Deense federatie bant FEI-pony van wedstrijden wegens amputatie tong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:25

Ayasha schreef:
Ailill schreef:
Ik ga het steeds harder roepen, van mij mag de hele wedstrijdsport, per direct, worden opgedoekt.

Te walgelijk voor woorden. Laten ze die buitenlandse DA maar ook heel hard aanpakken.

Ach maar in de topsport zorgen ze zoooo goed voor hun paarden. Anders zouden ze echt niet presteren. :+
Dat dus. . . ook binnen dit topic zie je bepaalde meningen voorbij komen, van mensen uit 'dezelfde' hoek, bijzonder.

Elisa2

Re: Deense federatie bant FEI-pony van wedstrijden wegens amputatie tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:55

En welke hoeken zijn dat dan?

Want ik zie er verschillende..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:04

Op basis van profielen zie ik wel enkele gelijkenissen, maar wellicht zie ik het verkeerd.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:06

lies schreef:
Wat?! Bizar dit zeg.

Verbieden van de wedstrijdsport lijkt me onzinnig. Nagel mensen die zoiets doen maar aan de schandpaal en schors ze voor het leven (begrijp uit het bericht dat alleen de pony is geschorst?). Maak de drempel om dierenwelzijn aan je laars te lappen hoger, dat is de enige manier om het zo goed mogelijk uit te sluiten. Maar helemaal uitsluiten kan je dit nooit helaas ;(

Ik denk dat de eigenaar van de pony niet te schorsen valt door de federatie want die zit waarschijnlijk nooit op een paard :') en ruiters schorsen is hier IMO toch echt een twijfelgeval gezien het om kinderen gaat. Een minderjarige kan namelijk geen opdracht geven om tong van zijn pony af te laten knippen, initiatief zal dan toch bij papa/mama of instructeur vandaan moeten komen?

Ik wee het niet, wat mij betreft kunnen we wedstrijdsport misschien uiteindelijk toch maar afschaffen. En ja ik rij zelf ook wedstrijden dus zal er uiteraard van balen maar goed. In ieder geval de professionele / betaalde paardensport kan prima weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:07

Ailill schreef:
Op basis van profielen zie ik wel enkele gelijkenissen, maar wellicht zie ik het verkeerd.

:j

Vragen zijn beter dan aannames.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:15

Captain schreef:
pol013 schreef:
Én ik vind het oprecht een verschraling van het leven van een paard als er niet mee gewerkt mag worden. Omdat ik oprecht denk dat ze een leuker leven hebben door met ons samen te werken. Meer comfort dan in het wild en meer afwisseling en interessanter dan gehouden worden zonder arbeid.

Werken = alleen rijden? :)
Er is zoveel meer dan alleen rijden. Dus nee, ik denk niet dat paarden het rijden zouden missen als je weet wat voor andere dingen je met je paard kunt doen vanaf de grond. :)

Oneens.
Ik heb er hier sowieso één staan die het rijden gewoon écht het allerleukste vindt, en ja, ik heb in de jaren echt vanalles met hem gedaan vanaf de grond. Heel eerlijk gezegd denk ik dat mensen die zeggen dat paarden rijden niet leuk zouden vinden, het rijden voor het paard gewoon niet leuk genoeg maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:17

Het probleem zit m imo niet in het rijden maar in hoeveel men wil accepteren om te winnen. Als federaties nu echt ingrijpen (ja jammer voor het kind dat geen zeg had in deze beslissing maar ineens een les voor de toekomst.) op alle onzin die er gebruikt wordt om dingen te verdoezelen dan valt er misschien nog wat te redden. Ja ook op regionaal niveau. Begin daar ook maar eens schorsingen uit te delen waar nodig.

Iedereen kent wel iemand met twijfelachtige methodes. Dat op zichzelf zegt toch genoeg?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:25

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het foto's met copyright bevat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:26

ik vind dat ook medewerkers in de paardensport hun bijdrage moeten leveren. Dat verhaal van ElCid op de vorige bladzijde...iedereen die daar van wist hoort dit te melden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:28

Achterom schreef:
Popstra schreef:
Vreselijk!!!

Ben ook wedstrijd ruiter en vind het vooral jammer dat de goede onder de kwade moeten lijden!
Want laten we niet vergeten velen wel liefde voor hun dieren hebben.

En ik ken ze ook hoor, die in de top mee draaien..alles winnen maar hun paarden mishandelen.
Ik blijf zeggen dat de jury "overall" eens goed moeten kijken en goed moeten horen naar hoe zij werken met hun dieren alvorens zij de hoogste punten aan ze weg geven!!

Jij kent ze ook zeg je, maar is het dan niet aan ons allemaal om er wat aan te doen? Hoezo zou dat alleen bij de jurys moeten liggen?
Want ze laten immers vast in de ring niet zien hoe het er thuis aan toe gaat? Dus hoezo ligt dit bij de jury en niet bij ons allemaal?

Omdat iedereen verhalen kent! Lees alleen maar al hier op Bokt ( al neem ik ook vele met een korreltje zout...) Het wereldje is klein. Zouden jurys nooit wat ter ore krijgen dan!?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:32

Popstra schreef:
Achterom schreef:

Jij kent ze ook zeg je, maar is het dan niet aan ons allemaal om er wat aan te doen? Hoezo zou dat alleen bij de jurys moeten liggen?
Want ze laten immers vast in de ring niet zien hoe het er thuis aan toe gaat? Dus hoezo ligt dit bij de jury en niet bij ons allemaal?

Omdat iedereen verhalen kent! Lees alleen maar al hier op Bokt ( al neem ik ook vele met een korreltje zout...) Het wereldje is klein. Zouden jurys nooit wat ter ore krijgen dan!?

Daar kunnen ze niks mee.... dus ik snap niet zo goed waarom je dit van de jury's verwacht.
Ze mogen dat soort zaken niet meenemen in de beoordeling, net zoals dat ze niet aan vriendjespolitiek mogen doen bijvoorbeeld.

Zo lang we elkaar de hand boven het hoofd blijven houden en altijd maar verwacht dat een ander het wel doet, verandert er dus helemaal niks.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:34

Ailill schreef:

Ben wel benieuwd hoor, wat voor gelijkenissen dan eigenlijk :D

Fly_high schreef:
lies schreef:
Wat?! Bizar dit zeg.

Verbieden van de wedstrijdsport lijkt me onzinnig. Nagel mensen die zoiets doen maar aan de schandpaal en schors ze voor het leven (begrijp uit het bericht dat alleen de pony is geschorst?). Maak de drempel om dierenwelzijn aan je laars te lappen hoger, dat is de enige manier om het zo goed mogelijk uit te sluiten. Maar helemaal uitsluiten kan je dit nooit helaas ;(

Ik denk dat de eigenaar van de pony niet te schorsen valt door de federatie want die zit waarschijnlijk nooit op een paard :') en ruiters schorsen is hier IMO toch echt een twijfelgeval gezien het om kinderen gaat. Een minderjarige kan namelijk geen opdracht geven om tong van zijn pony af te laten knippen, initiatief zal dan toch bij papa/mama of instructeur vandaan moeten komen?

.

Ja sneu voor het kind, maar schors het hele gezin maar dan en pak de dierenarts die zoiets doet ook aan (geen idee hoe). Zulke mensen gewoon nooit meer toestaan op een wedstrijdterrein.

Ik ben niet tegen wedstrijden an sich, maar wel tegen rigoureus uitsluiten van dergelijke types. Mensen die zo tegen dieren aankijken alsof het gebruiksvoorwerpen zijn, zullen toch niet veranderen. Blijft wel een exces imo, zulke ernstige dingen hoor je gelukkig niet vaak toch (hoop ik)?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:42

Elisa2 schreef:
Ailill schreef:

Vragen zijn beter dan aannames.
Dan sta jij er nog best open in, denkt in mogelijkheden. Maar de mensen die het afschaffen niet zien zitten, zijn best actief in de sport. Ik vind daar dan wel iets van :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:44

Amber_anne schreef:
Moderatoropmerking:

En geen wonder ook...wat een druk zeg...arm dier

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:53

Ik vraag me trouwens af wat er nu met die pony gaat gebeuren. Want afgezien van dat hij niet meer voor Denemarken mag uitkomen weet natuurlijk iedereen er nu van. Wie wil er nou op een wedstrijdje op deze pony nog gaan zitten?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:02

Amber_anne schreef:
Hier twee fotos van Google waar je de tong duidelijk ziet

Ja, niet zo raar dat die pony zijn/haar tong uitsteekt. Arm dier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:07

Ailill schreef:
[]Dan sta jij er nog best open in, denkt in mogelijkheden. Maar de mensen die het afschaffen niet zien zitten, zijn best actief in de sport. Ik vind daar dan wel iets van :j

Logisch denk ik, en je kunt het op twee manieren op vatten denk ik.

1. Zij zijn ook zo en hun ego en sport zijn belangrijker dan het paard.

2. Zij zijn niet zo, proberen het op een goede manier te doen maar worden hier ook door geraakt.

Even kort door de bocht en gechargeerd gezegd.

Persoonlijk denk ik dat de rotte appels er ook zijn op recreatief niveau. Al dan niet onbewust onbekwaam. Maar ben absoluut wel voor een hervorming in de sport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:08

Kinke schreef:
ik vind dat ook medewerkers in de paardensport hun bijdrage moeten leveren. Dat verhaal van ElCid op de vorige bladzijde...iedereen die daar van wist hoort dit te melden.

Doen ze toch ook? Kijk naar Helgstrand. Misschien nog niet genoeg maar het is een begin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:09

Amber_anne schreef:
Moderatoropmerking:

Arm paard..zo krijg je vanzelf tong schade.. wat een druk staat er op. :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:11

Achterom schreef:
Captain schreef:

Werken = alleen rijden? :)
Er is zoveel meer dan alleen rijden. Dus nee, ik denk niet dat paarden het rijden zouden missen als je weet wat voor andere dingen je met je paard kunt doen vanaf de grond. :)

Oneens.
Ik heb er hier sowieso één staan die het rijden gewoon écht het allerleukste vindt, en ja, ik heb in de jaren echt vanalles met hem gedaan vanaf de grond. Heel eerlijk gezegd denk ik dat mensen die zeggen dat paarden rijden niet leuk zouden vinden, het rijden voor het paard gewoon niet leuk genoeg maken.

Al heeft ieder paard zijn voorkeur, sommige vinden aangespannen leuker bijvoorbeeld.

Meeste paarden vinden bosritjes het allerleukste. Afwisseling is zo belangrijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:15

Elisa2 schreef:
Ailill schreef:
[]Dan sta jij er nog best open in, denkt in mogelijkheden. Maar de mensen die het afschaffen niet zien zitten, zijn best actief in de sport. Ik vind daar dan wel iets van :j

Logisch denk ik, en je kunt het op twee manieren op vatten denk ik.

1. Zij zijn ook zo en hun ego en sport zijn belangrijker dan het paard.

2. Zij zijn niet zo, proberen het op een goede manier te doen maar worden hier ook door geraakt.

Even kort door de bocht en gechargeerd gezegd.

Persoonlijk denk ik dat de rotte appels er ook zijn op recreatief niveau. Al dan niet onbewust onbekwaam. Maar ben absoluut wel voor een hervorming in de sport.
Eens, maar dan moet men (imo) ook wel met een oplossing/verandering komen, zoals jij dat doet. Enkel roepen dat afschaffen niet gaat helpen/niet de manier is, staat voor mij gelijk aan je hoofd in het zand steken.

Vind ik hoor.

En op ieder niveau heb je inderdaad rotte appels, maar het hoogste niveau 'moet', nogmaals in mijn optiek, het juiste voorbeeld geven. Ik kom, zeker de laatste tijd, iets te veel negatieve berichten tegen, en dan voornamelijk in het hogere segment wat betreft niveau. Goed, hoge bomen vangen meer wind, amar dan kom ik weer uit bij mijn vorige punt: goed voorbeeld doet volgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:17

Daar kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn op alle punten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:52

Zullen we de vlag ophangen?

;)

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 23:43

_San87_ schreef:
Ik denk dat je met een verbod op wedstrijden al een groot podium om ego's tentoon te spreiden wegneemt.

Maar goed, wat je ook van wedstrijden vindt, zoiets als dit mag nooit gebeuren. Nooit.

Precies dit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 00:00

Morganlefay schreef:
Wat doen ze ook al weer als een pony is uitgemeten ~~}>

Schoft operaties komen al veel langer voor. Ik was helemaal flabbergasted toen ik dat hoorde, maar sommige mensen schuwen nergens voor terug.
Diep triest -O-