Zorgen over afname paardensport door verhoging btw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:29

7ofhearts schreef:
Laat het maar duurder worden.
Hoe minder mensen er op een paard gaan zitten hoe beter.

Maar dieren in een kooi in de dierentuin, ver buiten hun natuurlijke leefomgeving, vind je wel acceptabel?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:07

Mijn ouders konden vroeger voor mij geen lessen op een manege betalen. Ik ging opzoek naar een verzorgpony en voelde me de koningin als ik uit mocht stappen. Later mocht ik echt rijden en ben ik gaan lessen bij de handige harry om de hoek.

Misschien dat de meiden van de toekomst wel op die manier weer opzoek gaan naar het paardrijden als alles te duur wordt voor de ouders.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:45

Ladygiroc schreef:
Mijn ouders konden vroeger voor mij geen lessen op een manege betalen. Ik ging opzoek naar een verzorgpony en voelde me de koningin als ik uit mocht stappen. Later mocht ik echt rijden en ben ik gaan lessen bij de handige harry om de hoek.

Misschien dat de meiden van de toekomst wel op die manier weer opzoek gaan naar het paardrijden als alles te duur wordt voor de ouders.

De echte wel.
Nu zijn er liefhebbers die het leuk vinden maar niet leuk genoeg om er wat anders voor te laten.

En dat is niet erg. Die keuze mag.
Maar tegenwoordig is de denkwijze dat alles maar moet kunnen

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:57

DuoPenotti schreef:
Zou rot zijn voor de mensen die nooit paard gereden hebben....dan kunnen ze nooit optimaal leven :P

Toen ik jong was was paardrijden echt heel luxe.
Later werd dat een stuk minder.
En ik denk dat het weer terug gaat naar toen ik jong was.

De rijke mensen kunnen het nog doen en de mensen die er alles voor laten op het toch perse te kunnen.
Want dat word ook wel eens vergeten dat sommige mensen veel andere dingen laten.
teveel mensen vinden dat het er maar bij moet kunnen...ja dan moet je heel wat centjes in de maand verdienen denk ik dan maar :+

DuoPenotti schreef:
Ladygiroc schreef:

De echte wel.
Nu zijn er liefhebbers die het leuk vinden maar niet leuk genoeg om er wat anders voor te laten.

En dat is niet erg. Die keuze mag.
Maar tegenwoordig is de denkwijze dat alles maar moet kunnen
Ik ben het wel enigsinds eens met DP. Hoewel ik wel een stuk jonger ben dan haar kon het bij mijn ouders ook niet uit om paard te rijden. Ik ging vaak naar de lokale manege paarden knuffelen, en als ik heel erg geluk had mocht ik op eentje zitten die na de les uitgestapt werd. Die keren kan ik op 1 hand tellen, maar staan mij nog bij. Dan was echt mijn hele week goed. Verder moest ik het met af een toe een Penny blad doen.

Ik heb geen makkelijke jeugd gehad (staat los van dit verhaal verder) en daardoor in mijn jeugd moeten focussen op andere dingen dan paarden. Maar zodra ik een vaste baan met bijbehorend inkomen had en meer rust in mijn leven, ben ik eigenlijk vrij snel gaan rijden. Ik had het geluk wat collega's te hebben met paarden die me beetje de richting op hebben gestuurd om een degelijke manege te vinden waar je iig ook echt leert rijden.

Paardrijden is nu echt 1 van de beste momenten van mijn week. Ik ben "gezegend" dat mijn andere passie (waar ik mijn werk van heb gemaakt) goed verdiend, want daardoor kan ik het nu betalen om 4x in de week te rijden waarvan de helft les (terwijl het rijden nu duurder is dan toen ik kind was). Maar ik heb jaren lang hard voor gewerkt om daar te komen, en ook nu spendeer ik daarvoor vrijwel niks meer aan andere hobbies noch uitgaves (zoals bijv kleding).

Maar die groep liefhebbers zonder echte passie die DP noemt, ik zie ze ook idd. Zowel op de manege als gewoon in het dagelijks leven. Als die weg gaan, eerlijk gezegd vind ik dat enkel jammer voor de staleigenaar (welke een eerlijke hardwerkende vrouw is die zorgt dat er niemand bij de dieren komt die daar niet net mee om gaat, en dat de dieren er goed bij staan). Het additude van die mensen is vaak gewoon minder zeg maar. Minder serieus, alles vanzelfsprekender vinden, eigenlijk enkel de "leuke" dingen willen doen. Gewoon een bepaalde entitlement...

Begrijp me niet verkeerd, zolang het kan zonder te korten in de onderhoud van de paarden gun ik iedereen betaaldbaar paardrijden. Maar als het wel duurder wordt, weet ik niet of dat wel zo erg is. Iig niet in de zin van "maar straks kan Jan Modaal het niet betalen, boehoe". Niet alles is nou eenmaal voor iedereen mogelijk, en voor veel dingen moet je hard werken. Zo is het leven. Geen paardrijden gaan niemand niet dood aan, en als je echt wil zijn er oplossingen om het (al is het op termijn) wel te kunnen. Moeten je er idd wel wat voor doen en wat voor laten.

Het doet me een beetje denken aan studenten die altijd doen alsof ze arm zijn, maar wel meerdere keren per week kunnen zuipen en feesten. Waar een wil is...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 07:39

OleJon schreef:
7ofhearts schreef:
Laat het maar duurder worden.
Hoe minder mensen er op een paard gaan zitten hoe beter.

Wat doe je dan op een paardenforum?
Ga lekker op een forum van Partij van de Dieren zitten

Ik hou van paarden.
Niet zo zeer van de mensen die er op zitten.
Maar je kan ook niet iedereen over de zelfde kam scheren en ik kom wel eens mensen op een paard tegen hier waar ik graag naar kan kijken als combinatie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 07:48

Cambionn, jij legt precies uit hoe ik het bedoel. :j

Ik heb vroeger ook kunnen rijden door klusjes te doen op de handelsstal die later ook manege werd.
Van vegen tot tuig poetsen tot mesten tot mee hooi van het land halen. En zo mocht ik op een gegeven moment zoveel rijden als ik wilde en kreeg ik les. Maar ik was er elk vrij uur. Regen, storm, sneeuw. Ik kwam aangefietst.
En ik heb ook daar een super tijd gehad en een veilige haven die ik thuis niet had.
Maar paardrijden is niet aan komen waaien.
Elke rijbroek, elk halster, ik heb het zelf bij elkaar gespaard. Ook toen tiener was. En kreeg geen zak of kleedgeld dus was echt met werk.