieren, maar nee dat doen ze niet.

gewoon meer slachtofers kweken.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:07

GabberGill schreef:
Het verhaal van het hondje vind ik heel sneu maar ik vind de actie van de eigenaar ook niet heel slim als ik die lees.
In landen met echte wolven zoals Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland, kun je gewoon door een park wandelen met je Chihuahua, kun je rustig op een bankje zitten en gebeurt er niks.
Ga je daar diep het bos in, vele km's van de bewoonde wereld, loop je iets meer risico, maar zeker met een aangelijnde hond gaat ook dat 9,9 van de 100 keer goed.
De meeste honden die in die landen worden gedood door wolven, zijn jachthonden die in hun eentje diep het bos in worden gestuurd op zoek naar dieren voor hun eigenaar (jager) en dan in wolven territorium komen.

Maar in Nederland kan men amper over straat, kan men niet meer op een bankje in een openbaar park zitten, is geen hond of kat meer veilig.

Het wordt echt tijd dat mensen die voor de "wolf" zijn, beseffen dat wat er in Nederland loopt, geen wolven zijn.

Elisa2

Re: Ruiter Maartje achtervolgd door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:13

Nederland is gewoon veel te klein.

Zoals anderen terecht al opmerken raakt de wolf hier gewend aan mensen, ze worden niet afgeschoten dus leren ook niet dat ze uit de buurt moeten blijven. Het dier doet gewoon wat het moet doen om te overleven en dat is een makkelijke prooi pakken. En huis en landbouwhuisdieren zijn makkelijke prooien want ze kunnen niet weg vaak.

Het blijft gewoon een uberdom beleid en uiteindelijk worden de wolven hier zelf ook slachtoffer van vrees ik.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:18

De 'wolf' in Nederland.
Afbeelding

Een Coyote.
Afbeelding

De Europese wolf die voorkomt in o.a Scandinavië.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fika op 09-07-24 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:20

@fika: je moet een jonge wolf in zomerkleed niet willen vergelijken met een volwassen wolf in wintervacht. Dat geeft een scheef beeld :)

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:21

Kijk naar de oren...

Maar goed, hier een jonge Canis Lupus Lupus:
Afbeelding

Kijk naar de oren.
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:25

De oren zijn bij dier op de bovenste foto groter dan bij de dieren op de onderste foto’s.
Rekening houdend met de zomer/wintervacht.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:31

We hebben het allemaal over de wolf, maar als ik zo die foto's en filmpjes kijk, lijkt het me toch echt eerder een goudjakhals...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:32

Captain schreef:
:? Mevrouw was gewoon lekker aan het wandelen in een bos wat daar voor bedoeld is. Hoezo daar had ze niets te zoeken?

Omdat je weet wat er rondloopt en zolang dit gebeurd moet je je veiligheid boven alles verkiezen. Zolang wolven daar lopen moet je geen risico willen nemen.

Ik snap heel goed jouw punt want zo sta ik er ook in he, maar mij niet gezien dat ik daar lekker ga wandelen. Je moet constant scherp staan zodat er niks gebeurd.

Brenge je dieren en kinderen niet in gevaar door daar te komen. Jij hebt zelf een keuze om daar te lopen. Nogmaals dat is mijn mening. Ontwijk die plekken met je beest en met je kinderen.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:33

LvdO schreef:
We hebben het allemaal over de wolf, maar als ik zo die foto's en filmpjes kijk, lijkt het me toch echt eerder een goudjakhals...
Ik heb dit er bewust niet bij gezet om niet als een wappie over te komen, maar dat is ook mijn gedachte.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:34

Fika schreef:
GabberGill schreef:
Het verhaal van het hondje vind ik heel sneu maar ik vind de actie van de eigenaar ook niet heel slim als ik die lees.
In landen met echte wolven zoals Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland, kun je gewoon door een park wandelen met je Chihuahua, kun je rustig op een bankje zitten en gebeurt er niks.
Ga je daar diep het bos in, vele km's van de bewoonde wereld, loop je iets meer risico, maar zeker met een aangelijnde hond gaat ook dat 9,9 van de 100 keer goed.
De meeste honden die in die landen worden gedood door wolven, zijn jachthonden die in hun eentje diep het bos in worden gestuurd op zoek naar dieren voor hun eigenaar (jager) en dan in wolven territorium komen.

Maar in Nederland kan men amper over straat, kan men niet meer op een bankje in een openbaar park zitten, is geen hond of kat meer veilig.

Het wordt echt tijd dat mensen die voor de "wolf" zijn, beseffen dat wat er in Nederland loopt, geen wolven zijn.

Je noemt nu ook plekken waar de wolf een heel stuk eigen leefgebied kan hebben. Hier kan dat niet. Alles doorkruist met mens en dier.

Het is doodzonde want vind het prachtige dieren, maar de kans dat je hier tegenaan loopt is gewoon zo groot

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:38

Fika schreef:
De 'wolf' in Nederland.
[ [url=m/xfzsp5.png]Afbeelding[/url] ]

Een Coyote.
[ [url=m/Rr9h7k.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tZdKxs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ Afbeelding ]

De Europese wolf moet je sowieso niet vergelijken met de wolven die in Scandinavië rondlopen, want die stammen af van de Russische wolf, die zo goed als vrij is van genetica van (hybride) honden. Terwijl de Europese wolf wel meer gemixte genetica bevat van ook honden.

Dat wolven en honden mengen, gebeurt over heel de wereld. Dus dat er hybride wolven rondlopen is vrij normaal, dat is geen bewijs dat ze bewust zijn uitgezet. Maar tot nu toe gebeurt dat mengen blijkbaar minder bij de Russische wolf en die heeft grotendeels Scandinavië bevolkt. Dus dat die wolven verschillen, is niet gek.

Lees oa, gebaseerd op wetenschappelijke artikelen: https://phys.org/news/2020-11-swedish-finnish-russian-wolves.html#google_vignette
Laatst bijgewerkt door Suliko op 09-07-24 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:41

GabberGill schreef:
Je noemt nu ook plekken waar de wolf een heel stuk eigen leefgebied kan hebben. Hier kan dat niet. Alles doorkruist met mens en dier.

Het is doodzonde want vind het prachtige dieren, maar de kans dat je hier tegenaan loopt is gewoon zo groot
En dat is dus de reden dat de 'wolf' niet in Nederland zou moeten zijn.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:41

Suliko schreef:
Fika schreef:
De 'wolf' in Nederland.
[ [url=m/xfzsp5.png]Afbeelding[/url] ]

Een Coyote.
[ [url=m/Rr9h7k.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tZdKxs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ Afbeelding ]

De Europese wolf moet je sowieso niet vergelijken met de wolven die in Scandinavië rondlopen, want die stammen af van de Russische wolf, die zo goed als vrij is van genetica van (hybride) honden. Terwijl de Europese wolf wel meer gemixte genetica bevat van ook honden.
Welke wolfsoort komt volgens jou dan in Nederland voor?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_wolf

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:44

Fika, heb nog wat toegevoegd aan mijn bericht. In Nederland komt de Europese wolf voor en die mengt zich al jaren lang zo af en toe met wilde honden, waardoor er idd ‘hybridisation’ ontstaat. Dat gebeurt bij vrijwel alle wolvensoorten over de wereld. Alleen tot nu toe minder/niet bij de Russische en dus Scandinavische wolf, hun genetica is vrijwel schoon van (wilde) honden dna, waardoor ze er anders uit zien dan de Europese wolf.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:47

Het gebeurt ook bij de Scandinavische wolf, maar zodra dit problemen gaat geven (of het nou een 'volle' wolf is of niet) wordt zo'n dier afgeschoten.
Zodra het te dicht bij huizen, scholen, mensen, paarden, vee etc. in de buurt komt of zodra het maar een mens zou bedreigen dat diep in het bos aan het rond dwalen is, wordt het afgeschoten.
Hierdoor krijg je geen situaties die onuithoudbaar zijn.

Maar het is dus inderdaad mijn punt dat de 'wolven' die in Nederland lopen, niet vergelijkbaar zijn met wolven en hybrides in bijvoorbeeld Scandinavië waardoor je de situatie in Nederland niet als normaal kunt beschrijven.
Want het gedrag dat ze in Nederland laten zien is absoluut niet normaal en echt heel zorgwekkend.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:59

Maar mijn punt is dat de Europese wolf al duizenden jaren genetisch gezien hybride is. Dat is niet opeens de afgelopen 10-20 jaar verandert.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dit gedrag oké of toelaatbaar is, maar ik wijd het meer aan de leefomstandigheden hier en de gewenning aan mensen, dan aan hun dna.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:01

Fika schreef:

Dit is wel echt overdreven. Je kan niet meer over straat en geen kat of hond meer veilig? Er zijn 1.5 miljoen honden in Nederland daarvan zal het grootste gedeelte meerdere malen per dag uitgelaten worden en is er nu een gepakt. Maakt de situatie niet minder erg voor de eigenaar maar de kans dat zo'n hondje door een andere hond word doodgebeten of onder een auto komt is echt nog veel groter.

Zo overdrijven voegt heel weinig toe aan de discussie en zorgt er ook voor dat je minder serieus genomen word terwijl de situatie wel degelijk zorgelijk is daar. Het is daar al maanden aan de gang en de opbouw was al lang te zien. Ook heel zorgelijk dat ze van daar in de buurt van de week gefilmd zijn terwijl ze zo dicht langs mensen lopen, zo begon het daar met de honden natuurlijk ook. Eerst rustig kijken en dat is steeds verder geëscaleerd.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:06

GabberGill schreef:
Captain schreef:
:? Mevrouw was gewoon lekker aan het wandelen in een bos wat daar voor bedoeld is. Hoezo daar had ze niets te zoeken?

Omdat je weet wat er rondloopt en zolang dit gebeurd moet je je veiligheid boven alles verkiezen. Zolang wolven daar lopen moet je geen risico willen nemen.

Ik snap heel goed jouw punt want zo sta ik er ook in he, maar mij niet gezien dat ik daar lekker ga wandelen. Je moet constant scherp staan zodat er niks gebeurd.

Brenge je dieren en kinderen niet in gevaar door daar te komen. Jij hebt zelf een keuze om daar te lopen. Nogmaals dat is mijn mening. Ontwijk die plekken met je beest en met je kinderen.

Wie zegt dat die vrouw dat weet?
Als jij dit onderwerp niet volgt, is het enige wat je mogelijk weet: er zijn wolven in Nederland. In dat gebied zijn er wolven die honden benaderen. Je moet je geen zorgen maken als je hond aan de lijn zit want dan doen ze niks.
Dat is wat in het nieuws komt. Niet iedereen zit op facebook of volgt dit onderwerp.

Daarbij is het eerste bericht wat naar buiten kwam: "mevrouw zag in de verte 2 wolven. Is een stukje terug gelopen (weten wij veel, hoe ver terug) en daar op een bankje gaan zitten. Met de hond aan die riem."

Dus wat heeft ze hier verkeerd gedaan? Het is niet dat ze de wolven op 5 meter afstand zag en dacht, ik ga hier eens lekker blijven zitten.
Misschien moest ze wel die kant op, de kant waar ze de wolven zag. Verder het bos in lopen zou ik ook niet willen.
Die vrouw dacht waarschijnlijk echt dat ze veilig was. Want dat is wat overal in het nieuws staat.

En nu achteraf is het allemaal wel weer lekker makkelijk oordelen.
Je kan het niet goed doen.
Als ze verder was gelopen, had ze ander gezeik gehad.
Kortom: we weten geen details. We weten alleen dat er een hond, dicht bij de eigenaar, is gedood door 2 wolven.
Ik vind het dan ook in triest dat elke stap van die mevrouw ze veroordeeld wordt. Die arme, arme vrouw. Getraumatiseerd en dan ook nog zo'n bak ellende over zich heen krijgen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:07

'Het bos' is voor sommige mensen op de Veluwe en Drenthe de achtertuin of het eigen erf. Je hoeft nergens naar toe te gaan, ze komen naar mensen toe.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:16

Suliko schreef:
Maar mijn punt is dat de Europese wolf al duizenden jaren genetisch gezien hybride is. Dat is niet opeens de afgelopen 10-20 jaar verandert.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dit gedrag oké of toelaatbaar is, maar ik wijd het meer aan de leefomstandigheden hier en de gewenning aan mensen, dan aan hun dna.
Ik denk daar zelf anders over, maar dat kan.
Het probleem blijft hetzelfde, er ontstaan steeds gevaarlijkere situaties en ik ben een soort van benieuwd waar dit experiment eindigt.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:17

pluklief schreef:
Fika schreef:

Dit is wel echt overdreven. Je kan niet meer over straat en geen kat of hond meer veilig? Er zijn 1.5 miljoen honden in Nederland daarvan zal het grootste gedeelte meerdere malen per dag uitgelaten worden en is er nu een gepakt. Maakt de situatie niet minder erg voor de eigenaar maar de kans dat zo'n hondje door een andere hond word doodgebeten of onder een auto komt is echt nog veel groter.

Zo overdrijven voegt heel weinig toe aan de discussie en zorgt er ook voor dat je minder serieus genomen word terwijl de situatie wel degelijk zorgelijk is daar. Het is daar al maanden aan de gang en de opbouw was al lang te zien. Ook heel zorgelijk dat ze van daar in de buurt van de week gefilmd zijn terwijl ze zo dicht langs mensen lopen, zo begon het daar met de honden natuurlijk ook. Eerst rustig kijken en dat is steeds verder geëscaleerd.
Ik nam aan dat wel duidelijk was dat ik niet elke plek in Nederland bedoelde.
Ik zal in het vervolg mijn teksten wat meer nuanceren.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:54

DuoPenotti schreef:
GabberGill schreef:
Ho stop ik zeg dat ik het niet snap!

En als je slecht ter been bent blijf je weg bij die dieren in zo'n gebied.

Ik zeg daarbij ook dat ik het niet slim vind. Alle punten die jij daar aanhaalt zijn allang gebeurd. Wolven staan mensen gewoon aan te kijken, rennen achter fietsers aan en zoals het filmpje hierboven ergens zie je dat die vrij kalm passeert zonder enige angst of terughoudendheid.

Nee ze is daar zeker niet heen gegaan om haar dier te laten grijpen maar het is wel een stuk als ik het goed heb wat moeilijk begaanbaar is wanneer je moeilijk te been bent.

Ik blijf er ook bij dat als je er niks te zoeken hebt blijf je weg maar dat is mijn mening. Helemaal met zo'n dier wat je op de hielen zit.

Al die dingen zijn continue uit het nieuws gehouden of anders gebagatelliseerd door Lelieveld en co.
Het enige wat je las was loop weg en de wolf doet niks. Hou de hond aan de lijn en de wolf doet niks.

Als je dan geen facebook of bokt hebt, maar alles uit de landelijke media dan deed ze alles netjes volgens protocol.
Dat als je wat meer hebt verdiept weet je dat er veel en veel meer aan de hand is al voor lange tijd.
Durf je daar een opmerkingen over te maken durven de poffertjes die zich er niet in verdiept te hebben je ook nog uit te maken dat je last hebt van roodkapje syndroom enz.

Maar onze zogenaamde deskundige hier in Nederland zijn de oorzaak van dit.
Deze vrouw heeft gedaan wat zij telkens zeggen...

Waarom denk je dat Mekel en Lelieveld hun taken neerleggen?
te heet onder de voetjes.... hun onzin haalt ze nu te hard in en kunnen ze niet meer blijven volhouden.

Hadden ze nu maar ballen en zeiden ze, sorry, we hebben het zo enorm mis gehad.
Dat beest is gewon gevaarlijk.
dat zou ze sieren, maar nee dat doen ze niet.

gewoon meer slachtofers kweken.

Ik denk dat het zogenaamde normale wolvengedrag vooral gebaseerd is op gedrag wat ze in gebieden vertonen waar ze thuishoren. Het is niet gek dat dieren hier gevaarlijk worden voor mensen en dieren.

Ze komen zo dichtbij dat ze niet eens meer heel schuw zijn. Ze zijn nieuwsgierig en gaan elke keer een stapje verder.

Te weinig eten in de Nederlandse Natuur en te makkelijk voer net naast die natuur en soms komt er zelfs een lekkere snack op hun pad. Ze verplaatsen zich dus vrij makkelijk tussen de mens om te "overleven" en contact met de mens wordt normaal.

Ballen hebben ze helaas niet wat dat betreft. Het is nu al tijden een probleem en er wordt geen reet aan gedaan. Vandaar ook dat ik zeg blijf er weg en bescherm datgene wat je dierbaar is.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:01

En hierdoor durf ik niet meer alleen met mijn paard naar het bos / de heide. -O-
Ik ben als de dood dat mijn paard in paniek raakt, en dat is met buitenrijden echt een hele coole kikker normaal gesproken. Hier op de Veluwe zitten mij er inmiddels veel te veel, en onze favoriete bezigheid is hierdoor zo goed als weggevallen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:02

Blijf er weg... leuk als je ben geïnformeerd.
In het nieuws komt, niks aan de hand de wolf doet niks.

Kennissen van mij wonen in Canada.
Daar is de wolf altijd geweest.
Daar raden ze een omheining aan van 6 feet.
Dat houd de wolf tijdelijk tegen. Welke er langer rond jengelt zal altijd een ingang vinden. Dus die schieten ze af.
Komt te dicht bij de bebouwing niet schuw genoeg.

Zo werken alle landen die langer met de wolf te maken hebben gehad.
Komen ze dichtbij mensen, en dus ook vee. Worden ze afgeknald.
In het bos mogen ze zitten, maar de niet schuwe zijn een gevaar, daar moet je ook geen jonge van willen.

Dat had Leugenveld en co alleen maar hoeven te lezen en ze hadden geweten dat dat hier dus niet kan.
Nee ze kiezen er voor om te liegen en nu nemen ze het hazenpad.
En vervolgens zijn er mensen en dieren in gevaar door hun fabeltjes... en onze regering, die slaapt, zoals zowat met alles wat met boer en burger buiten te stad te maken heeft