PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:53

VuurVleugels schreef:
Jetta schreef:
PETA kan zich beter druk maken over de dieren in de bio- industrie.

Oh maar dat doen ze ook. Maar ja, daar worden nóg meer mensen nóg bozer om. Zie de bizarre reacties die vegan mensen krijgen, dat gaat van "dan neem ik wel een biefstuk extra om te compenseren!" tot daadwerkelijke agressie.

Mensen en instanties die verandering aan willen brengen kunnen het simpelweg nooit goed doen.

En ik ben geen lid of steuner van PETA ofzo hoor, ze hebben zat dingen waarin ik ze te ver vind gaan. Maar deze reacties? Kom op. Ga bij de bond van kermisexploitanten, als het je zoveel doet :')

Denk je nou echt dat kinderen op die leeftijd kijken hoe die dieren er bij staan. Daar hebben ze echt geen idee van en dat slaan ze ook heus niet op in hun geheugen om dat later "normaal" te vinden. En daarbij hoeveel draaimolen gebruikers komen later met echte paarden in aanraking 1% ofzo. En diegene die op een varken zitten denken dat het normaal is om daar op te rijden?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:57

anjali schreef:
Ik ben 1000 % voor dierenrechten maar dit vind ik grote onzin. Omdat dit namaak-fantasiedieren zijn uit een soort van kermis-sprookje. Helaas is er heel veel echt dierenleed van echte levende dieren en daar is meer dan genoeg werk voor Peta om mensen daar bewust van te maken en iets aan te doen. Door deze flauwekul maken ze zichzelf belachelijk (vind ik).

Ik ben het helemaal met Anjali eens. Goed verwoord vind ik. Mensen nemen dit soort berichten niet serieus, en zo zet je jezelf als organisatie buiten spel. Maar Peta doet wel meer dingen die ik wonderlijk vind.

pillow

Re: PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:57

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:03

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:03

Ze slaan helemaal door! Het zijn volwassenen die ergens een punt van maken en dan nog gebaseerd vaak op eigen zwakke hersenspinsels.

Als je zo gaat denken moet je alles verbieden wat op een carrousel te zien is, en idd ook op tv (films), schilderijen, etc. etc. Beter is onderwijzen, daar leren ze meer van dan van censuur.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:07

soesita schreef:
PETA geeft zelf ook al aan dat dit bedoeld is om de tongen los te maken en daar zijn ze blijkbaar prima in geslaagd. :+

Los van het feit of je er nu serieus op moet ingaan of niet, een kleine denkoefening: stel je voor dat de koetsen op die draaimolens gedragen worden door (zeg maar gekleurde) slaven. Of dat de zadels op de ruggen van bijna naakte vrouwen uit polyester zouden liggen. Zouden we dat accepteren, want het is niet echt? En kinderen zien heus wel het verschil met de realiteit? En hebben het zo vergeten? En het beinvloed onze manier van denken niet?

Dat vind ik een interessante opvatting, ja. Voor veel dierenactivisten zouden dieren dezelfde soort rechten en respect moeten hebben als mensen, en zou deze vergelijking prima opgaan.

Maar mensen, bedenk je inderdaad even dat dit expres zo groot door PETA naar buiten wordt gebracht :+ zij weten ook wel dat het voor commotie zorgt, en dat is precies wat ze willen. Het onderwerp gewoon even besproken hebben.

Al die persoonlijke aanvallen hier vind ik trouwens maar niks. "Zwakke hersenspinsels", "ze moeten werk zoeken" en andere implicaties over dat ze dom zijn... Hebben jullie niks beters te zeggen dan dat? Beetje constructiever kan wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:10

Er is zoveel niet echt..het grootste gedeelte van de TV en social media is niet echt. Dat ook maar verbieden?

Of gewoon voorlichten en uitleggen dat het in het echt niet zo gaat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:14

Ik lig dubbel...
Wat een imbecielen bij die instelling!

Wel echt iets van deze tijd. Al die woke debieltjes

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:18

soesita schreef:
PETA geeft zelf ook al aan dat dit bedoeld is om de tongen los te maken en daar zijn ze blijkbaar prima in geslaagd. :+

Los van het feit of je er nu serieus op moet ingaan of niet, een kleine denkoefening: stel je voor dat de koetsen op die draaimolens gedragen worden door (zeg maar gekleurde) slaven. Of dat de zadels op de ruggen van bijna naakte vrouwen uit polyester zouden liggen. Zouden we dat accepteren, want het is niet echt? En kinderen zien heus wel het verschil met de realiteit? En hebben het zo vergeten? En het beinvloed onze manier van denken niet?

Precies, heel goed gedachten experiment deze actie.
Beetje maf, absoluut,maar er zit wat in, die paarden op dat ding kijken nooit blij.
Dus wat wel en wat niet op een draaimolen is best iets om even over na te denken:

Als je erg tegen het gebruik van dieren bent, kan ik me er iets bij voorstellen.
Ik heb bv een bloedhekel aan videogames waarin je voor de lol dieren kan afschieten. Mensen dan weer geen probleem :D
Ook dat is prima iets om even bij stil te staan.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:19

Ach, zo komt PETA weer in het nieuws en hebben ze weer aandacht. Het is weer gelukt :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:21

Zal extinction rebellion leuk vinden kleine kindjes laten denken dat co2 uitstotende voertuigen heel normaal zijn!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:24

:wow: Als ze nog enige geloofwaardigheid hadden, PETA, is dat nu toch wel helemaal vervlogen. Zo’n organisatie kun je toch niet (meer) serieus nemen. Wat is dit dan… :roll: _O-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:29

Ja, we praten over Peta, dat is gelukt. Nee, het zorgt er niet voor dat ik Peta nu meer serieus neem.

Vroeger in de draaimolen wilde ik ook altijd alleen maar op een paard. Maar nooit heb ik daarna in mijn latere leven gedacht dat het normaal is hoe een draaimolenpaard erbij staat met open mond en wijd open ogen. Het schiet zijn doel echt voorbij, deze aankondiging.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:34

Nou ja, die paarden hebben wel bijna allemaal de kin op de borst dus de kans is groot dat de rollkur daar vanaf gekeken is.
Sarcasme uit:
Moeten we dit clubje echt serieus nemen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:36

VuurVleugels schreef:
Net ook in een ander topic gezet:

Klinkt het overdreven? Ja, zeker. Maar wat veel mensen zich niet beseffen is dat bepaald gedachtegoed écht kan rusten op dit soort oude 'zo is het altijd al geweest' gebruiken. Hoe vaker iets wordt gezegd, hoe gebruikelijker het woord. Het discours, de sturende manier van praten over een onderwerp, bepaald hoe we ergens over denken. En het blijven afbeelden van paarden als 'voorwerp', zeker met opengesperde mond en oren in de nek zoals bij veel draaimolens, geeft hierdoor (onbedoeld) een discours weer van 'dit is normaal'. En dat terwijl we als paardenwereld juist naar meer vriendelijkheid en autonomie van het paard proberen te bewegen.

Ik snap wel dat het op het eerste gezicht meeega suf lijkt hoor. Maar denkwijzen verander je aan de basis, dus de basale dingen als afbeeldingen en uitdrukkingen, niet ergens anders.

Ben het niet daarmee eens. Door nepdieren te nemen kun je ten eerste duidelijk maken dat je dat dus echte dieren niet zou aandoen, en daarnaast kun je misschien een discussie aanzwengelen.

Er zijn veel ernstige misstanden in dieren-/paardenland, maar imo hoort het gebruik van namaakdieren daar niet bij. Het is juist een zegen dat dat kan.

We gebruiken toch ook nepbont, nepleer etc etc, met als doel de dieronvriendelijke productie van bijvoorbeeld bont te stoppen?

En helaas, die 'opengesperde mond' zien we veel te vaak in de wedstrijdwereld, als dat tenminste niet door een veel te strak aangetrokken sperriem wordt verhinderd.
Er moet nog veel veranderen, maar dit hoort daar voor mij niet bij.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:38

Macs schreef:
En toch... :o
Heb er eens een artikel over gelezen van een paardentrainer.
Deze neppaardjes hebben meestal wel open monden en opengesperde ogen. Niet per sé een ontspannen happy uitstraling. Een beeld wat zo wel genormaliseerd wordt en dus niet herkend wordt door mensen als negatief.
De andere argumenten vind ik wel te ver gaan, maar een tegengeluid is altijd goed om mensen na te laten denken over wat altijd 'normaal' gevonden werd.
Zo zijn er al heel wat dingen veranderd in de wereld.

Ja eens! Los van of ik het er mee eens ben of niet (vind dat er wel belangrijkere dingen zijn om op te focussen) snap ik opmerkingen als "opkomen voor carrouselpaarden" niet. Met de kennis dat peta paardrijden niet oke vindt is het toch niet gek dat ze de normalisering er ook vanaf willen? (Again, ik ben het er niet mee eens hoor voordat ik aangevallen word :'))

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:49

Sorry maar ik kan echt alleen maar denken "hoe vreselijk naïef dat iedereen denkt dat zo'n opengesperde mond en die oren in de nek kinderen niet opvallen". Denken jullie dat kinderen stekeblind zijn? Dit is basispsychologie! Zie je iets waar je vertrouwde omgeving helemaal oké mee is, dan word je er zelf ook oké mee. Zeker als kind wat nog niet kritisch genoeg is om een eigen mening te vormen. En dan heb je een paar bewuste kinderen zoals Leedebee die direct een negatief gevoel erbij krijgen, en je hebt kinderen die die gezichtsuitdrukkingen negeren. Maar reken maar dat dat soort dingen kinderen opvallen, je kan een papieren huis bouwen van al het onderzoek wat is gedaan naar de perceptie van kinderen. Wat zeg ik, een woonwijk.

Dus nee, verbieden hoeft van mij echt niet. Maar die uitdrukkingen mogen wel een stuk vriendelijker.

En als je in dit topic zit puur om anderen belachelijk te maken en jezelf daar even fijn boven te plaatsen door het imbecielen te noemen ofzo... Tja, dan ben je gewoon heel zielig eigenlijk en ben jij degene die een leven moet zoeken, niet zij.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 09-02-24 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:49

soesita schreef:

Dit vind ik een interessante opvatting. Allereerst is het PETA natuurlijk gelukt om te zorgen dat we over ze praten, dus wat dat betreft missie geslaagd.

Maar mijn gedachten weken dus ook af naar slavernij. Je zal inderdaad niet snel een koets met slaven in een carrousel zien, en terecht! Als je zo fel tegen het gebruik van dieren bent, dan zal je afbeeldingen daarvan die ingezet worden voor vermaak ook afkeuren.

Ik vind veel reacties in dit topic dan ook een beetje kinderachtig.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:50

@Judith

Wat ook naar is, is dat als je ook maar een heel klein beetje Peta verdedigd, niet eens als je het er mee eens bent, maar dat je de gedachte erachter begrijpt.
Dat moet je vooral verontschuldigen om niet aangevallen te worden.

Terwijl de anti peta reactie hierboven soms inderdaad ver over het randje gaan.
Alleen al om de aggresieve anti peta reacties, zit ik liever in kamp Peta dan de andere kant :D ( en van mij mogen de paarden in de molen ook blijven )

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:57

We hebben vast allemaal wel eens op zo,n draaimolenpaard gezeten. Zitten we nu allemaal op ons paard met het idee dat zo'n opengesperde mond of rollkur normaal is? Nee toch!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:59

[***] schreef:
soesita schreef:

Dit vind ik een interessante opvatting. Allereerst is het PETA natuurlijk gelukt om te zorgen dat we over ze praten, dus wat dat betreft missie geslaagd.

Maar mijn gedachten weken dus ook af naar slavernij. Je zal inderdaad niet snel een koets met slaven in een carrousel zien, en terecht! Als je zo fel tegen het gebruik van dieren bent, dan zal je afbeeldingen daarvan die ingezet worden voor vermaak ook afkeuren.

Ik vind veel reacties in dit topic dan ook een beetje kinderachtig.

Er was toch een afbeelding van slaven op de gouden koets van de Oranjes? Volgens mij gebruiken ze die nu niet meer, althans ik hoorde daar iets over.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:01

Dreamboy schreef:
We hebben vast allemaal wel eens op zo,n draaimolenpaard gezeten. Zitten we nu allemaal op ons paard met het idee dat zo'n opengesperde mond of rollkur normaal is? Nee toch!

Nou, ik dacht als kind dat dit wenselijk en normaal was ja :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:02

Bijzondere opvatting van PETA. Gaan we dan ook alle barbiepaarden, hobbelpaarden en stokpaarden in de ban doen? Vooral die laatste. Want die laatste: een paard hoort niet zo dun te zijn als een stok :n

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:02

JudithGigi schreef:
Dreamboy schreef:

Nou, ik dacht als kind dat dit wenselijk en normaal was ja :j

En? Ben je later zelf je paard ook zo gaan rijden dan?
Ik heb daar als kind echt helemaal nooit aan gedacht. Denk zelfs dat het me helemaal nooit is opgevallen.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 09-02-24 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:03

anjali schreef:
Er was toch een afbeelding van slaven op de gouden koets van de Oranjes? Volgens mij gebruiken ze die nu niet meer, althans ik hoorde daar iets over.

Klopt. Een mooi voorbeeld van iets wat veel weerstand kreeg (en nog steeds krijgt) maar wel is aangepast omdat genoeg mensen de ethische kant ervan gingen betwijfelen.