Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
LvdO schreef:Wintu schreef:
Als je het met een ding eens bent, dan sta je ineens compleet achter de organisatie en alles wat het doet? Wat een vreemde conclusie, ik heb een schijthekel aan Dier en Recht, maar vind ze in dit geval een valide punt hebben.
Even goed lezen. De persoon op wie ik reageert typt: Ik sta helemaal achter dier&recht. Helemaal betekent inderdaad alles, toch? Daar reageerde ik op. Tuurlijk hebben ze hier een punt, maar er is een verschil tussen helemaal achter de organisatie staan of toegeven dat ze deze keer wel een valide punt hebben gevonden om tegenaan te schoppen.
Sintara schreef:Wintu schreef:Als je een dier pijn moet doen om te stoppen..
Ik heb deze optoming niet gezien indertijd en ook geen dieren met pijn. Het is wel 25 jaar geleden, maar toch.. het is wel erg ruig om op basis van deze ene foto te zeggen dat dier en recht gelijk hebben dat kortebaan draverijen totaal niet meer kunnen. Ik vind echt dat het wel kan, op een goede manier.
Net zoals dat ik denk dat dressuur en springen wel kan, op een goede manier. Hierbij denk ik eigenlijk dat de paarden op de draverij het beter hebben dan de dressuurpaarden
Popstra schreef:Als je de uitleg begrijpt waarom er een bandje om de tong gedaan word dan snap je het wat meer. En als die idd net voor de race om word gedaan en gelijk er na er weer af word gehaald dan zie ik dat niet als heel gemeen.
Een bit onder de tong waar eens flink aan getrokken word doet vele malen meer pijn want daar is de huid veel dunner. Kans op verwondingen ook groter.
Voor mij weer typisch een geval van je even er in verdiepen voir je je afschuw er over uit spreekt
Elisa2 schreef:Gewetensvraag, maar doen we dat niet allemaal als ons paard er vandoor gaat?
Ik zou nooit tekenen voor D&R, eerst factchecken..aangezien de helft van wat ze uitkramen leugens zijn.
cajabol schreef:Er wordt toch echt al met 2 jarige paarden begonnen. Wellicht niet op wedstrijden maar wel met koersen.
Zoolgangster schreef:Er wordt met 2 jarigen getraind. Dat is anders dan koersen, wel zijn er eigenaren die hun 2 jarige al mee laten doen aan koersen.
cajabol schreef:Er wordt toch echt al met 2 jarige paarden begonnen. Wellicht niet op wedstrijden maar wel met koersen. Dat is mij altijd verteld. En ja, ik sta helemaal achter dier en recht, want het wordt hoog tijd dat dieren inderdaad rechten krijgen. En dat is niet altijd even leuk om te zien en te beseffen hoe er met dieren omgegaan wordt. Panty's, tongriemen?? Mijn hemel, waar zijn ze mee bezig. Zoals iemand al schreef, misschien moeten ze dan een andere hobby nemen als je niet weet hoe je een paard moet stoppen op een vriendelijke manier
Wintu schreef:Popstra schreef:Als je de uitleg begrijpt waarom er een bandje om de tong gedaan word dan snap je het wat meer. En als die idd net voor de race om word gedaan en gelijk er na er weer af word gehaald dan zie ik dat niet als heel gemeen.
Een bit onder de tong waar eens flink aan getrokken word doet vele malen meer pijn want daar is de huid veel dunner. Kans op verwondingen ook groter.
Voor mij weer typisch een geval van je even er in verdiepen voir je je afschuw er over uit spreekt
Lees je eigen post nu eens... dat is toch niet normaal. En als het allemaal zo zacht is, waarom staan er dan littekens op de tong.
Wintu schreef:Popstra schreef:Als je de uitleg begrijpt waarom er een bandje om de tong gedaan word dan snap je het wat meer. En als die idd net voor de race om word gedaan en gelijk er na er weer af word gehaald dan zie ik dat niet als heel gemeen.
Lees je eigen post nu eens... dat is toch niet normaal. En als het allemaal zo zacht is, waarom staan er dan littekens op de tong.
Popstra schreef:Als je de uitleg begrijpt waarom er een bandje om de tong gedaan word dan snap je het wat meer. En als die idd net voor de race om word gedaan en gelijk er na er weer af word gehaald dan zie ik dat niet als heel gemeen.
Monique1963 schreef:Ik hoop ooit dat er bij sport met dieren geen geld(prijzen)/gokken meer aan te pas gaan komen. Ik denk dat de prestratiedrang dan een heel eind wegvalt en dat er daadwerkelijk dan meer sportieve sport overblijft die voor dieren een stuk fijner is.
Wintu schreef:Voor degenen die het interessant vinden, in Finland is er onderzoek gedaan.
https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 00206/full
Meer dan 80 procent van de dieren heeft verse wonden in de mond na de race.
Citaat:Previous studies have also reported oral lesions in other equestrian disciplines, but dissimilar scoring systems make comparisons between studies challenging. In a study of Icelandic horses at competitions in Iceland, Björnsdottir et al. (1) reported 36% of horses with mild (up to 1 cm) lesions, and 8% with lesions that were more severe (over 1 cm) before the competition. Of these 424 horses, 77 were re-examined after the race. Bit-related lesions were found in 60%. Notably, if the horse had more than one lesion, only the most severe one was included in their data. In a study of polo and racehorses (n = 100) in England, Mata et al. (4) used a grading system from 0 to 5 to evaluate lip commissure and bar injuries, and another grading system to evaluate tongue injuries. In Denmark, Uldahl and Clayton (6) examined 3,143 horses from various disciplines after a competition performance (show jumping, dressage, eventing, and endurance). In total, 9.2% of the horses had lesions or visible bleeding from the mouth. However, only the corners of the mouth were examined, not the oral cavity. Lacerations of the skin and mucosa, as well as the presence of blood on the skin and mucosa were reported separately, but the four outcomes were combined into a single category for analysis.
Serendipity1 schreef:Popstra schreef:Als je de uitleg begrijpt waarom er een bandje om de tong gedaan word dan snap je het wat meer. En als die idd net voor de race om word gedaan en gelijk er na er weer af word gehaald dan zie ik dat niet als heel gemeen.
Het is altijd makkelijk om je punt te verdedigen door te vergelijken met iets dat erger is. Dat maakt het geen valide argument.
Fijn dat de sport bezig is met verbeteren en bedankt voor je uitleg Ruitje. Ik ben mezelf de laatste jaren aan het afvragen hoe erg het nou echt zou zijn als er een verbod op paardensportwedstrijden komt