Onderzoekers: tot zes keer zoveel wolvenroedels te verwachten in NL

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 11083
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Onderzoekers: tot zes keer zoveel wolvenroedels te verwachten in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:02

Het gaat mij erom dat je betwist dat het om wolven gaat.
Het gaat om wolven, hybride of niet dat doet niet eens ter zake toch.

Fika
Berichten: 229
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:03

Ik vind dat dat er zeker wel toe doet want beide vertonen compleet ander gedrag. :)
Als ze beide zich het zelfde zouden gedragen, zou het inderdaad niet uitmaken.
Laatst bijgewerkt door Fika op 20-05-24 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 11083
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:10

Onzin.
Hybrides die leven als wolven in het wild gedragen zich zo.
Wel gedragen wolven of ze nou x zijn met een hond of niet zich anders naar gelang de omstandigheden.

In Canada of elders waar alle ruimte is gedragen ze zich anders dan in extreem bevolkt gebied. Zoals hier in de EU.

Fika
Berichten: 229
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:12

BeFunny schreef:
Onzin.
Hybrides die leven als wolven in het wild gedragen zich zo.
Dit is echt niet waar. :)

Hybrides of (zieke/gestoorde) wolven die zich zo gedragen als in Nederland horen afgeschoten te worden omdat ze een gevaar vormen voor mens en dier.
Laatst bijgewerkt door Fika op 20-05-24 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30599
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Onderzoekers: tot zes keer zoveel wolvenroedels te verwachten in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:14

Hybriden zouden sowieso geschoten mogen worden. Zij staan niet op de lijst van beschermde dieren.

Maar daar is het ook enorm stil over

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:10

DuoPenotti schreef:
Hybriden zouden sowieso geschoten mogen worden. Zij staan niet op de lijst van beschermde dieren.

Maar daar is het ook enorm stil over

Hybrides zouden in het kader van bescherming van de diersoort wolf juist actief moeten worden opgespoord / geschoten, die zijn nl een ernstige bedreiging voor de zuivere wolf die wel beschermd is.
Iets met faunavervalsing waarom je bv ook geen tamme konijnen los mag laten (dumpen) in de natuur, idem voor tamme ratten en muizen.
Maar het is zonder DNA onderzoek nog wel eens iets lastiger vaststellen of een wolf een hondenouder heeft, en of dat vervolgens wel of niet onder hybride of toch gewoon wolf valt.

Svadilfari1

Berichten: 699
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:37

Fika schreef:
Zoek op Canis Lupus Lupus, oftewel de wolfsoort die in Europa voor komt, en vergelijk deze met een willekeurige video uit bijv. de Geen Wolf groep.
Het grootste deel van wat er rond loopt in Nederland is geen volle wolf.
Half misschien, een wolf hybride, maar absoluut geen wolf.
Daar gedragen ze zich ook niet naar.

Dat zou zeker kunnen kloppen
Gezien wetenschappelijke onderzoeken van ik meen 2017! Waaruit bleek dat de wolf bedreigd werd door hybridisatie oa in oost europa en italie. Dat artikel waarin dit werd vermeld was dus neutraal en in
het belang vd wolf. Echter hoor je daar nu weinig over

Lithya

Berichten: 2541
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 16:27

Svadilfari1 schreef:
Dat zou zeker kunnen kloppen
Gezien wetenschappelijke onderzoeken van ik meen 2017! Waaruit bleek dat de wolf bedreigd werd door hybridisatie oa in oost europa en italie. Dat artikel waarin dit werd vermeld was dus neutraal en in
het belang vd wolf. Echter hoor je daar nu weinig over


Wat je er nu over hoort is dat ze weten dat het een wolf was welke heeft aangevallen, maar zeggen dat het een hond is, of niet is vast te stellen wat de aanval heeft gedaan v

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 20:16

DuoPenotti schreef:
Hybriden zouden sowieso geschoten mogen worden. Zij staan niet op de lijst van beschermde dieren.

Maar daar is het ook enorm stil over

Het percentage van hybriden zou nog wel eens heel hoog kunnen zijn. Resultaat is nooit hybride bij een aanval , altijd wolf of hond bij BIJ12

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onderzoekers: tot zes keer zoveel wolvenroedels te verwachten in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 08:35

Ik denk ook dat er meer hybrides rondlopen en DNA uitkomst daarvan wordt op Hond gezet en dat zet mensen op het verkeerde been.

Ik weet dat de provincie Gelderland er onderzoek naar doet/ deed, maar heb daar verder nog niks over gehoord.

https://www.edestad.nl/lokaal/dieren/10 ... d-april-af

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:58

Elisa2 schreef:
Ik denk ook dat er meer hybrides rondlopen en DNA uitkomst daarvan wordt op Hond gezet en dat zet mensen op het verkeerde been.

Ik weet dat de provincie Gelderland er onderzoek naar doet/ deed, maar heb daar verder nog niks over gehoord.

https://www.edestad.nl/lokaal/dieren/10 ... d-april-af

Af eind april staat er, dan zou je toch een keer nieuwsberichten verwachten.

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onderzoekers: tot zes keer zoveel wolvenroedels te verwachten in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:18

Ja dat leek mij ook..vind het apart dat het zo stil is.

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Onderzoekers: tot zes keer zoveel wolvenroedels te verwachten in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:48

Twee geboren veulentjes in de kudde van het DFW weg. Zelfde kudde als van de hengst. De voorstanders van de wolf gaan nu vast vertellen dat dat 1000 andere redenen kan hebben. Ik vind het niet kunnen, veulens fokken om wolven te voeren.

Koper

Berichten: 30572
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:01

Rizette schreef:
Twee geboren veulentjes in de kudde van het DFW weg. Zelfde kudde als van de hengst. De voorstanders van de wolf gaan nu vast vertellen dat dat 1000 andere redenen kan hebben. Ik vind het niet kunnen, veulens fokken om wolven te voeren.

Maar ja, anders worden het te veel ponies en krijg je weer dat ze doodhongeren net als in de OVP :Y)

Dat die ponies daar de boel begrazen is leuk, maar het is zeg maar een soort bijzaak. Helaas.

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:17

Koper schreef:
Rizette schreef:
Twee geboren veulentjes in de kudde van het DFW weg. Zelfde kudde als van de hengst. De voorstanders van de wolf gaan nu vast vertellen dat dat 1000 andere redenen kan hebben. Ik vind het niet kunnen, veulens fokken om wolven te voeren.

Maar ja, anders worden het te veel ponies en krijg je weer dat ze doodhongeren net als in de OVP :Y)

Dat die ponies daar de boel begrazen is leuk, maar het is zeg maar een soort bijzaak. Helaas.

Klopt zo denken ze ook over de kalfjes. Het zou ook prima zonder paarden kunnen daar. En zonder koeien. Met schapen bijvoorbeeld en dan een gescheperde beschermde kudde maar dat kost geld natuurlijk en het mag niks kosten. Zieke zielen die hier genoegen in scheppen. Er waren op Bokt ook wat wolvenlovers die wilden beweren dat wolven geen paarden aanvielen. Dan is SBB ze dat dus nu aan het leren?

rien10
Berichten: 14966
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:22

Fika schreef:
Ik vind dat dat er zeker wel toe doet want beide vertonen compleet ander gedrag. :)
Als ze beide zich het zelfde zouden gedragen, zou het inderdaad niet uitmaken.
En dan? Een hybride maakt dat het schaap niet zo erg dood is? Dat er overlevingskans is?

Lithya

Berichten: 2541
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:12

rien10 schreef:
En dan? Een hybride maakt dat het schaap niet zo erg dood is? Dat er overlevingskans is?


Er blijken wel aantoonbaar verschillen te zijn tussen de lijn op de Veluwe en de lijn rond het DFW. De lijn om de Veluwe dood vooral om te voeden, de lijn hier in het noorden dood ook dieren die ze niet eten. Ze weten dat om het DFW wel aardig wat hybrides zitten.

Fika
Berichten: 229
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 22:47

rien10 schreef:
Fika schreef:
Ik vind dat dat er zeker wel toe doet want beide vertonen compleet ander gedrag. :)
Als ze beide zich het zelfde zouden gedragen, zou het inderdaad niet uitmaken.
En dan? Een hybride maakt dat het schaap niet zo erg dood is? Dat er overlevingskans is?
Integendeel, naar mijn idee zou je beter volle wolven in Nederland kunnen hebben, als het dan echt persé verplicht zou moeten, dan hybrides.
Hybrides gedragen zich niet als wolven, zijn een stuk onvoorspelbaarder en slachten hele kuddes af.
We laten ook niet massaal vechthonden of jachthonden los.

rien10
Berichten: 14966
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 23:43

Lithya schreef:
rien10 schreef:
En dan? Een hybride maakt dat het schaap niet zo erg dood is? Dat er overlevingskans is?


Er blijken wel aantoonbaar verschillen te zijn tussen de lijn op de Veluwe en de lijn rond het DFW. De lijn om de Veluwe dood vooral om te voeden, de lijn hier in het noorden dood ook dieren die ze niet eten. Ze weten dat om het DFW wel aardig wat hybrides zitten.

Wat maakt het uit? Ze doden dieren.
Nog een argument voor 0 stand.

Lithya

Berichten: 2541
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 06:35

rien10 schreef:
Wat maakt het uit? Ze doden dieren.
Nog een argument voor 0 stand.


Wat het uitmaakt? Een boer vindt het minder erg dat wanneer één schaap gepakt wordt en helemaal opgegeten, in plaats van wat nu gebeurt. Nu heb je soms 18 aangebeten schapen met verschrikkelijke wonden. Moet je eerst wachten op de veearts en bij12 voor je wat mag. Dat is een argument om goed naar het verschil in gedrag tussen hybride en wolven te kijken.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 07:18

Lithya schreef:
rien10 schreef:
Wat maakt het uit? Ze doden dieren.
Nog een argument voor 0 stand.


Wat het uitmaakt? Een boer vindt het minder erg dat wanneer één schaap gepakt wordt en helemaal opgegeten, in plaats van wat nu gebeurt. Nu heb je soms 18 aangebeten schapen met verschrikkelijke wonden. Moet je eerst wachten op de veearts en bij12 voor je wat mag. Dat is een argument om goed naar het verschil in gedrag tussen hybride en wolven te kijken.


Surplus killing op vee is gewoon ook des wolfs hoor.

Waar staat beschreven dat in het DFW veel hybryden zitten of is dat een roddel.

Lithya

Berichten: 2541
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 09:48

Wintu schreef:
Surplus killing op vee is gewoon ook des wolfs hoor.

Waar staat beschreven dat in het DFW veel hybryden zitten of is dat een roddel.


Labuitslagen van bij12.
Surplus killing is normaal, maar alleen surplus killing blijkt niet normaal te zijn.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:23

Lithya schreef:
Wintu schreef:
Surplus killing op vee is gewoon ook des wolfs hoor.

Waar staat beschreven dat in het DFW veel hybryden zitten of is dat een roddel.


Labuitslagen van bij12.
Surplus killing is normaal, maar alleen surplus killing blijkt niet normaal te zijn.


Is er vaak alleen surplus killing dan of ligt er vaak wel een vervreten dier bij. Denk dat het ook wel gebeurd, wanneer jongen leren jagen.

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Onderzoekers: tot zes keer zoveel wolvenroedels te verwachten in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:51

Je kunt wel geen hybrides willen maar je kunt ze niet tegenhouden bij de grens.

rien10
Berichten: 14966
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 11:22

Lithya schreef:
rien10 schreef:
Wat maakt het uit? Ze doden dieren.
Nog een argument voor 0 stand.


Wat het uitmaakt? Een boer vindt het minder erg dat wanneer één schaap gepakt wordt en helemaal opgegeten, in plaats van wat nu gebeurt. Nu heb je soms 18 aangebeten schapen met verschrikkelijke wonden. Moet je eerst wachten op de veearts en bij12 voor je wat mag. Dat is een argument om goed naar het verschil in gedrag tussen hybride en wolven te kijken.

't is niet dat ik dom ben, maar hier snap ik werkelijk niets van. Als in; ik snap niet wat je beschrijft.
Het maakt toch geen drol uit wat (100% wolf of hybride) je dier aangevreten of gedood heeft? Weg met dat spul.