Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:41

Elisa2 schreef:
Overigens die standfoto, de horizon staat scheef (zoals ze heel veel doen bij hengsten standfoto's) Als je hem recht zet op de horizon dan zie je de neerwaartse romp, achterbeen wat er achter staat. En hij mist een stuk "nek" waardoor hij in oprichting dus afknikt en snel achter de loodlijn (lijkt) te komen.

Nee, horizon staat niet scheef. Paard staat niet parallel aan de wand. Wand loopt daarom in perspectief weg. Foto is wel netjes parallel aan het paard gemaakt en ook zodanig geplaatst. Kijk maar naar de voor- en achterhoeven, die staan keurig op dezelfde hoogte.

996981

Re: Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:58

Everdale vergelijken met Dalera qua halslengte… dat paard heeft van nature een halve meter meer aan hals.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:05

996981 schreef:
Everdale vergelijken met Dalera qua halslengte… dat paard heeft van nature een halve meter meer aan hals.

Waar vergelijk ik Everdale met Dalera? Nergens. Ik vergelijk handen van amazones.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:12

ZwarteHeks schreef:
996981 schreef:

Waar vergelijk ik Everdale met Dalera? Nergens. Ik vergelijk handen van amazones.

Want halslengte heeft enkel te maken met de handen van de amazone?

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:17

996981 schreef:
ZwarteHeks schreef:

Veel. Kijk maar eens naar Carl Hester en Everdale in 2014. Carl doet er alles aan om er halslengte in te krijgen, veel halve ophoudingen. Hij geeft, neemt, geeft, neemt etc. Everdale is daar goed heet, maar Carl durft wat te geven. Everdale neemt het ervan, maar Carl blijft het proberen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:25

Maar Charlotte rijdt op andere paarden met veel meer halslengte juist. Nee, dit beeld vind ik niet fijn, ik zie Everdale niet zo graag. Maar op andere paarden vind ik haar wel heel fijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:37

ZwarteHeks schreef:
996981 schreef:

Veel. Kijk maar eens naar Carl Hester en Everdale in 2014. Carl doet er alles aan om er halslengte in te krijgen, veel halve ophoudingen. Hij geeft, neemt, geeft, neemt etc. Everdale is daar goed heet, maar Carl durft wat te geven. Everdale neemt het ervan, maar Carl blijft het proberen.

Is toch niet te vergelijken? Vrijblijvend rondjes door de baan rijden of een Grand Prix kür rijden…

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:38

ZwarteHeks schreef:
Persoonlijk wil ik meer positieve handen zien a la Ingrid Klimke, Carl Hester, Jessica Werndl-von Bredow. Paard die durven het contact mee naar voren te nemen, wat lucht in de hals.

Deze ruiters deden allemaal niet mee op deze wedstrijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:48

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:
Overigens die standfoto, de horizon staat scheef (zoals ze heel veel doen bij hengsten standfoto's) Als je hem recht zet op de horizon dan zie je de neerwaartse romp, achterbeen wat er achter staat. En hij mist een stuk "nek" waardoor hij in oprichting dus afknikt en snel achter de loodlijn (lijkt) te komen.

Nee, horizon staat niet scheef. Paard staat niet parallel aan de wand. Wand loopt daarom in perspectief weg. Foto is wel netjes parallel aan het paard gemaakt en ook zodanig geplaatst. Kijk maar naar de voor- en achterhoeven, die staan keurig op dezelfde hoogte.

Als je met je hand de lijn volgt van de hoeven dan zie je dat de voorhoeven "hoger" staan. Dit truukje wordt heel vaak gebruikt bij standfoto's van hengsten. Met je hand er onder kun je goed zien hoe ze "echt" in elkaar zitten. Doe ermee wat je wilt.

Misschien rijdt Charlotte Everdale ook wel zo los als Carl in die clinic..toen kroop hij er duidelijk ook al graag achter. Echter is het in de ring veel moeilijker op te lossen, zeker als er ook nog spanning bij komt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:54

Elisa2 schreef:
Misschien rijdt Charlotte Everdale ook wel zo los als Carl in die clinic..toen kroop hij er duidelijk ook al graag achter. Echter is het in de ring veel moeilijker op te lossen, zeker als er ook nog spanning bij komt.

Vorig jaar op Jumping Amsterdam zijn er clinics geweest waar juist dit onderwerp heel duidelijk gedemonstreerd werd, maar kennelijk heeft niemand dat onthouden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:55

https://youtu.be/hJ1hhl89XZ8

Overigens dan wel leuk om te zien, Carl moet er echt hard aan werken..ook bij hem heeft ie de neus regelmatig niet op de loodlijn. Zeker ook op momenten dat er wat gevraagd wordt duikt hij er graag achter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:55

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:

Vorig jaar op Jumping Amsterdam zijn er clinics geweest waar juist dit onderwerp heel duidelijk gedemonstreerd werd, maar kennelijk heeft niemand dat onthouden.

Dat was toch niet de clinic met Edward of wel?

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:02

Veronica2 schreef:
ZwarteHeks schreef:
Persoonlijk wil ik meer positieve handen zien a la Ingrid Klimke, Carl Hester, Jessica Werndl-von Bredow. Paard die durven het contact mee naar voren te nemen, wat lucht in de hals.

Maar Diana Porsche, Marlies van Balen en Flore de Winne wel. Ik zie graag een ander soort paardrijden bovenaan staan en ik ben blij dat er meerdere mensen met mij eens zijn. Ik zie graag blije, soepele, rustig werkwillige paarden. Ik zie dit beeld gewoon niet bij LF en Everdale, Lars van de Hoogerheide en ook ben even de naam kwijt van die schimmel waarmee ze GP rijdt. Hieronder de FEI handboek van hoe dressuur hoort te zijn. Ik zie dit persoonlijk niet in het rijderij.

Dat er hier ontzettend veel mensen oneens waren met de jurering geeft aan dat we misschien toch toe zijn aan iets simpeler paardrijden. :)

Afbeelding

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:17

ZwarteHeks schreef:
Veronica2 schreef:

Maar Diana Porsche, Marlies van Balen en Flore de Winne wel. Ik zie graag een ander soort paardrijden bovenaan staan en ik ben blij dat er meerdere mensen met mij eens zijn. Ik zie graag blije, soepele, rustig werkwillige paarden. Ik zie dit beeld gewoon niet bij LF en Everdale, Lars van de Hoogerheide en ook ben even de naam kwijt van die schimmel waarmee ze GP rijdt. Hieronder de FEI handboek van hoe dressuur hoort te zijn. Ik zie dit persoonlijk niet in het rijderij.

Dat er hier ontzettend veel mensen oneens waren met de jurering geeft aan dat we misschien toch toe zijn aan iets simpeler paardrijden. :)

[ [url=m/t6winF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dyyeRK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan hoop ik toch dat je Flore de Winne niet onder ‘gevende hand’ categoriseert…

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:39

Pauline Basquin vond ik een voorbeeld. Zij had moeten winnen zowel harmonie award (ipv Marlies v Baalen) en de proeven

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 17:46

JessicaD88 schreef:
Pauline Basquin vond ik een voorbeeld. Zij had moeten winnen zowel harmonie award (ipv Marlies v Baalen) en de proeven

Die reed inderdaad heel vriendelijk. Maar ook daar vaak achter de loodlijn, onrustig onderbeen, hoog in het kruis met piafferen, storingen in de hoek.

Paardrijden is gewoon ontzettend moeilijk. Ik vind een z proefje doorkomen al een uitdaging. Dit is nog een heel stuk lastiger onder veel lastigere omstandigheden. Zie het allemaal maar aan elkaar te rijden en er ook nog uit te laten zien alsof het vanzelf gaat…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:07

Ik zag een vergelijking voorbij komen van Pauline en Charlotte, en hoewel haar aanleuning er smakelijker uit zag mistte dat paard wel duidelijk kracht, afdruk en techniek in het achterbeen. Het gaat niet alleen om harmonie, dit zijn ook punten die meespelen.

En ja, goed paardrijden is hartstikke moeilijk inderdaad..en ieder paard komt met zijn eigen uitdagingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:43

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:45

Misschien zie ik het te simpel hoor, maar ik heb het gevoel dat we een beetje op een splitsing staan tussen wat we hoger willen waarderen.

Willen we meer focussen op de technische moeilijkheid en uitvoering, of willen we meer focussen op hoe harmonieus de uitvoering is?

Vinden we een piaffe met een rustig beeld maar met minder afdruk belangrijk, of eentje met meer afdruk maar waar het paard en ruiter duidelijk meer moeite hebben? Veilig en rustig, of gedurfd maar onrustiger? De beste ruiters combineren het natuurlijk, maar niet in alle gevallen is dat mogelijk.

Wat het natuurlijk ook lastig maakt is dat rust vs. onrust veel duidelijker te zien is voor het publiek dan of iets technisch goed/beter/best uitgevoerd is. Mijn vriend kan zien of iets wel/niet harmonieus is, maar kan over de technische uitvoering geen bal zeggen, daar ontbreekt de kennis. Maar laten we eerlijk zijn: de gemiddelde ruiter kan het verschil tussen een 5 en en 7 wel zien, maar het verschil tussen de 8, 9, en 10 niet meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:54

Helemaal mee eens hoor en terechte vragen.

Het kan ook zijn dat de kracht, afdruk en techniek ten koste gaan van de aanleuning omdat een paard het nog niet goed aan kan. Denk wel dat alleen harmonieus zonder de kracht/ afdruk etc. meer de 6jes proeven zijn. Zoals je zegt, de beste ruiters combineren die twee. Maar ja..daarom zijn het ook de beste ruiters natuurlijk. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:59

En wat ik me afvraag.
Moeten we wel willen fokken met een paard waar 2 topruiters, zoveel moeite hebben om deze bouw plus karakter fijn voor te kunnen stellen.

De meeste veulens gaan niet bij een top ruiter komen.

Er is toch wel meer keuze?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:25

DuoPenotti schreef:
En wat ik me afvraag.
Moeten we wel willen fokken met een paard waar 2 topruiters, zoveel moeite hebben om deze bouw plus karakter fijn voor te kunnen stellen.

Dat ligt er aan. Volgens mij zal er niemand zeggen dat deze proef geheel een onvoldoende verdiende. Maar gaat de discussie er over of het zulke hóge punten mocht krijgen.
Als een paard nog structureel mooie punten kan scoren op dit niveau zou ik zo'n dier nog niet zomaar afschrijven en naar de prullenbak verwijzen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:33

Die hoge punten is idd 1 ding.

Maar als je ziet dat dit paard door zijn bouw dit zelf steeds opzoekt. Goede ruiters hier al 10 jaar mee "worstelen".
Dat wil je toch niet door fokken?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:34

pol013 schreef:
DuoPenotti schreef:
En wat ik me afvraag.

Dat ligt er aan. Volgens mij zal er niemand zeggen dat deze proef geheel een onvoldoende verdiende. Maar gaat de discussie er over of het zulke hóge punten mocht krijgen.
Als een paard nog structureel mooie punten kan scoren op dit niveau zou ik zo'n dier nog niet zomaar afschrijven en naar de prullenbak verwijzen.

Zoveel moeite is ook relatief. Dat het paard niet altijd 100% het gewenste beeld kan tonen betekent niet dat het paard niet positief kan bijdragen aan de fokkerij.

Daarnaast is het ook niet zo dat je van te voren kan weten hoe de vlag er circa 12 jaar laten bijhangt.
Als we dat wisten was fokken een stuk makkelijker. Los daarvan heb je bij fokken ook een moederdier, welke net zo (of zelfs meer) van belang is voor het eindresultaat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:35

DuoPenotti schreef:
Die hoge punten is idd 1 ding.

Maar als je ziet dat dit paard door zijn bouw dit zelf steeds opzoekt. Goede ruiters hier al 10 jaar mee "worstelen".
Dat wil je toch niet door fokken?

Voor een merrie met een strakke rug, en lange horizontale hals kan dit juist een goede hengst zijn, om ergens ''in het midden'' uit te komen.