Tweede Kamer wil maatregelen tegen prijsstijgingen bij dierenartsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:26

Mijn dieren worden altijd al ff gechecked op gezondheid. Dat was al voor de grote investeerders de klinieken overnamen. Vroeger werd zelfs het paard ook gecontroleerd(hart/longen/slijmvliezen) maar dat heb ik al ff niet meer meegemaakt.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:38

Sommige van jullie voorbeelden zijn wel gortig ja, dat soort prijzen herken ik niet. Onze stal en ik gebruiken twee dierenartsenpraktijken. Afhankelijk van het soort klacht, ze hebben verschillende deskundigheden en bij de ene zit ook nog een toptandarts. Beide zijn eigen praktijken, dus niet overgenomen door een concern. Deskundig en nemen de tijd voor goed onderzoek. Ik ben erg blij met onze dierenartsen, hun prijzen zijn héél erg redelijk. Persoonlijk vind ik wel dat er betaald mag worden voor aanrijden, klinisch onderzoek en/of foto's, de behandeling of zelfs maar het advies. Je betaalt voor dat hele pakket, niet voor 'een prikje'.

Paard had bijvoorbeeld een vaag kreupelheidje, was bijna niet te zien. Veearts is gekomen, heeft onderzocht, precies de goede plek gezien en precies het (simpele, maar goede) advies gegeven. Dat het advies simpel was, betekent niet dat er niet voor betaald moet worden; je betaalt voor de deskundigheid en het onderzoek.

Ik werk in de zorg, oudgediende collega zegt altijd: je kunt iedere aap een kunstje leren. Met andere woorden, iedereen kan een injectie leren toedienen, maar het gaat om het observeren, analyseren en klinisch redeneren: dan weet je pas of, en welke, spuit nodig is. En daarvoor moet je studeren, hard werken, ervaring opdoen en steeds je hersenen blijven gebruiken.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 11-02-24 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:39

Rivendell schreef:
janderegelaa schreef:

Bruto, niet netto. Dierenarts is de slechtst betaalde Universitaire studie.

Ken er meedere die dit netto krijgen. Wel inclusief spoeduren

Minimum loon voor een dierenarts A is op basis van CAO veterinaire branche was vorig jaar 3680 bruto (is ongeveer 2850 Netto) op basis van fulltime(38/40 uur) op weekend en buiten kantoortijden zit een 125 of 150 % regeling.

Gezien het enorme tekort aan dierenartsen zie je ook wel stijging in de lonen en daarnaast wordt er in de nieuwe CAO gesproken over 5% inflatiecorrectie. Maar inderdaad wat Mark al roept, het is voor een universitaire studie zeker geen vetpot.

Ik werk overigens zelf in het recruitment in de veterinaire sector, en mijn partner is dierenarts kleine huisdieren..

kiki1976

Re: Tweede Kamer wil maatregelen tegen prijsstijgingen bij dierenartsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:48

Maar heel eerlijk, wat stelt die gezondheid check nu voor?
Lip omhoog: check
Oorkonden ( niet erin): check
Hart/longen: check
Spuit erin: check
€ 90 excl btw
Binnen 5 minuten stond ik alweer buiten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:54

kiki1976 schreef:
€ 90 excl btw

90 ex btw is 108,90.
Dat vind ik ook wel prijzig.
Voor die prijs kom ik bij mensen aan huis ;) dus inclusief voorrijkosten. En onze consulten zijn 20-30min

5 minuten vind ik ook te kort. Dan kun je echt niet goed uitvragen en checken of alles oké is. Of als er wel problemen zijn daar verder door op gaan.

Zie trouwens genoeg niet grote keten praktijken hier in de buurt die dezelfde prijzen hanteren hoor. Of zelfs meer.
De zelfstandige praktijk hier die altijd grote bek heeft over ketens vraagt €88 voor consult+ vaccinatie.
De Evidensia praktijk hierachter €82.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:56

Hier is de praktijk ook overgenomen door Evidensia. Is duur ook heel duur geworden.
Heb laatst onze kat moeten inslapen. Gebeurde thuis op vrijdagmiddag. Gebeurde netjes en goed. Kat is meegenomen door de da. Rekening was €220. Vond ik heel hoog. Da is 10 minuten binnen geweest

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:57

Konijn inslapen koste hier 150 euro.
Konijn vaccinatie, 85 euro we stonden in 4 minuten weer buiten.
Ik snap wel dat dit te prijzig wordt voor mensen.
Dit is een praktijk die onder Evidentia valt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:03

Een dierenarts heeft 6 jaar gestudeerd om in die kleine ogenschijnlijk simpele checks van alles in het hoofd "af te vinken" en de vaccinatie te zetten.

Hart/longen luisteren is een vak apart, jouw hondje is zo te lezen gezond en dan ben je als geoefend luisteraar zo klaar ja.
Maar als er wél iets afwijkends te horen is, is de dierenarts én langer bezig én besluit die misschien niet te vaccineren omdat dat dan een risico is.

Vaak gehoord: "de dierenarts kéék alleen maar en daar kwam dan zó'n rekening uit".
Ja, doordat de dierenarts keek, kon die met alle kennis die die heeft, een conclusie trekken en al dan niet een behandelplan opstellen.
Je betaalt niet (alleen) voor het kijken, je betaalt voor de conclusie die dat kijken oplevert.

Voorbeeld andere beroepsgroep:
Wij hadden een afgebroken sleutel in een slot zitten.
Mijn man is uren aan het prutsen geweest om het afgebroken stukje eruit te krijgen, wat jammerlijk mislukte. Slotenmaker gebeld. Deze meldde vooraf: het kost 120,-, ongeacht of ik de sleutel er zo uit heb, of dat ik uren bezig ben.

Wij gaan akkoord en de slotenmaker komt.
In nog geen 90 seconden heeft de slotenmaker het stukje sleutel verwijderd.
Is 120 euro dan duur?
Kennelijk heeft de man zoveel kennis en kunde, dat hij precies weet wat hij doen moet om het stukje eruit te krijgen, iets wat onszelf absoluut niet gelukt was.

Dus betaal je voor die 90 seconden werk, of voor de kennis van de man zodat die in 90 seconden klaar is?

Dat laatste dus.

En dat geldt imo voor dierenartsen net zo.

Los van wat er gaande is met investeerders die prijzen opdrijven, je betaalt niet alleen voor het "kijken of luisteren" je betaalt voor de kennis die ervoor zorgt dat de juiste conclusies verbonden worden aan dat kijken of luisteren.

En gelukkig is dat bij veel huisdieren dat er niets aan de hand is, en dat dus de vaccinatie veilig gezet kan worden.

Andersom, als de hond of kat de volgende dag wel in ademnood is, omdat de dierenarts niet de moeite heeft genomen om even te kijken en luisteren, was het een slechte dierenarts en moet die voor het tuchtcollege verschijnen om uit te leggen waarom die voor weinig geld kan vaccineren, omdat de klant niet wil betalen voor het onderzoek vooraf, en daarmee een kunstfout maakt en een contra indicatie voor een vaccinatie heeft gemist?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:06

miereneter schreef:
Sommige van jullie voorbeelden zijn wel gortig ja, dat soort prijzen herken ik niet. Onze stal en ik gebruiken twee dierenartsenpraktijken. Afhankelijk van het soort klacht, ze hebben verschillende deskundigheden en bij de ene zit ook nog een toptandarts. Beide zijn eigen praktijken, dus niet overgenomen door een concern. Deskundig en nemen de tijd voor goed onderzoek. Ik ben erg blij met onze dierenartsen, hun prijzen zijn héél erg redelijk. Persoonlijk vind ik wel dat er betaald mag worden voor aanrijden, klinisch onderzoek en/of foto's, de behandeling of zelfs maar het advies. Je betaalt voor dat hele pakket, niet voor 'een prikje'.

Paard had bijvoorbeeld een vaag kreupelheidje, was bijna niet te zien. Veearts is gekomen, heeft onderzocht, precies de goede plek gezien en precies het (simpele, maar goede) advies gegeven. Dat het advies simpel was, betekent niet dat er niet voor betaald moet worden; je betaalt voor de deskundigheid en het onderzoek.

Ik werk in de zorg, oudgediende collega zegt altijd: je kunt iedere aap een kunstje leren. Met andere woorden, iedereen kan een injectie leren toedienen, maar het gaat om het observeren, analyseren en klinisch redeneren: dan weet je pas of, en welke, spuit nodig is. En daarvoor moet je studeren, hard werken, ervaring opdoen en steeds je hersenen blijven gebruiken.

Tuurlijk moet je voor het hele pakket betalen, denk ook niet dat veel dat vreemd vinden, het gaat er om dat de overgenomen praktijken de prijzen wel erg hebben opgeschroefd. En dat zal wel behoorlijk zijn als zelfs de politiek zich er mee gaat bemoeien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:07

kiki1976 schreef:
€ 90 excl btw

Dat ligt eraan wat voor dier je hebt :D
Bij onze papegaai duurt het driekwartier tot een uur voor een gezondheidscheck klaar is.
En bij een onrustige of bange hond/kat kan ik me voorstellen dat een reguliere dierenarts ook ruim de tijd neemt om het dier op zijn/haar gemak te stellen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:13

kiki1976 schreef:
€ 90 excl btw

Zo een gezondheidscheck is ook meer routinematig wat handelingen uitvoeren dan dat er echt actief op zoek wordt gegaan naar mogelijke gebreken.

En ik zeg dit niet vanuit een rancune: maar ik ben van altijd complimenten over hoe goed het gebit van mijn hond is gegaan naar een hond met twee getrokken kiezen door cariës. Ik hecht weinig waarde aan de standaard gezondheidscheck voor een vaccinatie.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:29

Even voor de beeldvorming een vraag aan de dierenartsen hier.

Een scopie laten doen is vrij prijzig. De dierenarts die dat doet hier, heeft mobiele apparatuur en heeft vaste dagen op vaste klinieken. Wat kost nou de aanschaf van de apparatuur en hoe lang gaat dat gemiddeld mee?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:50

Dierenartsprijzen rijzen echt de pan uit. Waren vroeger al hoog maar nu gewoon amper te betalen als je dier wat gaat mankeren. Het is een branche waar je je echt afgezet voelt vind ik. Net als de uitvaartbranche. Daar kost ook een simpel iets het 10 voudige omdat er ‘rouw’ bij staat. Er komen emoties bij kijken dus mensen betalen gewoon. Met dieren net zo. Echt van de zotte is het.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:00

Toevallig stond er hier op het eiland, Texel, ook een ingezonden brief in de plaatselijke krant hierover. Ging er dus ook over dat je hier geen keus hebt qua da’s. Er zijn 2 praktijken, de Evidensia en nog een andere kleine. Als je nog niet bij de kleine was, kom je er ook niet meer bij want die zit overvol. Maar die heeft dus nog wel de normale prijzen, de praktijk bestaat uit een da en zijn vrouw die assistente is. En dan dus de Evidensia praktijk. Die dus duur is maar wel altijd bereikbaar etc. De schrijver opperde een soort van aandelen in een eigen praktijk waardoor de bedragen naar beneden kunnen.

Er werd netjes wederhoor gedaan bij Evidensia, via een woordvoerder uiteraard. Dat stuk kwam er op neer dat je je dier maar moet verzekeren voor ziektekosten. Kon ook via hun geloof ik.

Dit is dus iets wat echt wel leeft hier

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:02

Dan moet je dier überhaupt nog wel te verzekeren zijn. Boven een bepaalde leeftijd en als er al kwalen zijn, val je er vaak al buiten of wordt van alles uitgesloten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:26

Ik denk dat het probleem tweeledig is:

-Zoals gezegd de investeringsmaatschappijen die een monopoliepositie innemen en die flinke winsten maken door hun winst door te sluizen naar een 'belastingparadijs' (Guernsey vaak)

-Ten tweede hetgeen wat ook in de humane geneeskunde speelt: Er kan steeds meer dus doen we dat ook. Met als gevolg grotere, beter geoutilleerde panden, dure nieuwe technieken en medicatie. Sneller een (dag-) opname.
Langer doorbehandelen vanwege een veranderde moraal.
Laatst bijgewerkt door mysa op 11-02-24 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:34

Cayenne schreef:
kiki1976 schreef:
€ 90 excl btw

Dat ligt eraan wat voor dier je hebt :D
Bij onze papegaai duurt het driekwartier tot een uur voor een gezondheidscheck klaar is.
En bij een onrustige of bange hond/kat kan ik me voorstellen dat een reguliere dierenarts ook ruim de tijd neemt om het dier op zijn/haar gemak te stellen.

Maar die gaat gewoon met de dierenarts in discussie natuurlijk ;)

Ik vind het hier ook nog wel meevallen.
En, wellicht afgezaagd, ook alle kosten voor de dierenarts zelf stijgen, dat zijn ook gewoon mensen...
Ik heb ook graag een arts die de tijd neemt om mijn dieren te bekijken, mijn verhaal aan te horen en samen te overleggen.
Daar betaal ik dan graag wat meer voor!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:38

Shirley schreef:
Maar die gaat gewoon met de dierenarts in discussie natuurlijk ;)

En, wellicht afgezaagd, ook alle kosten voor de dierenarts zelf stijgen, dat zijn ook gewoon mensen...
Ik heb ook graag een arts die de tijd neemt om mijn dieren te bekijken, mijn verhaal aan te horen en samen te overleggen.

Nou, ik zie hem er voor aan _O-
Maar ik betaal idd ook graag meer voor een fijne dierenarts die de tijd en rust neemt.
Dan maakt het me niet uit of het een kleine praktijk is of een Evidensia kliniek.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:32

Shirley schreef:

Maar daar gaat het hier toch helemaal niet om? Het gaat niet om de reguliere prijsstijgingen die een dap moet doorvoeren, omdat de prijzen voor hen gestegen zijn? Het gaat er om dat de praktijken overgenomen worden door buitenlandse investeerders die de situatie proberen uit te melken en met een behoorlijk winstoogmerk werken en dat daar wat aan gedaan moet worden, omdat je anders dierenleed krijgt oa.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:37

Siers83 schreef:
Hier is de praktijk ook overgenomen door Evidensia. Is duur ook heel duur geworden.
Heb laatst onze kat moeten inslapen. Gebeurde thuis op vrijdagmiddag. Gebeurde netjes en goed. Kat is meegenomen door de da. Rekening was €220. Vond ik heel hoog. Da is 10 minuten binnen geweest

De dierenarts moet wel naar jou toekomen en kan dan 2-3 consulten op de praktijk niet doen. Dat kost dus ook geld en daarom is aan huis duurder

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:01

Marije_jiplover schreef:
Een dierenarts heeft 6 jaar gestudeerd om in die kleine ogenschijnlijk simpele checks van alles in het hoofd "af te vinken" en de vaccinatie te zetten.

Hart/longen luisteren is een vak apart, jouw hondje is zo te lezen gezond en dan ben je als geoefend luisteraar zo klaar ja.
Maar als er wél iets afwijkends te horen is, is de dierenarts én langer bezig én besluit die misschien niet te vaccineren omdat dat dan een risico is.

Vaak gehoord: "de dierenarts kéék alleen maar en daar kwam dan zó'n rekening uit".
Ja, doordat de dierenarts keek, kon die met alle kennis die die heeft, een conclusie trekken en al dan niet een behandelplan opstellen.
Je betaalt niet (alleen) voor het kijken, je betaalt voor de conclusie die dat kijken oplevert.

Voorbeeld andere beroepsgroep:
Wij hadden een afgebroken sleutel in een slot zitten.
Mijn man is uren aan het prutsen geweest om het afgebroken stukje eruit te krijgen, wat jammerlijk mislukte. Slotenmaker gebeld. Deze meldde vooraf: het kost 120,-, ongeacht of ik de sleutel er zo uit heb, of dat ik uren bezig ben.

Wij gaan akkoord en de slotenmaker komt.
In nog geen 90 seconden heeft de slotenmaker het stukje sleutel verwijderd.
Is 120 euro dan duur?
Kennelijk heeft de man zoveel kennis en kunde, dat hij precies weet wat hij doen moet om het stukje eruit te krijgen, iets wat onszelf absoluut niet gelukt was.

Dus betaal je voor die 90 seconden werk, of voor de kennis van de man zodat die in 90 seconden klaar is?

Dat laatste dus.

En dat geldt imo voor dierenartsen net zo.

Los van wat er gaande is met investeerders die prijzen opdrijven, je betaalt niet alleen voor het "kijken of luisteren" je betaalt voor de kennis die ervoor zorgt dat de juiste conclusies verbonden worden aan dat kijken of luisteren.

En gelukkig is dat bij veel huisdieren dat er niets aan de hand is, en dat dus de vaccinatie veilig gezet kan worden.

Andersom, als de hond of kat de volgende dag wel in ademnood is, omdat de dierenarts niet de moeite heeft genomen om even te kijken en luisteren, was het een slechte dierenarts en moet die voor het tuchtcollege verschijnen om uit te leggen waarom die voor weinig geld kan vaccineren, omdat de klant niet wil betalen voor het onderzoek vooraf, en daarmee een kunstfout maakt en een contra indicatie voor een vaccinatie heeft gemist?

Op de grote pensionstallen waar ik heb gestaan en waar ik het toevallig heb gezien worden de paarden niet vantevoren gecheckt voor ze gevaccineerd worden. Er komt een DA langs en die duwt er bij alle paarden achter elkaar een spuit in. Zelfs zag ik ooit met dezelfde naald en bij de mijne liet hij die eerst nog op de grond vallen, pakt hem op en duwt hem gewoon in mijn paard! Ik was te verbouwereerd om er iets van te zeggen! (Het paard is er niet ziek van geworden gelukkig). Dat waren wel goedkope veeartsen en je hoefde geen voorrijkosten te betalen omdat ze de hele stal deden. Een nieuw paard van mij is ooit meerdere keren achterelkaar gevaccineerd ,ik had hem volledig laten vaccineren toen ik hem kocht en toen kwam die DA (van dezelfde praktijk) om de hele stal te doen en pakte de mijne er nog een keer dubbel bij. Dat werd zoiets de derde keer achter elkaar. Ik was toen wel kwaad want het is geen snoep wat ze inspuiten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:11

Nee, hier ook geen check vooraf. Nou kende mijn da mijn paarden wel al jaren. Maar wat is precies het risico, anders dan bij mensen?
Oké bij covid vaccin kreeg je eerst een vragenlijst. Bij griep werd nooit iets gevraagd. Bij de kindervaccinaties zeiden ze alleen uitstellen als het kind verkouden of ziekjes is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:18

Hier ook nooit een check bij mijn 9 paarden alvorens de half jaarlijkse vaccinatie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:35

Bij de hond en katten inderdaad een korte check maar bij de paarden niet. Nooit gehad, bij geen een dierenarts. Ook voor het verdoven is er slechts één keer naar het hart geluisterd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:43

Ik krijg wel de indruk ook dat er steeds meer gepushd wordt om een verzekering te nemen.

Is het dan ook zo dat een dierenarts bij een wel verzekerd dier langer door doktert dan bij een onverzekerd dier? Ik vind het altijd best een ethisch dilemma in de diergeneeskunde, hoe lang ga je door, waar ligt de grens tussen commercie en het belang van het dier. Als eigenaar ben je meestal leek.
(zo voel ik me overigens ook bij de tandarts en de autogarage etc. Omdat je leek bent weet je niet in hoeverre de behandeling/reparatie echt nodig is)