Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cowgirl schreef:Ik heb hier nog geen wolf gezien en maak mij er nu ook helemaal niet druk om. Zolang ze hier nog niet gezien zijn staat mijn paard nog dag en nacht buiten en ga ik nog onbezorgd naar het bos
Ik maak mij eerder druk om goede stallings mogenlijkheden. Vanuit NH was het toch nog best schrikken hoe ouderwets hier nog paarden gehouden worden. Veel op stal weinig buiten. Dat had ik hier toch wel anders verwacht. Mijn droom om een PP te vinden is nog steeds niet uitgekomen ondanks herhadelijke oproepjes.
MairiMacBran schreef:Ik woon niet in de buurt van Dwingeloo, noch het Drents-Friesche Wold en hier zit toch echt ook een gevestigd paar met jongen. Bevestigd en in het nieuws geweest en met bijbehorende aanvallen. Midden Drenthe, nog geen 20 km van Assen.
Er is hier nauwelijks wild, het wolventoerisme viert hoogtij, mensen proberen ze nota bene te lokken met voer om ze maar voor hun lens te krijgen, er ontstaan zelfs verkeersopstoppingen in Oude Willem waarbij gehandhaafd moet worden en het lijkt de provincie een topidee om mensen met dieren die op het dieet staan van de wolf hier heen te lokken.
cp112 schreef:har166 schreef:Sinds de ruiterpaden niet meer worden onderhouden en in veel bossen de paden met fietsers en wandelaars moeten worden gedeeld vind ik het niet echt meer een paardenprivincie.
Ik weet niet waar jij rijd maar oa het dwingelderveld worden juist super onderhouden! Ik zit zelf in de werkgroep en er wordt echt met hart en ziel, door vrijwilligers!, aan gewerkt.
pillow schreef:Cowgirl schreef:Ik heb hier nog geen wolf gezien en maak mij er nu ook helemaal niet druk om. Zolang ze hier nog niet gezien zijn staat mijn paard nog dag en nacht buiten en ga ik nog onbezorgd naar het bos
Ik maak mij eerder druk om goede stallings mogenlijkheden. Vanuit NH was het toch nog best schrikken hoe ouderwets hier nog paarden gehouden worden. Veel op stal weinig buiten. Dat had ik hier toch wel anders verwacht. Mijn droom om een PP te vinden is nog steeds niet uitgekomen ondanks herhadelijke oproepjes.
Ik ben wel benieuwd waar dat 'hier' dan is. In welke wolfvrije en ouderwetse omgeving in Drenthe.
lies schreef:Ik zit op de grens van Drenthe en Overijssel, ook hier geen wolven nog gelukkig.
Over ouderwetse ideeën mbt dierenwelzijn kan ik na 5 jaar op het 'platteland' wel een boek schrijven helaas![]()
Ook veel mensen die het wel gewoon goed doen overigens!
lies schreef:Waar zitten ze dan? We hebben hier wel een groepje gehad vorig jaar, in het land achter mijn weiland zijn ze gezien, 4 stuks![]()
Maar sinds toen zijn er weinig problemen geweest in de buurt. Wel een aantal schapen gepakt op zo'n 10km afstand en wel eens een paar schapen relatief dichtbij, maar nooit meer zo dichtbij als toen in oktober gelukkig.
Moet zeggen dat ik het ook niet in de gaten houdt, ik ga ze nu niet opsluiten 's nachts tenzij het echt heel dichtbij komt, zoals toen. Toen heb ik ze wel opgesloten.
Als het gevaarlijk wordt dan zitten een aantal buurvrouwen die ook paarden hebben wel in de wolf groepsapp en dan hoor ik het van hen.
Moet zeggen dat hier veel schapen en geiten in de buurt staan op steenworp afstand van mijn paarden en ik gok/hoop dat de wolven hen eerder zullen pakken dan een groot paard en een flinke gezonde shet.
pillow schreef:Allemaal leuk de antwoorden , maar ik stelde een vraag aan Cowgirl.
Cowgirl schreef:pillow schreef:Allemaal leuk de antwoorden , maar ik stelde een vraag aan Cowgirl.
Regio Donderen, Norg, Vries.
Ik heb ze (nog) niet gezien en er ook eerlijk gezegd nog weing over gehoord.
Dus paard blijft nog lekker buiten staan. Als er wel wolven komen kan hij op stal.
Maar ik ga zeker niet hysterisch lopen doen. Ik ga ook nog elke week MTB'n in het bos en we zijn ook hierbij nog geen wolf tegen gekomen.
Zebrastreep schreef:Ik denk wel qua onderhoud maar dat geld ook voor fietsen en wandelaars er nog flink wat werk aan de winkel is. Met deze hevige regenval worden veel gebieden onbereikbaar , en dat niet alleen het wordt flink kapot gelopen. Gaat nog wel even duren voordat alles goed is hersteld en weer droog is.
En bewegwijzering heb ik bij mij in de buurt nog niet gezien ( ik let er eigenlijk ook nooit op) , wel staat er op de parkeerplaats een groot bord met ruiterroutes. Die is een aantal jaar geleden geplaatst.
Zebrastreep schreef:Dan wordt het nu een keer tijd voor paardenroutes flink aan te pakken. Maar ik denk dat dit echt meer door gemeenten moet gebeuren.
Zebrastreep schreef:Dat de mtb paden beter onderhouden zijn geloof ik meteen , ik fiets zelf ook op de mtb en er wordt ontzettend veel werk ingestoken , maar wel voor verenigingen en door vrijwilligers. Zover ik weet doen ze ook veel op donaties voor het onderhouden.
Dan wordt het nu een keer tijd voor paardenroutes flink aan te pakken. Maar ik denk dat dit echt meer door gemeenten moet gebeuren.
@cowgirl
Onali schreef:Janneke2 schreef:Mijn oplossing voor het wolvenprobleem: gun je paard een fatsoenlijke kudde.
Mijn Knollie staat in een redelijk stabiele merriegroep, en ik zie de Spanjaard er wel voor aan dat ze wolven zou aanvallen.
Ik snap dat 'men' geen stoere ruin in de merriekudde wil hebben (al vind ik dat jammer).
En 'snachts op stal.
Een kudde paarden kan prima met een roedel wolven dealen, dat heet natuur.
(Erg veel paarden worden erg onnatuurlijk gehouden en veel mensen zien dat niet eens meer.)
En overdag lekker met je dier het bos in: prima.
(Zolang we geen Siberische winter hebben.)
Zelfs de natuurkuddes van meneer Loos werden 2 keer aangevallen.
Hoe natuurlijk wil je het hebben.
Bovendien heb je nu eenmaal paarden die wel aanvallen en paarden die niet aanvallen
Heeft helemaal niks te maken met natuurlijke kuddes.
Maar je bent niet voor niets uit het wolventopic gegaan natuurlijk, de waarheid doet zeer.
Wolven vreten gewoon alles op hun pad komt zoals al wereldwijd bewezen is
Maar nee in Nederland doet de wolf dat niet ....BeFunny schreef:Ik wandel met mijn twee chihuahuas ook graag daar en ben gelukkig nog nooit een wolf tegen gekomen. Ze zitten er maar hier in Zuid Holland zijn weer andere gevaren zoals wegen . Als je hier een buitenrit maakt moet je vaak meerdere drukke wegen oversteken. In het bos heb je dat niet. Of misschien soms een klein weggetje.
Wegen zijn echter voorspelbaar: er komt verkeer of er komt geen verkeer. Je kan je ernaar kleden, je kan opletten, je kan je paard/ hondjes trainen.
Bovendien weten jij en je paard (of hondjes) je hele leven niet beter dan dat er verkeer is zodra je je huis stapt.
Wolf vergelijken met wegen is echt absurd.
Janneke2 schreef:Mijn oplossing voor het wolvenprobleem: gun je paard een fatsoenlijke kudde.
Mijn Knollie staat in een redelijk stabiele merriegroep, en ik zie de Spanjaard er wel voor aan dat ze wolven zou aanvallen.
Ik snap dat 'men' geen stoere ruin in de merriekudde wil hebben (al vind ik dat jammer).
En 'snachts op stal.
Een kudde paarden kan prima met een roedel wolven dealen, dat heet natuur.
(Erg veel paarden worden erg onnatuurlijk gehouden en veel mensen zien dat niet eens meer.)
En overdag lekker met je dier het bos in: prima.
(Zolang we geen Siberische winter hebben.)