Provincie Noord-Holland stopt als vaste sponsor Jumping Amsterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:54

Hij heeft ook een moeder ;-)

Even serieus..beide Charlotte's kunnen goed rijden al zullen ze allebei andere basiskwaliteiten hebben. Dujardin en Hester hebben de paarden altijd erg fijn door het lichaam lopen, maar het kan ook zijn dat Imhotep minder spanning opbouwt. Het is tenslotte een ruin en Everdale een hengst die er om bekend staat enorm heet te zijn. Inclusive ook een zoon van Everdale heeft een betere hals, ook die is kneiterheet maar geeft onder Fry wel echt een heel ander beeld. Ik ben ook geen Everdale fan, zie liever een Inclusive. Hoop dat dat haar nieuwe toekomst troef wordt in ieder geval.

Vind alleen dat dressuur gaat om het beste uit je paard halen wat voor hem mogelijk is op dat moment, en niet om het perfecte paard te starten die alles vanzelf doet. Zo simplistisch zit het niet in elkaar. :-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:05

Ik denk dat iedereen het met dat laatste eens is. Ik denk dat wanneer Everdale meer op lengte zou lopen (zelfde geldt voor Pete), het er nog beter en meer losgelaten en moeiteloos uit zou zien. Wat dat betreft vind ik dat neusje voor de loodlijn wel gewoon belangrijk. De FEI ook, maar er wordt niet naar gepunt.

Ik ben benieuwd hoe Pete zich gaat ontwikkelen, hij heeft enorm veel talent en laat echt grandioos moeilijke dingen eruit zien alsof het geen moeite kost. Erg knap.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:28

JessicaD88 schreef:
Ik denk dat iedereen in de paardenwereld op moment zelf bezig is de sport te laten verbieden. Als 'wij' het al zielig vinden laat staan mensen buiten onze sport.

Als de mensen met (enige) kennis het (soms) zielig vinden, hebben ze dan niet misschien een beetje gelijk? Meer dan mensen zónder kennis?

Het slechtste wat je als paarden(sport)liefhebber kunt doen is je ogen ervoor dichtdoen. Dán geef je de critici zonder kennis (en zonder nuance) pas echt vrij spel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:43

996981 schreef:
Marjo schreef:

Ik word een beetje moe van dit soort berichten. Nee van 1 proef zo lopen zullen ze niet direct stuk gaan. Van keer op keer zo lopen wel. En het is allesbehalve prettig om te zien en ik kan me gewoon werkelijk niet voorstellen dat het fijn is om op deze manier te rijden.

Maar you do you, als jij hier graag naar kijkt en dit een goed voorbeeld van onze topsport vindt, geniet er maar goed van.

Één ding weet ik wel. Als dit zo doorgaat, en deze manier van rijden niet afgestraft wordt dan kunnen wij over een aantal jaren onze sport vaarwel zwaaien. En in mijn ogen geheel terecht.

Welterusten.

Ik zeg letterlijk dat ik ook vind dat hij kort in de hals wordt. Dat ik vind dat er meer ontspanning moet zijn. Hoezo “als jij hier graag naar kijkt”? Hoezo “als jij dit een goed voorbeeld van de topsport vindt”?

Dat ik het in perspectief kan zien betekent niet dat ik erachter sta. Dat ik het niet oké vindt om de ruiter aan te vallen op de besluiten van de jury’s betekent ook niet dat ik erachter sta.

Op deze manier “discussiëren” is nogal een zwaktebod…

In elke post hier, praat je recht wat krom is. Er is geen perspectief te zien waarbij een proef zoals Fry die reed had moeten winnen. Daarvoor refereer ik even naar de post van xLoki die het heel mooi duidelijk maakt.

Delen te kort in de hals? Nee, het paard was de héle proef te kort in de hals. Het paard liep in twee delen; de achterhand was bijna los van de voorhand te zien en ik geloof niet dat dit hoort bij verzameling.

Harmonie is (nogmaals) samenwerken en met lichte hulpen je paard vertellen wat hij moet doen. Dat is níet wat Charlotte Fry liet zien en dus ook níet wat beloond moet worden met een eerste plaats.

En dan kunnen we wel allemaal heilig gaan doen en zeggen 'ja het ligt niet aan Fry maar aan de jury', maar zonder het rijden van Fry wordt het ook niet beoordeeld.

Feit is wel, dat hier nu zóveel commentaar en kritiek op komt vanuit de dressuurwereld (ik volg ook de Duitse pagina's op Facebook en ook die zijn niet mals), dat de FEI wel hele sterke struisvogelpolitiek bedrijft als ze dit niet oppakken.

Ik zeg het nog maar eens, als dit zo doorgaat kunnen we over een aantal jaar dag zeggen tegen de paardensport. En dat gaat beginnen bij de Olympische Spelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:45

Ibbel:
Ze hebben gelijk als het ook daadwerkelijk klopt. Maar dit zit nu net het verschil tussen een paard wat achter de loodlijn wordt getrokken of een paard wat er achter kruipt.

Ik denk San, dat ook Charlotte steeds bezig is met te proberen zijn neus er uit te rijden. Echter kan dit soms behoorlijk lastig zijn bij een paard wat er van nature graag achter kruipt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:47

Een vaste sponsor die vertrekt (en dan ook nog eens een overheidsorgaan) is niet leuk als evenement. Het is sowieso een deuk in het imago. Hopelijk kan dat spoedig hersteld worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:52

996981 schreef:
Marjo schreef:

Ik word een beetje moe van dit soort berichten. Nee van 1 proef zo lopen zullen ze niet direct stuk gaan. Van keer op keer zo lopen wel. En het is allesbehalve prettig om te zien en ik kan me gewoon werkelijk niet voorstellen dat het fijn is om op deze manier te rijden.

Maar you do you, als jij hier graag naar kijkt en dit een goed voorbeeld van onze topsport vindt, geniet er maar goed van.

Één ding weet ik wel. Als dit zo doorgaat, en deze manier van rijden niet afgestraft wordt dan kunnen wij over een aantal jaren onze sport vaarwel zwaaien. En in mijn ogen geheel terecht.

Welterusten.

Ik zeg letterlijk dat ik ook vind dat hij kort in de hals wordt. Dat ik vind dat er meer ontspanning moet zijn. Hoezo “als jij hier graag naar kijkt”? Hoezo “als jij dit een goed voorbeeld van de topsport vindt”?

Dat ik het in perspectief kan zien betekent niet dat ik erachter sta. Dat ik het niet oké vindt om de ruiter aan te vallen op de besluiten van de jury’s betekent ook niet dat ik erachter sta.

Op deze manier “discussiëren” is nogal een zwaktebod…

In elke post hier, praat je recht wat krom is. Er is geen perspectief te zien waarbij een proef zoals Fry die reed had moeten winnen. Daarvoor refereer ik even naar de post van xLoki die het heel mooi duidelijk maakt.

Delen te kort in de hals? Nee, het paard was de héle proef te kort in de hals. Het paard liep in twee delen; de achterhand was bijna los van de voorhand te zien en ik geloof niet dat dit hoort bij verzameling.

Harmonie is (nogmaals) samenwerken en met lichte hulpen je paard vertellen wat hij moet doen. Dat is níet wat Charlotte Fry liet zien en dus ook níet wat beloond moet worden met een eerste plaats.

En dan kunnen we wel allemaal heilig gaan doen en zeggen 'ja het ligt niet aan Fry maar aan de jury', maar zonder het rijden van Fry wordt het ook niet beoordeeld.

Feit is wel, dat hier nu zóveel commentaar en kritiek op komt vanuit de dressuurwereld (ik volg ook de Duitse pagina's op Facebook en ook die zijn niet mals), dat de FEI wel hele sterke struisvogelpolitiek bedrijft als ze dit niet oppakken.

Ik zeg het nog maar eens, als dit zo doorgaat kunnen we over een aantal jaar dag zeggen tegen de paardensport. En dat gaat beginnen bij de Olympische Spelen.

Paard loopt zoals ie gebouwd is:
[VN] Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Wordt hier uitgelegd, natuurlijk kan het dat hij te hoog gepunt is. Het is en blijft een jurysport en daar hoort discussie bij. Maar veel wat er gezegd wordt klopt gewoon niet en/of wordt niet in het juiste perspectief gezet.

Kennis van anatomie blijkt ook maar weer erg belangrijk te zijn.

Ik denk idd dat de paardensport ook verboden wordt over een paar jaar. Maar dan vooral door de mensen zelf die overal bovenop zitten om alles en iedereen de pan in te hakken zonder veel rijtechnische kennis. :o

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:54

Marjo schreef:

Je snapt niet dat wat jij ziet kan verschillen met wat een ander ziet? Iets met perspectief enzo?

Dat heeft niks met iets recht lullen te maken. Ik zeg notabene dat ik vind dat er zaken op aan te merken zijn.

Het verschil is dat jij in de veronderstelling bent dat Charlotte dit paard in elkaar trekt, waar ik aangeef dat er andere redenen kunnen zijn waarom een paard kort in de hals wordt.

Stop jij je proef als je net niet de aanleuning krijgt die je wil? Rijd jij altijd 100%? Of gaat er bij jou ook wel iets mis? Ga je er dan vanuit dat je iets van kan leren? Zowel als ruiter als combinatie.

Als je altijd opgeeft als het even lastig is kom je niet verder.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:14

996981 schreef:
Je snapt niet dat wat jij ziet kan verschillen met wat een ander ziet? Iets met perspectief enzo?

Dat heeft niks met iets recht lullen te maken. Ik zeg notabene dat ik vind dat er zaken op aan te merken zijn.

Het verschil is dat jij in de veronderstelling bent dat Charlotte dit paard in elkaar trekt, waar ik aangeef dat er andere redenen kunnen zijn waarom een paard kort in de hals wordt.

Stop jij je proef als je net niet de aanleuning krijgt die je wil? Rijd jij altijd 100%? Of gaat er bij jou ook wel iets mis? Ga je er dan vanuit dat je iets van kan leren? Zowel als ruiter als combinatie.

Als je altijd opgeeft als het even lastig is kom je niet verder.

Ik heb Fry vorig jaar op Horse Event zien rijden, en daar zag ik hetzelfde. Open mond, sterke hand/schouders en weinig lucht aan de voorkant.
Dus nee, het gaat bij mij nooit perfect. Maar zijn ál deze momenten die ik bij Fry gezien heb dan een teken van dat het "eens mis gaat"? Ik denk het niet, ik denk dat dit de manier is waarop Fry rijdt en daar ben ik allesbehalve van gecharmeerd.

En ik begrijp niet, dat wanneer je duidelijk zíet dat een paard achter de loodlijn zit, er een kuil achter het zadel zit waar mening Duitser jaloers op is waarna er een enorme bilpartij omhoog steekt waar de Mount Everest niets bij is, dat ik dan de enige ben die dan oordeelt dat dit paard niet bij elkaar loopt maar in elkaar getrokken wordt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:25

Niet aan elkaar lopen betekent niet per definitie in elkaar getrokken. Maar Lets agree to disagree. We zien hetzelfde maar hebben een ander idee bij de reden waarom we het zien. Dat kan.

Ik vind Charlotte een onwijs kundige ruiter en zou denk ik verongelukken op een paard als Everdale.

Jij vindt haar een slechte ruiter die het paard in elkaar trekt.

Daar gaan we in deze discussie niet aan veranderen :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:29

996981 schreef:
Niet aan elkaar lopen betekent niet per definitie in elkaar getrokken. Maar Lets agree to disagree. We zien hetzelfde maar hebben een ander idee bij de reden waarom we het zien. Dat kan.

Ik vind Charlotte een onwijs kundige ruiter en zou denk ik verongelukken op een paard als Everdale.

Maar ik hoop wel dat ook jij kan inzien dat dit soort rijderij geen positieve reclame is voor de paardensport, die al onder een vergrootglas ligt.

En ik ben daar echt niet de enige in, kijk maar eens rond op de social media pagina's van St. Georg bijvoorbeeld. Of op de FEI zelf. Als zóveel mensen binnen de sport al vinden dat dit niet de dressuur is zoals het hoort te zijn, dan is het toch niet gek dat mensen die buiten de sport staan al helemaal denken 'wat is dit voor dierenmishandeling'?

Waarbij ik zelf dan het woordje dierenmishandeling wellicht nog een stap te ver vind, maar een positief welzijn zie ik er absoluut niet in terug.

Kinke

Re: Provincie Noord-Holland stopt als vaste sponsor Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:40

wat zijn jullie toch ongelooflijk off-topic bezig hier. De hele discussie over de manier van rijden hoort hier niet. De discussie zou moeten zijn dat de provincie stopt met VASTE sponsor zijn, dus dikke kans dat men gewoon nog een bijdrage gaat krijgen en dat de PvdD dit nieuws naar zich toe haalt alsof zij dit voor elkaar hebben gekregen omdat dit alles zielig is voor de paarden. Kortom, vies vuil trucje van PvdD

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:43

Marjo schreef:
996981 schreef:

Maar ik hoop wel dat ook jij kan inzien dat dit soort rijderij geen positieve reclame is voor de paardensport, die al onder een vergrootglas ligt.

En ik ben daar echt niet de enige in, kijk maar eens rond op de social media pagina's van St. Georg bijvoorbeeld. Of op de FEI zelf. Als zóveel mensen binnen de sport al vinden dat dit niet de dressuur is zoals het hoort te zijn, dan is het toch niet gek dat mensen die buiten de sport staan al helemaal denken 'wat is dit voor dierenmishandeling'?

Waarbij ik zelf dan het woordje dierenmishandeling wellicht nog een stap te ver vind, maar een positief welzijn zie ik er absoluut niet in terug.

Maar dat zeg ik toch nergens? Dat ik dit goed vind? Dat ik dit reclame vindt?

Dat maak jij ervan omdat ik het in een ander perspectief zie dan jij.

Ook niet alle mensen die nul verstand hebben van een paard zullen er dezelfde mening over hebben.

Er zijn mensen die het überhaupt mishandeling vinden om op een paard te zitten of zelfs deze in gevangenschap te houden. Betekent niet per definitie dat ze gelijk te hebben?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:54

Kinke schreef:
wat zijn jullie toch ongelooflijk off-topic bezig hier. De hele discussie over de manier van rijden hoort hier niet. De discussie zou moeten zijn dat de provincie stopt met VASTE sponsor zijn, dus dikke kans dat men gewoon nog een bijdrage gaat krijgen en dat de PvdD dit nieuws naar zich toe haalt alsof zij dit voor elkaar hebben gekregen omdat dit alles zielig is voor de paarden. Kortom, vies vuil trucje van PvdD
Exact dit. Het is eigenlijk niet eens nieuwswaardig want sponsoren wisselen wel vaker, maar de nieuwsredactie op dit forum houdt nu eenmaal van dit soort gekleurde, tendentieuze berichtgeving.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:59

Kinke schreef:

Het is in die zin ontopic dat ik het fijn zou vinden als er wel eens een sponsor zich terug zou trekken vanwege dierenwelzijn. Dat het dus erg jammer is dat dit in dit geval niet naar buiten gebracht wordt (want wat de werkelijke reden achter de schermen is dat weet niemand natuurlijk met 100% zekerheid)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:03

996981 schreef:
Je zegt het goed. Wat jij hebt gemist. Omdat het paard delen te kort was in de hals ontbreekt de totale harmonie? Is het geen happy athlete? Nergens was verzet te zien. De mond was niet geopend om de druk te vermijden. De mond was actief. Dat betekent niet per definitie dat er verzet is.

Wellicht kun je de FEI een goed onderbouwde brief schrijven wat en waarom en moet veranderen? :) dat haalt per definitie meer uit dan je beklag doen op een Nederlands discussieforum waarvan 99% van de leden niet acteert op dit niveau als ruiter of jury.

Zou ik het wel iets minder zwart-wit houden dan hier. Is Charlotte te hoog gepunt? Waarschijnlijk wel. Kan er iets aan de puntentelling veranderen? Moet het beeld belangrijker worden? Vind ik ook.

Maar doen of dit paard geen happy athlete is, omdat hij korter in de hals was dan gewenst? Mwa…

Het woord happy athlete in de mond durven te nemen bij een paard wat de hele proef zijn mond opent en waarvan ook beelden zijn dat hij een verkleurde tong heeft bij het binnenkomen, vind ik behoorlijke struisvogelpolitiek. Oren zijwaarts gepunt tijdens inspanning is ook niet perse een prettig signaal.

Het wordt tijd dat de sport stopt met virtue signaling en eens wat doet met de huidige kennis over pijnsignalen en biomechaninica.
Mijn teleurstelling ligt vooral bij de FEI en de jury, die hadden dit in mijn ogen nooit op deze manier moeten punten. We gaan alleen maar wat voor elkaar krijgen qua ommezwaai als je met een dusdanig gespannen paard geen voldoende kan scoren. Dan maar even achteruitgang in de 'kwaliteit' van de proeven, als het niet op een normale manier kan dan maar niet wat mij betreft.
Echter vind ik dat de rijderij zelf van Fry op dit optreden ook niet prettig was, wat uiteraard kan zijn een keer. Wat dan wel jammer is, is dat ze na de rit zelf ook zegt dat hij zo fijn was. Dan kom je (hopelijk) uit op niet durven zeggen hoe het echt is omdat je je brood ermee moet verdienen. Maar het zou toch eigenlijk tof zijn als je na zo'n rit kan zeggen dat je er zelf niet blij mee was hoe het ging en je het de volgende keer beter hoopt te doen.

De provincie is ook niet gek, die willen gewoon geen gezichtsverlies lijden als de boel knaptn omtrent welzijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:05

Ik vind dat stukje van die docente wel goed. Die onderzoek doet naar interactie tussen mens en dier. In dit geval het paard

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:05

Marjo schreef:
Kinke schreef:

Het is in die zin ontopic dat ik het fijn zou vinden als er wel eens een sponsor zich terug zou trekken vanwege dierenwelzijn. Dat het dus erg jammer is dat dit in dit geval niet naar buiten gebracht wordt (want wat de werkelijke reden achter de schermen is dat weet niemand natuurlijk met 100% zekerheid)

Met 100% zekerheid kan ik je melden dat de beslissing van de provincie Noord Holland om haar sponsorbeleid aan te passen niets te maken heeft met dierenwelzijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:19

Veronica2 schreef:
Marjo schreef:

Met 100% zekerheid kan ik je melden dat de beslissing van de provincie Noord Holland om haar sponsorbeleid aan te passen niets te maken heeft met dierenwelzijn.

Hoe weet je dat dan? Ben je daar achter de schermen bij geweest?

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:53

Het zijn alleen paardenmensen die zich druk maken om paardenwelzijn. Mensen die nog nooit op een stal zijn geweest (=een leek), kennen vaak het verschil niet eens tussen een hoofdstel en een halster. Een springzadel is anders dan een dressuurzadel? Zal hen een worst wezen... Dus in dat opzicht hoeven we leken helemaal niks uit te leggen, die liggen echt niet wakker van loodlijnen of beenzettingen.

Daarbij, even los van de internet discussies. Zo slecht gaat het niet met de paardensport. Ik was 2 dagen op Jumping Amsterdam als toeschouwer en de tribunes zaten voller dan ik ooit gezien heb. En ik ben toch zo ongeveer 15 jaar lang trouwe bezoeker. Sowieso was de zaterdag in de middag zowel als de avond helemaal uitverkocht. Dit geldt voor meerdere paarden evenementen, ze worden onwijs druk bezocht gelukkig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:05

Citaat:
De jury kijkt gelukkig verder dan alleen een loodlijn. Goed paardrijden bestaat uit zoveel meer!
De jury ziet dat het beeld er bij Everdale door zijn bouw er sowieso snel uit ziet. Dus kijken ze ook of er aanspanning is en hij goed van achter naar voren los door zijn lijf gereden wordt. En ja hoor, het wordt opgemerkt dat hij meer op lengte moet blijven op sommige momenten. En ja, ook voor het halthouden waar hij achterwaarts ging kreeg hij een 3,8.
Ze zien ook dat hij heet is en gespannen.

Citaat:
Met deze beredenering zou je met een fjord nog de Grand Prix moeten kunnen winnen, want de jury moet maar rekening houden met de bouw en de limieten van het paard?

Wat een klinkklare onzin verkondig je hier :')

De eerste prijs en de hoogste punten moeten gaan naar degene die de mooiste en meest harmonieuze proef neerzet.

Ik ben vóór.
... ik weet niet hoe ver mevrouw Adelaar met Super Guus is gekomen, maar het moet beslist kunnen.

Trouwens: wie op bokt heeft Goldstern nog in levende lijve in de ring gezien...?
Gewoon een braaf politiepaard.

Tweede geworden op de Wereldruiterspelen in 1994 in de Grand Prix.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:18

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:23

Janneke2 schreef:
Trouwens: wie op bokt heeft Goldstern nog in levende lijve in de ring gezien...?

Die heb ik zeker gezien, ook in de RAI op Jumping Amsterdam. Overigens vond ik hem niet zo gewoon, hij was uitermate correct gebouwd en had alles in huis om een GP te lopen, tevens had hij een superfijn karakter en deed hij alles voor Balkenhol. Maar om nou weg te zetten als gewoon braaf politiepaard, hij had echt veel kwaliteit. Voor ik het vergeet: ook een legende als Goldstern kon soms kort in de hals worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:24

Kinke schreef:

Welnee, niets vies en vuil aan. Ze melden alleen dat ze er blij mee zijn en dat mag!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:34

Veronica2 schreef:
Janneke2 schreef:

Die heb ik zeker gezien, ook in de RAI op Jumping Amsterdam. Overigens vond ik hem niet zo gewoon, hij was uitermate correct gebouwd en had alles in huis om een GP te lopen, tevens had hij een superfijn karakter en deed hij alles voor Balkenhol. Maar om nou weg te zetten als gewoon braaf politiepaard, hij had echt veel kwaliteit. Voor ik het vergeet: ook een legende als Goldstern kon soms kort in de hals worden.

;) gewoon een braaf politiepaard - zo is hij zijn carrière begonnen.
Ik wil hem nadrukkelijk niet "wegzetten" ermee.

Ik ben van de school dat ieder paard dressuur kan doen.
Via feestboek zie ik af en toe een IJslander passage en piaffe doen, keurig op de achterhand, het voorbeen op de grond loodrecht.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-02-24 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt