Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 19:54

Heide zet arme zandgrond om tot bos.
Het in stand houden is omdat wij dat mooi vinden.

Hier betere uitleg

Daarom heeft heide ook veel stikstof. Niet door de boeren. Is gewoon natuurlijk.


https://www.geologievannederland.nl/fos ... nten/heide

Voor dat in stand houden hebben we grazers nodig.
Maar die vermoord de wolf nu.

Word het dan toch bos weten we al wie de groene de schuld geven...

Zo simpel zit het in elkaar

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 06:03

Nederland is te klein vs andere landen. Nederland heeft een enorme bevolking aan mensen vs andere landen. Nederland heeft geen echte natuur. Zou je dat wel willen, moet de bevolking heel drastisch krimpen.
Alles tegelijk hebben is niet mogelijk.

_Tarzan

Berichten: 11222
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 06:43

Ofwel de hengst vertoont gewoon heel normaal, natuurlijk gedrag, maar dat mag hij niet?!
Mijn hengst vliegt ook op elk nieuw paard aan en ja die staat wel op een omheind stukje :+ Maar hij laat hetzelfde normale, natuurlijke gedrag zien als ook deze hengst in het verhaal. Dus een nieuwe hengst gaat hetzelfde doen ..

Stukje omheining plaatsen oid is misschien een betere oplossing? (ik ken het gebied niet)

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 10:38

_Tarzan schreef:
Ofwel de hengst vertoont gewoon heel normaal, natuurlijk gedrag, maar dat mag hij niet?!
Mijn hengst vliegt ook op elk nieuw paard aan en ja die staat wel op een omheind stukje :+ Maar hij laat hetzelfde normale, natuurlijke gedrag zien als ook deze hengst in het verhaal. Dus een nieuwe hengst gaat hetzelfde doen ..

Stukje omheining plaatsen oid is misschien een betere oplossing? (ik ken het gebied niet)

Dieren lopen in het gehele gebied, zo een 5000 hectare.

Rizette
Berichten: 4417
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 14:48

De ondernemers gaan nu toch ook protesteren. Nieuwsbericht:
Meerdere recreatieondernemers in Wateren en Zorgvlied zijn boos dat Staatsbosbeheer gisteren heeft besloten om de ruiterpaden over het Aekingerzand af te sluiten. De reden dat de natuurbeheerder een omleidingsroute heeft gemaakt, is een agressieve hengst van een kudde grazende exmoorpony's die het op ruiters heeft voorzien.
De ondernemers vrezen inkomstenderving en willen dat de exmoors worden weggehaald. "Dat is de makkelijkste oplossing. Ik denk dat er afzeggingen komen in het Pinksterweekend, dat is het begin van het hippische seizoen. Drenthe profileert zich als paardenprovincie, maar op deze manier gaat dat niet goed", zegt Renate Krans van paardenhotel Villa Nova in Zorgvlied.
Omleidingsroute langs de weg
De omleidingsroute voor ruiters loopt nu namelijk langs de openbare weg en dat is minder aantrekkelijk en gevaarlijk, vinden de ondernemers. "Het is heel erg jammer dat veiligheid en natuurbeleving teniet worden gedaan", vindt Gusta Folkertsma van de Alberthoeve in Wateren.
De Alberthoeve zegt zeven jaar te hebben gestreden om een achteruitgang te realiseren bij hun landgoed. Ruiters hoeven nu maar 80 meter langs de weg voor ze het Aekingerzand op kunnen. Eerder was die afstand 2 kilometer. Daarom betreurt Folkertsma het des te meer dat de omleiding langs de weg gaat. "We willen geen ongelukken."
Minder inkomsten voorzien
Ook Folkertsma voorziet afzeggingen voor het Pinksterweekend. Ze is er niet gerust op dat de omleiding maar kort duurt. "Wat is tijdelijk? Dat kan ook een half jaar zijn."
De afsluiting van de ruiterpaden over het Aekingerzand raakt ook Manege Ludanchelo Hoeve in Zorgvlied. "Normaal organiseren we een rit van twee uur en nu wordt dat één uur. Dat betekent dus de helft van de inkomsten. En we kunnen ze niet het mooiste gedeelte van het Drents-Friese Wold laten zien. En dat is heel vervelend. Want dat beloven we ze wel en dan is het er niet", zegt Jan Veenstra van de manege.
Elders geen problemen exmoors
Staatsbosbeheer heeft begrip voor de zorgen van de ondernemers en wijst erop dat de afsluiting echt een noodoplossing is. "We balen ervan dat het zo misgaat. We hebben van tevoren juist onderzocht of deze pony's een goede mogelijkheid zijn. Elders zijn er geen gevallen bekend van zulk agressief gedrag van exmoorpony's", zegt Lysander van Oossanen, boswachter voor Staatsbosbeheer in het Drents-Friese Wold.
Het verbaast Staatsbosbeheer wel dat er angst is bij de ondernemers voor inkomstenderving. "Natuurlijk snap ik dat er een stuk beleving wegvalt, maar alleen in het Drents-Friese Wold ligt er al 100 kilometer aan ruiterpaden. Dus er zijn nog heel veel andere ruiterpaden buiten het Aekingerzand."
Vangen of verdoven lastig
Vangen van de agressieve hengst, wat de ondernemers voorstellen, is volgens Van Oossanen niet zo makkelijk. "In de herfst of winter kun je de kraal verkleinen en kun je hem lokken met hooi. Maar het is een wild dier dat nu vol zit met adrenaline en dan is het niet te doen om een hengst uit een kudde te halen in zo'n groot gebied", aldus de boswachter.
Verdoven is ook heel complex, volgens Staatsbosbeheer. "Het gewicht van wilde dieren is onbekend. Er zijn daarom eigenlijk geen mensen te vinden die met een verdovingspijl willen schieten op een wild dier. Als je schiet met een te lage dosering wordt het dier nog wilder en nog gekker. En als je schiet met een te hoge dosering, dan heb je het dier gedood."
Definitieve oplossing tijdrovend
De terreinbeheerder zoekt nog naar een definitieve oplossing. "We kijken naar de individuele hengst. Kunnen we hem eruit halen en is het daarmee klaar? Of is het misschien een merrie die het probleem veroorzaakt? En we kijken of we de routes kunnen aanpassen zodat je daar nog wel kunt rijden, maar buiten de begrazing om. Maar het kost tijd om rasters op te zetten", aldus Van Oossanen.
Begrazen met paarden heeft volgens Van Oossanen de voorkeur in het Aekingerzand. "Begrazen met schapen kan alleen met een schaapherder. De exmoorpony's helpen het terrein open te houden." De kudde exmoors bestaat uit hengsten, merries, jonge en oudere dieren; de oudere dieren beschermen de jongere dieren tegen aanvallen van de wolf door om de veulens heen te gaan staan.
Eerder heeft Staatsbosbeheer al een andere hengst die agressief gedrag vertoonde uit dezelfde kudde, laten doden.

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 14:55

Wat een gelul; een beetje dierenarts weet echt wel hoeveel verdoving voor een gemiddelde Exmoor voldoende is. Afschieten is gewoon veel simpeler voor SBB. Zo diervriendelijk zijn ze niet.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 15:18

Dat stukje is inderdaad wel heel slappe hap. Zolang er neushoorns en olifanten correct neergelegd kunnen worden, zal het met een pony'tje ook wel lukken.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 15:24

Het verbaast sbb dat ondernemers bang zijn voor inkomstenderving, serieus? Dat is toch niet raar dat onze hier oprecht bang voor zijn.

En over het verdoven.. een veearts weet heus wel wat een gemiddelde exmoor pony weegt.

cajabol
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-12-12

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 15:42

Dit is toch niet serieus? Dat ruiters en ondernemers protesteren omdat er een aantal ruiterpaden tijdelijk gesloten zijn? Wat erg vind ik dit, dat er totaal geen begrip is voor dieren, want daar komt het op neer. We mogen nergens door gehinderd worden. Ik vind het schaamteloos

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 15:53

Probleem is wel of je een dier goed kan raken met een verdovingspijl in bosgebied. Wij laten de herten wel eens schieten en dat is toch minder gemakkelijk dan ik dacht.
Verder is het lulkoek, want begin april was dat vangen van die dieren geen punt. Als zij ze willen verplaatsen wil het wel, wil een ander dat ze verplaatst worden, dan niet.

En de geschoten hengst was niet onderdeel van de kudde.

En Lyssander van Oossanen moet zich maar met zijn reptielen bezig houden en niet met paarden, naar mannetje.

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 15:56

cajabol schreef:
Dit is toch niet serieus? Dat ruiters en ondernemers protesteren omdat er een aantal ruiterpaden tijdelijk gesloten zijn? Wat erg vind ik dit, dat er totaal geen begrip is voor dieren, want daar komt het op neer. We mogen nergens door gehinderd worden. Ik vind het schaamteloos

Het gebied draait hier op recreatie. Dat heeft al aardig moeten inbinden vanwege de wolf. Nu ook nog omdat men besloten heeft een anderhalf maand geleden er een kudde ponies neer te zetten. Alles moet maar aangepast aan de wolf en aan SBB? Die paarden staan er net een 5 a 6 weken.
En tijdelijk gesloten? Zoveel wordt hier dicht getimmerd en afgesloten voor publiek.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 16:27

cajabol schreef:
Dit is toch niet serieus? Dat ruiters en ondernemers protesteren omdat er een aantal ruiterpaden tijdelijk gesloten zijn? Wat erg vind ik dit, dat er totaal geen begrip is voor dieren, want daar komt het op neer. We mogen nergens door gehinderd worden. Ik vind het schaamteloos

Die kudde pony’s staan er net een paar weken en nu gaat het gebied dicht voor onbepaalde tijd. Kortom dat blijft gewoon gesloten sbb kennende. Dus ja terecht dat ondernemers en ruiters gefrustreerd zijn hierover. De omleidingsroute volgen betekent voor ruiters dat ze een aantal kilometer langs een drukke weg moeten. Dat is niet zonder risico aangezien mensen een steeds korter lontje hebben en dat in het verkeer voor iedereen steeds meer risico betekent.

cajabol
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-12-12

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:21

Dan misschien een poosje niet rijden die kant op? Ik snap er werkelijjk niets van. Ik zou me drukker maken over het feit dat er nog nauwelijks natuur in nederland is, weinig ruimte voor "wilde'dieren enz enz. De keerzijde van hoe wij in nederland omgaan met ons land,is dat er nog weinig plek over blijft om te recreeren.Nederland bv is belangrijker klaarblijkelijjk dan wat dan ook. Natuurlijk willen we allemaal mooie plekjes hebben om met ons paard te rijden, te fietsen, wandelen enz, maar we zijn met teveel, teveel landbouw, teveel van een hoop dingen ten koste van natuur en welzijn.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:27

We zijn met teveel mensen ja… Daar zijn wel oplossingen voor te bedenken, maar ehm tja dat mag niet.

denisesilver

Berichten: 2947
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 17:31

DuoPenotti schreef:
Nederland heeft geen natuur.
Het is een groot stadspark.
Cultuur aangelegd landschap.
Ook de heide. Want dat is anders gewoon bos. Zoals het zou horen

Of zee :+

Misschien ben ik wel heel dom hoor, maar waarom wordt er niet gewoon afrastering gezet, zodat die beesten niet op de paden kunnen? Zie net dat het 5000 hectare is. Oké, en? De schaapherders hier zijn heel goed in het afzetten van hele grote stukken grond.

Janneke2

Berichten: 22891
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 18:47

Wintu schreef:
cajabol schreef:
Dit is toch niet serieus? Dat ruiters en ondernemers protesteren omdat er een aantal ruiterpaden tijdelijk gesloten zijn? Wat erg vind ik dit, dat er totaal geen begrip is voor dieren, want daar komt het op neer. We mogen nergens door gehinderd worden. Ik vind het schaamteloos

Het gebied draait hier op recreatie. Dat heeft al aardig moeten inbinden vanwege de wolf. Nu ook nog omdat men besloten heeft een anderhalf maand geleden er een kudde ponies neer te zetten. Alles moet maar aangepast aan de wolf en aan SBB? Die paarden staan er net een 5 a 6 weken.
En tijdelijk gesloten? Zoveel wordt hier dicht getimmerd en afgesloten voor publiek.


De kurk waar de Drentse economie op draait is idd recreatie...
Maar tja, als je je hart wil ophalen aan de natuur, dan horen daar ook dit soort dingen bij.
Dus ja hoor, dat "alles maar moet worden aangepast" aan Staatsbosbeheer en de aanwezigheid van een bepaald roofdier, de meeste Drenthen vinden dat geen onoverkomelijk probleem.

(En ja hoor, de heide is een cultuurgebied. Maar wel een belangrijk cultuurgebied, ook ivm belangrijke zaken als toerisme en biodiversiteit.)

Jorex

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:03

@denisesilver dan moet je meerdere stukjes maken met elk 2 paarden erin ofzo. Die ruiterpaden en andere paden lopen dwars door die 5000 hectare dus even afzetten is nog niet gemakkelijk. Er is wel 1 verbindingsroute die ze makkelijk buiten de afrastering kunnen zetten door de afrastering een paar meter naar binnen te zetten. Maar de rest van de paden lopen dwars door dat gebied heen.

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:16

denisesilver schreef:
DuoPenotti schreef:
Nederland heeft geen natuur.
Het is een groot stadspark.
Cultuur aangelegd landschap.
Ook de heide. Want dat is anders gewoon bos. Zoals het zou horen

Of zee :+

Misschien ben ik wel heel dom hoor, maar waarom wordt er niet gewoon afrastering gezet, zodat die beesten niet op de paden kunnen? Zie net dat het 5000 hectare is. Oké, en? De schaapherders hier zijn heel goed in het afzetten van hele grote stukken grond.

Paden lopen door het hele gebied.

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:17

cajabol schreef:
Dan misschien een poosje niet rijden die kant op? Ik snap er werkelijjk niets van. Ik zou me drukker maken over het feit dat er nog nauwelijks natuur in nederland is, weinig ruimte voor "wilde'dieren enz enz. De keerzijde van hoe wij in nederland omgaan met ons land,is dat er nog weinig plek over blijft om te recreeren.Nederland bv is belangrijker klaarblijkelijjk dan wat dan ook. Natuurlijk willen we allemaal mooie plekjes hebben om met ons paard te rijden, te fietsen, wandelen enz, maar we zijn met teveel, teveel landbouw, teveel van een hoop dingen ten koste van natuur en welzijn.


Er zijn niet enkel mensen die er recreëren he, er zijn ook mensen die er wonen en hun bedrijf hebben ;)

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:22

Janneke2 schreef:
Wintu schreef:

De kurk waar de Drentse economie op draait is idd recreatie...
Maar tja, als je je hart wil ophalen aan de natuur, dan horen daar ook dit soort dingen bij.
Dus ja hoor, dat "alles maar moet worden aangepast" aan Staatsbosbeheer en de aanwezigheid van een bepaald roofdier, de meeste Drenthen vinden dat geen onoverkomelijk probleem.

(En ja hoor, de heide is een cultuurgebied. Maar wel een belangrijk cultuurgebied, ook ivm belangrijke zaken als toerisme en biodiversiteit.)


Daar ben ik nu niet zo zeker van. Mensen met een recreatie bedrijf, boeren, hobbydierhouders, bewoners van het gebied, genoeg mensen die niet blij zijn met de wolf.

Janneke2

Berichten: 22891
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:15

...heb je met de schaapherder van Ruinen gesproken...?

Nee, hij is niet pro wolf.
Maar te veel natuurmens om anti wolf te zijn.
Ik vind dat verfrissend.
(Eens een keer geen polarisatie.)


En in termen van pro en contra heb ik hier werkelijk niemand gesproken die tegen Staatsbosbeheer is.
(Met sommige maatregelen zijn sommigen het niet altijd eens/ niet even gelukkig mee)

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:07

Janneke2 schreef:
...heb je met de schaapherder van Ruinen gesproken...?

Nee, hij is niet pro wolf.
Maar te veel natuurmens om anti wolf te zijn.
Ik vind dat verfrissend.
(Eens een keer geen polarisatie.)


En in termen van pro en contra heb ik hier werkelijk niemand gesproken die tegen Staatsbosbeheer is.
(Met sommige maatregelen zijn sommigen het niet altijd eens/ niet even gelukkig mee)


Nee, ik woon niet in de buurt van Ruinen. Ik denk dat velen niet perse anti-wolf zijn, maar er wel voor zijn dat het dier wordt beheerd en niet zich ongebreideld kan voortplanten zoals ze nu doen. Ik denk dat velen ook al blij zijn wanneer je ze mag afschrikken, van dat alles mag nu niks en daar krijg je dus lastige wolven van.
Ik kijk helemaal niet in pro en anti zoals jij doet en velen met mij niet. Misschien moet je dan eens beter naar mensen luisteren ;)

Staatsbosbeheer staat niet goed te boek, zekers al niet met het gedoe in de Oostvaardersplassen. Ook hier in de omgeving staan ze niet goed te boek. Ze zijn niet zorgvuldig, geven info avonden over wat men gaat doen, om vervolgens 180 graden iets anders te doen. Zijn ze het ene moment nog voor een mtb route door het gebied van kamsalamanders en zandhagedissen, maar als men dan door de provincie op de vingers getikt wordt, wegens onzorgvuldigheid in de administratie, dan wordt de boel dicht getimmerd en compleet anders ingericht, want zijnde kwetsbaar gebied. Nee, het is een wispelturige organisatie.

Janneke2

Berichten: 22891
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 23:19

Eh, klein misverstandje op de late avond.

Ik constateer dat er pro en contra is.

Dat wil niet zeggen dat ik zo denk....

Wintu

Berichten: 3116
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:02

Janneke2 schreef:
Eh, klein misverstandje op de late avond.

Ik constateer dat er pro en contra is.

Dat wil niet zeggen dat ik zo denk....

Ja hoor

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:34

Het grote probleem met natuurorganisaties en SBB is dat ze niet communiceren. Ze gaan schijnbaar uit het niets dingen ingrijpend veranderen.
Zogenaamd hebben ze overleg met gebruikersgroepen etc maar op het moment dat ze denken dat het voor protest kan zorgen communiceren ze gewoon niet.