Jan Tops lanceert nieuw miljoenenproject

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:46

Elisa2 schreef:
Ja je hebt gelijk, zie inderdaad wel een zweep.

Maar ik vraag me nog steeds af wat jullie er niet paardvriendelijk aan vinden wat dan verschilt met op een paard stappen en gaan rijden.

Wat ik er niet paardvriendelijk aan vind is wat ik zie in de lichaamstaal van het paard. En dan is het voor mij niet van belang bij welke discipline ik het zie.

Ibbel, dat dus.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:47

Ibbel schreef:
mairead schreef:
Uiteindelijk is het touwtje 'op' natuurlijk en dan krijgen de paarden een snok aan het halster en draaien ze een rondje om de voorbrenger heen...

En ter info, die showhalsters zijn vaak van gedraaid metaal van 3 mm doorsnee. Ook niet echt lekker...
Ja, er zit soms een kunststoflaagje overheen. Maar de kern is dun metaal.

En de trainingshalsters waar ze dagelijks mee gewerkt worden zijn 3cm breed leer of kunststof.

Maargoed, het is wel duidelijk dat jij geen fan bent Ibbel, wellicht door eigen ervaring uit het verleden. Maar de laatste jaren is er wel degelijk verandering gaande binnen de sport, ten goede van het dierwelzijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:48

Ik zie regelmatig ren-Arabieren, maar de zijn bijna niet meer als Arabisch volbloed te herkennen, die gaan meer de kant van de Engelse volbloeden op en een dish is er meestal helemaal niet meer bij. Binnen het ras is het verschil met de show-exemplaren echt gigantisch!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:52

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is geen antwoord op mijn vraag he...

Ik denk dat het er in gefokt is, Hackney's gaan ook al in zo'n houding staan zelfs als ze er niet voor getraind zijn.

Ik heb 30 jaar Arabieren gefokt en ik kan je vertellen dat het geen in het DNA verankerde eigenschap is. Ze gaan níet van nature zo staan.

En als jij denkt dat met weggedrukte rug staan geen pijn doet en dat dat niets met welzijn te maken heeft...

Zolang er niemand op zit, waarom zou het dan pijn doen?

Oprechte vraag..

En als je er ervaring mee hebt kun je misschien toelichten hoe ze wel zo gaan staan? Als Fokker heb je misschien ook weleens paarden op de keuringen gehad?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:55

mairead schreef:
Ik zie rennende paarden met een mannetje in net pak die er als een vlaggetje achteraan gaat en het dier niet bij kan benen. Krijgen ze extra punten als ze wel/niet getrapt worden door het paard, terwijl ze ter hoogte van de achterhand mee rennen?
Uiteindelijk is het touwtje 'op' natuurlijk en dan krijgen de paarden een snok aan het halster en draaien ze een rondje om de voorbrenger heen... Dit stoort voor mij als leek het beeld alleen maar: paard komt net een beetje op gang en wordt dan weer omgetrokken.
Dan zou ik ze liever in volledige vrijheid door de baan zien rennen. Dat geeft voor mij een veel beter beeld van het paard en hoe het beweegt...
Kan iemand mij de meerwaarde uitleggen van die voorbrengers?

Die voorbrengers zijn wel echt enorm skilled. Op een cirkel getrokken líjken de passen ruimer, bijvoorbeeld. Sommigen kunnen wat beter lopen dan anderen hoor, hebben allemaal zo hun plussen en minnen. Maar in wat ze doen (minpunten camoufleren en pluspunten benadrukken) zijn ze oprecht goed. Ik heb echt conformatie-technische wrakken zien veranderen in pláátjes van paarden in de standup. Wel of geen koekies buiten beschouwing latend: dat is knap.
En eentje loopt er idd standaard achter :') wonder dat dat goed blijft gaan. Weet wel altijd een show er van te maken.

Vroegah, toen de paarden nog konden lópen, had je ook poppetjes nodig die dat zonder cirkels bij konden benen. Dat waren de rubrieken waar ik nog even voor bleef <3
(Er is een fokker die consequent paarden én voorbrengers meeneemt die een heel rondje draf, met zichtbaar blij paard, door komen. Gaat 't dak er ook af :D Ze zijn er gelukkig nog wel, alleen zwaar ondervertegenwoordigd, helaas...)

Excessief cirkelen mag officieel overigens niet, maar als je een ringmeester hebt die daar op topniveau een keer streng op is zie je die vervolgens nog weinig terug op grote shows. Echt heeeel bijzonder! :j
Laatst bijgewerkt door amyz op 08-12-23 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:57

Elisa2 schreef:
En als je er ervaring mee hebt kun je misschien toelichten hoe ze wel zo gaan staan? Als Fokker heb je misschien ook weleens paarden op de keuringen gehad?

Training. Gewoon veel training. Kop letterlijk optillen, paard letterlijk naar voren trekken, achterbenen begrenzen met zweep, voorbenen naar voren tikken. Hoeft niet met geweld te gaan, maar het is gewoon geforceerd paard in die houding trekken en duwen. En belonen als ze het goed doen, uiteraard.
Hoewel ik NL voorbrengers met perfect in de VS getrainde importpaarden heb zien blunderen door te corrigeren (lees: straffen) waar dat volkomen onnodig was...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:00

goldenarrow schreef:
Maargoed, het is wel duidelijk dat jij geen fan bent Ibbel, wellicht door eigen ervaring uit het verleden. Maar de laatste jaren is er wel degelijk verandering gaande binnen de sport, ten goede van het dierwelzijn.

Ben nooit een fan van het showcircus geweest, wel van de gebruiksarabier. Daar fokten de Bedoeinen ze tenslotte voor.

Ik vind overigens showen geen sport. Maar dat terzijde.

En toen, maar duidelijk ook nu, sloot de gemiddelde voorbrenger/fokker/shower van Arabieren de ogen voor de misstanden. Die zijn er. Veel te veel.

En de brave fokker/shower die wel diervriendelijk werkt/traint kwam en komt nergens. Toen niet en nu niet. En met de dollars van Jan Tops komt-ie al helemaal nergens meer. Dat hebben we in de endurancewereld wel gezien.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:05

Volgens mij is de regel maximaal 3 cirkels. De meesten houden zich daar wel netjes aan, maar een Spönle houdt de paarden gewoon niet bij en heeft het bijna nodig om de paarden te laten zien. Maargoed, die is inmiddels ook 60 ofzo? Ik denk niet dat hij nog heel erg lang paarden blijft showen.

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:

Training. Gewoon veel training. Kop letterlijk optillen, paard letterlijk naar voren trekken, achterbenen begrenzen met zweep, voorbenen naar voren tikken. Hoeft niet met geweld te gaan, maar het is gewoon geforceerd paard in die houding trekken en duwen. En belonen als ze het goed doen, uiteraard.
Hoewel ik NL voorbrengers met perfect in de VS getrainde importpaarden heb zien blunderen door te corrigeren (lees: straffen) waar dat volkomen onnodig was...

Pardon? Ik weet niet met welke trainers jij te maken hebt gehad, maar ik kan hier bijna niet serieus op in gaan _O-

Stap 1 is paard Ho aanleren. En ho = ook echt ho. Dat time je dan goed dat het rechterachterbeen onder staat. Paard mag dan ook niet meer bewegen, geen pasje bijzetten. Doen ze dit wel dan achterwaarts zetten en opnieuw vragen. Als dat er goed in zit vraag je de voorbenen erbij. Je stapt dan zelf opzij waardoor het paard eigenlijk bij moet stappen om je te kunnen blijven volgen. Het kan ook helpen om het been wat te toucheren zodat ze leren dat ze alleen de voorbenen mogen verplaatsen.
Hals vragen kan door bijvoorbeeld wat lekkers te gebruiken, of iets dat ritselt, zodat ze uit nieuwsgierigheid gaan ontdekken wat dit is. Doen ze dit goed raak je de neus aan (vergelijkbaar met commando touch in de vrijheidsdressuur). En dat ga je perfectioneren. Hangen ze teveel op de ketting dan corrigeer je dat door een keer tegen de kin aan te tikken. En je wilt dat ze respect hebben voor je ruimte, dus als jij naar voren gaat moet het paard naar achteren. En uiteindelijk ga je dat verfijnen dat je maar een houding hoeft aan te nemen alsof je naar voren gaat en het paard dus het gewicht meer naar de achterhand gaat verplaatsen.

Elisa2

Re: Jan Tops lanceert nieuw miljoenenproject

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:09

Er zijn misschien verschillende trainingsmethoden om paarden dit aan te leren?

Bedankt in ieder geval allebei, ik vind het wel leerzaam.

Ben nu zelfs geneigd om eens te gaan kijken hoe het irl gaat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:32

Prachtige paarden heb je Goldenarrow!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:45

Dankjewel!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:02

Elisa2 schreef:
Ibbel schreef:

Ik heb 30 jaar Arabieren gefokt en ik kan je vertellen dat het geen in het DNA verankerde eigenschap is. Ze gaan níet van nature zo staan.

En als jij denkt dat met weggedrukte rug staan geen pijn doet en dat dat niets met welzijn te maken heeft...

Zolang er niemand op zit, waarom zou het dan pijn doen?

Oprechte vraag..

Iets kan alleen pijn doen wanneer er iemand op zit? Denk even na, Elisa :=.

Los daarvan, ik heb echt een zwak voor arabieren, al sinds mijn eerste pony. Superfijne karakters, heel meewerkend en mensgericht. Met de showarabieren heb ik dan weer wat minder, die zijn me te iel en ik krijg hoofdpijn van de hoofden, dat zit m dus vooral in het exterieur, qua karakter vind ik ze top. Toen ik nog in Zeeland woonde ging ik regelmatig veulens kijken bij een bekende fokker in Knokke (België), dat showen doen ze allemaal :D.

Ben wel benieuwd wat Tops kan betekenen... Ik denk dat hij vooral euro/dollartekens ziet, er gaat grandioos veel geld om in de showarabieren, misschien nog wel meer dan in de springsport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:11

Leg uit...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:35

Ik vind er niks aan - maar erken ook dat er vast veel Arabieren (de menselijke variant) zijn die dat springen maar niks vinden. Dus nou ja, vooruit....

Maar, vraagje @goldenarrow: gaan die veulens ook de hele wereld over? Want dat zou ik wel heel erg vinden. Want hoe je het ook went of keert: ze moeten worden gepoetst, gepolijst en getraind. En op reis. Waarschijnlijk alleen....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:40

Elisa2 schreef:
Leg uit...

Nou, als ik met weggedrukte rug ga staan, komt mijn rug echt wel in opstand. En dan zit er niet eens iemand bovenop me :7.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:42

Ik weet iemand die showt, en dat is met recht een man, horsemanship eerste klas.
Hij heeft les gegeven aan kids met mijn pittige pony en echt het is een topper.
En hij heeft zoveel rust en geduld met de arabieren, en zijn zo op hem gericht.
Echt één beweging en ze staan stil, menig eigenaar kan er een puntje aan zuigen!
Hij zou nooit, nooit dieren pijn doen.
Ook onzekerheid: kilometers maken mag!
Staat er een bericht hoe trots ze zijn hoe het dier het toch deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:50

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd
Laatst bijgewerkt door Muiz op 09-12-23 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:55

Kendra schreef:
Ik vind er niks aan - maar erken ook dat er vast veel Arabieren (de menselijke variant) zijn die dat springen maar niks vinden. Dus nou ja, vooruit....

Maar, vraagje @goldenarrow: gaan die veulens ook de hele wereld over? Want dat zou ik wel heel erg vinden. Want hoe je het ook went of keert: ze moeten worden gepoetst, gepolijst en getraind. En op reis. Waarschijnlijk alleen....

Nee, over het algemeen niet. Of het moet na het spenen naar een andere eigenaar zijn. Maar niet voor de shows in ieder geval. Sowieso zijn er geen veulenklasses op shows zoals de All Nations Cup en het WK. Wel zie je dat sommige shows gecombineerd worden, zo waren de Futurity en het Duits Kampioenschap dit jaar georganiseerd ten tijde van de All Nations Cup, die shows vonden dan plaats op vrijdag en de grote show op zaterdag en zondag. Meestal gaan veulens naar de meer lokale shows, wat nog steeds wel 3 uur reizen kan betekenen (bijvoorbeeld Brugge is voor ons 2,5 uur rijden). Wij hebben nu het geluk dat alle Nederlandse shows bij ons in de buurt worden georganiseerd, hiervoor was het ook weleens in Ermelo of Exloo en dan stonden ze toch een stuk langer op de wagen. Wij halen bij lange ritten wel het tussenschot eruit en laten het veulen los, zodat ze eventueel ook kunnen liggen. De meeste fokkers die ik ken doen het ook op die manier.

Vanaf jaarling kunnen ze wel naar de meer serieuze shows. Maar ook dan zie je dat ze meestal naar kwalificatieshows in de buurt gaan. Tegen de tijd dat de shows echt serieus worden zit je in augustus/september en dan zijn de meesten toch al wel ruim anderhalf en een heel stuk meer ervaren met reizen. Ze kennen het ritme dan al. Een jaarling wordt ook (over het algemeen) niet fanatiek getraind. Ze beginnen daarmee aan het begin van het seizoen gewoon echt heel simpel met meelopen aan de hand, waarbij de voorbrenger zowel links als rechts mee moet kunnen lopen. En dat wordt uitgebreid tot de showroutine. En verder is het qua conditioneren vooral gericht op juist voeren en vachtconditie. Van veulens wordt alleen verwacht dat ze stil kunnen staan en misschien het halsje willen strekken, jaarlingen moeten wel echt de standup kennen. En hoe ouder ze worden hoe meer ze in het werk komen te staan voor spieropbouw.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 01:16

Anderhalf is natuurlijk wel heel erg jong om al een ritme van shows te kennen.

Op welk moment kunnen de paarden dan gewoon onbekommerd paard zijn?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 07:56

Het winterseizoen, als ze niet de punten scoren die ze moeten, of juist als ze wel de punten gescoord hebben. Zoals ik eerder al zei ben ik bij meerdere grote trainers geweest voor bijvoorbeeld de hengstenkeuze en dan verontschuldigden ze zichzelf omdat hij niet in showconditie stond aka: lekker vies in een dikke wintervacht en met een enorme kuif achter de oren :+ En ik heb genoeg hele bekende paarden lekker in de wei zien staan in grote kuddes in kniehoog gras. Omdat ze hun naam al gemaakt hebben en het niet meer hoeft. Genoeg hengsten die nooit maar 1 dag show zien, maar hun naam maken door de nakomelingen die ze laten zien. Maar ze kennen het wel zodat ze voor een privé presentatie of open dag wel getoond kunnen worden. Neem bijvoorbeeld Exagon OS. Is als jaarling 2x geshowd en als 2-jarige 1x. Daarna is hij alleen nog ooit eens meegegaan voor een presentatie, maar als dat 1x per jaar is is dat veel. Maar hij is zo populair omdat zijn nakomelingen het goed doen en er een enorm goede marketing achter zit. Hij hoeft zelf dus helemaal niet naar show. Misschien dat hij over een paar jaar weer eens gaat als de hype er wat af is, wie weet. Maar ik kan je verzekeren dat hij op dit moment ver weg is van showconditie :P
En ja, helaas zijn er ook paarden die kapot geshowd worden, Cavalli bijvoorbeeld is daar helaas een voorbeeld van :( Maar daar was wel veel verontwaardiging over op SM.

Maar op élke grote trainingstal waar ik geweest ben heb ik altijd paarden in de wei zien staan, in kuddes. Er is er geen 1 waar de weides leeg waren. Behalve misschien bij de grote open dagen. En ook de hengsten komen gewoon buiten. Menig sportstal die daar wat van kan leren imo.

Edit: Dan heb ik het trouwens over de grote stallen in België, Engeland en Duitsland. Het Midden-Oosten ben ik nooit geweest en kan ik geen oordeel over geven. Wel weet ik dat veel trainers in de wintermaanden in het Midden-Oosten op stallen daar werken, dus die zullen wel het eea overbrengen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 08:45

fransje23 schreef:

Het is niet veel anders dan met warmbloedveulens naar keuringen, afstammelingenonderzoeken en veilingen, toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 08:51

_San87_ schreef:
fransje23 schreef:

Het is niet veel anders dan met warmbloedveulens naar keuringen, afstammelingenonderzoeken en veilingen, toch?

Meestal worden warmbloeden als veulen gekeurd en daarna pas als driejarige.
Daarbij is een keuring een of twee keer (als je naar de kampioenskeuribg mag) per jaar en zijn er zelfs thuiskeuringen.

Hengsten voor de keuring zijn tweeënhalf/drie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:12

fransje23 schreef:
_San87_ schreef:

Meestal worden warmbloeden als veulen gekeurd en daarna pas als driejarige.
Daarbij is een keuring een of twee keer (als je naar de kampioenskeuribg mag) per jaar en zijn er zelfs thuiskeuringen.

Hengsten voor de keuring zijn tweeënhalf/drie.

Van wat ik hierboven lees, aardig vergelijkbaar dus :).

Ik denk dat showarabieren qua lekker paard kunnen zijn, helemaal niks te kort komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:54

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Leg uit...

Nou, als ik met weggedrukte rug ga staan, komt mijn rug echt wel in opstand. En dan zit er niet eens iemand bovenop me :7.

Ja oke, maar het is niet zo dat je rug kapot gaat van een paar minuutjes zo staan.

Het zal ook afhankelijk zijn van hoe en of ze verder getraind worden. Geen idee hoe dat gaat, maar als ze verder goed over de rug getraind worden zal zoiets ook minder impact hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:19

_San87_ schreef:
fransje23 schreef:
Van wat ik hierboven lees, aardig vergelijkbaar dus :).

Ik denk dat showarabieren qua lekker paard kunnen zijn, helemaal niks te kort komen.

Behalve dat de dieren ouder zijn, niet de hele wereld over worden gesleept en het niet meermalen per jaar is bijna hetzelfde.

:+

Daarbij het animo voor warmbloedkeuringen neemt af.

Dieren fokken puur op uiterlijk en beduidend minder op functionaliteit leidt tot excessen.
Daar zijn genoeg voorbeelden van.