Henk en Neelie zouden hun paarden verwaarlozen, maar vinden dat onzin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:59

DuoPenotti schreef:
Welnee monique.
Als jou tandarts aangeeft dat dit kan hebben ze nooit grote haken.
Ik zie wel eens foto's voorbij komen van de tandarts van een paard dat van baas is gewisseld en de oude baas tandarts niet nodig vond en dan een haak van een paar cm met kapotte wang. Dat is wat anders dan een eventueel klein puntje.

Zo ook de hoeven. Je ziet echt wel of het een hoef is die wel een beurtje mag hebben of waar lange tijd niets aan is gebeurt.

Of het moet zijn zoals spenk schrijft ook echt veeel te lang is. Ja dan is het ook echt niet oké.

Je ziet echt wel het verschil tussen langdurige verwaarlozing, en een maand te laat zijn voor hoefverzorging, of 3 jaar geen paardentandarts.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:04

Hhilde schreef:
De vraag is of de paarden ‘zo ineens’ zijn weggehaald of dat dat enkel de beleving is van de mensen bij wie ze zijn weggehaald. Voor hetzelfde geld is iemand van de politie al vaker wezen kijken zonder daar de eigenaar van in kennis te stellen, om te kijken of er iets gedaan werd aan de mest of de hoeven. Of wat als er al eerder contact is geweest, maar er in dit artikel gekozen is dit niet de benoemen? Of als de eigenaar al een flink strafblad heeft en bekend is met geweld of belediging richting ambtenaren? Of, of, of… het artikel is zo eenzijdig dat we er volgens mij geen conclusies uit kunnen trekken en al helemaal niet bang hoeven te zijn voor onze eigen dieren. Niet enkel op basis van dit artikel, tenminste. Als je je zorgen maakt omdat je weet dat de verzorging van jouw dieren op het rándje ligt en nog maar net door de beugel kan, dan kun je wellicht beter daar wat aan doen :). Dat is trouwens aan niemand specifiek gericht.

Dat denk ik ook, poets gewoon regelmatig je paard, houd hem niet in de blub. Is het dier te mager, zoek uit waardoor dat komt. Laat de paardentandarts minstens 1x per jaar komen, hoefverzorging is ook nodig.
Lukt dat allemaal niet want te duur of teveel gedoe, kun je blijkbaar niet aan de maatschappelijk geaccepteerde normen om dieren te mogen houden voldoen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:24

Lieser schreef:
IHN schreef:
dat was mijn reactie op degene die zei dat ze, na een melding, vielen over 1 vlo op de kat.

En dat verhaal geloof jij?

Ik was erbij, jij niet, wie zal het beter weten?

Voor de goede orde: nee, die persoon hoefde niet voor de rechter te verschijnen, nee, ze kreeg geen boete, nee ze kreeg geen veroordeling, slechts een waarschuwing, maar de hele gebeurtenis, het zoeken naar bewijzen van verwaarlozing, het behandeld worden als potentiële dierenbeul, het lachje van het hulpje dat de vlo vond,
Ik zag het, stond erbij! Het eisen van dierenarts nota's, die ze inderdaad had,(sinds die dag bewaar ik zelf iedere dierenarts nota)
het verdriet zien van iemand die zich gestraft voelt voor het redden van haar kat (dierenarts stelde persoon destijds voor de keuze: inslapen of dure operatie)
Wij, de betrokkene en ik (getuige) hielden er een bittere smaak aan over.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:27

hwn schreef:
Ik schrik er trouwens van dat het blijkbaar ook verwaarlozing is als je je paarden niet borstelt. Ik poets mijn paarden ook maar zelden, ben ik nu strafbaar?

Nee, maar bij een melding, terecht of onterecht gaan ze dus wel verder zoeken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:28

Jullie hebben zeker nooit hoog bejaarde paarden gehad?

Ik ook niet hoor, oudste is 20 hier en ziet er nog goed uit.
Hoog bejaarde paarden zijn vaak mager/ knokkig en door gezakt met een mottig vachtje.
Hoe goed je ze ook verzorgd.
Een leek zou wellicht kunnen denken deze verwaarloosd worden als ze het op een wei zien staan en als er dan onterecht een melding over gedaan word voel je je als eigenaar best k*t lijkt mij want je doet genoeg je best en ja, dan moet je ze mss beter uit zicht gaan houden voor het geval er zo een "karen" langs fietst

Elisa2

Re: Henk en Neelie zouden hun paarden verwaarlozen, maar vinden dat onzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:31

Dekentje om doen kan al veel schelen, dat valt het minder op als ze knokig zijn.

Maar hoog bejaard of verwaarloosd zit wel een verschil in. Als er eentje zo uitziet maar de rest ziet er gewoon goed uit dan zal men minder geneigd zijn om aan verwaarlozing te denken. Maar bij meerdere magere paarden..ja dan wordt het een ander verhaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:32

Popstra schreef:

Hoog bejaarde paarden zijn vaak mager/ knokkig en door gezakt met een mottig vachtje.
Een leek zou wellicht kunnen denken deze verwaarloosd worden als ze het op een wei zien staan en als er dan onterecht een melding over gedaan word voel je je als eigenaar best k*t lijkt mij want je doet genoeg je best en ja, dan moet je ze mss beter uit zicht gaan houden voor het geval er zo een "karen" langs fietst

DuoPenotti schreef:
Dreamboy schreef:
DP, dat klopt. Maar je hebt wel een hoop gezeur om niets. Ik hoop, als er mensen zijn die vinden dat ik mijn paarden niet goed verzorg, dat ze mij daar dan eerst op aanspreken. Mensen vinden tegenwoordig iets al snel zielig. Aan de andere kant kunnen de instanties beter 10x voor niets komen dan 1x te laat.

Eens hoor.
Mijn oudje was op het laatst ook echt ingeteerd op spieren en vetjes.
En hier loopt een fietsroute, dus heb ook vaak gedacht, er gaat wel een keer gebeld worden.
Maar toch nooit gebeurt.
Misschien omdat hij altijd vol in het gras stond? De andere eerder te vet dan te dun waren en ze zo toch verschil zagen?

Maar dacht wel, komen ze, dan kom maar.
Dan mochten ze de pracend zien, het senioren voer, de tandarts rekening, enz.
Dan zijn ze ook zo weer weg. Maak me daar dan ook niet druk om.

En idd liever dat dan een keer te weinig was dan ook mijn gedachte.

Dus al heb je ene oudje, al komt er een melding. Dan benik daar nog steeds niet bang voor.
Je kunt laten zien wat je er aan doet. Dat er goede zorg is. Dan zijn ze zo weer weg hoor.
En zou me niet l.llig voelen en zou ze ook niet uit zicht zetten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:41

Popstra schreef:

Ja, het is heel zuur.
Dekentje erop en Karen zeurt trouwens niet, zo idioot is het inderdaad.
Ik weet zelfs van een melding van een dood paard dat afgedekt langs de weg lag, om door de Rendac opgehaald te worden. Hadden voorbijgangers aan het zeil lopen trekken, zodat het dode paard zichtbaar was. Stadsmens had aangifte gedaan, dat kòn volgens haar toch niet, dat zo'n zielig dood paard respectloos langs de weg gelegd was. 8)7

Over magere paarden: paardenfokker hier in de buurt kreeg ooit de inspecteur op het erf: stadsmens had melding gedaan van mager veulen.
Het magere veulen was...2 dagen oud. Dat snapte de inspecteur ook wel, dat het onzin was zoiets te melden.

Maar met de oprukkende verstedelijking kunnen paardenhouders de borst natmaken...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:49

Lieser schreef:
Popstra schreef:
Ik doel meer op dat men zomaar een melding kan gaan maken omdat jouw goed verzorgde bejaarde paard mager is.

Nou en? Een melding is nog geen veroordeling.

Precies.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:18

Ook hoogbejaarde paarden kunnen op zo een manier gevoerd worden dat het geen wandelende gratenpakken zijn. Uiteraard ziet een ouder paardenlijf er niet meer uit als een jong, dat beseft iedereen, maar leeftijd is geen excuus voor een duidelijk ondervoed paard.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:26

Daar denk ik anders over.

Vond mijn paard echt wel heel mager worden.
Dierenarts zei, ik zie een ouder paard niet ongezond.
Maar vond dat zelf toch echt heel anders.

Maar het is altijd een spitser geweest betreft eten.
Dus zo maar even wat extra geven dan liet hij het staan.
Dan kon hij 3 zakken van iets smakelijk eten en bij de 4e: hoef ik niet meer....
Ging de zoektocht weer verder.
Supplement erbij doen... soms deed hij of je hem vergiftigde. Hoefde hij ook niets meer.
En de komende dagen ook niet, want de heks zal wel weer wat anders bedacht hebben om te vergiftigen :P

Zal met mijn huidige alles eters wel anders worden, al gaat bijvoorbeeld een flinke psylliumkuur er bij mijn merrie ook niet in. De ruin vreet dat wel weer.

nee zo makkelijk is het niet bij elk paard om extra te voeren of voer waarvan je denkt dat heeft hij nodig. Moeten ze het wel eten.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:33

Lieser schreef:
IHN schreef:
dat was mijn reactie op degene die zei dat ze, na een melding, vielen over 1 vlo op de kat.

En dat verhaal geloof jij?

Ik reageer op wat ik lees en ga ervanuit dat mensen gewoon de waarheid spreken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:57

DuoPenotti schreef:

Dan kon hij 3 zakken van iets smakelijk eten en bij de 4e: hoef ik niet meer....
Supplement erbij doen... soms deed hij of je hem vergiftigde. Hoefde hij ook niets meer.
En de komende dagen ook niet, want de heks zal wel weer wat anders bedacht hebben om te vergiftigen :P

Zal met mijn huidige alles eters wel anders worden, al gaat bijvoorbeeld een flinke psylliumkuur er bij mijn merrie ook niet in. De ruin vreet dat wel weer.

nee zo makkelijk is het niet bij elk paard om extra te voeren of voer waarvan je denkt dat heeft hij nodig. Moeten ze het wel eten.

Dan komt dit misschien hard binnen, maar als een hoogbejaard paard zodanig weinig tot eten te verleiden is dat het een wandelend gratenpakhuis wordt, is het dan geen tijd om afscheid te nemen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:14

Gini schreef:
Dan komt dit misschien hard binnen, maar als een hoogbejaard paard zodanig weinig tot eten te verleiden is dat het een wandelend gratenpakhuis wordt, is het dan geen tijd om afscheid te nemen?

Nee komt niet hard binnen, wel ondoordacht

Wandelen gratenpakhuis was het niet, maar wel veel te mager ja naar mijn idee. Zeker iets waar onwetende op zouden kunnen melden.
En hij at zijn hooi en gras met smaak, maar hij heeft nooit veel om krachtvoer gegeven.
Ook niet toen hij gezond en rond was.
Dus hij zat gewoon al vol van zijn gewone eten.

En nee een paard dat verder nog goed rondloopt zou ik om die reden niet in laten slapen.
Dierenarts zag daar zeker geen noodzaak in, met als woorden ik zie een oud paard geen ongezond paard.

Maar even denken dat elk oudje wel redelijk op gewicht te houden is, nee, dat heb ik toen wel ervaren.
Zeker met de ppid erbij moet je toch ook weer opletten in wat je geeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:18

Maar mijn stelling was: Ook hoogbejaarde paarden kunnen op zo een manier gevoerd worden dat het geen wandelende gratenpakken zijn.

Als jouw paard dan geen wandelend gratenpak is, hoef je je toch niet aangesproken te voelen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:20

Ja ik weet dat dat jou stelling was.

Misschien vond jij hem dat wel?
Of een ander? Zo'n melder.
Is niet echt meetbaar wanneer het een gratenpakhuis is en veel te mager natuurlijk. Waar zit die grens?
wie stelt die grens?

En mijn paard was tot 3 dagen voor zijn dood nog fit.
Als dat in jou ogen gratenpakhuis dat ook is? Dan toch inslapen?
Omdat een ander er wat van vind?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:25

Gini schreef:
DuoPenotti schreef:

Veel menselijke bejaarden hebben ook moeite om op gewicht te blijven. Het valt misschien alleen minder op omdat mensen gekleed zijn. Zelf ook langere tijd een hondje gehad met suikerziekte die ik niet meer op een gezond gewicht kreeg ondanks alle insuline injecties en bloedsuiker testen. Persoonlijk vind ik het veel belangrijker of mens en dier nog happy zijn, dan hoe hun postuur is voor er gedacht wordt aan afscheid nemen. Helaas worden er heel vaak veel te snel anames gedaan die niet correct zijn.

Bovendien is overgewicht bij mens en dier tegenwoordig veel vaker de norm en wordt dit ook meer als normaal ervaren. Ik denk dat er maar weinig mensen aangifte doen als een dier véél te zwaar is, omdat ze het gewoon niet als zodanig herkennen, terwijl dit zeker ook levensbedreigend kan zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:33

DuoPenotti schreef:
Ja ik weet dat dat jou stelling was.

Misschien vond jij hem dat wel?
Of een ander? Zo'n melder.
Is niet echt meetbaar wanneer het een gratenpakhuis is en veel te mager natuurlijk. Waar zit die grens?
wie stelt die grens?

En mijn paard was tot 3 dagen voor zijn dood nog fit.
Als dat in jou ogen gratenpakhuis dat ook is? Dan toch inslapen?
Omdat een ander er wat van vind?

De Body Condition Score vind ik daarin een handige leidraad. Omdat je dan verder kijkt dan alleen een toplijn of een paar billen die minder vol zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:50

Oude paarden vallen vaak in op de bovenlijn waardoor het ook gewoon meer opvalt. Mager maar gezond zou voor mij geen reden voor inslapen zijn. Uiteraard zijn er gradaties, maar te mager waardoor spieren opgevreten worden is ook niet meer gezond.