Kendra schreef:Ik vind er niks aan - maar erken ook dat er vast veel Arabieren (de menselijke variant) zijn die dat springen maar niks vinden. Dus nou ja, vooruit....
Maar, vraagje @goldenarrow: gaan die veulens ook de hele wereld over? Want dat zou ik wel heel erg vinden. Want hoe je het ook went of keert: ze moeten worden gepoetst, gepolijst en getraind. En op reis. Waarschijnlijk alleen....
Nee, over het algemeen niet. Of het moet na het spenen naar een andere eigenaar zijn. Maar niet voor de shows in ieder geval. Sowieso zijn er geen veulenklasses op shows zoals de All Nations Cup en het WK. Wel zie je dat sommige shows gecombineerd worden, zo waren de Futurity en het Duits Kampioenschap dit jaar georganiseerd ten tijde van de All Nations Cup, die shows vonden dan plaats op vrijdag en de grote show op zaterdag en zondag. Meestal gaan veulens naar de meer lokale shows, wat nog steeds wel 3 uur reizen kan betekenen (bijvoorbeeld Brugge is voor ons 2,5 uur rijden). Wij hebben nu het geluk dat alle Nederlandse shows bij ons in de buurt worden georganiseerd, hiervoor was het ook weleens in Ermelo of Exloo en dan stonden ze toch een stuk langer op de wagen. Wij halen bij lange ritten wel het tussenschot eruit en laten het veulen los, zodat ze eventueel ook kunnen liggen. De meeste fokkers die ik ken doen het ook op die manier.
Vanaf jaarling kunnen ze wel naar de meer serieuze shows. Maar ook dan zie je dat ze meestal naar kwalificatieshows in de buurt gaan. Tegen de tijd dat de shows echt serieus worden zit je in augustus/september en dan zijn de meesten toch al wel ruim anderhalf en een heel stuk meer ervaren met reizen. Ze kennen het ritme dan al. Een jaarling wordt ook (over het algemeen) niet fanatiek getraind. Ze beginnen daarmee aan het begin van het seizoen gewoon echt heel simpel met meelopen aan de hand, waarbij de voorbrenger zowel links als rechts mee moet kunnen lopen. En dat wordt uitgebreid tot de showroutine. En verder is het qua conditioneren vooral gericht op juist voeren en vachtconditie. Van veulens wordt alleen verwacht dat ze stil kunnen staan en misschien het halsje willen strekken, jaarlingen moeten wel echt de standup kennen. En hoe ouder ze worden hoe meer ze in het werk komen te staan voor spieropbouw.