Paard overleden na vuurwerkshow, tweede paard ernstig gewond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:17

DuoPenotti schreef:
In de toekomst gewoon geen vergunning verlenen. Hoeven ze ook geen rekening te houden.
Opgelost... :j

Flauwekul vuurwerk buiten oud op nieuw 24.00 om.

Zal inderdaad beter naar moeten worden gekeken in de toekomst.

Maar het moet mogelijk blijven om speciale georganiseerde vuurwerkshows te houden, óók buiten 31 december om!

Gun ieder z'n eigen plezier!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:19

Nee moet helemaal niet. Plezier hun ik ieder.
Plezier is te vinden in zoveel andere dingen.
Daar is geen vuurwerk voor nodig.
Want daarmee is altijd leed.
Al is het maar de vogels in de buurt.

Hier is een keer heel veel vuurwerk afgestoken bij de buren. En ik vind 3 dode duiven... Dat kan echt geen toeval zijn.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:11

JPitty schreef:
Bokt Nieuwsredactie

De Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR) laat .. weten dat .. er volgens hen voldoende afstand (was) tot de paarden.

Dat was dan een foute inschatting.

Er is schade veroorzaakt en dan moeten ze over de brug komen met geld.

Ik zou er een rechtszaak van maken, en tegen de advocaat zeggen: prettige wedstrijd. zet er maar een mooie claim op.

voor de eigenaren, mijn medeleven, zoiets hoop je nooit mee te maken.

Benzz

Re: Paard overleden na vuurwerkshow, tweede paard ernstig gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:14

Waarom is vuurwerk plezier?
- Dieren doodsbang
- Slecht voor het milieu
- Ook veel mensen die er bang voor zijn
- Overlast

Leg mij de plezierfactor eens uit, want ik snap deze niet. Afgelopen week nadat Nl won met voetbal knalde hier ook iedereen. Dieren compleet over de zeik. Je kunt toch ook gewoon blij zijn met een biertje in je hand?

Rule_Breaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:37

Vuurwerkhater meldt zich :D

Buiten al het leed vind ik het toch wel heel bijzonder dat er regelmatig in de media staat dat mensen geen geld hebben, alles is zo duur, maar wel geld om vuurwerk te kopen en verknallen? En dat meerdere keren per jaar.

Ik vind vuurwerkshows heel mooi (wordt er ook kwalitatief goed vuurwerk afgestoken) maar die knaltroep is verschrikkelijk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:47

Horsa schreef:
JPitty schreef:
Bokt Nieuwsredactie

De Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR) laat .. weten dat .. er volgens hen voldoende afstand (was) tot de paarden.

Dat was dan een foute inschatting.

Er is schade veroorzaakt en dan moeten ze over de brug komen met geld.

Ik zou er een rechtszaak van maken, en tegen de advocaat zeggen: prettige wedstrijd. zet er maar een mooie claim op.

voor de eigenaren, mijn medeleven, zoiets hoop je nooit mee te maken.

Dat red je dan alleen als je getuigen hebt die gezien hebben dat die dieren over de rel gingen door het vuurwerk. En als iemand dat gezien heeft, had die iemand ook wel even mogen melden wat er gebeurd is, aangezien beide paarden er kennelijk knap beroerd aan toe waren (understatement).

Aangezien de eigenaren pas de volgende ochtend het geconstateerd hebben, kun je volgens mij nooit aantonen dat het 100% zeker tgv het vuurwerk was. Voor het zelfde geld was het een idioot dit die paarden met een bonk hout geslagen heeft, zijn de dieren geschrokken van wolf/hond/zwijn/whatever.

Maar wat de oorzaak ook was, de eigenaren hebben afscheid moeten nemen van 1 van hun maatjes en dat is vooral heel triest, dus bij deze, sterkte voor de eigenaren

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:51

natuurlijk, het was een vent met een bonk hout.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:55

Maar zo werkt de wet natuurlijk niet Horsa
Rocamor legt het perfect uit.
Natuurlijk is de kans 99% dat het door dat naburige vuurwerk komt.
Maar bewezen kan het niet worden.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:09

er is voor de wet genoeg dat het meer redelijk is om aan te nemen dat de vuurwerkshow de oorzaak is geweest. het afwezig zijn van wolf bijtwonden, en houtsplinters, en weggeworpen bonk hout is uiteraard vast gesteld door de politie.
Laatst bijgewerkt door Horsa op 05-07-24 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:26

in dit soort zaken, is er sprake van het aannemelijk maken van wat heet een indirecte bewijslast, er is vuurwerk geweest in de nabijheid van vluchtdieren, die zijn geschrokken, en gaan rennen, waarna ze tegen elkaar zijn gebotst in het donker. De rechter denkt daar dan over na, en vindt dat dan een redelijke verklaring die door ieder weldenkend mens bedacht had kunnen worden. En dan volgt de gevleugelde uitspraak, de rechtbank acht het a**

en het is ook nog fatsoenlijk om die mensen hun schade te vergoeden

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:46

Er zijn beelden en tijdstippen naar mijn weten zo lastig is het dus niet constateren wat er gebeurde.

Deze zijn als ik het goed begrepen heb van de buren

Maar later nagekeken.

Hang me er niet aan op maar als ik het goed begrepen heb is het ongeluk van de 2 paarden net buiten beeld gebeurd maar wel te zien wat en hoelaat er gebeurde

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 23:02

heel mooi, dus meer dan aannemelijk.

gewoon de rekening indienen voor twee rijpaarden, en verdere kosten.

de rechter houdt de hamer dan reeds vast bij het verhaal van de aanklager, en de gemeente die de vergunning heeft afgegeven, gaat niet in het verweer.

de volgende vergunning aanvraag denken ze nog een keer extra over, nee tenzij.

en dan voelt de man, de voldoening als hij met de hamer met een welgemikte slag op tafel slaat.

zijn keel schraapt

en zegt, ..

de rechtbankt acht het aannamelijk dat …

en wijst de vordering toe van ..

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 23:35

Bah wat naar dat het er mensen bestaan die zich bezighouden met de schuldvraag, vingers wijzen en geld eraan op willen strijken en daar het topic over willen laten gaan.

Sterkte voor de eigenaren met de dieren en het verlies / zorgen voor het andere dier!

Sharikaa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 00:31

Hallo ik ben de dochter van Hilly het was niet aangekondigd dat er een vuurwerkshow zou plaatsvinden niet in de krant , niet aan de buurtbewoners , niet in de media en ook niet door gegeven de eigenaar van sport club Pump wist het pas de zelfde avond dat vuurwerkshow plaats zou vinden er was een vergunning dat klopt maar dat het werd niet aangekondigd dat er een vuurwerkshow zou plaats vinden en er waren ook knallen te horen in andere plaatsen daar naast het was zo hard ik heb de video’s gezien de politie neemt de zaak hoog op en is druk bezig met het onderzoek , als wij dit hadden geweten hadden we de pony’s op stal gezet , in de winter staan ze altijd op stal en in de zomer op de wei , in de ochtend was ik er om 11 uur en zag ik lady liggen ze kwam niet ik wist gelijk dat er iets niet klopte ze wou niet op staan en ik belde gelijk de dierenarts en kwamen met spoed toen ging de dierenarts haar onderzoeken en toen ze op stond hinkelde ze en ging ze weer liggen na onderzoek is gebleken dat ze een gebroken schouder had opgelopen en een inwendige bloeding ze konden niks meer voor haar doen en moest uit haar lijden worden verlost . Het deed en doet me heel veel pijn dat ze daar de hele nacht zo heeft gelegen en geleden , nadat lady was in geslapen werd sense na gekeken en sense wou niet lopen en is ze na de kliniek gebracht met spoed haar zenuwe zijn beschadigd op meerdere plekken het is nu af wachten tot volgende week vrijdag of er verbetering in zit en ze verder kunnen met de behandeling ,als er geen verbetering in zit en en ze geen kans op herstel heeft zodat ze pijnvrij als wandel pony door het leven kan moet ze helaas in geslapen worden we doen er alles aan om haar te redden omdat we van haar houden ze zal nooit meer kunnen rijden maar daar gaat het ons niet om
Laatst bijgewerkt door Sharikaa91 op 06-07-24 01:13, in het totaal 4 keer bewerkt

Sharikaa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 00:44

We gaan elke dag bij sense op bezoek om er voor haar te zijn en de artsen doen hun uiterste best Afbeelding

Sharikaa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 00:50

Afbeelding
Lady ze was altijd zo lief en vrolijk ze is helaas maar 9 jaar geworden , we zullen haar heel erg missen

Sharikaa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 01:20

DuoPenotti schreef:
windsor14 schreef:
Waarom zijn ze niet eerder naar de paarden gaan kijken ?
Als je vuurwerk hoort, en niet weet van wat zou ik toch even naar de paarden gaan kijken, en niet pas de volgende ochtend.

Dat wil niet zeggen dat vuurwerk mag, nee in tegendeel geheel verbieden !

Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Misschien wonen ze niet bij de wei.
En hoorde ze pas dat er een vuurwerk show was geweest toen ze haar paarden zo vond?

Pure speculatie van mij maar zou wel kunnen verklaren

Dat klopt we wonen daar niet in de buurt

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 06:11

Sharikaa, wat was Lady een mooie pony zeg. Erg veel sterkte en hopelijk komt het met Sense nog zo ver als mogelijk is goed!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 06:45

Dit had echt niet hoeven gebeuren, echt zo triest dit.
De ellende die er uit voortkomt ...maar ja, gelukkig wel n paar mensen die een leuk feestje hebben gehad :n .
Inmiddels is er iemand z'n pony overleden en staat een 2e in de kliniek met bijbehorende hoge kosten waar ze ook niet om gevraagd hebben.

Een professioneel bedrijf zou omstanders moeten waarschuwen en zeker die met dieren. Zo moeilijk is dat ook niet , dat zou als standaard regel ingevoerd kunnen worden bij goedkeuring vergunning.

Heel veel sterkte Sharikaa en familie, wat een ellende %) :(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 07:21

Poeh, ik zou van een professioneel bedrijf toch verwachten dat zij netjes aankondigen waar en wanneer er geknald wordt, hetzelfde geldt voor de gemeente en de organisator.

Hier zijn veel steken laten vallen. Met, zoals altijd wanneer vuurwerk in het spel is, onschuldige slachtoffers.

Het plezier van een kleine groep heeft de dood van een paard veroorzaakt, en een ander zwaar verwond. Maar laten we de ander vooral het pleziertje gunnen. Héél belangrijk.

Heel veel sterkte, Shaarika :(:).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 07:40

Popstra schreef:
petraaken schreef:
Er is echt iets voor te zeggen om in de middle of nowhere te wonen. Heb je tenminste geen last van dit soort gekkenwerk. Liever geen vuurwerk meer. Gewoon compleet verbieden. Geld bespaart dat beter besteed kan worden en geen leed meer voor de dieren en hun eigenaars.

Ben ik niet met je eens. Juist hier "buiten" word veel vuurwerk afgestoken valt mij op.
In de randstad was dit echt lang niet zo veel en al helemaal niet het hele jaar door zosls hier.

Ik zit dus in de randstad (westland), en dus vrijwel elk weekend vanaf mei. Met voetbal kampioenschappen, verjaardagen, feestjes e.d. bij de sportclubs hier.
Het enige positieve is dat hier veel toezicht is, en de meeste paarden zijn er nu wel aan gewend eigenlijk. De mijne schrok eerst erg toen hij net bij mij kwam.
Nu staat hij gewoon relaxed buiten bij de zoveelste vuurwerk salvo. Soms zijn het een paar losse knallen over de dag verdeeld. Soms zijn het langere "shows" van een paar minuten. Het is iig hard. Met oud en nieuw is er een soort opbouw van knallen, dan zijn ze er meestal relaxer onder, de mijne geeft er dan sowieso niks om.
Maar toen ik na een hoefbal vertrapping erna 2 weken weer voor het eerst op zat... en na 1 minuut er een vuurwerk show was, had ik toch echt even een rodeo :')
Ben toen ook meteen naar de betreffende club gereden. Deze mensen sturen nu netjes een appje als ze het van plan zijn. En ongeveer hoe laat. Met de andere praat je tegen een muur helaas.

Voor de mensen uit de OP is het echt triest, om zo je paard te verliezen. Zo onnodig... ik hou ook van een feestje, maar waarom steeds dat geknal er bij. Vroeger was dat echt nooit zo.
Dat vuurwerk bij ons is ook pas sinds 2 jaar zo heftig. Daarvoor bijna nooit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 07:54

Sharikaa heel veel sterkte :knuffel:

maar ja, gelukkig wel een paar mensen die een leuk feestje hebben gehad :n .

Sluit me hierbij aan..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 08:01

mvdende schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee ben geen vuurwerk hater.
Ben een hater van mensen die menen dat bij een sport evenement, een kermis een weet ik wat ook weer vuurwerk moet.
En dat zijn evenementen waarop je je als baasje helemaal niet voor kunt bereiden.
Ik ben hater dat er zoveel schade is, zoveel letsel en vooral ook zoveel leed bij dieren.

Nogmaals ik ben zo coulant om te zeggen met oud op nieuw, stipt om 12 uur mag er van mij vuurwerk zijn door bedrijven afgestoken.
En de rest van het jaar niet. Gewoon niet, dat is ook het beste te handhaven want dat is een hele duidelijk regel dan. Ook geen nu toegestaan vuurwerk, gewoon niks.

Vuurwerk hoort bij oud op nieuw en verder nergens bij.
Dus nee geen vergunning verlenen in juli omdat de sportvereniging blij wil doen.
Genoeg andere manieren om iets te vieren.

En ja elke droeftoeter die dan vuurwerk voorhanden heeft voor elke knaller 100 euro per stuk boete.
Ook als het niet afgestoken heeft, voorhanden heeft.
Gewoon als explosieven bestempelen, ja ook die vuurpijl.
En dan niet janken maar dat lopt in de duizenen euro's dan...eigen risico.

En zijn er genoeg agenten om te handhaven, nee.
Maar als die droeftoeter weet dat het hem wellicht 7000 euro kan kosten, als er dan iets in die hersenpan zit laat hij het wel.
Dus is de preventieve werking groot.
En bij minderjarige handhaven bij de ouders, klaar. Niet te moeilijk over doen.

ja krijgen we een paar jaar rellen want de droeftoeters pikken dat niet want we mogen ook niks meer.
Dat neemt wel een keer af die rellen na een paar jaar.
En nu zijn de rellen er ook elk jaar.
Miljoenen schade. Veel letsel en ja dat mogen wij allemaal betalen.

Je bent geen vuurwerk hater, maar wil wél bijna een totaal verbod op vuurwerk.....

Nee, vuurwerk moet mogen afgestoken worden door iedereen op oudejaarsnacht! De regels zijn al héél veel ingekrompen de afgelopen jaren. Geen knalvuurwerk meer, geen pijlen meer, ipv vanaf 10:00 naar 18:00....

Gewoon normaal consumenten vuurwerk wat nu toegestaan is, moet toegestaan blijven! En dat is al geen knalvuurwerk. En ja, dáár mag flink op gecontroleerd worden! Wordt helaas niet gedaan, want er knalt nog genoeg....

Maar professionele shows: ja graag! Óók als dat eens door het jaar heen is, tis hier in Nederland al héél erg weinig toegestaan, kijk eens naar de VS met hun 4th of July.... is nèt zn groot feest als o&n.

Nu hoeft dat niet in Nederland, maar die paar losse vuurwerk shows die er vaak in de zomer gegeven worden her en der, moet gewoon kunnen vind ik.

Communicatie mag beter, zet een aankondiging in de plaatselijke krant én op de website van die krant, plaats het op Facebook en hang een poster op bij de supermarkt, deel het in de Facebook groep van het dorp.

Even over dat 4th of July: ik heb al 3 dode paarden op mijn fb tijdlijn voorbij zien komen en handen vol gewonde paarden gezien. Dat is toch geen feest meer?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 08:12

Joh, als jouw goedgekeurde plezierstje dodelijke slachtoffers maakt moet het klaar zijn.

Er is een antirookwet van hier tot Sint Junttemis, autorijden mag niet zonder rijbewijs en er zijn een heleboel regels waar je je aan dient te houden, verschillende drugssoorten zijm gewoon verboden en als je een normaal feestje geeft thuis heb je je aan geluidsregels te houden en is het fatsoenlijk als je de buren inlicht.

En dit mag zomaar met een vodje papier van de gemeente? Oficieel bedrijf? An me hoela! Waarom zorgen die dan niet voor grootscheepse reclame, oftewel waarschuwen van de omgeving? Stelletje amateurs!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:04

Heel veel sterkte Sharika! Vreselijk om zo je paarden aan te treffen..:-( Arme Lady, hopelijk hersteld Sense nog goed.

Ik ben ook voor een vuurwerk verbod, er wordt tegenwoordig te pas en onpas geknald en dat was vroeger inderdaad niet. Het is ook niet bepaald goed voor het milieu en het klimaat en het maakt veel te veel onschuldige slachtoffers! Dat er nog mensen zijn die het goedpraten vind ik schrikbarend.

Gewoon 1 keer per jaar met O&N een georganiseerde vuurwerkshow en verder zorgen dat het niet meer te koop is voor particulieren. In geen enkel land en zware straffen zetten op bezit en afsteken er van.