Bestrijding inheems Jakobskruiskruid loont niet!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 08:43

Pumpkins schreef:
Ik kreeg het vorige week nog als advies mee in een ecologisch rapport om JKK in te zaaien voor een natuurgebied. Inmiddels is de Sint Jacobsvlinder geen bedreigde soort meer, komt in heel Nederland voor. Ik snap het advies ook niet, je hoeft het echt niet meer te zaaien, je struikeld over het JKK. Zelfs in stedelijk gebied zie ik het opkomen, zonder dat er duidelijke aanleiding voor is. Dit stimuleren is echt niet nodig.

Hoe meer zieke koeien, hoe meer boeren stoppen. Zelfs mijn man, geen wappie, vermoed dat Jkk onderdeel is van beleid om natuur voorrang te geven op veehouderij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 08:52

Wanneer dieren voldoende gras in de weide hebben eten ze het niet, problemen komen echt door gedroogde jkk. Dan is de bittere smaak weg. Voor paarden houders die ruwvoer inkopen is een betrouwbare leverancier van groot belang.
In een gesloten grasmat komt het ook bijna niet voor, daardoor zie je ook soms een scherpe scheiding, de berm staat vol, de grasmat ernaast niet. Toch een voordeel van raaigras.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:31

Cayenne schreef:
Lynnepinny schreef:
Prooi-predator verhoudingen gaan dan ook typisch in golven. Dus als er veel weidevogels zijn dan nemen de roofvogels toe, tot er weer weinig weidevogels overblijven, en dan zakt het aantal roofvogels weer, waardoor het aantal weidevogels weer toeneemt, etc... Een heel gesimplificeerd model dat wel iets complexer is dan dit in de realiteit, maar het is over het algemeen niet gek dat dit over de jaren fluctueert. Teveel roofvogels kunnen er niet zijn, dat houdt zichzelf wel in stand.

Maargoed, JKK dus. Ik las op de vorige pagina dat ze maar eens moesten stoppen met giftige planten zaaien. Er zijn wel meer planten giftig, en dan kan je nog bediscussiëren voor wie ze eigenlijk giftig zijn. Niet voor de insecten namelijk, maar soms wel voor onze landbouwdieren. Dat is dus een hele nauwe blik op de werkelijkheid waar de natuur niet in meetelt. Ik vind dit nieuwsbericht wel een verademing vergeleken met de lobbyberichten die hier normaal worden geplaatst. Het wordt eens tijd dat de natuur weer wat ruimte krijgt, vee hebben we (meer dan) genoeg.

_/-\o_

Nou wat een boekenwijsheid. In Nederland heeft zich dat de laatste 100 jaar nog nooit zelf in stand gehouden en momenteel gaat het helemaal mis.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:34

Zoolgangster schreef:
Pumpkins schreef:
Ik kreeg het vorige week nog als advies mee in een ecologisch rapport om JKK in te zaaien voor een natuurgebied. Inmiddels is de Sint Jacobsvlinder geen bedreigde soort meer, komt in heel Nederland voor. Ik snap het advies ook niet, je hoeft het echt niet meer te zaaien, je struikeld over het JKK. Zelfs in stedelijk gebied zie ik het opkomen, zonder dat er duidelijke aanleiding voor is. Dit stimuleren is echt niet nodig.

Hoe meer zieke koeien, hoe meer boeren stoppen. Zelfs mijn man, geen wappie, vermoed dat Jkk onderdeel is van beleid om natuur voorrang te geven op veehouderij.

JKK vermindert de biodiversiteit als geen ander kruid. Totale overdosis staat er in de wegbermen van Noord naar Zuid en Oost naar West. Weinig mensen die dat blijkbaar zien. Boekenwijsheid te over.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 23:31

Boekenwijsheid is anders een goede manier om een start te maken in kennis vergaren. Hoeft niet zo, maar kan wel. Ik heb er in ieder geval een hoop van opgestoken voordat ik zelf het veld ging verkennen.
Ik denk niet dat JKK een van de grote problemen is voor de biodiversiteit. Het is een plant die van nature sowieso hier voorkomt, maar nu steeds meer opduikt door menselijke toedoen. Als we niet zoveel monoculture en kaalgevreten landjes hadden dan was het denk ik al een stuk minder geweest, om maar een voorbeeld te noemen. Ik maak me overigens meer zorgen over de vergrassing van Nederland; huidige concentraties van stikstof maken het veel moeilijker voor veel bloemen om te bloeien dan wat JKK hier en daar veroorzaakt.