Tienduizenden euro’s moeten van Drenthe de paardenprovincie maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:47

Er zitten veel meer wolven dan die 2 roedels.
Laatst bijgewerkt door OleJon op 16-12-23 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:47

Cowgirl schreef:
Ik heb hier nog geen wolf gezien en maak mij er nu ook helemaal niet druk om. Zolang ze hier nog niet gezien zijn staat mijn paard nog dag en nacht buiten en ga ik nog onbezorgd naar het bos
Ik maak mij eerder druk om goede stallings mogenlijkheden. Vanuit NH was het toch nog best schrikken hoe ouderwets hier nog paarden gehouden worden. Veel op stal weinig buiten. Dat had ik hier toch wel anders verwacht. Mijn droom om een PP te vinden is nog steeds niet uitgekomen ondanks herhadelijke oproepjes.

Ik ben wel benieuwd waar dat 'hier' dan is. In welke wolfvrije en ouderwetse omgeving in Drenthe.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:53

MairiMacBran schreef:
Ik woon niet in de buurt van Dwingeloo, noch het Drents-Friesche Wold en hier zit toch echt ook een gevestigd paar met jongen. Bevestigd en in het nieuws geweest en met bijbehorende aanvallen. Midden Drenthe, nog geen 20 km van Assen.

Er is hier nauwelijks wild, het wolventoerisme viert hoogtij, mensen proberen ze nota bene te lokken met voer om ze maar voor hun lens te krijgen, er ontstaan zelfs verkeersopstoppingen in Oude Willem waarbij gehandhaafd moet worden en het lijkt de provincie een topidee om mensen met dieren die op het dieet staan van de wolf hier heen te lokken.

Krankzinnig

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:58

cp112 schreef:
har166 schreef:
Sinds de ruiterpaden niet meer worden onderhouden en in veel bossen de paden met fietsers en wandelaars moeten worden gedeeld vind ik het niet echt meer een paardenprivincie.

Ik weet niet waar jij rijd maar oa het dwingelderveld worden juist super onderhouden! Ik zit zelf in de werkgroep en er wordt echt met hart en ziel, door vrijwilligers!, aan gewerkt.

Nou daar zit het hem net, er moet maar net een groep vrijwilligers zijn die dat wil en kan doen. Ik kom in Grolloo, Schoonloo, Sleenerzand en Exloo. Daar zijn voornamelijk deelpaden en de echte ruiterroutes worden nu dus ook door wandelliefhebbers gebruikt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:11

pillow schreef:
Cowgirl schreef:
Ik heb hier nog geen wolf gezien en maak mij er nu ook helemaal niet druk om. Zolang ze hier nog niet gezien zijn staat mijn paard nog dag en nacht buiten en ga ik nog onbezorgd naar het bos
Ik maak mij eerder druk om goede stallings mogenlijkheden. Vanuit NH was het toch nog best schrikken hoe ouderwets hier nog paarden gehouden worden. Veel op stal weinig buiten. Dat had ik hier toch wel anders verwacht. Mijn droom om een PP te vinden is nog steeds niet uitgekomen ondanks herhadelijke oproepjes.

Ik ben wel benieuwd waar dat 'hier' dan is. In welke wolfvrije en ouderwetse omgeving in Drenthe.

Balloo / loon / rolde. Ik heb mijn paarden in deze omgeving staan.

Bij de schaapskudde Balloo is nog geen gedoe geweest gelukkig. Nu heeft die eigenaar een zeer onopgevoede waakse hond dus ik denk deels daarmee te maken en dat de schapen ook regelmatig naar binnen gaan. Al vraag ik mij af of er wel eens 1 gemist wordt aangezien ze ook wel eens kadavers lieten liggen in het verleden :+

1 van mijn paarden staat op stal in de winter in de nacht en voor de rest buiten. Mijn andere paard staat 24/7 buiten , en ik heb ook nog geen zorgen. Dan eerder om de schaapskudde dan mijn paard omdat schapen een veel makkelijkere prooi zijn.

Ik heb mijn paard liever gelukkig 24/7 buiten dan binnen en tja het kan een risico zijn , maar binnen zetten gaat het dier zo ongelukkig maken dat het ook snel achteruit gaat. Dan maar liever buiten met een risico , maar ik heb er nog niet wakker van gelegen.

Mensen die daar langskomen zijn een groter gevaar ( afval dumpen ect , en ook gerust in de wei)

Ik hoor er nooit iemand bij mij op stal over , iedereen is er rustig onder.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:17

Ik zit op de grens van Drenthe en Overijssel, ook hier geen wolven nog gelukkig.
Over ouderwetse ideeën mbt dierenwelzijn kan ik na 5 jaar op het 'platteland' wel een boek schrijven helaas :+
Ook veel mensen die het wel gewoon goed doen overigens!

Wintu

Re: Tienduizenden euro’s moeten van Drenthe de paardenprovincie maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:20

Hier in de hoek Drenthe, Friesland en Overijssel vind ik dat er vrij veel afgesloten wordt wat betreft paden. Wolvenactiviteit te over hier.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:34

lies schreef:
Ik zit op de grens van Drenthe en Overijssel, ook hier geen wolven nog gelukkig.
Over ouderwetse ideeën mbt dierenwelzijn kan ik na 5 jaar op het 'platteland' wel een boek schrijven helaas :+
Ook veel mensen die het wel gewoon goed doen overigens!

Ik zit ook op de grens Drenthe Overijssel maar wel degelijk wolven hier :+

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:53

Waar zitten ze dan? We hebben hier wel een groepje gehad vorig jaar, in het land achter mijn weiland zijn ze gezien, 4 stuks :oo
Maar sinds toen zijn er weinig problemen geweest in de buurt. Wel een aantal schapen gepakt op zo'n 10km afstand en wel eens een paar schapen relatief dichtbij, maar nooit meer zo dichtbij als toen in oktober gelukkig.
Moet zeggen dat ik het ook niet in de gaten houdt, ik ga ze nu niet opsluiten 's nachts tenzij het echt heel dichtbij komt, zoals toen. Toen heb ik ze wel opgesloten.
Als het gevaarlijk wordt dan zitten een aantal buurvrouwen die ook paarden hebben wel in de wolf groepsapp en dan hoor ik het van hen.
Moet zeggen dat hier veel schapen en geiten in de buurt staan op steenworp afstand van mijn paarden en ik gok/hoop dat de wolven hen eerder zullen pakken dan een groot paard en een flinke gezonde shet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 00:00

Allemaal leuk de antwoorden , maar ik stelde een vraag aan Cowgirl.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 00:59

lies schreef:
Waar zitten ze dan? We hebben hier wel een groepje gehad vorig jaar, in het land achter mijn weiland zijn ze gezien, 4 stuks :oo
Maar sinds toen zijn er weinig problemen geweest in de buurt. Wel een aantal schapen gepakt op zo'n 10km afstand en wel eens een paar schapen relatief dichtbij, maar nooit meer zo dichtbij als toen in oktober gelukkig.
Moet zeggen dat ik het ook niet in de gaten houdt, ik ga ze nu niet opsluiten 's nachts tenzij het echt heel dichtbij komt, zoals toen. Toen heb ik ze wel opgesloten.
Als het gevaarlijk wordt dan zitten een aantal buurvrouwen die ook paarden hebben wel in de wolf groepsapp en dan hoor ik het van hen.
Moet zeggen dat hier veel schapen en geiten in de buurt staan op steenworp afstand van mijn paarden en ik gok/hoop dat de wolven hen eerder zullen pakken dan een groot paard en een flinke gezonde shet.

Een flink gezonde shet, leggen ze zo om. Hier maken ze ook gezonde sterke pinken dood en idd ook shetjes.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 01:31

Dat zal, maar staat los van de context waarin ik dat schreef.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 02:25

Wacht ff je typt eerst, hier zijn ze niet, en vervolgens een hele waslijst van meldingen een aanvallen in je buurt :') ze zijn er dus wel. Momenteel loopt er in ieder geval 1 steeds in de buurt van Ruinen en van de week ook weer in Hollandscheveld vlakbij waar toen steeds 4 liepen maar die zijn er gelukkig niet meer :Y)
Tijdje geleden Balkbrug/Avereest steeds maar dat is nu weer rustig gelukkig.

Ik heb nog een weide bij het spaarbankbos boven Hoogeveen (staan nu geen paarden in de winter) en daar was het in september/oktober steeds bal in die hoek dus ik heb alles daar weggehaald.

Maarrrr, te ver offtopic. Ik moet bekennen dat ik er wel rekening mee houd als we naar bijvoorbeeld het Dwingelderveld of Drents Friesche wold gaan. Maar we laten ons er niet door tegenhouden.

Ik ben wel benieuwd waar dit potje (met nadruk op je, het klinkt veel maar is het in wezen echt niet) voor gebruikt gaat worden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:26

Ik zie geen waslijst, maar als jij me graag belachelijk wilt maken, zet 'm op!
Er is recent 1 melding geweest in mijn buurt, midden in de nacht door 1 persoon gezien, geen foto's of video's, geen aanval. Verder helemaal niets hier in de buurt, zeker geen aanvallen, al ruim een jaar niet meer. Zoals ik zei; 1 aanval op schapen op zo'n 10km afstand en 1 aanval iets dichterbij, that's it. Maakt het niet minder naar voor de mensen wie het trof (en zeker de schaapjes!), maar een waslijst zou ik het niet noemen.

Toen ze achter mijn weiland zijn gespot (overigens is hier nooit bewijs gekomen dat ze er daadwerkelijk liepen) hadden we in de straat een hoop mensen die elkaar helemaal gek maakten. Het leek hier wel een kermis, zo druk, mensen gingen met idioot felle lampen de weilanden in (waardoor mijn shet flipte en weer eens door het draad ging), dus ik neem ook niet alle meldingen serieus, sommige zijn erg vaag (onrustige paarden vind ik geen zichtmelding, ze kunnen hier onrustig worden als ik een andere kleur muts op heb).
Heb ze in die korte periode dat ze achter mijn weide zouden lopen, mede ook door de hysterie in de straat, wel opgesloten voor een paar nachten.

Dus ja, ik vind wel dat ik kan zeggen dat hier in mijn buurt geen wolven zijn.
Zo duidelijk? :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:30

pillow schreef:

Regio Donderen, Norg, Vries.

Ik heb ze (nog) niet gezien en er ook eerlijk gezegd nog weing over gehoord.
Dus paard blijft nog lekker buiten staan. Als er wel wolven komen kan hij op stal.
Maar ik ga zeker niet hysterisch lopen doen. Ik ga ook nog elke week MTB'n in het bos en we zijn ook hierbij nog geen wolf tegen gekomen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:51

Cowgirl schreef:
pillow schreef:

Regio Donderen, Norg, Vries.

Ik heb ze (nog) niet gezien en er ook eerlijk gezegd nog weing over gehoord.
Dus paard blijft nog lekker buiten staan. Als er wel wolven komen kan hij op stal.
Maar ik ga zeker niet hysterisch lopen doen. Ik ga ook nog elke week MTB'n in het bos en we zijn ook hierbij nog geen wolf tegen gekomen.

En dat ouderwetse paarden op stal houden is dus ook daar. Ik vind het een nogal denigrerende opmerking. Hier in Drenthe zie ik overal paarden buiten en ook overal zgn PP. De meeste PPs die ik hier zie is een grote bende. Maar kennelijk moet het zo en ben je ouderwets als je het niet hebt.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:58

Lekker positief Pillow. Je bent van harte uitgenodigd om mijn ‘bende’ te komen bekijken. Ieder houdt z’n paarden op zijn of haar manier. Maar op basis van mijn ervaring weet ik dat dit voor mijn paarden een veel betere manier van paarden houden is. Ik kan je zo nog een flink aantal PP’s hier in Drenthe benoemen die geen bende zijn.

Ik zou veel meer paarden een woonomgeving gunnen als de mijne. Maar ik wil geen pensionpaarden meer. Ben geen die hard PP persoon. Meer een combi tussen traditioneel en PP. Ik doe wat ik denk dat goed is voor mijn dieren. En dat is -ook gezien de wolven sh*t- in de nacht op stal.

We dwalen wel enorm af zo.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:38

Zebrastreep schreef:
Ik denk wel qua onderhoud maar dat geld ook voor fietsen en wandelaars er nog flink wat werk aan de winkel is. Met deze hevige regenval worden veel gebieden onbereikbaar , en dat niet alleen het wordt flink kapot gelopen. Gaat nog wel even duren voordat alles goed is hersteld en weer droog is.

En bewegwijzering heb ik bij mij in de buurt nog niet gezien ( ik let er eigenlijk ook nooit op) , wel staat er op de parkeerplaats een groot bord met ruiterroutes. Die is een aantal jaar geleden geplaatst.

Het is ook eerst de bedoeling om in kaart te brengen wat er allemaal moet gebeuren. Dat kan gaan over onderhoud, maar ook over doorgangen (die soms zomaar afgesloten worden), gevaarlijke situaties, enz.
En dat je ook als 'partij' wordt gezien. De MTB-ers hebben bv een hele sterke lobby bij de provincie, en dat ging/gaat soms ten koste van de belangen van de ruiters.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:15

Dat de mtb paden beter onderhouden zijn geloof ik meteen , ik fiets zelf ook op de mtb en er wordt ontzettend veel werk ingestoken , maar wel voor verenigingen en door vrijwilligers. Zover ik weet doen ze ook veel op donaties voor het onderhouden.

Dan wordt het nu een keer tijd voor paardenroutes flink aan te pakken. Maar ik denk dat dit echt meer door gemeenten moet gebeuren.

@cowgirl

Zover ik weet lopen daar ook geen wolven. Ik denk ook wat te druk bevolkt nog , Norg is enorm toeristisch en vaak wel druk. Dat is hetzelfde waar ik sta. Toeristisch dorp , en te dicht bij de stad. Ik heb er zelfs nog nooit een ree gezien. Ik hoop al jaren een vos of das tegen te komen. Maar in de 10 jaar dat ik op deze stal kom heb ik alleen nog maar roofvogels gezien.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:30

Hier in en rond het DFW is het vast nog veel drukker dan rondom Vries. Hier zijn heel veel campings en vakantie parken. En toch ook 10 wolven.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:43

Zebrastreep schreef:
Dan wordt het nu een keer tijd voor paardenroutes flink aan te pakken. Maar ik denk dat dit echt meer door gemeenten moet gebeuren.

We zoeken naar een combinatie. Gemeente is maar beperkt eigenaar van de grond, veel is van SBB, Drents Landschap en ook particuliere eigenaren.
Dus overleg met eigenaren van de grond en waarschijnlijk een paar dagen per jaar samen de schouders er onder.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 23:33

Zebrastreep schreef:
Dat de mtb paden beter onderhouden zijn geloof ik meteen , ik fiets zelf ook op de mtb en er wordt ontzettend veel werk ingestoken , maar wel voor verenigingen en door vrijwilligers. Zover ik weet doen ze ook veel op donaties voor het onderhouden.

@cowgirl

Voor paardenroutes geldt hetzelfde als voor mountainbike routes, deze moeten door gebruikers zelf worden onderhouden. SBB en NM onderhouden zelf geen paardenroutes en mbt routes meer omdat ze daar geen subsidie meer voor krijgen sinds 2014.

De mountainbikers zijn echter wat intensiever georganiseerd dan de buitenrijdende menners en ruiters. Voor het mountainbiken zijn er veel actieve lokale verenigingen die echt gericht zijn op buitensporten en op beheer van routes die daarvoor nodig zijn (doen ze allemaal zelf).

Dit geld is bedoeld voor aanleg van nieuwe paardenroutes (mits die in overleg met de terrein beherende organisaties en andere grondeigenaren aangelegd kunnen worden…) met vrijwilligers, het mobiliseren van nog meer vrijwilligers (voor onderhoud) en een stukje promotie en informatievoorziening. Geen aanleg door gemeenten dus; die ondersteunen dit project vaak wel trouwens met een cofinancieringsbijdrage en via het Recreatieschap Drenthe (is van de gemeenten), die de Stichting Paardenroutes Drenthe meehelpt de plannen uit te voeren.

Ergo, woon, men of rijd je paard in Drenthe of Ooststellingwerf en heb je wensen of ideeën voor routes? Meld je dan aan als vrijwilliger via https://paardenprovincie.nl/ *\o/*

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 00:24

Onali schreef:
Janneke2 schreef:
Mijn oplossing voor het wolvenprobleem: gun je paard een fatsoenlijke kudde.

Mijn Knollie staat in een redelijk stabiele merriegroep, en ik zie de Spanjaard er wel voor aan dat ze wolven zou aanvallen.

Ik snap dat 'men' geen stoere ruin in de merriekudde wil hebben (al vind ik dat jammer).
En 'snachts op stal.

Een kudde paarden kan prima met een roedel wolven dealen, dat heet natuur.
(Erg veel paarden worden erg onnatuurlijk gehouden en veel mensen zien dat niet eens meer.)

En overdag lekker met je dier het bos in: prima.
(Zolang we geen Siberische winter hebben.)

Zelfs de natuurkuddes van meneer Loos werden 2 keer aangevallen.
Hoe natuurlijk wil je het hebben.

Bovendien heb je nu eenmaal paarden die wel aanvallen en paarden die niet aanvallen
Heeft helemaal niks te maken met natuurlijke kuddes.

Maar je bent niet voor niets uit het wolventopic gegaan natuurlijk, de waarheid doet zeer.

Wolven vreten gewoon alles op hun pad komt zoals al wereldwijd bewezen is
Maar nee in Nederland doet de wolf dat niet ....

BeFunny schreef:
Ik wandel met mijn twee chihuahuas ook graag daar en ben gelukkig nog nooit een wolf tegen gekomen. Ze zitten er maar hier in Zuid Holland zijn weer andere gevaren zoals wegen . Als je hier een buitenrit maakt moet je vaak meerdere drukke wegen oversteken. In het bos heb je dat niet. Of misschien soms een klein weggetje.

Wegen zijn echter voorspelbaar: er komt verkeer of er komt geen verkeer. Je kan je ernaar kleden, je kan opletten, je kan je paard/ hondjes trainen.
Bovendien weten jij en je paard (of hondjes) je hele leven niet beter dan dat er verkeer is zodra je je huis stapt.

Wolf vergelijken met wegen is echt absurd.

Wie vergelijkt het dan.
Toch wel lachwekkend hoe er gelezen wordt.

Op de weg is het niet altijd het zelfde met al die debielen die er rond racen.

Maar het is idd niet vergelijkbaar. Het is vele malen risicovoller. Aan wegen dan in een natuurgebied waar een paar wolven zitten die nog eens niet snel overdag zullen gaan jagen op een ruiter te paard.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 00:39

Befunny, het gaat niet alleen om het rijden overdag he. Paarden overnachten hier ook. Maar zet ze hier rustig in de wei hoor, zijn maar een paar wolven.
Hoe meer er komen hoe meer confrontaties en die zijn er zeker al geweest tussen paard, ruiter en wolf.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 00:50

Janneke2 schreef:
Mijn oplossing voor het wolvenprobleem: gun je paard een fatsoenlijke kudde.

Mijn Knollie staat in een redelijk stabiele merriegroep, en ik zie de Spanjaard er wel voor aan dat ze wolven zou aanvallen.

Ik snap dat 'men' geen stoere ruin in de merriekudde wil hebben (al vind ik dat jammer).
En 'snachts op stal.

Een kudde paarden kan prima met een roedel wolven dealen, dat heet natuur.
(Erg veel paarden worden erg onnatuurlijk gehouden en veel mensen zien dat niet eens meer.)

En overdag lekker met je dier het bos in: prima.
(Zolang we geen Siberische winter hebben.)

Beetje naïef gedacht, paarden achter een hek en natuurlijk gedrag. Ja paarden worden in Nederland onnatuurlijk gehouden,neem aan dat je merrie ook gewoon in iets staat met een hek er om of zie je dat dan niet meer ;)
De kudde die hier liep in de "natuur", heeft 3 dode paarden opgeleverd, men dacht dat ze er wel van zouden leren, nou niet dus.
De enige die zich redelijk hebben aangepast zijn de grote zwarte koeien in Wateren. De hooglanders zijn nog steeds de sjaak. Paarden in groepsverband stuiven nog steeds alle kanten op met een wolf in de buurt, met alle ellende vandien.