Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:39

Hier staan de manegepony's 24/7 buiten in een groep. :+ elk half jaar of jaar de zadelmaker, beginnen met privélessen voordat ze de groepslessennin mogen. Niet schoppen en trekken, aantal manegeponys lopen tussen de paarden in het Z of worden door ervaren ruiter bijgereden. Maximaal 2 uur per dag lopen en nog tig dingen die ik vergeet. Ik ken volgens mij niemand die niet op een manege begonnen is hier in de omgeving. Gelukkig maar, want dat op eigen pony leren rijden is ook niet altijd echt leuk voor die pony. Vooral niet als die nog groen is ook en ouders of geen begeleiding regelen of verkeerde/te weinig.

Ik ken zat eigen paarden die het een stuk slechter hebben. En daarnaast, wie gaat bepalen wat wel goed is? Die 24/7 buiten, niet langer mogen rijden als x? Of is het juist niet goed als iemand maar 1 keer per week erop gaat en dan meteen vol gas buiten gaat rijden? Of iemand die fokt met paard en ook fanatiek rijdt. Of degene die vindt dat ze geen les nodig hebben?

Want wat is fanatieke begeleiding? Ik vind dat iedereen regelmatig moet lessen, maar daar denkt ook niet iedereen hetzelfde over. Net als de zadelmaker, 2 keer per jaar vindnik het minimum...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:39

Vroeger was de manege voor velen ook al te duur ik moest met 14 jaar stoppen want werd te duur omdat ik naar de paarden over moest. Veel klasgenoten van mij die mochten niet op paardrijles want te duur. Waren kinderen uit normale middenklasse gezinnen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:40

Poekkie schreef:
@ Kabayo: denk je dan niet dat er amper nieuwe ruiters zouden bijkomen? Ergens moet je ook een basisvlak kunnen creëren om nieuwe ‘recruiten’ in aanraking te kunnen laten komen met de paardensport. Anders zal het snel voorbij zij voor iedereen.

Maar is dat erg?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:42

Kabayo schreef:
Poekkie schreef:
@ Kabayo: denk je dan niet dat er amper nieuwe ruiters zouden bijkomen? Ergens moet je ook een basisvlak kunnen creëren om nieuwe ‘recruiten’ in aanraking te kunnen laten komen met de paardensport. Anders zal het snel voorbij zij voor iedereen.

Ik denk het niet. Ik denk niet dat het grootste deel van bokt of topsport van een manege komt. Wat ik nu vooral in de omgeving zie is dat ze al jong een pony van de ouders krijgen. Of als ze 18 worden zelf een pony kopen. Ik denk zelf dat het verdwijnen wel mee gaat vallen. Wellicht wel minder

Misschien wanneer je op het platteland woont.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:43

ElCamino schreef:
Denk alleen dat het omdat het zo duur wordt alleen weer voor de "elite" gaat worden en dat gewone mensen het niet mer kunnen betalen. En ja, de "elite" kan zich een paard veroorloven, de rest niet.

Er zijn natuurlijk zat vormen van sport/ontspanning die alleen voor de 'elite' zijn.
Sportvliegen, zweefvliegen en hanggliden. Ballonvaren. Golf (inclusief ballotage door de golfvereniging). Tennisles schijnt ook niet echt goedkoop te zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:47

Doubtless schreef:
Poekkie schreef:

Maar is dat erg?

Als je de paardensport wil behouden wel. Dus ja ik persoonlijk vind dat erg.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:50

Wellicht heb ik het dan mis en dat er dan wel echt veel bij de manege beginnen. Maar mijn paar van mijn vriendinnen en veel die ik ken van de wedstrijden zijn nooit op een manege geweest.

Maar blijf verder bij mijn mening. Al ben ik wel heel blij te lezen dat het anders kan, zoals als bij MyWishMax.

Elisa2

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:54

Ik denk niet dat het probleem zit bij de aanschafkosten van de paarden, er lopen namelijk ook veel goedkope import paarden in de maneges. Denk eerder alles er om heen wat zo extreem duur is geworden en nu komt er weer een BTW verhoging op krachtvoer aan. Het is gewoon niet te doen mits je niet genoeg eigen land hebt om van te hooien en voor voldoende weidegang kan zorgen tegen de kosten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:55

SusanH schreef:
Vroeger was de manege voor velen ook al te duur ik moest met 14 jaar stoppen want werd te duur omdat ik naar de paarden over moest. Veel klasgenoten van mij die mochten niet op paardrijles want te duur. Waren kinderen uit normale middenklasse gezinnen.

Precies.

Toen ik 5 was wilde ik al op paardrijles maar mocht dat nooit.
Een een vlaag van verstandsverbijstering :') heeft mijn moeder gezegd dat het mocht als ik 11 was.
Duurste cadeau ooit. Een 10 rittenkaart. Maar daar bleef het dus ook bij.

Daar waar ik gelest had was een handelstal die door de vele vraag manegeles is gaan geven.
En om te kunnen paardrijden ben ik daar mee gaan helpen.
Paarden borstelen, opzadelen. Tuig poetsen. Vegen enz.

Maar vraag me af hoeveel jeugd heeft dat er nog voor over?
Dan word het nogal snel voorde elite...

Dat zie ik met bijrijders al.
Het is te koud. Het is te warm. Het regent het.. Verzin de gekste dingen maar en ze komen die dag weer niet.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:02

DuoPenotti schreef:
SusanH schreef:

Precies.

Toen ik 5 was wilde ik al op paardrijles maar mocht dat nooit.
Een een vlaag van verstandsverbijstering :') heeft mijn moeder gezegd dat het mocht als ik 11 was.
Duurste cadeau ooit. Een 10 rittenkaart. Maar daar bleef het dus ook bij.

Daar waar ik gelest had was een handelstal die door de vele vraag manegeles is gaan geven.
En om te kunnen paardrijden ben ik daar mee gaan helpen.
Paarden borstelen, opzadelen. Tuig poetsen. Vegen enz.

Maar vraag me af hoeveel jeugd heeft dat er nog voor over?
Dan word het nogal snel voorde elite...

Dat zie ik met bijrijders al.
Het is te koud. Het is te warm. Het regent het.. Verzin de gekste dingen maar en ze komen die dag weer niet.

Ik deel deze mening helemaal. Ik vind het oprecht jammer dat mensen tegenwoordig paardenhouden of paardrijden alleen nog maar letterlijk als paard-rijden zien.

Ik heb de paarden in eigen beheer en er blijft nog vrij weinig tijd over om leuke dingen te doen. Ze mogen hier van mij gratis de paarden komen verzorgen en kunnen hier heel veel bijleren over het houden van paarden op een Equi Habitat.. maar neen. Omdat ze er niet direct op mogen, willen ze dat niet. En dat is gewoon jammer. Een paard heeft ook zorg nodig namelijk, maar dat vergeten de meeste.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:03

Ja ik zie die mentaliteitsverandering ook..op een paar positieve uitzonderingen na.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:13

Poekkie schreef:

Ik denk dat het geen kwaad kan om een keer aan de boom te schudden, zodat er wat appels tussenuit vallen. Laat het maar een beetje inkrimpen en hervormen…

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:30

Doubtless schreef:
Poekkie schreef:

Ik denk dat het geen kwaad kan om een keer aan de boom te schudden, zodat er wat appels tussenuit vallen. Laat het maar een beetje inkrimpen en hervormen…

Denk je echt dat bij manages dan winstmarges de beste manier is om het kaf van het koren te scheiden? Ik heb persoonlijk het idee dat een manage goed runnen (kwaliteit voer, tuig, paarden, stalling) veel minder winst oplevert en dat de mindere maneges die winst maken door te besparen op dingen waarop niet bespaard zou moeten worden juist over blijven als het puur om geld gaat.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:30

ik vin het goed dat er naar welzijn gekeken wordt op maneges, dat móet zelfs.
Maar daar hangen hoge kosten aan. Dat maneges het niet redden financieel vind ik jammer,

vooral voor de kindjes uit de "armere" lagen van de bevolking die wél écht met pony's willen knuffelen en poetsen etc etc en voor wiens ouders het onbetaalbaar wordt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:39

Fly_high schreef:
Ze bedoelt imo dat je eigen paarden fokken, ongeacht het segment, per definitie verlies gaat geven tov volwassen paarden elders aanschaffen.

Waar ik het ook mee eens ben, want een betrouwbaar manegepaard moet ook bepaalde leeftijd en ervaring hebben. Dan is het meer rendabel om naast je manegebedrijf voor de verkoop te fokken wat commercieel aantrekkelijk is.

Precies dat bedoel ik.
Zelf een geschikt manegepaard fokken levert de eerste vijf jaar niets op en is enkel een kostenpost.
Een manege is nu eenmaal geen filantropische instelling , het is een bedrijf .
En een bedrijf moet geld opleveren anders houdt het op te bestaan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:47

Poekkie schreef:

De vraag is natuurlijk ook of het erg is... Los van dat ik denk dat nieuwe ruiters ook op andere manieren kunnen beginnen

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:51

JudithGigi schreef:
Poekkie schreef:

De vraag is natuurlijk ook of het erg is... Los van dat ik denk dat nieuwe ruiters ook op andere manieren kunnen beginnen

Hoe dan?
Ik denk dat je in het andere topic van Kabayo al een goede inschatting kan vormen van de omvang van het probleem. 90% begon blijkbaar als manegeruiter. Een klein deel daarvan kan beginnen aan een eigen pony (is het welzijn in dat geval beter met onervaren eigenaars?) en een deeltje met dure privelessen van zelfstandige lesgevers of kleine stallen. Eventueel een verzorgpony waar je op mag leren rijden, maar het aantal eigenaars dat daarvoor openstaat acht ik verwaarloosbaar.
Maar voor de rest houdt het op helaas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:02

JudithGigi schreef:
Poekkie schreef:

Waar zouden die moeten beginnen? Oprechte vraag.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:13

Er zijn best een paar kleinschaligere plekken waar paarden niet het hoofdinkomen zijn.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:17

Poekkie schreef:
JudithGigi schreef:

Hoe dan?
Ik denk dat je in het andere topic van Kabayo al een goede inschatting kan vormen van de omvang van het probleem. 90% begon blijkbaar als manegeruiter. Een klein deel daarvan kan beginnen aan een eigen pony (is het welzijn in dat geval beter met onervaren eigenaars?) en een deeltje met dure privelessen van zelfstandige lesgevers of kleine stallen. Eventueel een verzorgpony waar je op mag leren rijden, maar het aantal eigenaars dat daarvoor openstaat acht ik verwaarloosbaar.
Maar voor de rest houdt het op helaas.

Dat hoeft helemaal niet he. De meeste komen dan vaak uit paardenfamilies. Waarbij moeder of vader, danwel tante paardrijd

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:20

Ibbel schreef:
Dat klinkt als een heel realistisch bedrag. Daarmee wordt paardrijden wel onbereikbaar voor modaal en lager. Maar is dat erg, is dan de volgende vraag?

Ik vind het wel heel erg. Paarden en paardrijden geven zoveel moois... ik hoop echt heel erg dat het nog een tijdje bereikbaar blijft.

Hier zijn de abonnementen overigens die 250 euro wel voorbij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:34

JudithGigi schreef:
Er zijn best een paar kleinschaligere plekken waar paarden niet het hoofdinkomen zijn.

Poeh, denk je dat die wekelijks 200+ kinderen over de vloer willen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:38

@Kabayo: dan kom je eig alleen maar in het wereldje als je uit een paardenfamilie komt. En die familie dan nog een geschikt paard heeft om te leren rijden of geld en zin heeft om nog een extra pony te nemen voor een kind dat het mss helemaal niet leuk blijkt te vinden na 5 keer rijden. Zo worden de mogelijkheden voor nieuwe ruiters om in aanraking te komen met de sport wel heel erg beperkt.

Kleinschalige plekken zijn er idd maar kom je meestal toch alleen via-via in, juist omdat er zo weinig plekken beschikbaar zijn. Wel een goede kennismakingsoptie voor kinderen die toch al in ruiterfamilies zitten.

Voor iemand zoals ik had het bvb onmogelijk geweest als er geen maneges waren.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:42

Ibbel schreef:
Dat klinkt als een heel realistisch bedrag. Daarmee wordt paardrijden wel onbereikbaar voor modaal en lager. Maar is dat erg, is dan de volgende vraag?

Is dat erg ? Ligt aan hoe je t bekijkt.
Voor degenen boven laag en modaal niet.
Maar vooral voor de kinderen van laag en modaal inkomen wel.
Vroeger hadden wij het laag inkomen en kon er net een rittenkaart per 2 maanden vanaf .
Als ik dat niet had gehad , was ik een heel stuk ongelukkiger geweest in mijn jongere kinder jaren. De manege was echt mijn ontspanning en uitlaatklep.
Stress om geld krijg je als kind genoeg van mee.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:45

_San87_ schreef:
JudithGigi schreef:

Poeh, denk je dat die wekelijks 200+ kinderen over de vloer willen?

Huh, nee? Ik noem alleen een voorbeeld, niet dat dat de oplossing is voor alles?

Ik had ook nooit kunnen beginnen als maneges niet bestonden. Maar ik heb ook vreselijke dingen zien gebeuren op maneges, dus ik vind het moeilijk om er rouwig om te zijn als ze verdwijnen. Dat neemt uiteraard niet weg dat ik het erg zou vinden als kinderen daardoor niet meer zouden kunnen beginnen met paarden.