Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
OleJon schreef:Dieren organisaties hebben het maar druk met elke combinatie van mens naar paard. En maar vertellen wat niet goed is.
Als het nu over dit of draverijen gaat.
Maar betreft de wolf en de OVP zie of hoor je ze niet.
VuurVleugels schreef:Maar je hebt wél cognitief begrip van waarom dingen werken zoals ze werken. Een paard volgt gewoon het halstertouw, hij moet wel, en begrijpt er geen zak van.
Echt, de soms ronduit extreme kortzichtigheid hier blijft me verbazen. Bizar hoe sommige mensen gewoon enkel begrip hebben voor iets wat een centimeter langer dan hun neus is.
Bonita_Bon schreef:VuurVleugels schreef:Maar je hebt wél cognitief begrip van waarom dingen werken zoals ze werken. Een paard volgt gewoon het halstertouw, hij moet wel, en begrijpt er geen zak van.
Echt, de soms ronduit extreme kortzichtigheid hier blijft me verbazen. Bizar hoe sommige mensen gewoon enkel begrip hebben voor iets wat een centimeter langer dan hun neus is.
Moet je zo schoppen? Als je mensen wil onderwijzen, waar het allemaal schijn van heeft, kun je dat wellicht beter op een mildere toon doen.
Okee, paarden mogen niet werken, op geen enkele manier dan begrijp ik uit je post over de handtekening? Oprechte vraag want ik ben echt benieuwd waar je heen wil. Wat moeten ze dan wel?
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet geheel vrijwillig mijn handtekening onder mijn contract van werk heb gezet hoor, echter wil ik wel graag ergens wonen en wat eten dus ik word wel degelijk gedwongen om te werken... Ik moet zeggen dat ik mijn vrije tijd wel des te meer waardeer. Zou dat wellicht ook voor paarden gelden?
Popstra schreef:Mijn liefde voor paarden is begonnen eind jaren 70 op ponypark slagharen waar mn ouders een week een pony voor ons huurde...
Was ook een attractie.
Vind het maar een slap gezeik dit!
DuoPenotti schreef:Als het de pony teveel is en je luistert niet naar het diertje hapt of trapt die wel een keer op den duur.
Dan krijg je pas slechte mond tot mond reclame.
Dat zullen de meeste toch wel willen voorkomen voordat ze nog een schadeclaim aan de broek hebben ook.
VuurVleugels schreef:Bonita_Bon schreef:
Moet je zo schoppen? Als je mensen wil onderwijzen, waar het allemaal schijn van heeft, kun je dat wellicht beter op een mildere toon doen.
Okee, paarden mogen niet werken, op geen enkele manier dan begrijp ik uit je post over de handtekening? Oprechte vraag want ik ben echt benieuwd waar je heen wil. Wat moeten ze dan wel?
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet geheel vrijwillig mijn handtekening onder mijn contract van werk heb gezet hoor, echter wil ik wel graag ergens wonen en wat eten dus ik word wel degelijk gedwongen om te werken... Ik moet zeggen dat ik mijn vrije tijd wel des te meer waardeer. Zou dat wellicht ook voor paarden gelden?
Ik schop omdat ik deze discussie al honderd keer heb gevoerd en ook nog eens met dezelfde mensen. In hindsight Misschien gewoon een teken dat ik niet eens meer moet beginnen met die discussies.
Ik werk ook met paarden en vind echt niet dat het enige goede leven voor ze op de wei te vinden is. Ik vind wel dat je, in dat werken, altijd ontzettend eerlijk en kritisch moet zijn en blijven naar je paard en vooral naar jezelf. Zadel ik mijn paard op omdat hij toe is aan even zijn benen strekken, of omdat ik een lange dag heb gehad en gewoon wil kunnen rijden? Als ik rondkijk op de stallen waar ik heb gewerkt of heb gestaan zijn er veel mensen die zeggen het welzijn van het paard voorop te hebben staan, maar die at the end of the day toch gewoon een zadel op de rug gooien en paard moet het maar oké vinden. Dat vind ik niet eerlijk en niet verantwoordelijk. Moet je dan elke keer een lang discussie aangaan met je paard om te besluiten wat jullie gaan doen? Nee, dat is weer het andere uiterste. Je hebt als het goed is gewoon de leiding. Maar een goede leider laat zijn/haar paard 'nee' zeggen. Wil mijn paard niet naar links? Dan gaan we samen kijken waarom dat zo is en gaan we misschien eerst ff een bochtje naar rechts, om dan vervolgens toch links uit te komen als je het bochtje doortrekt. Maar mensen zien dat en zeggen gelijk "je laat hem winnen!". Het gaat niet om winnen of verliezen, dat is er helemaal niet bij. Het gaat om samen op je bestemming komen. En als je tijd en energie steekt in de 'nee' van je paard herkennen en ernaar luisteren, dan worden die signalen steeds duidelijker en dán kan je gaan beslissen of je paard écht zin heeft in een horde kinders om zich heen (wat ook gewoon kan, sommigen vinden het heerlijk), of dat hij alles maar gewoon over zich heen laat komen. En ik ben echt geen paardenfluisteraar hoor, mis nog steeds genoeg signalen. Maar ik ben er in ieder geval bewust mee bezig. En ja, daar vind ik mezelf dan ethischer bezig dan iemand die er een zadel op gooit met de gedachte "paard mot werken voor z'n natje en droogje, want dat moet ik ook. En stilstaan nou".
Tancreda4 schreef:Ik zag vanmorgen een filmpje van iemand die hier tegen is waarin werd gezegd in de trant: "dan zijn ze ineens een heel andere kleur, misschien vinden ze dat wel helemaal niet fijn". En nu kan ik ze wel minder serieus nemen als de kleuren een issue is. Ik dacht meer vervoer, locaties, de vele rondjes, veel mensen in aura of iets dergelijks. Niet omdat paarden roze niet mooi zouden vinden
8Eveline schreef:Tancreda4 schreef:Ik zag vanmorgen een filmpje van iemand die hier tegen is waarin werd gezegd in de trant: "dan zijn ze ineens een heel andere kleur, misschien vinden ze dat wel helemaal niet fijn". En nu kan ik ze wel minder serieus nemen als de kleuren een issue is. Ik dacht meer vervoer, locaties, de vele rondjes, veel mensen in aura of iets dergelijks. Niet omdat paarden roze niet mooi zouden vinden
Het is stukje van de nos
https://www.facebook.com/share/r/9LZ8duRYed5mdF88/
Ik had idee dat deze meneer het wel serieus bedoelde