Stikstofakkoord België brengt de paardensport in gedrang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:20

Ik zal er nog even een complotje tegenaan gooien die je leven gaat veranderen, maar kijk vooral lekker weg van wat er komen gaat: https://gezondverstand.eu/2024/02/21/gr ... eeindigen/

Heel Ontopic overigens dit artikel, maar blijkbaar is het voor veel mensen niet wenselijk om dit te begrijpen of überhaupt te willen weten.

Overigens wil ik niemand ergens bang voor maken. Ik ben enkel van mening dat als je weet wat er komen gaat je daar mogelijk wat mee kunt. Geheel goedbedoeld dus ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:33

Mirranda schreef:
Ik zal er nog even een complotje tegenaan gooien die je leven gaat veranderen, maar kijk vooral lekker weg van wat er komen gaat: https://gezondverstand.eu/2024/02/21/gr ... eeindigen/

Heel Ontopic overigens dit artikel, maar blijkbaar is het voor veel mensen niet wenselijk om dit te begrijpen of überhaupt te willen weten.

Overigens wil ik niemand ergens bang voor maken. Ik ben enkel van mening dat als je weet wat er komen gaat je daar mogelijk wat mee kunt. Geheel goedbedoeld dus ;)

Veel mensen willen helemaal niet voorbereid zijn; die steken liever hun kop in het zand ( of ergens anders waar de zon niet schijnt :o ) en doen alles gemakzuchtig af als "complottheorie" terwijl heel veel van die theorieën al werkelijkheid zijn geworden. Maar als je alleen maar de krant leest, naar het "nieuws" kijkt en de overheden geloofd dan zal je ook nooit wijzer worden.
Als "ze" hun zin krijgen is er straks niks meer en kunnen we onze paarden opruimen...........en als iemand wil weten wie "ze" zijn dan is het misschien handig om eens verder te kijken i.p.v. de ogen te sluiten en domme kreten als "complottheorie" of "wappie" weer te gebruiken omdat ze geen idee hebben wat er gaande is.

Gelukkig zijn er steeds meer mensen, ook mensen met paarden/ paardenmensen, die zien dat het helemaal de verkeerde kant opgaat en dat paard, koe, hond, kat etc. het veld moeten ruimen als "ze" hun zin krijgen voor een doorgeslagen idee als de "green deal" en "klimaatverandering". Jammer genoeg is alles wat er nu onder het mom van een "green deal" gedaan wordt allesbehalve groen maar milieubelastender dan ooit.

Zolang er mensen de andere kant op kijken ( of helemaal niet kijken.......) zijn ze medeplichtig als de uiteindelijke SDG's, agenda 2030, etc. straks werkelijkheid zouden worden.

"Ignorance is bliss" denken velen tot de waarheid straks op je stoep staat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:42

8nnemiek schreef:
996981 schreef:
Heb je enig idee hoe groot de paardensector daadwerkelijk is Annemieke? Dat gaat verder dan de shet van Grietje en ook verder dan de 10 Tinkers van Hans….

In het artikel staat heel duidelijk: "Het houden van paarden is vergunningplichtig vanaf 20 paarden in een agrarisch gebied, vanaf 10 paarden in woongebied met landelijk karakter en vanaf 5 paarden in andere gebieden dan een agrarisch gebied of woongebied met landelijk karakter."

Het is toch prima dat heel grote maneges een vergunning nodig hebben? En ik vind het zelfs prima als er een paar moeten krimpen uiteindelijk. Minder dieren betekent meer ruimte en meer aandacht voor het individuele dier.
Maar die paarden die hobbymatig thuis worden gehouden, daar hoeven we ons echt niet druk om te maken.

Jij gaat er vanuit dat de situatie as is voor altijd blijft. Die kans is gewoon echt heel klein…. De kans is heel groot dat op den duur ook de hobbyhouder hiermee te maken krijgt. Wat mij betreft is het naïef om te denken dat dat niet zo is. Juist omdat er heel veel particulieren zijn met een paar paarden. Dat telt onder aan de streep ook enorm op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 18:10

996981 schreef:
Juist omdat er heel veel particulieren zijn met een paar paarden. Dat telt onder aan de streep ook enorm op.

Ik heb het even opgezocht:
“Naast een kleine 80 duizend paarden lopen er ook nog 35 duizend pony's rond op landbouwbedrijven. De paarden en pony's die niet-landbouwers houden blijven echter buiten de statistiek. Ramingen over de totale paardenstapel (incl. pony's) in Nederland lopen uiteen van 200 duizend tot 275 duizend.”
Dus zeg 150.000 paarden en pony’s privé.
Maar er zijn alleen al 4 miljoen runderen. En dan ook nog eens 12 miljoen varkens. Dan vallen die paarden heel erg mee.
Het zou echt compleet onlogisch zijn om dan die privé paarden en pony’s te gaan verbieden.

996981

Re: Stikstofakkoord België brengt de paardensport in gedrang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 18:15

Het gaat niet over verbieden… het gaat erom dat ook hobby dieren stikstof uitstoten. Op termijn gaat dat waarschijnlijk gevolgen hebben

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 18:40

8nnemiek schreef:
Je bedoelt dan dat het geld gaat kosten om paarden te mogen houden neem ik aan?
Sja, dat kan, maar dat weten we niet, en als dat uiteindelijk écht nodig blijkt te zijn om de natuur te redden, wat ik betwijfel, dan is dat nog steeds niet het einde.

Spoiler:
Even in een spoiler, dit is ook mijn laatste reactie OleJon, want gaat hartstikke offtopic, maar je slaat de plank weer volledig mis. Natuurlijk durf ik te discussiëren, maar wat jij doet is geen discussiëren. En ja, dan wordt het tijd verspillen.
Ik zou ook niet weten wat mijn trouwfilms met wappies te maken hebben. Al mijn klanten kunnen op mijn website zien waar ik voor sta, daar vermeld ik zelfs dat ik naar een CO2 neutrale werkomgeving toe werk, en als ze me dan toch willen boeken dan is dat ook prima, want iedereen verdient een mooie trouwfilm. Ik kom zo vaak op boerenbedrijven en heb alleen maar heel lieve en leuke mensen ontmoet.
Zo, nu stop ik ermee, en als je nog iets wil weten dan stuur je maar een pb, of voor mij part open je een apart topic.

Ja, dat verwacht ik wel ja. Of een minimaal aantal aan (hect)ares per paard waardoor het voor veel hobbyist praktisch niet uitvoerbaar meer is om paarden te houden

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 18:49

We worden een persoonlijk stikstofbudget opgedrongen en als dat eenmaal zo is ben je klaar gedaan. Geen paard, geen hond, geen kat, geen vlees, niet meer vliegen, niet meer rijden met een brandstofauto, geen openhaard meer, verplicht warmtepomp en zonnepanelen, max 100 ltr water pp pd........... kan nog wel even doorgaan. Klinkt het al als muziek??
Niemand in de gaten dat je gewoon mag gaan betalen voor wat je in/uitademt?!

Beetje waanzin als je het mij vraagt.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32023R0956

Ga ook maar eens lezen wat de CBAM regeling inhoud.
Daaaaaaaaaag enige vorm van welvaart. Daaaaaaaaag MKB en andere zelfstandigen. Daaaaaaaag woningbouw (waar gaan jouw kinderen wonen straks). Daaaaaaaag banen (oeps.... allemaal bijstand dan maar).
2026 is heel snel he.

Maar niets aan de hand verder 8)7

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:14

996981 schreef:
Ja, dat verwacht ik wel ja. Of een minimaal aantal aan (hect)ares per paard waardoor het voor veel hobbyist praktisch niet uitvoerbaar meer is om paarden te houden

Een minimale ruimte per paard lijkt me sterk, juist omdat er al zo weinig ruimte is in Nederland, en ander vee staat natuurlijk veel dichter op elkaar. In vergelijking met varkens hebben paarden nu over het algemeen al een walhalla aan ruimte.
Dat het uiteindelijk geld gaat kosten, dat zou best kunnen. Maar dan zouden ze ook op andere vervuilers een stikstof belasting moeten gaan heffen. Dus op al het vee, op al het fossiele vervoer, op alle bouwwerkzaamheden, alle industrie.. en dat zie ik niet snel gebeuren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:19

8nnemiek schreef:
996981 schreef:

Een minimale ruimte per paard lijkt me sterk, juist omdat er al zo weinig ruimte is in Nederland, en ander vee staat natuurlijk veel dichter op elkaar. In vergelijking met varkens hebben paarden nu over het algemeen al een walhalla aan ruimte.
Dat het uiteindelijk geld gaat kosten, dat zou best kunnen. Maar dan zouden ze ook op andere vervuilers een stikstof belasting moeten gaan heffen. Dus op al het vee, op al het fossiele vervoer, op alle bouwwerkzaamheden, alle industrie.. en dat zie ik niet snel gebeuren.

Maar nu ga je weer uit van de situatie hoe die nu is, terwijl boeren juist moeten krimpen door het tekort aan grond in verhouding met het aantal dieren

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:24

Mirranda schreef:
We worden een persoonlijk stikstofbudget opgedrongen en als dat eenmaal zo is ben je klaar gedaan. Geen paard, geen hond, geen kat, geen vlees, niet meer vliegen, niet meer rijden met een brandstofauto, geen openhaard meer, verplicht warmtepomp en zonnepanelen, max 100 ltr water pp pd........... kan nog wel even doorgaan. Klinkt het al als muziek??
Niemand in de gaten dat je gewoon mag gaan betalen voor wat je in/uitademt?!

Beetje waanzin als je het mij vraagt.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32023R0956

Ga ook maar eens lezen wat de CBAM regeling inhoud.
Daaaaaaaaaag enige vorm van welvaart. Daaaaaaaaag MKB en andere zelfstandigen. Daaaaaaaag woningbouw (waar gaan jouw kinderen wonen straks). Daaaaaaaag banen (oeps.... allemaal bijstand dan maar).
2026 is heel snel he.

Maar niets aan de hand verder 8)7

Wat een onzin allemaal. Heb gelezen wat de cbam regeling inhoudt en het is verre van wat Jeroen Pols (opperwap) er van maakt.
En stel dat het zo is, wat dan? Wat wil je er aan doen dan?
Laat je toch niet zo bangmaken. Het enige dat dat fvd gepeupel wil met deze onzin is de maatschappij ontwrichten. Voor hun eigen gewin.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:40

Mirranda schreef:

De vervuiler gaat betalen en door de invoering van dit systeem wordt het meetbaar. Heel goed dus!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:47

996981 schreef:
Maar nu ga je weer uit van de situatie hoe die nu is, terwijl boeren juist moeten krimpen door het tekort aan grond in verhouding met het aantal dieren

Ik ben niet helemaal thuis in de regels voor veehouderijen, maar ik ken wel wat boeren, de een met veel land en de ander met nauwelijks land, maar het aantal koeien lijkt per bedrijf wel redelijk gelijk. Hoe zit dat dan, als het toegestane aantal koeien aan de verhouding land:koeien ligt? Of wordt dat ook weer geregeld met contracten bij andere boeren bv?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:17

8nnemiek schreef:
996981 schreef:

Ik ben niet helemaal thuis in de regels voor veehouderijen, maar ik ken wel wat boeren, de een met veel land en de ander met nauwelijks land, maar het aantal koeien lijkt per bedrijf wel redelijk gelijk. Hoe zit dat dan, als het toegestane aantal koeien aan de verhouding land:koeien ligt? Of wordt dat ook weer geregeld met contracten bij andere boeren bv?

Zo ver ik weet ik de regelgeving per boer er nu nog niet, maar daar wordt wel naar gekeken:

https://www.ad.nl/politiek/landbouwmini ... ~a548d614/

Nu is het zo dat er wordt gekeken naar bepaalde (stikstof gevoelige) gebieden waar gestreefd wordt naar minder dieren. Het zou echter qua uitstoot en dierenwelzijn niet slecht zijn naar een maximum dieren per hectare te gaan

Edit: meer info over de graslandnorm:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... aslandnorm

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:25

Ah ja, bedankt voor de link :j Op zich een prima plan lijkt me, een maximaal aantal dieren per hectare, mits het natuurlijk goed wordt uitgevoerd en de boer hetzelfde inkomen blijft houden, dan heb je een win-win situatie.

Ik kende inderdaad wel al de strengere regels voor bedrijven bij natura 2000 gebieden enzo.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:31

8nnemiek schreef:
Ah ja, bedankt voor de link :j Op zich een prima plan lijkt me, een maximaal aantal dieren per hectare, mits het natuurlijk goed wordt uitgevoerd en de boer hetzelfde inkomen blijft houden, dan heb je een win-win situatie.

Ik kende inderdaad wel al de strengere regels voor bedrijven bij natura 2000 gebieden enzo.

Op zich inderdaad prima, maar ik verwacht dat als dit er door komt dat dit ook voor hobbydieren gaat gelden. Net als dat de verplichting van een UBN nu ook gelijkgetrokken is. Eens dat in volledig ingeregeld is, komt er ook meer zicht op het aantal hobbydieren in NL. Ik verwacht niet dat dat zonder gevolgen blijft.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:45

Citaat:
De vervuiler gaat betalen en door de invoering van dit systeem wordt het meetbaar. Heel goed dus!

Je hebt werkelijk geen idee wat dat voor gevolgen gaat hebben. Complete sectoren leggen het loodje, enkel een paar grote bedrijven (die nu ook al behoorlijk domineren) zullen dit systeem kunnen betalen. Dus weer vermogende bedrijven die nog vermogender worden over de rug van kleinere ondernemers/importeurs en de consument betaald dit uiteindelijk allemaal. Hoeveel ga je nog overhouden van je salaris denk je?

Het blijft ook niet bij deze producten.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:51

Wat wil je er aan doen dan (nogmaals)?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:51

Mirranda schreef:
Citaat:

Je hebt werkelijk geen idee wat dat voor gevolgen gaat hebben. Complete sectoren leggen het loodje, enkel een paar grote bedrijven (die nu ook al behoorlijk domineren) zullen dit systeem kunnen betalen. Dus weer vermogende bedrijven die nog vermogender worden over de rug van kleinere ondernemers/importeurs en de consument betaald dit uiteindelijk allemaal. Hoeveel ga je nog overhouden van je salaris denk je?

Zodra de stalprijs omhoog gaat zullen ze het wel beginnen vatten. :(:)
Of denkt men dat enkel de mensen met paarden aan huis dit gaan voelen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:56

Mirranda schreef:
. Hoeveel ga je nog overhouden van je salaris denk je?

Salaris? Straks allemaal aan het, controleerbare, basisloon wat beperkt "houdbaar" is en waarvan elke eurocent gecontroleerd gaat worden.
Volgens opperheks van de EU, "mevr." Lagarde mag je straks niet meer dan 3000,- op je rekening hebben staan en wordt elke euro die je uitgeeft gecontroleerd........

Jammer genoeg lijkt het veel mensen niet de boeien dat onze economie straks compleet op zijn kont ligt, dat er geen boeren meer zijn want alle voedselvoorziening moet van "de heer" Timmermans naar het buiteland.

En inderdaad, het houden van dieren gaat op de schop als we niet keihard er tegen in gaan ..........want wij, de "useless eaters" ( volgens Harrari) gaan daar straks achteraan als het aan "hun" ligt.

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:03

"Het is weer eens zo laat..."
Citaat:
Salaris? Straks allemaal aan het, controleerbare, basisloon wat beperkt "houdbaar" is

... tja, ik zou kunnen gaan juichen, want ik ben vóór een basisinkomen, maar dat is er nog lang niet.
Citaat:
Volgens opperheks van de EU, "mevr." Lagarde

... oejjj: madame Lagarde is opperhoofd van het IMF.

En het IMF is ook buiten Europa actief.

Citaat:
Jammer genoeg lijkt het veel mensen niet de boeien (...) dat er geen boeren meer zijn want alle voedselvoorziening moet van "de heer" Timmermans naar het buiteland.

... en ook dit is een klok horen luiden
(er was iets met Frans Timmermans en milieu)
maar niet weten waar de klepel hangt
(graag méér boeren, en wel IN Europa).

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:12

ElCid schreef:
Mirranda schreef:
. Hoeveel ga je nog overhouden van je salaris denk je?

Salaris? Straks allemaal aan het, controleerbare, basisloon wat beperkt "houdbaar" is en waarvan elke eurocent gecontroleerd gaat worden.
Volgens opperheks van de EU, "mevr." Lagarde mag je straks niet meer dan 3000,- op je rekening hebben staan en wordt elke euro die je uitgeeft gecontroleerd........

Jammer genoeg lijkt het veel mensen niet de boeien dat onze economie straks compleet op zijn kont ligt, dat er geen boeren meer zijn want alle voedselvoorziening moet van "de heer" Timmermans naar het buiteland.

En inderdaad, het houden van dieren gaat op de schop als we niet keihard er tegen in gaan ..........want wij, de "useless eaters" ( volgens Harrari) gaan daar straks achteraan als het aan "hun" ligt.

[ [url=m/hyRXLr.jpg]Afbeelding[/url] ]

We gaan er allemaal aan -O-

Maar nogmaals; wat gaan we (jullie) er aan doen dan? Stemmen op FvD heeft nog weinig zoden aan de dijk gezet zover (wel voor Thierry, die kan inmiddels gaan rentenieren, denk ik!).
Heel benieuwd..

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:37

Stemmen op welke partij dan ook gaat ook niets brengen. Links en rechts zijn beiden vleugels van dezelfde vogel. Puppets die er zijn neergezet en jou de illusie geven dat er iets te kiezen valt.

In de eerste plaats gaat het erom dat mensen bewust worden van alle plannen die uitgerold worden en niet bepaald voor onze bestwil/welzijn/welvaart zijn maar een totale verarming van de bevolking gaan opleveren en daarmee totale controle van elk aspect van het leven.

Als je dat weet en je hebt je in al die plannen verdiept dan zijn er best mogelijkheden om je hier zo goed mogelijk op voor te bereiden.
Je kunt niet alles voor zijn, maar je kunt wel al voor jezelf duidelijk hebben wat de grens is voor jezelf.
Ga je bv vrijwillig je paard/hond/kat afgeven als ze die komen ophalen voor vernietiging om je carbon footprint te verlagen????

Ik ga bv weg uit NL en elders zelfvoorzienend mijn leven weer opbouwen.
Zal vast ook niet zaligmakend zijn, maar ik ga niet afwachten tot het moment dat het niet meer kan, er geen financiën meer zijn of we geen auto meer mogen bezitten.

En zo zijn er meer mogelijkheden. Maar alles begint met bewustwording.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:47

Ik lees (behalve op totale wappie sites zonder enige bronvermelding) niets van de plannen die jij hier uiteenzet om ons leeghoofden alles af te pakken.

Welk land zou je dan heen willen gaan en waarom zou dat land dan net niet alles van je af willen pakken?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:56

Mirranda schreef:
En zo zijn er meer mogelijkheden. Maar alles begint met bewustwording.

_/-\o_ En daar ontbreekt het bij het gros nou net aan.
Wij hebben gelukkig al een uitvlucht mogelijkheid, zelfvoorzienend.

Nederland wordt langzaam (zo langzaam dat veel mensen het niet merken omdat ze alleen maar aan MSM hangen) maar zeker kapot en onleefbaar gemaakt. Straks geen eigen geld, geen auto, geen (huis) dier, geen gezond eten maar wel een controleerbaar en beperkt houdbaar basisloon wat wordt ingehouden als je niet "braaf" bent.

Ik wens allen die nog steeds met hun kop in hun k*n* rondlopen veel plezier straks in het getto. I rest my case en "ontstip" hierbij want het is een zinloze strijd tegen de deugers die aan alle kanten medeplichtig zijn aan de teloorgaan van onze vrijheid.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:02

Tuurlijk joh. :D