Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sanet schreef:Ik denk dat paarden/pony’s eerder geneigd zijn om te gaan rennen dan een dier wat op z’n minst nog hoorns heeft?
Citaat:Maar hoeveel dieren moeten er dood gaan dan voordat ze doorhebben dat ze moeten blijven staan? Is daar wel sprake van een leercurve?
Citaat:Maar ook als ze blijven staan, is het toch niet zeker dat ze niet gebeten worden ? Ik heb helaas al wat foto’s gezien van paarden en pony’s met een wond aan de neus of mond door een wolf. Vooral uit het buitenland.
Ibbel schreef:Wat ik ook niet snap, toen hier op Hoog Buurlo de leidende bok van een groep edelherten in de bronsttijd gespiest werd door een concurrent, voor de ogen van enige wildspotters vanachter het wildscherm, is de boswachter er direct achteraan gegaan, heeft de zwaargewonde bok gevonden en direct uit zijn lijden geholpen. Bij edelherten kan dat dan kennelijk wel, en bij ponies opeens niet?
Onali schreef:Daar banketstaaf ze steeds overheen
Janneke2 schreef:Sanet schreef:Ik denk dat paarden/pony’s eerder geneigd zijn om te gaan rennen dan een dier wat op z’n minst nog hoorns heeft?
...en dat is waar de wolven op uit zijn.
En wat een verstandige kudde,
...of een kudde met intact instinct, misschien beter gezegd,
niet doet.Citaat:Maar hoeveel dieren moeten er dood gaan dan voordat ze doorhebben dat ze moeten blijven staan? Is daar wel sprake van een leercurve?
...tja, ik zit te denken richting 'zet er Koniks bij, die "weten hoe het moet".
Sommige dingen (of: misschien wel heel veel dingen) zijn een optelsom van instinct en leren/ afkijken.
(Nadeel: als wij als mensen botweg een paar Koniks toevoegen aan een groep Exmoors, heb je nog steeds geen echte kudde, een groep/familie paarden die elkaar hebben uitgekozen.
Dus het gedoe 'de dieren moeten op elkaar ingespeeld raken' begint weer van voor af aan.)Citaat:Maar ook als ze blijven staan, is het toch niet zeker dat ze niet gebeten worden ? Ik heb helaas al wat foto’s gezien van paarden en pony’s met een wond aan de neus of mond door een wolf. Vooral uit het buitenland.
Nee, "natuurlijk" is dat niet zeker.
Als een stel hongerige wolven ongeduldig wordt "oliebol, die beesten zijn slim en blijven staan, terwijl wij rammelen" komt de fase van 'dan maar proberen om een stilstaande kudde aan te vallen/ uit te lokken'.
Dat is wat hengsten uit-den-treure met elkaar oefenen.
Op de achterbenen, zwaaien met de voorbenen en bijten.
(Ik heb het duizenden keren gezien als leuk spelletje in de paddock, maar het is van levensbelang.)
En mijn Spaanse merrie kan rake klappen uitdelen met haar beide voorbenen (één tegelijk, maar het gaat haar links en rechts even goed af).
En ook hier is het samenspel van de kudde essentieel: meestal zijn het een paar wolven (niet de hele roedel) die gaan uitlokken.
Please mind: honden en wolven zijn zéér van de onderlinge afspraken!
Dus moet de kudde in de gaten hebben wie gaat uitlokken, en wordt paard 1 gebeten, krijgt de wolf in kwestie ogenblikkelijk met paard 2 te maken.
sterregoud schreef:Ik heb net een stukje van dat filmpje op tv gezien. Het mooie, jonge, dartelende veulen ook nog een neus aan neus momentje met zijn of haar moeder.
En nu dus dood, verscheurd en gegeten door wolf. Die Lysander, de boswachter vertelt inderdaad dat de belangrijkste keuze voor de pony’s is , meer bekken, 24/7 begrazing, hoeven niet in een nachtkraal. De gescheperde schaapskudde is te duur.
Onvoorstelbaar, wreed…![]()
![]()
![]()
Rizette schreef:sterregoud schreef:Ik heb net een stukje van dat filmpje op tv gezien. Het mooie, jonge, dartelende veulen ook nog een neus aan neus momentje met zijn of haar moeder.
En nu dus dood, verscheurd en gegeten door wolf. Die Lysander, de boswachter vertelt inderdaad dat de belangrijkste keuze voor de pony’s is , meer bekken, 24/7 begrazing, hoeven niet in een nachtkraal. De gescheperde schaapskudde is te duur.
![]()
![]()
Geeft hij nu toe dat het te duur is? Twee dagen terug was het nog dat de schapen meer eieren van de vogels vertrappen dan de paarden. Onzinnigheid ten top
Rizette schreef:Koniks erbij , nog meer doden.
SusanH schreef:Ze hadden altijd 4% verlies die runderen, oa ziekte of anders. Met de komst van de wolf was dit verlies de eerste 2 jaar 20% of daarboven. Omdat de runderen net als oa herten, hun kalveren afleggen en dat hadden de wolven snel door. Maar nu nemen ze ook de hele kleintjes meteen mee met de kudde en vormen ze idd net zoals oa bizons doen een cirkel om de kalveren als er wolven komen. De grote koeien durven ook op de wolven af te lopen om ze weg te jagen. Nu is het verlies van kalveren weer op 4%.
Dat gezegd hebbende, bij paarden werkt dit heel anders dus ik kan me niet voorstellen dat Exmoors zoiets zouden gaan doen, actief wolven wegjagen.
SusanH schreef:Een kudde met intact instinct. Alle herten op de Veluwe gaan ook rennen als de wolf op een stukje hertenbiefstuk uit is. Hebben die ook geen intact instinct meer dan?
sterregoud schreef:En nu dus dood, verscheurd en gegeten door wolf. Die Lysander, de boswachter vertelt inderdaad dat de belangrijkste keuze voor de pony’s is , meer bekken, 24/7 begrazing, hoeven niet in een nachtkraal. De gescheperde schaapskudde is te duur.
![]()
![]()
Loretta schreef:sterregoud schreef:En nu dus dood, verscheurd en gegeten door wolf. Die Lysander, de boswachter vertelt inderdaad dat de belangrijkste keuze voor de pony’s is , meer bekken, 24/7 begrazing, hoeven niet in een nachtkraal. De gescheperde schaapskudde is te duur.
![]()
![]()
En dan wordt er door de wolvenlobby steeds beweerd dat dierhouders te beroert zijn om in wolfwerende hekken te investeren.
Wintu schreef:Loretta schreef:
En dan wordt er door de wolvenlobby steeds beweerd dat dierhouders te beroert zijn om in wolfwerende hekken te investeren.
Ik vind de positie van Mekel als wolvenconsulent dan ook ongepast.