Dierenbescherming wil verbod op feestjes met eenhoornpony's

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:42

Dieren organisaties hebben het maar druk met elke combinatie van mens naar paard. En maar vertellen wat niet goed is.
Als het nu over dit of draverijen gaat.
Maar betreft de wolf en de OVP zie of hoor je ze niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:45

OleJon schreef:
Dieren organisaties hebben het maar druk met elke combinatie van mens naar paard. En maar vertellen wat niet goed is.
Als het nu over dit of draverijen gaat.
Maar betreft de wolf en de OVP zie of hoor je ze niet.

Precies, terwijl paarden en andere grazers daar wel blootstaan aan zeer ernstige mishandelingen met de dood tot gevolg. Wel wat anders dan een kinderfeestje.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:05

Die mensen hebben echt geen verstand van paarden.

Onze pony vindt het heerlijk om met kids bezig te zijn. Hoe meer hoe liever. Hij is dol op aandacht. Als hij dit niet leuk zou vinden zou hij wel happen en ook niet naar je toe komen maar als je hem roept, komt ie gewoon aan gegaloppeerd.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:16

Ik zie persoonlijk het probleem totaal niet. Ponies hoeven niet tot nauwelijks te werken, worden geborsteld en versierd, krijgen wat eten en gaan weer naar huis. De horror...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:19

VuurVleugels schreef:
Maar je hebt wél cognitief begrip van waarom dingen werken zoals ze werken. Een paard volgt gewoon het halstertouw, hij moet wel, en begrijpt er geen zak van.

Echt, de soms ronduit extreme kortzichtigheid hier blijft me verbazen. Bizar hoe sommige mensen gewoon enkel begrip hebben voor iets wat een centimeter langer dan hun neus is.

Moet je zo schoppen? Als je mensen wil onderwijzen, waar het allemaal schijn van heeft, kun je dat wellicht beter op een mildere toon doen.
Okee, paarden mogen niet werken, op geen enkele manier dan begrijp ik uit je post over de handtekening? Oprechte vraag want ik ben echt benieuwd waar je heen wil. Wat moeten ze dan wel?
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet geheel vrijwillig mijn handtekening onder mijn contract van werk heb gezet hoor, echter wil ik wel graag ergens wonen en wat eten dus ik word wel degelijk gedwongen om te werken... Ik moet zeggen dat ik mijn vrije tijd wel des te meer waardeer. Zou dat wellicht ook voor paarden gelden?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:22

Ik vind het een goed initiatief. En waarom? Niet omdat ik zo'n fan ben van deze organisaties (inderdaad de wolven, alle slachtvarkens in Nederland et cetera zijn vele male schrijnender en moeten als eerste aangepakt worden), maarr.... onder ons paardenmensen beseffen we dat je niet moet gillen, de pony met rust moet laten als hij of zij dat wil et cetera. Dit is lang niet overal zo. Combineer dit feit met het commerciële aspect en je hebt een formule voor eventueel dierenleed. Denk aan de dierenverhuurservice van - naam vergeten - een man die bij BOOS meerdere keren in aflevering kwam vanwege dierenleed. Daarnaast moeten kinderen leren dat dieren geen attracties zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:50

Mijn liefde voor paarden is begonnen eind jaren 70 op ponypark slagharen waar mn ouders een week een pony voor ons huurde...

Was ook een attractie.

Vind het maar een slap gezeik dit!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:55

Bonita_Bon schreef:
VuurVleugels schreef:
Maar je hebt wél cognitief begrip van waarom dingen werken zoals ze werken. Een paard volgt gewoon het halstertouw, hij moet wel, en begrijpt er geen zak van.

Echt, de soms ronduit extreme kortzichtigheid hier blijft me verbazen. Bizar hoe sommige mensen gewoon enkel begrip hebben voor iets wat een centimeter langer dan hun neus is.

Moet je zo schoppen? Als je mensen wil onderwijzen, waar het allemaal schijn van heeft, kun je dat wellicht beter op een mildere toon doen.
Okee, paarden mogen niet werken, op geen enkele manier dan begrijp ik uit je post over de handtekening? Oprechte vraag want ik ben echt benieuwd waar je heen wil. Wat moeten ze dan wel?
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet geheel vrijwillig mijn handtekening onder mijn contract van werk heb gezet hoor, echter wil ik wel graag ergens wonen en wat eten dus ik word wel degelijk gedwongen om te werken... Ik moet zeggen dat ik mijn vrije tijd wel des te meer waardeer. Zou dat wellicht ook voor paarden gelden?

Ik schop omdat ik deze discussie al honderd keer heb gevoerd en ook nog eens met dezelfde mensen. In hindsight Misschien gewoon een teken dat ik niet eens meer moet beginnen met die discussies.

Ik werk ook met paarden en vind echt niet dat het enige goede leven voor ze op de wei te vinden is. Ik vind wel dat je, in dat werken, altijd ontzettend eerlijk en kritisch moet zijn en blijven naar je paard en vooral naar jezelf. Zadel ik mijn paard op omdat hij toe is aan even zijn benen strekken, of omdat ik een lange dag heb gehad en gewoon wil kunnen rijden? Als ik rondkijk op de stallen waar ik heb gewerkt of heb gestaan zijn er veel mensen die zeggen het welzijn van het paard voorop te hebben staan, maar die at the end of the day toch gewoon een zadel op de rug gooien en paard moet het maar oké vinden. Dat vind ik niet eerlijk en niet verantwoordelijk. Moet je dan elke keer een lang discussie aangaan met je paard om te besluiten wat jullie gaan doen? Nee, dat is weer het andere uiterste. Je hebt als het goed is gewoon de leiding. Maar een goede leider laat zijn/haar paard 'nee' zeggen. Wil mijn paard niet naar links? Dan gaan we samen kijken waarom dat zo is en gaan we misschien eerst ff een bochtje naar rechts, om dan vervolgens toch links uit te komen als je het bochtje doortrekt. Maar mensen zien dat en zeggen gelijk "je laat hem winnen!". Het gaat niet om winnen of verliezen, dat is er helemaal niet bij. Het gaat om samen op je bestemming komen. En als je tijd en energie steekt in de 'nee' van je paard herkennen en ernaar luisteren, dan worden die signalen steeds duidelijker en dán kan je gaan beslissen of je paard écht zin heeft in een horde kinders om zich heen (wat ook gewoon kan, sommigen vinden het heerlijk), of dat hij alles maar gewoon over zich heen laat komen. En ik ben echt geen paardenfluisteraar hoor, mis nog steeds genoeg signalen. Maar ik ben er in ieder geval bewust mee bezig. En ja, daar vind ik mezelf dan ethischer bezig dan iemand die er een zadel op gooit met de gedachte "paard mot werken voor z'n natje en droogje, want dat moet ik ook. En stilstaan nou".

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:13

Popstra schreef:
Mijn liefde voor paarden is begonnen eind jaren 70 op ponypark slagharen waar mn ouders een week een pony voor ons huurde...

Was ook een attractie.

Vind het maar een slap gezeik dit!

Breek me de bek niet open.
En ieder pony’tje kwam voorbij met een kind er op met zo een dun bamboe wandelstokje.
Trappen - trekken en meppen.
Ach als kind dringt dat niet door, wat voor een attractie dat is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:37

Dat het pony park gestopt is is natuurlijk heel goed. :j
Maar met een eigenaar erbij wat gefrut met een pony.
Dan slaat men door als dat niet kan.
Wat al eerder is gezegd mooie kans om kinderen te leren lief met een dier om te gaan.

VuurVleugels

Re: Dierenbescherming wil verbod op feestjes met eenhoornpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:50

Op zich zou dat nog niet eens zo gek zijn. Maar hoeveel mensen ruiken niet gewoon geld en stellen dat geld stukje bij beetje meer boven het welzijn van de pony? "Ach, dat laatste kwartiertje houdt ie nog wel vol tot het einde...". Want: anders niet of minder betaald, of slechte mond-op-mond reclame dat 'die stomme pony het niet eens volhield' (onderschat niet hoe weinig gezond verstand niet-paardenmensen met dieren hebben als het gaat over hun kinderen. Ik las hier vanmiddag nog op bokt iets over kinderen die op de ruggen van 'wilde' Konikpaarden worden gezet.........). Ik ben dan ook grotere voorstander van kinderfeestjes op maneges die inderdaad ook ingaan op de verzorging en het welzijn van zo'n dier. Ook echt geen waterdicht systeem en er zijn een hoop maneges waar je alsnog ver vandaan moet blijven als je het over dierenwelzijn hebt, maar over het algemeen zie ik dan meer heil in verantwoord leren omgaan met een dier, dan met "Kijk eens! Hier is Spikkel de Eenhoorn, helemaal voor jou en je vriendinnetjes!"

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:56

Hoeveel ponnies zijn daarvoor te huur dan eigenlijk.. want iemand een beetje terug in dit topic had er niet zoveel gevonden

En dat wat ze vond was iets van max 2 uur per ponnie ofzo? We moeten natuurlijk wel weten waar we het over hebben ipv aannemen dat we weten hoe zoiets gaat.. lijkt mij

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:13

Als het de pony teveel is en je luistert niet naar het diertje hapt of trapt die wel een keer op den duur.
Dan krijg je pas slechte mond tot mond reclame.
Dat zullen de meeste toch wel willen voorkomen voordat ze nog een schadeclaim aan de broek hebben ook.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:20

DuoPenotti schreef:
Als het de pony teveel is en je luistert niet naar het diertje hapt of trapt die wel een keer op den duur.
Dan krijg je pas slechte mond tot mond reclame.
Dat zullen de meeste toch wel willen voorkomen voordat ze nog een schadeclaim aan de broek hebben ook.

Nou ik ken meer ponys die dan niks doen dan degene die wel wat doen..
Dat betekent voor de verhuurbedrijven zoveel mogelijk zachtaardige kneusjes zoeken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:21

Nou ik juist niet bij pony's.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 20:04

Och, ik vind het allemaal overtrokken.
Persoonlijk zou ik mijn pony of paard nooit een hoorn opzetten of schilderen, ik hou zelf ook niet van carnaval.
Maar dierenmishandeling is het nu toch ook niet, hė.
Heeft de dierenbescherming echt maar dat te doen?

Voor de bomproof pony's die ervan genieten is het leuk, al die aandacht en verzorging.
Voor de andere pony' is het toch niet veel anders dan een schriktraining.
En de pony's die het echt niet kunnen verwerken, die over het rooie gaan, zal de eigenaar echt wel thuis laten wegens te veel risico.

Voor de kinderen is elk contact met dieren winstpunt. Meteen krijgen ze hier en daar wel een tipje mee: zo moet je poetsen, dat heeft hij graag, je moet rustig blijven etc.
De fanatieke activisten moeten eindelijk beseffen dat dierenliefde moet groeien vanuit een relatie met een dier.
Als alle huisdieren verdwijnen ( onder welke vorm ook) dat wordt de natuur een ver van mijn bed show zonder hart. Dan is het computerscherm zoveel boeiender en zijn de dieren op termijn compleet irrelevant.

Bij ons heeft de natuurvereniging al moeite om jonge leden aan te trekken. De meeste kinderen vervreemden steeds meer van de natuur. Kan ook niet anders, toch?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 20:54

Dit soort berichtgeving is waarom ik zo'n moeite heb om de dierenbescherming serieus te nemen. Die kinderfeestjes zijn nooit iedere dag en vaak een uurtje of twee waar ze geborsteld en versierd worden. En dat noemen we dan dierenmishandeling.

Ik ga met mijn paard en de trailer naar het bos, en dat is dan verkeerd omdat ze er mogelijk stress van kan krijgen. Mijn paard speelt zo vaak kinder nanny, vind het helemaal prima. Geeft goed haar grenzen aan. Stalgenoot zijn paard heeft er meer moeite mee dus zijn nichtjes poetsen en tutten dan altijd met mijn paard die dit allemaal prima vind.

Ga eens een vuist maken tegen de shit die je ziet in de topsport, iedere wedstrijd momenteel wel iemand met een blauwe tong of bloed. Of al die paarden die alleen staan weg te kwijnen op een weiland maar wel genoeg te vreten krijgen en dus prima worden gevonden. Eens kritisch kijken naar de paardensport in het algemeen en hoe ze met de KNHS en de FEI eens wat aan welzijnsregels kunnen gaan doen.

Maar waar maken we ons druk over, de eenhoornfeestjes. Over pony park slagharen heb ik ze nooit gehoord en daar waren meer dan zat welzijns issues.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:47

VuurVleugels schreef:
Bonita_Bon schreef:

Ik schop omdat ik deze discussie al honderd keer heb gevoerd en ook nog eens met dezelfde mensen. In hindsight Misschien gewoon een teken dat ik niet eens meer moet beginnen met die discussies.

Ik werk ook met paarden en vind echt niet dat het enige goede leven voor ze op de wei te vinden is. Ik vind wel dat je, in dat werken, altijd ontzettend eerlijk en kritisch moet zijn en blijven naar je paard en vooral naar jezelf. Zadel ik mijn paard op omdat hij toe is aan even zijn benen strekken, of omdat ik een lange dag heb gehad en gewoon wil kunnen rijden? Als ik rondkijk op de stallen waar ik heb gewerkt of heb gestaan zijn er veel mensen die zeggen het welzijn van het paard voorop te hebben staan, maar die at the end of the day toch gewoon een zadel op de rug gooien en paard moet het maar oké vinden. Dat vind ik niet eerlijk en niet verantwoordelijk. Moet je dan elke keer een lang discussie aangaan met je paard om te besluiten wat jullie gaan doen? Nee, dat is weer het andere uiterste. Je hebt als het goed is gewoon de leiding. Maar een goede leider laat zijn/haar paard 'nee' zeggen. Wil mijn paard niet naar links? Dan gaan we samen kijken waarom dat zo is en gaan we misschien eerst ff een bochtje naar rechts, om dan vervolgens toch links uit te komen als je het bochtje doortrekt. Maar mensen zien dat en zeggen gelijk "je laat hem winnen!". Het gaat niet om winnen of verliezen, dat is er helemaal niet bij. Het gaat om samen op je bestemming komen. En als je tijd en energie steekt in de 'nee' van je paard herkennen en ernaar luisteren, dan worden die signalen steeds duidelijker en dán kan je gaan beslissen of je paard écht zin heeft in een horde kinders om zich heen (wat ook gewoon kan, sommigen vinden het heerlijk), of dat hij alles maar gewoon over zich heen laat komen. En ik ben echt geen paardenfluisteraar hoor, mis nog steeds genoeg signalen. Maar ik ben er in ieder geval bewust mee bezig. En ja, daar vind ik mezelf dan ethischer bezig dan iemand die er een zadel op gooit met de gedachte "paard mot werken voor z'n natje en droogje, want dat moet ik ook. En stilstaan nou".

He-le-maal mee eens. Dat leer ik mijn klanten ook en volgens dat principe neem ik ook mijn paardjes mee naar shows, wat niet gaat gaat niet. Ze moeten niet. Maarrrrr soms hebben ze inderdaad niet zo'n zin, echter ga ik dan toch rijden, probeer dan echter wel hun motivatie weer te vinden en ze zich blij en
Trots te laten voelen. Dat lukt eigenlijk altijd wel. Dat zegt wellicht wat over mijn rijden maar vooral over mijn instelling denk ik. Die instelling deel ik graag als ik mijn mini pony meeneem naar spreekbeurten. Op een school. In 'de drukte'. Krijgt ie ook nog eens een blauw bont halstertje om. Hij vind het geweldig! Soms wil hij heel even niet geaaid worden (zeldzaamheid maar soms is het genoeg) dan draait hij zijn hoofdje weg. perfect! Kan ik mooi uitleggen waar en hoe hij zijn grenzen aangeeft. prachtig toch om dat te kunnen leren aan kinderen? Ze mogen hem ook invlechten en we tekenen ook botjes op hem, zo kunnen ze zien dat zijn skelet op dat van ons lijkt, maar net anders. We zijn er meestal anderhalf a twee uur. soms lopen we even weg tussendoor even checken hoe hij zich voelt. Ik besef me terdege dat dit verhaal niet opgaat voor veel ponies. Maar alles dan maar over 1 kam scheren? Nah, ik denk dat 80% van die ponies echt heel goed behandeld worden en het leuk of wel prima vinden. En ik denk dat er bar weinig mensen zijn die de ponies meenemen en gillen en rennen en krijsen accepteren, die vlieger gaat ook niet helemaal op.

Ik vind het persoonlijk niet erg als dieren af en toe een hele lichte vorm van stress ondervinden, of iets moeten doen wat ze niet perse perfect vinden. Als het in de basis maar goed is. Als zo'n pony nou dag en nacht losloopt tussen zn vriendjes en eens per week op zaterdagochtend twee uur mee gaat uitgedost als eenhoorn, dan heeft ie het toch prima voor elkaar dunkt mij.
We willen ze graag zo natuurlijk mogelijk houden, maar in de natuur zijn ze bijna dagelijks onderheven aan (doods)stress, dingen die ze moeten, vermoeidheid etc. Ik ben van mening dat we absoluut moeten kijken naar het welzijn van de dieren, maar laten we niet doorslaan en dat gebeurt natuurlijk wel een beetje met de poging op verbod van draaimolenpaardjes..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 07:16

Ik zag vanmorgen een filmpje van iemand die hier tegen is waarin werd gezegd in de trant: "dan zijn ze ineens een heel andere kleur, misschien vinden ze dat wel helemaal niet fijn". En nu kan ik ze wel minder serieus nemen als de kleuren een issue is. Ik dacht meer vervoer, locaties, de vele rondjes, veel mensen in aura of iets dergelijks. Niet omdat paarden roze niet mooi zouden vinden :=

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:41

Je mag toch hopen dat dat niet serieus was zeg :')

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:53

Tancreda4 schreef:
Ik zag vanmorgen een filmpje van iemand die hier tegen is waarin werd gezegd in de trant: "dan zijn ze ineens een heel andere kleur, misschien vinden ze dat wel helemaal niet fijn". En nu kan ik ze wel minder serieus nemen als de kleuren een issue is. Ik dacht meer vervoer, locaties, de vele rondjes, veel mensen in aura of iets dergelijks. Niet omdat paarden roze niet mooi zouden vinden :=

Het is stukje van de nos
https://www.facebook.com/share/r/9LZ8duRYed5mdF88/

Ik had idee dat deze meneer het wel serieus bedoelde

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:01

8Eveline schreef:
Tancreda4 schreef:

Het is stukje van de nos
https://www.facebook.com/share/r/9LZ8duRYed5mdF88/

Ik had idee dat deze meneer het wel serieus bedoelde

hahaah wat een mafklapper....

Ik zie de petitie tegen zebra dekens al aankomen.... :')

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:02

Volgens mij ziet een paard/pony niet eens zoveel kleuren :')

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:29

Pfff... moeten we dan ipv roze een gender neutrale kleur nemen?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 11:57

Hahaha, hij zegt "hier is het paard zoals het is" met op de achtergrond een pony met graaskorf en antivliegenfrontriem.

Sorry, hiermee maakt de Dierenbescherming zich echt belachelijk.

Maar van SoSo hoop ik ook dat er wat meer aandacht komt voor uitleg over het wezen paard.
Een paard voelt zich niet 'een prinses' omdat ze glitters op hebben.

Ze kunnen zeker genieten van borstelen. Leg kinderen uit hoe ze kunnen zien dat een pony iets fijn vindt of juist niet.
Alweer een gemiste kans vanuit de paardensport (want SoSo is m.i. vooral promo om het wedstrijdrijden bij kinderen al vroeg te stimuleren)