'Efteling stopt met paardenshow in openluchttheater Raveleijn'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:24

anjali schreef:
Ik hoop dat je gelijk hebt. Jij bent waarschijnlijk nog heel jong- ik niet en ik heb helaas al heel wat films gezien waarin echt wel dieren gedood werden voor het verhaal. Soms ook niet expres maar verongelukt. De film Ben Hur waarin wagenrennen voorkomen is een voorbeeld waarvan gezegd wordt dat daarin gebruikte paarden echt verongelukt zijn. maar ook films met jachtscenes ,zelfs iets recents als Downtown Abbey, daarin worden toch echt door die "adellijke personen" vogels uit de lucht geschoten! Als ik zoiets zie dan stop ik meteen met kijken want dan is de lol eraf voor mij.

Ben Hur is een film uit 1960, toen de normen rondom dierenwelzijn echt ietsje anders waren. Los daarvan kunnen ongelukken natuurlijk altijd gebeuren, en is niemand erop uit om paarden echt te laten verongelukken op een set. Al was het alleen maar vanwege de kosten, want weet je hoe duur getrainde filmpaarden zijn?

En als je denkt dat in Downton Abbey echt vogels uit de lucht werden geschoten, dan weet je denk ik niet hoe het werkt. Dat wordt er allemaal via CGI in geplakt, net zoals heel veel scenes met dieren worden aangepast met effecten of CGI. Het is bijna alsof andere mensen ook om dieren geven en ze niet zomaar willen afknallen of gewond willen laten raken voor ons entertainment :+

Loretta

Re: 'Efteling stopt met paardenshow in openluchttheater Raveleijn'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:33

Ik kan nergens uit opmaken of de Efteling nu is gezwicht onder druk van activisten of dat deze attractie gewoon na zoveel jaren aan vervanging toe was. Er zijn ook wel achtbanen en dergelijke zaken verdwenen gewoon omdat ze niet meer rendabel waren.

Wat ik wel problematisch zou vinden wanneer ckubjes als de vegan streak groep hierdoor het gevoel krijgen dat het door hun acties komt. Dat zou dan weer een beloning voor slecht gedrag zijn en daardoor zouden ze nog gemotiveerder worden en ergens anders opduiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:37

Paar jaar geleden was er nog veel ophef hier oa op Bokt omdat in India of ergens daar in de buurt een paard was gedood op de set. Opzettelijk, om deze te laten vallen in de film lieten ze het struikelen met touwen. [VN] Paard week na ongeluk op set overleden, KBS biedt excuses aan

Het gebeurd dus nog weleens, en dat is niet goed te praten. Gelukkig komt er wel steeds meer aandacht voor dierenwelzijn.

Ontopic, ik ken deze show niet en weet niet of het stopte door woke invloeden of door een andere redenen. Wil wel zeggen dat ik het wel eens ben met DP dat veel dierenrechten organisaties zichzelf belachelijk maken en dat het dan moeilijker wordt om ze serieus te nemen als ze wel eens met een goed punt komen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:34

Maar hoe vaak gaan mensen hier naar de Efteling dan, dat sommigen hier zo heftig op reageren? Ik ben er misschien vijf keer geweest in mijn hele leven, waarvan twee keer met de show van Raveleijn.
Nou zullen er best veel mensen zijn die elk jaar gaan, of zelfs twee keer per jaar. Maar dan nog hebben we het over het verdwijnen van een show die je twee keer een half uur per jáár ziet.
Is dat alle ophef waard?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:49

anjali schreef:
Ik hoop dat je gelijk hebt. Jij bent waarschijnlijk nog heel jong- ik niet en ik heb helaas al heel wat films gezien waarin echt wel dieren gedood werden voor het verhaal. Soms ook niet expres maar verongelukt. De film Ben Hur waarin wagenrennen voorkomen is een voorbeeld waarvan gezegd wordt dat daarin gebruikte paarden echt verongelukt zijn. maar ook films met jachtscenes ,zelfs iets recents als Downtown Abbey, daarin worden toch echt door die "adellijke personen" vogels uit de lucht geschoten! Als ik zoiets zie dan stop ik meteen met kijken want dan is de lol eraf voor mij.

Ik ben 31, ik heb in mijn leven al een goede verzameling films en series gezien. En inderdaad, halverwege de vorige eeuw was dierenwelzijn helaas geen groot goed binnen de media industrie. Inmiddels gelukkig wel! In Downton Abbey worden absoluut geen echte dieren afgeschoten. Er wordt gebruik gemaakt van een combinatie van nepdieren, camera hoeken, en speciale effecten die met de computer zijn gemaakt (het zogenaamde CGI, Computer Generated Images).

Downton Abbey maakt natuurlijk wel gebruik van andere dieren op de set (voornamelijk paarden en honden) en daar mag je natuurlijk van alles van vinden. Maar je hoeft het dus niet uit te zetten om vogels die worden doodgeschoten, want dat is nep :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:06

Nessie schreef:
Het kan inderdaad goed zijn dat de kosten ook meespelen naar de loep welke er op de sport ligt.

Zelf heb ik niet zo’n problemen met de show. De paarden zijn het gewend en rijden een paar keer per dag een paar rondjes. Ik weet niet hoe ze er de rest van de dag bij staan, maar ze zien er gezond uit.

fenja schreef:
Een passage bijv heb ik een paard in de vrijheid van bewegen nog nooit zien doen.

Heb dat van mijn minipaard op video, is een paar jaar geleden viral gegaan (en niet aangeleerd, misschien wel afgekeken want er reed een ruiter in de bak welke ook met dit soort oefeningen bezig was).

Is dat filmpje nog ergens te zien ben benieuwd

Wintu

Re: 'Efteling stopt met paardenshow in openluchttheater Raveleijn'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:33

Nou, de show is ook al lang genoeg geweest en uitgemolken. Wij zijn nog eens geweest met mijn zoon, die was toen een jaar of 4 a 5, inmiddels 18. Tijd voor iets nieuws.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 00:01

VuurVleugels schreef:
anjali schreef:

Ik ben 31, ik heb in mijn leven al een goede verzameling films en series gezien. En inderdaad, halverwege de vorige eeuw was dierenwelzijn helaas geen groot goed binnen de media industrie. Inmiddels gelukkig wel! In Downton Abbey worden absoluut geen echte dieren afgeschoten. Er wordt gebruik gemaakt van een combinatie van nepdieren, camera hoeken, en speciale effecten die met de computer zijn gemaakt (het zogenaamde CGI, Computer Generated Images).

Downton Abbey maakt natuurlijk wel gebruik van andere dieren op de set (voornamelijk paarden en honden) en daar mag je natuurlijk van alles van vinden. Maar je hoeft het dus niet uit te zetten om vogels die worden doodgeschoten, want dat is nep :)

Ik hoop dat je gelijk hebt. Het lijkt anders nogal echt en het is toch zo dat dergelijke "adellijke" mensen waar deze film en serie over gaat wel degelijk jagen, dus dieren doodschieten, als hobby of tijdverdrijf. Dat hoef ik niet te zien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 01:49

Vjestagirl schreef:
Ik snap opzich best dat de Efteling hiermee stopt. Met de jaren zullen we ons denk ik allemaal moeten gaan beseffen dat het gebruik van dieren in dit soort shows, net als voor andere vormen van entertainment die geen enkele waarde toevoegen aan het leven van het dier, eigenlijk niet normaal is. Dat we het met z'n allen als normaal zijn gaan zien is logisch, maar het is denk ik niet meer van deze tijd.

Alsof het paarden houden zoals wij doen wel waarde toevoegt aan het leven van het paard. Dan kunnen we wel met alles stoppen. Overigens precies wat de PvDD en aanverwante actiegroepen willen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:27

janderegelaa schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik snap opzich best dat de Efteling hiermee stopt. Met de jaren zullen we ons denk ik allemaal moeten gaan beseffen dat het gebruik van dieren in dit soort shows, net als voor andere vormen van entertainment die geen enkele waarde toevoegen aan het leven van het dier, eigenlijk niet normaal is. Dat we het met z'n allen als normaal zijn gaan zien is logisch, maar het is denk ik niet meer van deze tijd.

Alsof het paarden houden zoals wij doen wel waarde toevoegt aan het leven van het paard. Dan kunnen we wel met alles stoppen. Overigens precies wat de PvDD en aanverwante actiegroepen willen.

Als je "VAN je paarden houdt" als hobbydier en sportkameraad dan voegt dat wel degelijk waarde toe aan het leven van het paard. Net zo goed als een hond of kat in bezit van een mens daardoor een prettig leven kan hebben. De problemen beginnen als er commerciele belangen bij komen kijken. Waarbij het dier zelf ondergeschikt wordt aan het doel.