Ramie schreef:Ik denk dat het afschaffen van paardensport niet nodig is. Wel moet er naar ieder individu gekeken worden!!!! Ik vind het gelijk afschaffen van iets in ieder geval een ondoordacht besluit en een radicale extreme gedachte.Het gros van de paarden die aan de olympische spelen meedoet (en wedstrijd paarden) heeft het prima. Het gros is het reizen gewend, en is daar comfortabel bij. Er kan wel observatie plaatsvinden bij paarden die wel angstig zijn. Dit kun je meten ( hartslag, temperatuur). Die paarden/ mensen kun je uitsluiten van de spelen of wedstrijden . Er moet ook kritisch gekeken worden naar paarden in een paddock paradijs. Deze paarden worden soms onder erbarmelijke situaties gehouden. De bodem daar is vaak te nat (aandoeningen als mok), er is onvoldoende beschutting, en zijn te overvoedt of te mager. Ook fokmerries kunnen we kritisch naar kijken. Dit resulteert in bekken problemen en pijn bij paarden. Het gebruik van paarden als lastdier in sommige buiten landen moet ook aandacht aan worden besteed (Brooke Hospital doet dit gelukkig). Kortom de reactie op het verbieden van de paardensport is echt te extreem en moet geobserveerd en per individu bekeken worden.
Eens ramie. Wat mij altijd opvalt in dit soort topics is dat daarin vrij gemakkelijk geoordeeld over dat wat vrij ver het bed staat. Breng je een argument in dat kort bij de eigen gedachte staat.. dan wordt dit gewoon genegeerd.
Ik denk namelijk ook dat top sport paarden over het algemeen veel comfortabeler reizen dan menig recreatie paard. En jouw opmerking over de paddock paradises klopt ook. Het wordt als het ideaal beeld gezien maar de realiteit is dat het meestal een te grote groep paarden op een te klein oppervlak is met onvoldoende schuil mogelijkheden.
Maar daar een discussie over voeren is een no go.. want Dan moet een groot gedeelte van Bokt nadenken over hoe ze zelf met hun paard omgaan.