Illegaal paardenvlees via Nederlandse handelaren in snacks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:55

Ibbel schreef:
Texas02 schreef:
Op Facebook vindt men het vooral grappig blijkbaar en worden de paardenvlees grappen weer volop gemaakt. Het eigenlijke probleem lijkt niet begrepen te worden, of het interesseert mensen niet.

Het eigenlijke probleem lijkt hier ook niet echt gezien te worden.
Het probleem is niet dat die paarden getransporteerd en geslacht worden (nou ja, dat is uiteraard ook ongewenst, maar daar gaat het hier niet om).

Het eigenlijke probleem, althans in de ogen van de overheid/NVWA, is dat die paarden geen medische geschiedenis hebben en er dus niet bekend is welke medicatie ze gehad hebben.

Maar dat is eigenlijk ook niet het probleem. Het échte probleem is dat van heel veel medicatie niet bekend is wat de wachttijd is, dus heeft een paard ooit 5 of 10 jaar geleden iets gehad, mag het dier nóóit niet meer in de voedselketen terecht komen.
Dus er wordt van uitgegaan dat al deze paarden allemaal ooit iets gehad hebben waarvan we niet echt weten of het kwaad kan.
Terwijl de kans ook best wel groot is dat dat allemaal wel losloopt. Ten eerste zullen ze echt niet allemaal van alles gehad hebben (zeker de ex-racers niet, want een hoop middelen staan tenslotte ook op de dopinglijst) en ten tweede is het natuurlijk een idiote aanname dat bute op 1 jarige leeftijd betekent dat het vlees op 20-jarige leeftijd gevaarlijk voor de mens is. Om maar 1 voorbeeld te noemen.

Dus qua gevaar voor de volksgezondheid denk ik dat dat best wel losloopt.

Neemt niet weg dat paarden voorzien van een vals paspoort uiteraard gewoon illegaal is.
En dat er in Ierland en Engeland niet gewoon netjes wordt besloten die paarden in te slapen (slachten van paarden mag er bij mijn weten niet) ipv op transport te zetten is uiteraard verwerpelijk. Oogjes dicht en ze in Italië in de salami stoppen of in NL in de Mora is niet erg, zolang ze maar niet op het Britse bord komen te liggen.

Nu weet ik het ea van dit onderzoek en in eerste instantie ging het met name om het vervalsen van paspoorten/identiteit. Door de flinke stroom van volbloeden richting oa Nl en Du kwam dit aan het licht. Volbloeden die dus hun eigen chip nog hadden maar een nieuw fake paspoorten met missende en/of ontbrekende gegevens. Alleen dat vind de overheid en instanties niet belangrijk genoeg. Pas toen aan het licht kwam dat dit ook met slachtpaarden gebeurde zijn ze daarop gaan focussen. Puur omdat dit wel interesse wekt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:18

kyrkelover schreef:
Er zijn in Nederland 3 stamboeken die er met kop en schouders bovenuit steken. Overigens is bij duizenden renpaarden niet eens een andere chip geplaatst, maar gewoon een ander paspoort aangevraagd. Ik heb van honderden van deze paarden de juiste info voor de eigenaren terug gevonden. Verschillen van 12jaar!!kwa leeftijd heb ik gezien.

Dit inderdaad, er wordt vaak (of zelfs meestal naar mijn idee) niet eens een andere chip geplaatst, maar wel een nieuw paspoort uitgegeven. Die paspoort uitgevende instanties zijn wettelijk verplicht na te gaan waar de chip die het paard al heeft vandaan komt en of het dier dus al een paspoort heeft. Veel chips hebben een landcode en dan zouden de gegevens dus gewoon opgezocht moeten worden in de database van het betreffende land en via dat land een duplicaat paspoort worden aangevraagd. Jammer genoeg hebben diverse landen geen openbare database, en moet er dus een verzoek tot informatie worden gedaan. Dat gebeurt vaak al niet want teveel moeite/kosten/tijd. En dan heb je nog landen die gewoonweg weigeren een duplicaat af te geven, Spanje bijvoorbeeld.
Chips van Engelse/Ierse volbloeden zijn een ander probleem, die worden allemaal gechipt via weatherby’s, het volbloed stamboek, en die gebruiken chips zonder landcode maar met een internationaal nummer. Wel beginnen ze allemaal met dezelfde cijfers, 985101, maar omdat het naar voren komt als ‘geen landcode’ doen paspoort uitgevende instanties verder geen enkel onderzoek ook al weten ze donders goed dat dat volbloed chips zijn.

Ik heb ook weleens mensen geholpen met het uitzoeken van dit soort dingen, maar ook als het wél gewoon makkelijk uit te zoeken is en de chips goed en openbaar geregistreerd staan kom je ze tegen met een nieuw paspoort. Zo heb ik new forest pony’s, Connemara’s, ISH’s en zelfs een Kerry bog pony gevonden die hier met een nieuw paspoort rondlopen. Dat hele systeem is zo lek als een mandje.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:52

Welk artikel is dat dan waar voorletter en achternaam genoemd wordt?

Ik heb zelf ook een Ier gehad die, nadat we een oude blessure bij hem hadden geconstateerd, terug is gegaan naar de verkoper. Hij is toen ook naar Kerkdriel gebracht hoorde ik later.. Weet eigenlijk niet of hij nog wel of niet voor consumptie mocht maar dat kun je dus sowieso in twijfel trekken.

Nou dan heeft Karen Soeters in elk geval een keer iets waar ik dr een compliment voor kan geven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:28

Shadow0 schreef:
StalNollie schreef:
De betere worden achtergehouden en worden gewoon opgekocht en vanuit daar weer gechipt. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Het is gewoon optelsommetjes maken.

Dat is best wel iets anders dan je eerder schreef - en met een andere conclusie: ook als particulieren er scherper op zijn heeft dat vermoedelijk geen invloed op de slachtroute.

Het blijft hetzelfde want uiteindelijk kopen de particulieren alsnog dus deze ponys.
Deze zijn over het algemeen goedkoper. Dus het cirkeltje gaat gewoon rond en de particulieren werken daar dus onbewust ook aan mee

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:49

StalNollie schreef:
Het blijft hetzelfde want uiteindelijk kopen de particulieren alsnog dus deze ponys.

Nee, dat is helemaal niet hetzelfde. Een deel van de oorzaak overlapt wel, het gemak waarmee je het verleden van een paard kunt wegtoveren, maar daarna heeft het slachten voor vlees niet te maken met verkoop aan particulieren, en wat de particulieren ook zouden doen, het heeft geen enkele invloed op de slachtroute.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 15:15

Nou ik heb de docu gezien, mijn maag draait er van om. :r

Vooral hoe ze behandeld worden voordat ze geslacht worden, echt misselijkmakend.

Echt, ze zouden geen geld moeten geven voor paarden om geslacht te worden en paardwaardig euthanaseren zou gratis moeten zijn ofzo. Dit is echt afschuwelijk. |( |( |(

Zolang er geld aan verdiend kan worden blijft dit leed in stand.

Fleuribelle

Re: Illegaal paardenvlees via Nederlandse handelaren in snacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 15:26

Inderdaad ik heb de docu ook gezien. Walgelijk hoe men de paarden behandeld. Wat een dierenleed. Ik ben er gewoon ontdaan van.
Er zou een fonds opgericht moeten worden waardoor de paarden op een paardwaardige manier aan hun einde komen. Er wordt zat geld verdient aan welke vorm van sport dan ook. Geen enkel paard verdient het om door heel Europa versleept te worden.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 16:21

Fleuribelle schreef:
Inderdaad ik heb de docu ook gezien. Walgelijk hoe men de paarden behandeld. Wat een dierenleed. Ik ben er gewoon ontdaan van.
Er zou een fonds opgericht moeten worden waardoor de paarden op een paardwaardige manier aan hun einde komen. Er wordt zat geld verdient aan welke vorm van sport dan ook. Geen enkel paard verdient het om door heel Europa versleept te worden.

Geen enkel dier verdient het om over de halve planeet gesleept te worden. En hun hele leven in ellendige omstandigheden door te brengen.

Maar zolang de vraag blijft bestaan, zal het aanbod volgen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 16:26

Klopt, maar er zit toch wel verschil in hoe dieren behandeld en vervoerd worden.

In de docu bij die slagerij gebeuren echt de meest wrede dingen. Paarden wordt medische zorg onthouden, ze glijden uit over de mest en kunnen niet meer opstaan zodat ze sterven van uitputting, ze worden aan alle kanten geslagen. Het is echt misselijkmakend.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 16:33

Ik heb gelijkaardige documentaires gezien met koeien, varkens of kippen in de hoofdrol, alleen vinden mensen dat blijkbaar minder erg omdat het geen huisdieren zijn. De dieren echter lijden allemaal, ook zij hebben recht op een dierwaardig bestaan, zonder pijn en kwellingen en zinvol voor hun soort.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 16:34

Dat is een aanname, ik vind dat ook erg.

Als dieren moeten sterven, zou dat op zijn minst waardig moeten gebeuren.

Heb je deze docu ook gezien?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 16:36

Ibbel schreef:
Ik vraag me wel af of een keurende DA een vals paspoort herkent. Zolang je als vervalser niet zo stom bent om op ieder paspoort geboortedatum 1 jan. neer te zetten, en je de datum van afgifte gewoon binnen 6 maanden na die fictieve geboortedatum zet, denk ik dat een DA het allang best vindt. Chip controleren, die is Duits, zal wel, medisch inlegvel blanco, mooi, en hup, vinkje OK.

Die paspoorten die ik tegen kwam waren niet vervalst... in tegendeel dat waren hoog-officiële van 2 stamboeken -uitgegeven als eerste paspoorten.
Soms met het originele chipnummer, soms met een (2e) chipnummer . De chip werd gewoon opgestuurd naar de handelaar zonder dat er een de DA te pas kwam.
Het leukste verhaal was van een Ierse merrie... die zogenaamd 1 week ervoor bij het stamboek persoonlijk werd voorgesteld... alleen jammer dat deze merrie al 4 weken gewoon in Duitsland stond ( en notabene in quarantaine wegens Droes)
Het stamboek bleef maar liegen hierover.

En bij anderen... de meesten zijn (door de lagere prijsklasse en medelijden-verkoop-praatjes) niet gekeurd. Pas bij eerste bezoek DA... en hier keken de meesten ook alleen naar het paspoort...
Ben alleen 3 tegen gekomen, die echt ook de chip hebben uitgelezen.
Over betreffende 2 stamboeken zijn dan toen ook genoeg meldingen gemaakt bij de NVWA

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:24

sasja0705 schreef:
Ibbel schreef:
Ik vraag me wel af of een keurende DA een vals paspoort herkent. Zolang je als vervalser niet zo stom bent om op ieder paspoort geboortedatum 1 jan. neer te zetten, en je de datum van afgifte gewoon binnen 6 maanden na die fictieve geboortedatum zet, denk ik dat een DA het allang best vindt. Chip controleren, die is Duits, zal wel, medisch inlegvel blanco, mooi, en hup, vinkje OK.

Die paspoorten die ik tegen kwam waren niet vervalst... in tegendeel dat waren hoog-officiële van 2 stamboeken -uitgegeven als eerste paspoorten.
Soms met het originele chipnummer, soms met een (2e) chipnummer . De chip werd gewoon opgestuurd naar de handelaar zonder dat er een de DA te pas kwam.
Het leukste verhaal was van een Ierse merrie... die zogenaamd 1 week ervoor bij het stamboek persoonlijk werd voorgesteld... alleen jammer dat deze merrie al 4 weken gewoon in Duitsland stond ( en notabene in quarantaine wegens Droes)
Het stamboek bleef maar liegen hierover.

En bij anderen... de meesten zijn (door de lagere prijsklasse en medelijden-verkoop-praatjes) niet gekeurd. Pas bij eerste bezoek DA... en hier keken de meesten ook alleen naar het paspoort...
Ben alleen 3 tegen gekomen, die echt ook de chip hebben uitgelezen.
Over betreffende 2 stamboeken zijn dan toen ook genoeg meldingen gemaakt bij de NVWA

Zoals sasja0705 zegt, die paspoorten zijn niet zozeer vervalst, er is gewoon een officiële nieuwe uitgegeven. Het oude paspoort raakt ‘kwijt’ (lees, wordt weggegooid), de handelaar zegt vervolgens een paard te hebben gekocht zonder paspoort (wat op zich niet verboden is, hoe krom het ook is) en vraagt bij een PPI een paspoort aan. Of er al een chip in het paard zit maakt niks uit, er zijn een aantal PPI’s die ook voor een traceerbare chip gewoon een nieuw paspoort uitgeven zonder vragen te stellen (ze checken vaak alleen bij het RVO, kijken niet eens naar buitenlandse databases). Dat paspoort wordt uitgegeven als zijnde eerste paspoort en is dus gewoon rechtsgeldig want paard heeft zogenaamd nooit eerder een paspoort gehad en onbekende afstamming. Ook als er op zoals zoveel van die paspoorten als geboortedatum 1-1 staat. Voor de wet maakt het dus niks uit, maar als koper moet je jezelf bij zo’n geboortedatum ernstig achter de oren krabben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:56

Ja, leuk, maar dan mag er dus gewoon niet geslacht worden. Duplicaat paspoort betekent uitgesloten van slacht voor humane consumptie. Dus als Kerkdriel slacht terwijl er een duplicaat paspoort bij een paard is, en de keurende DA dat niet ziet en/of er niets van zegt, dan gaat er echt iets goed fout.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 18:03

Voor de wet maakt dit wel uit. Half jaar na geboorte is automatisch uitgesloten voor de slacht. Het maakt dus zeker wel wat uit. Ook krijg je hierdoor dus leeftijden waar mee gesjoemeld word. En nee niet 1 of 2 jaar maar jaaaaaren

Overigens mag er wel geslacht worden met een niet geldend paspoort alleen niet voor consumentie

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:32

Ibbel schreef:
Ja, leuk, maar dan mag er dus gewoon niet geslacht worden. Duplicaat paspoort betekent uitgesloten van slacht voor humane consumptie. Dus als Kerkdriel slacht terwijl er een duplicaat paspoort bij een paard is, en de keurende DA dat niet ziet en/of er niets van zegt, dan gaat er echt iets goed fout.

Het zijn dus GEEN duplikaten paspoort maar officiële 1e paspoorten...
Bij een ouder paard is het dan weliswaar offcieel ( in NL) uitgesloten voor menselijke consumptie maar niet voor bvb diervoeding ( en nog wat )
En andere landen interesseert het niet.
Vooral niet als van een 12 jarige een 6-8 jarige gemaakt wordt ( dan dus voor de gewone verkoop)
Het is een gigantische business...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:28

Ibbel schreef:

Klopt helemaal dat ze dan niet meer geslacht mogen worden voor humane consumptie, maar ze mogen dus wel geslacht worden. En grote kans dat het daar fout gaat, want als een paard eenmaal geslacht is zit er geen chip meer in die homp vlees…. Die slachterij in Kerkdriel is daar al eerder op gepakt.
En in Frankrijk, Polen en Italië slachten ze ze wel gewoon voor humane consumptie.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:58

Trouwens er zijn ook een aantal slachthuizen (geweest in ieder geval) waar doodleuk de chips eruit gesneden werden om vervolgens een ander paard in te drukken om te verkopen...
Had er een geval van een warmbloed-merrie. Merrie was +/-8 jaar oud maar had de chip van een shettymerrietje dat al 2 jaar "dood" was...
Oh, en dat gebeurde ook hier in Nederland... maar paard werd verkocht naar Duitsland

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 07:53

Jet schreef:
https://www.animalstoday.nl/afgedankte- ... ten-video/ , hier staat een stuk meer informatie in dan in bovenstaand artikel. Het is echt wel heftig zoals dat eraan toe gaat, alleen gaat het naar mijn idee niet alleen over racepaarden daarvandaan, maar ook over andere paarden/pony's.
En natuurlijk is het fraude, zodra er gesjoemeld wordt op zo'n manier met dieren, wordt er over de ruggen van die dieren fout geld aan verdiend.

Op een foto van Animals Today
Afgedankte 'renpaarden' die verdacht veel op tinkers lijken, want zoveel bonte renpaarden zijn er niet.
Ik vermoed verwarring met de paarden van Travellers, en aanverwante lieden, want die houden inderdaad (illegale) straatraces met zulke paarden.
https://youtu.be/6NAjXgfi6PA?si=6Z77Y5l4ezrDegd_

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 08:39

Ja, dat viel me dus ook al op. Toch als je het filmpje ziet, lijkt het wel om renpaarden te gaan, vandaar dat ik het had over andere paarden dan alleen renpaarden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 08:41

Jet schreef:
Ja, dat viel me dus ook al op. Toch als je het filmpje ziet, lijkt het wel om renpaarden te gaan, vandaar dat ik het had over andere paarden dan alleen renpaarden.

Die zullen er ook tussenzitten.
:j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:14

Op het filmpje zijn er ook een boel Tinkers te zien, maar ook echt de afgedankte Engelse volbloeds die dan via Ierland getransporteerd worden naar oa Belgie. Waar er al een beruchte handelaar zit qua paspoorten vervalsing en die ze gelukkig al op het spoor hadden.Vreselijk ook om te zien hoe die de paarden medische zorg onthoudt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:19

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:49

Altijd weer als ik zo'n bericht lees, dan ben ik voor mezelf weer blij dat ik nu al 50 jaar geen vleesproducten meer eet en al 12 jaar zo min mogelijk dierlijke producten gebruik. Kan het iedereen aanbevelen, het is lekker in alle opzichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:50

Elisa2 schreef:
Op het filmpje zijn er ook een boel Tinkers te zien, maar ook echt de afgedankte Engelse volbloeds die dan via Ierland getransporteerd worden naar oa Belgie. Waar er al een beruchte handelaar zit qua paspoorten vervalsing en die ze gelukkig al op het spoor hadden.Vreselijk ook om te zien hoe die de paarden medische zorg onthoudt.

He tis heel schrijnend. Maar deze beelden zijn helaas ook veelvuldig te vinden van koeien/varkens en daar lijken mensen dan toch meer de schouders voor op te halen ofzo.. (Zeg niet dat jij dat doet!)

De hele vleesindustrie gebeuren dit soort zieke dingen.