Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rivendell schreef:janderegelaa schreef:
Bruto, niet netto. Dierenarts is de slechtst betaalde Universitaire studie.
Ken er meedere die dit netto krijgen. Wel inclusief spoeduren
kiki1976 schreef:Maar heel eerlijk, wat stelt die gezondheid check nu voor?
Lip omhoog: check
Oorkonden ( niet erin): check
Hart/longen: check
Spuit erin: check
€ 90 excl btw
Binnen 5 minuten stond ik alweer buiten
miereneter schreef:Sommige van jullie voorbeelden zijn wel gortig ja, dat soort prijzen herken ik niet. Onze stal en ik gebruiken twee dierenartsenpraktijken. Afhankelijk van het soort klacht, ze hebben verschillende deskundigheden en bij de ene zit ook nog een toptandarts. Beide zijn eigen praktijken, dus niet overgenomen door een concern. Deskundig en nemen de tijd voor goed onderzoek. Ik ben erg blij met onze dierenartsen, hun prijzen zijn héél erg redelijk. Persoonlijk vind ik wel dat er betaald mag worden voor aanrijden, klinisch onderzoek en/of foto's, de behandeling of zelfs maar het advies. Je betaalt voor dat hele pakket, niet voor 'een prikje'.
Paard had bijvoorbeeld een vaag kreupelheidje, was bijna niet te zien. Veearts is gekomen, heeft onderzocht, precies de goede plek gezien en precies het (simpele, maar goede) advies gegeven. Dat het advies simpel was, betekent niet dat er niet voor betaald moet worden; je betaalt voor de deskundigheid en het onderzoek.
Ik werk in de zorg, oudgediende collega zegt altijd: je kunt iedere aap een kunstje leren. Met andere woorden, iedereen kan een injectie leren toedienen, maar het gaat om het observeren, analyseren en klinisch redeneren: dan weet je pas of, en welke, spuit nodig is. En daarvoor moet je studeren, hard werken, ervaring opdoen en steeds je hersenen blijven gebruiken.
€ 90 excl btw
€ 90 excl btw
Cayenne schreef:kiki1976 schreef:Maar heel eerlijk, wat stelt die gezondheid check nu voor?
€ 90 excl btw
Dat ligt eraan wat voor dier je hebt![]()
Bij onze papegaai duurt het driekwartier tot een uur voor een gezondheidscheck klaar is.
En bij een onrustige of bange hond/kat kan ik me voorstellen dat een reguliere dierenarts ook ruim de tijd neemt om het dier op zijn/haar gemak te stellen.
Shirley schreef:Maar die gaat gewoon met de dierenarts in discussie natuurlijk
Ik vind het hier ook nog wel meevallen.
En, wellicht afgezaagd, ook alle kosten voor de dierenarts zelf stijgen, dat zijn ook gewoon mensen...
Ik heb ook graag een arts die de tijd neemt om mijn dieren te bekijken, mijn verhaal aan te horen en samen te overleggen.
Daar betaal ik dan graag wat meer voor!
Shirley schreef:Ik vind het hier ook nog wel meevallen.
En, wellicht afgezaagd, ook alle kosten voor de dierenarts zelf stijgen, dat zijn ook gewoon mensen...
Ik heb ook graag een arts die de tijd neemt om mijn dieren te bekijken, mijn verhaal aan te horen en samen te overleggen.
Daar betaal ik dan graag wat meer voor!
Siers83 schreef:Hier is de praktijk ook overgenomen door Evidensia. Is duur ook heel duur geworden.
Heb laatst onze kat moeten inslapen. Gebeurde thuis op vrijdagmiddag. Gebeurde netjes en goed. Kat is meegenomen door de da. Rekening was €220. Vond ik heel hoog. Da is 10 minuten binnen geweest
Marije_jiplover schreef:Een dierenarts heeft 6 jaar gestudeerd om in die kleine ogenschijnlijk simpele checks van alles in het hoofd "af te vinken" en de vaccinatie te zetten.
Hart/longen luisteren is een vak apart, jouw hondje is zo te lezen gezond en dan ben je als geoefend luisteraar zo klaar ja.
Maar als er wél iets afwijkends te horen is, is de dierenarts én langer bezig én besluit die misschien niet te vaccineren omdat dat dan een risico is.
Vaak gehoord: "de dierenarts kéék alleen maar en daar kwam dan zó'n rekening uit".
Ja, doordat de dierenarts keek, kon die met alle kennis die die heeft, een conclusie trekken en al dan niet een behandelplan opstellen.
Je betaalt niet (alleen) voor het kijken, je betaalt voor de conclusie die dat kijken oplevert.
Voorbeeld andere beroepsgroep:
Wij hadden een afgebroken sleutel in een slot zitten.
Mijn man is uren aan het prutsen geweest om het afgebroken stukje eruit te krijgen, wat jammerlijk mislukte. Slotenmaker gebeld. Deze meldde vooraf: het kost 120,-, ongeacht of ik de sleutel er zo uit heb, of dat ik uren bezig ben.
Wij gaan akkoord en de slotenmaker komt.
In nog geen 90 seconden heeft de slotenmaker het stukje sleutel verwijderd.
Is 120 euro dan duur?
Kennelijk heeft de man zoveel kennis en kunde, dat hij precies weet wat hij doen moet om het stukje eruit te krijgen, iets wat onszelf absoluut niet gelukt was.
Dus betaal je voor die 90 seconden werk, of voor de kennis van de man zodat die in 90 seconden klaar is?
Dat laatste dus.
En dat geldt imo voor dierenartsen net zo.
Los van wat er gaande is met investeerders die prijzen opdrijven, je betaalt niet alleen voor het "kijken of luisteren" je betaalt voor de kennis die ervoor zorgt dat de juiste conclusies verbonden worden aan dat kijken of luisteren.
En gelukkig is dat bij veel huisdieren dat er niets aan de hand is, en dat dus de vaccinatie veilig gezet kan worden.
Andersom, als de hond of kat de volgende dag wel in ademnood is, omdat de dierenarts niet de moeite heeft genomen om even te kijken en luisteren, was het een slechte dierenarts en moet die voor het tuchtcollege verschijnen om uit te leggen waarom die voor weinig geld kan vaccineren, omdat de klant niet wil betalen voor het onderzoek vooraf, en daarmee een kunstfout maakt en een contra indicatie voor een vaccinatie heeft gemist?