Dier&Recht zaait opnieuw onrust over kortebaandraverijen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 15:45

Even wat verheldering.

De foto is niet fraai. Maar sinds wanneer gaan we hier op 1 foto/momentopname af?

Paarden mogelijk pas vanaf 4 jaar de kortebaan op. Ze worden meestal ook eerst getraind op de kortebaan om te kijken of ze het wel kunnen en of ze oké zijn met de omgeving.
Ik ben jaren op de kortebaan geweest, en er zijn maar weinig dravers die niet met de drukte om kunnen gaan. Zodra ze dst namelijk wel doen wordt het gevaarlijk, dus de trainers kiezen paarden op voorhand al die wat braver zijn. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar ik heb in al die jaren -even denken- nou ik kan me niet heugen dat ik er eentje heb gezien die de tent afbrak vanwege de omgeving.
Zecworden soms wel heet ja en daarop worden ze soms te fel. Maar de meeste pikeurs kunnen dit wel goed managen. De meeste paarden stoppen ook netjes af in het uitloopvak. Ja er moet wel met de teugels ingegrepen worden, dst is misschien niet altijd fraai.

Overigens wordt de tong ook nog wel eens vast gezet zodat het paard niet op zijn tong kan bijten, dat gebeurt in De sport nog wel eens.

De meerdere neusriemen vertekenen ook. Er zit een halster overheen die geen ander functie heeft dan het paard te kunnen vast zetten. Deze zit dus niet strak oid.

De kortebaan is overigens druk met verbeteringen. Zo hebben ze sinds vorig jaar de startprocedure aangepast. Ook mogen pikeurs al jaren niet de zweep gebruiken.

Praat ik het goed? Niet perse, ik vertel alleen in nuance wat ik er van weet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:00

LvdO schreef:
Wintu schreef:

Als je het met een ding eens bent, dan sta je ineens compleet achter de organisatie en alles wat het doet? Wat een vreemde conclusie, ik heb een schijthekel aan Dier en Recht, maar vind ze in dit geval een valide punt hebben.

Even goed lezen. De persoon op wie ik reageert typt: Ik sta helemaal achter dier&recht. Helemaal betekent inderdaad alles, toch? Daar reageerde ik op. Tuurlijk hebben ze hier een punt, maar er is een verschil tussen helemaal achter de organisatie staan of toegeven dat ze deze keer wel een valide punt hebben gevonden om tegenaan te schoppen.

Ik lees dat anders, ik lees het als: ik sta helemaal achter dier en recht aangaande dit onderwerp. Want daar gaat dit topic immers over.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:02

Sintara schreef:
Wintu schreef:
Als je een dier pijn moet doen om te stoppen..

Ik heb deze optoming niet gezien indertijd en ook geen dieren met pijn. Het is wel 25 jaar geleden, maar toch.. het is wel erg ruig om op basis van deze ene foto te zeggen dat dier en recht gelijk hebben dat kortebaan draverijen totaal niet meer kunnen. Ik vind echt dat het wel kan, op een goede manier.
Net zoals dat ik denk dat dressuur en springen wel kan, op een goede manier. Hierbij denk ik eigenlijk dat de paarden op de draverij het beter hebben dan de dressuurpaarden

Ik heb google, daar kan je heel veel info en foto's vinden, dat hoeft echt niet enkel op basis van deze ene foto.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:04

Er wordt toch echt al met 2 jarige paarden begonnen. Wellicht niet op wedstrijden maar wel met koersen. Dat is mij altijd verteld. En ja, ik sta helemaal achter dier en recht, want het wordt hoog tijd dat dieren inderdaad rechten krijgen. En dat is niet altijd even leuk om te zien en te beseffen hoe er met dieren omgegaan wordt. Panty's, tongriemen?? Mijn hemel, waar zijn ze mee bezig. Zoals iemand al schreef, misschien moeten ze dan een andere hobby nemen als je niet weet hoe je een paard moet stoppen op een vriendelijke manier

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:04

Popstra schreef:
Als je de uitleg begrijpt waarom er een bandje om de tong gedaan word dan snap je het wat meer. En als die idd net voor de race om word gedaan en gelijk er na er weer af word gehaald dan zie ik dat niet als heel gemeen.

Een bit onder de tong waar eens flink aan getrokken word doet vele malen meer pijn want daar is de huid veel dunner. Kans op verwondingen ook groter.

Voor mij weer typisch een geval van je even er in verdiepen voir je je afschuw er over uit spreekt

Lees je eigen post nu eens... dat is toch niet normaal. En als het allemaal zo zacht is, waarom staan er dan littekens op de tong.

Cer

Re: Dier&Recht zaait opnieuw onrust over kortebaandraverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:37

Zijn daar foto’s van, van die littekens?
Of gaat dat ergens anders over?

Overigens.. ik ben niet voor wedstrijden in welke vorm dan ook, maar deze sport is wel aan het veranderen …

ik vraag me af wat er gebeurt als je tegen alle dressuur / spring / western ruiters zegt “alle sporen zijn verboden op alle wedstrijden” (wat ik wel een goede ontwikkeling zou vinden)

Of “stang-trens / scharenbit mag niet meer”
(Zonder in een whataboutisme discussie te vervallen hoor)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:39

Elisa2 schreef:
Gewetensvraag, maar doen we dat niet allemaal als ons paard er vandoor gaat?

Ik zou nooit tekenen voor D&R, eerst factchecken..aangezien de helft van wat ze uitkramen leugens zijn.

Oh, ik zou in geval van nood zelfs nog erbij flossen, als dát voorkomt dat we als roadkill eindigen, maarrr... ik zou in de eerste plaats voorkómen dat ik zo'n pijnlijke noodmaatregel moet nemen: als ik vantevoren :)* al weet dat het in een bepaalde situatie bij een rit grofweg aan de noodrem hangen wordt, zou ik iets verzinnen om zo'n situatie te voorkomen.

Bij kortebaandraverijen weet je vantevoren al dat het hangen wordt... persoonlijk was ik al geen fan van kortebaandraverijen. Zand op steen vond ik nooit zo veilig, gezien de snelheden en de kans op serieuze schuivers, ik zou het zelf mijn paard niet aan willen doen, als ik er een had.

Dat er zelden ècht een ongeluk gebeurt, is mooi, maar dan nog vind ik het persoonlijk geen fijne situatie.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 08-06-24 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:42

cajabol schreef:
Er wordt toch echt al met 2 jarige paarden begonnen. Wellicht niet op wedstrijden maar wel met koersen.

Een koers is een wedstrijd. :)

Zoals Ruitje al schreef wordt er in Nederland slechts met enkele tweejarige gekoerst.
Dat zou van mij overigens naar 0 mogen gaan maar het is niet zo dat het op grote schaal gebeurt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:44

Er wordt met 2 jarigen getraind. Dat is anders dan koersen, wel zijn er eigenaren die hun 2 jarige al mee laten doen aan koersen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:27

Zoolgangster schreef:
Er wordt met 2 jarigen getraind. Dat is anders dan koersen, wel zijn er eigenaren die hun 2 jarige al mee laten doen aan koersen.

Maar dat is niet anders dan bij andere takken van sport.
De hengsten voor de hengstenkeuring worden ook op tweejarige leeftijd getraind.
Dat hoeft in beginsel ook zeker niet verkeerd te zijn.

Van mij persoonlijk mag de leeftijdsgrens voor alle wedstrijden met paarden met omhoog.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:28

cajabol schreef:
Er wordt toch echt al met 2 jarige paarden begonnen. Wellicht niet op wedstrijden maar wel met koersen. Dat is mij altijd verteld. En ja, ik sta helemaal achter dier en recht, want het wordt hoog tijd dat dieren inderdaad rechten krijgen. En dat is niet altijd even leuk om te zien en te beseffen hoe er met dieren omgegaan wordt. Panty's, tongriemen?? Mijn hemel, waar zijn ze mee bezig. Zoals iemand al schreef, misschien moeten ze dan een andere hobby nemen als je niet weet hoe je een paard moet stoppen op een vriendelijke manier

Oke, dan geloof je wat jou altijd is verteld i.p.v. je echt ergens in te verdiepen.

Ik heb jaren lang de drafsport verdedigd, ik heb er geen zin meer in,
het merendeel wil zich helemaal niet echt verdiepen . Kunnen er dingen beter: jazeker. Van mij mogen per morgen alle tongbanden eruit en scherpere bitten ook. De leeftijdsgrens mag ook omhoog.

Maar zoals Dier&Recht het doet voorkomen, zo is de realiteit gewoon niet. Onze sport is echt bezig met welzijn, ze hebben de start aangepast en het zweepgebruik verboden. Ken jij een tak van sport waar de zweep niet meer mag?

De organisaties hebben meerdere malen aangegeven met Dier&Recht in gesprek te willen. Het zou mooi zijn toch, als je als zo'n type organisatie in gesprek kan met organisatoren om te kijken hoe je echt wat kan verbeteren nog aan het welzijn?

Maar dat willen ze niet. Het enige wat ze willen is een verbod.

Uitermate slim om met de drafsport te beginnen, de minst breed gedragen tak van sport. Die krijg je het snelst verboden en als drafsport niet mag, waarom mag elke andere wedstrijd dan wel? Waarom mag überhaupt op een paard zitten dan.

Niks tegen verbeteringen in de sport, want dat moet!
Wel wat tegen activisten die mijn sport gebruiken om hun grotere ideaal, namelijk geen dieren meet in de sport, gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:37

Ik heb een keer een gesprek gezien tussen Pesie en iemand van de drafsport. Dat was wel interessant trouwens. Merk alleen dat D&R niks opslaat van wat er gezegd wordt. Zal eens kijken of ik het nog kan vinden.

Ik ga eens irl kijken, dat lijkt me het meest verstandige.

Pluspunt is dat er over het algemeen vriendelijke bitten gebruikt worden in de drafsport. Mijn vraag is, waarom wordt er een tongband ipv neusriem gebruikt om de tong op de plek te houden? Is dat omdat een paard niet genoeg lucht krijgt als de mond niet ver genoeg open kan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:52

Wintu schreef:
Popstra schreef:
Als je de uitleg begrijpt waarom er een bandje om de tong gedaan word dan snap je het wat meer. En als die idd net voor de race om word gedaan en gelijk er na er weer af word gehaald dan zie ik dat niet als heel gemeen.

Een bit onder de tong waar eens flink aan getrokken word doet vele malen meer pijn want daar is de huid veel dunner. Kans op verwondingen ook groter.

Voor mij weer typisch een geval van je even er in verdiepen voir je je afschuw er over uit spreekt

Lees je eigen post nu eens... dat is toch niet normaal. En als het allemaal zo zacht is, waarom staan er dan littekens op de tong.

Of het normaal is nee, ik zou het zelf nooit willen. Maar ik snap de rede wel waarom.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:54

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:57

Ik heb nog een aanvulling over de tongband. Niet alle dravers hebben hebben er eentje om, absoluut niet, en de reden is ook niet altijd het onbestuurbaar worden. Hier is mijn eigen ervaring, met 1 draver, al mijn andere dravers hebben nooit een tongband om gehoeven.

Mijn zelfgefokte hengst had een kleine afwijking aan zijn keelholte, in DA kringen "dorsal displacement of the soft palate" genoemd. Doordat het zachte verhemelte iets hoger ligt hierdoor, kan bij topsnelheid de tong verder naar achterin de keel schieten dan bij paarden die deze afwijking niet hebben, en de strotteklep afsluiten waardoor ademen moeilijker wordt, je hoort dan een soort snurkend geluid.

Mijn DA (hier op bokt vaak genoemd met een goed bekend staande kliniek in NB) raadde aan om de tong tijdens de koers losjes vast te zetten met de beruchte pantykous, om het naar achteren schieten van de tong te voorkomen. Leuk? Nee, vond ik niet. Maar geprobeerd, en daarna begon hij koersen te winnen in snelle tijden. Zonder dit vermaledijde hulpmiddel zou hij niet gepresteerd hebben. Hij had de tongband maximaal 10 minuten om, net voor de koers ging hij om, als hij de baan uitkwam was dit het eerste wat je er af haalt, nog voor hij bij de stallen is.

Was hij hierdoor ongeschikt voor de sport? Daar kun je inderdaad over discussiëren. Zonder tongband zou hij het risico hebben gelopen dat hij met zijn adem in de knoei kwam, met tongband presteerde hij als een zonnetje. Maar wij hebben hem dus nooit gebruikt omdat hij onbestuurbaar zou zijn zonder, thuis had hij hem ook niet nodig, maar in de koers werd hij dusdanig fanatiek (hij wilde écht de andere paarden voorbij, mijn man die hem reed heeft hem nooit aan hoeven sporen, als veulen deed hij al wedstrijdjes met de andere veulens) dat die tong naar achteren kon schieten.

Ik pleit hier niet voor de tongband, weet niet of ik hem in de toekomst ooit nog zou gebruiken, maar dit is een stukje extra achtergrond.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 18:19

Wintu schreef:
Popstra schreef:

Dit... Echt bizar. Niet heel gemeen.. What!?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 18:20

Popstra schreef:

Waarom mag een tong band wel, en peesbeschermers (bij dressuur) niet? Leg mij dat eens uit?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 18:26

Dat moet je toch echt aan de organisatie van dressuur vragen Rien… :)

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 18:40

Popstra schreef:

Het is altijd makkelijk om je punt te verdedigen door te vergelijken met iets dat erger is. Dat maakt het geen valide argument.

Fijn dat de sport bezig is met verbeteren en bedankt voor je uitleg Ruitje. Ik ben mezelf de laatste jaren aan het afvragen hoe erg het nou echt zou zijn als er een verbod op paardensportwedstrijden komt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 18:41

Ik hoop ooit dat er bij sport met dieren geen geld(prijzen)/gokken meer aan te pas gaan komen. Ik denk dat de prestratiedrang dan een heel eind wegvalt en dat er daadwerkelijk dan meer sportieve sport overblijft die voor dieren een stuk fijner is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 18:46

Monique1963 schreef:
Ik hoop ooit dat er bij sport met dieren geen geld(prijzen)/gokken meer aan te pas gaan komen. Ik denk dat de prestratiedrang dan een heel eind wegvalt en dat er daadwerkelijk dan meer sportieve sport overblijft die voor dieren een stuk fijner is.

Mwah, ik zie heel veel leed in de B, waar niks te verdienen valt maar soms ook 0 kennis is :o . Geen idee waar uiteindelijk het meeste leed is, dat zou wel eens onderzocht kunnen worden, lijkt mij boeiend :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 18:55

Wintu schreef:
Voor degenen die het interessant vinden, in Finland is er onderzoek gedaan.
https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 00206/full

Meer dan 80 procent van de dieren heeft verse wonden in de mond na de race.

Ja, dat krijg je als je als tak van sport dus juist dingen grondig laat onderzoeken

Citaat:
Previous studies have also reported oral lesions in other equestrian disciplines, but dissimilar scoring systems make comparisons between studies challenging. In a study of Icelandic horses at competitions in Iceland, Björnsdottir et al. (1) reported 36% of horses with mild (up to 1 cm) lesions, and 8% with lesions that were more severe (over 1 cm) before the competition. Of these 424 horses, 77 were re-examined after the race. Bit-related lesions were found in 60%. Notably, if the horse had more than one lesion, only the most severe one was included in their data. In a study of polo and racehorses (n = 100) in England, Mata et al. (4) used a grading system from 0 to 5 to evaluate lip commissure and bar injuries, and another grading system to evaluate tongue injuries. In Denmark, Uldahl and Clayton (6) examined 3,143 horses from various disciplines after a competition performance (show jumping, dressage, eventing, and endurance). In total, 9.2% of the horses had lesions or visible bleeding from the mouth. However, only the corners of the mouth were examined, not the oral cavity. Lacerations of the skin and mucosa, as well as the presence of blood on the skin and mucosa were reported separately, but the four outcomes were combined into a single category for analysis.

En nee, ik zeg niet: het is ergens anders ook, dus bij ons moet het niet beter. Het moet bij ons ook beter.

Maar daar is mijn tak van sport dus hard mee bezig en daar worden we voor gestraft.

Weet jij of dit soort onderzoeken plaats vinden bij andere takken? Ik zou het maar laten, want het is mooie munitie voor activisten voordat je zelf stappen kan nemen om dingen te verbeteren ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:17

Serendipity1 schreef:
Popstra schreef:

Het is altijd makkelijk om je punt te verdedigen door te vergelijken met iets dat erger is. Dat maakt het geen valide argument.

Fijn dat de sport bezig is met verbeteren en bedankt voor je uitleg Ruitje. Ik ben mezelf de laatste jaren aan het afvragen hoe erg het nou echt zou zijn als er een verbod op paardensportwedstrijden komt

Ehm, ik doe niet aan deze tak van sport maar heb de uitleg gelezen "waarom"
En dan kan ik het begrijpen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:26

Ik vind het ook wel een beetje meten met twee maten wat sommigen hier doen.

Al er een slechte foto van een bekende ruiter wordt geplaatst en er komt kritiek op, dan wordt er al snel gezegd dat het een momentopname is, dat je iemand niet moet beoordelen op die ene foto - en dat is terecht.

Maar nu plaatst dier en recht 1 - hele slechte, vind ik ook - foto en dan wordt direct aangenomen dat het er in een hele sport zo aan toe gaat en moet het maar gelijk afgeschaft worden. Ik vind dat dubbel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:28

Cer schreef:
Dat moet je toch echt aan de organisatie van dressuur vragen Rien… :)

Nee hoor. Waarom bij de dressuur? Waarom niet bij de dravers? Bovendien Ik vraag me dat hier af. Waarom twee verschillende standaarden mbt hulpmiddelen