Manege teleurgesteld, uitloopruimte voor paarden terug naar natuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Manege teleurgesteld, uitloopruimte voor paarden terug naar natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:34

@San: ik vind dat persoonlijk wel een onderdeel van het welzijn van een paard

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:36

purny schreef:

Zeker. Vrije beweging en buitenlucht is heel belangrijk. Maar een ochtendje in een binnenbak is natuurlijk geen vrije beweging, en al helemaal geen buitenlucht. En dan 5 weken per jaar het land op... Sja.

Dat valt imo niet onder het beste voor je paarden willen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:38

Het gaat er niet zoeeer om dat het bijdraagt aan het welzijn van de manegepaarden. Het gaat er wel om dat het ruim onvoldoende is om te kunnen zeggen dat ze het welzijn erg belangrijk vinden en ze dit waarborgen. Een paard heeft meer nodig dan 5 weken per jaar op de weide, soms even los in de binnenbak en ruiters die niet te zwaar zijn…

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:42

_San87_ schreef:
Zeker. Vrije beweging en buitenlucht is heel belangrijk. Maar een ochtendje in een binnenbak is natuurlijk geen vrije beweging, en al helemaal geen buitenlucht. En dan 5 weken per jaar het land op... Sja.

Dat is wel vrije beweging en zeker als ze samen met andere paarden los staan voegt het wel iets toe.
Of het voldoende is kun je over discussiëren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:44

fransje23 schreef:
_San87_ schreef:

Dat is wel vrije beweging en zeker als ze samen met andere paarden los staan voegt het wel iets toe.

Heel minimaal vrije beweging, onder een dak. Geen mogelijkheid een sprintje te trekken, frisse lucht op te snuiven, helemaal niet wanneer ze er allemaal tegelijk staan.

Nee, sorry, dat telt imo niet :).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:44

_San87_ schreef:
purny schreef:

En ik heb het ook over een maximum gewicht op je paarden laten rijden.
Dat vind ik ook een onderdeel van het welzijn.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:45

fransje23 schreef:
_San87_ schreef:

Dat hangt er maar vanaf met hoeveel ze daar staan. Als ze daar met 30 staan is er niet bepaald veel ruimte om “vrij te bewegen”.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:45

purny schreef:
Nee waarom zou dit sarcastisch moeten zijn?

Omdat 5 weken per Jaar de wei op niks met welzijn te maken heeft. De manege zal wel gesloten zijn die 5 weken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:46

Wat Pateeke zegt, 5 weken weidegang per jaar vind ik ook niet genoeg.
Om dan te zeggen ja, maar elders is het ook zo of nog erger vind ik een dooddoener.

Maar hoe vaak lezen we niet hier op bokt dat het maar heel normaal is paarden zelfs op een heel klein stukje grond te houden?

Valt voor mij een beetje in de categorie "ik heb een puppy gered uit de broodfok".

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:47

Dat is ook een factor purny, maar er zijn veel meer factoren van welzijn waardoor op het gewicht letten maar een heel klein stukje is en je niet kan zeggen dat het welzijn helemaal ok is als ze niet teveel gewicht moeten dragen…

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:52

_San87_ schreef:
fransje23 schreef:

Heel minimaal vrije beweging, onder een dak. Geen mogelijkheid een sprintje te trekken, frisse lucht op te snuiven, helemaal niet wanneer ze er allemaal tegelijk staan.

Waarom zouden ze geen sprintje kunnen trekken? Hangt van het formaat bak af?
En hoeveel is allemaal tegelijk?

Drie of vier pony's in een bak van 60 bij 20 kunnen gerust een sprintje trekken.

We weten er onvoldoende van af om te oordelen.

Het lijkt mij zaak dat er gewoon duidelijke regelgeving komt over dit soort dingen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:53

Iemand had het hier over een wetsvoorstel vanuit Brussel, ik kan er (helaas) zo snel niks over vinden. Heeft iemand hier een linkje van? Dit zou echt een hele goede ontwikkeling zijn!

Ik ken redelijk wat stallen die het beleid in de lente, zomer en herfst goed op orde hebben, maar waar ze in de winter 2/3 maanden het moeten doen met een half uurtje paddock en/of stapmolen.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:54

Ik denk wel dat mensen echt onderschatten hoeveel mensen er zo ongeveer wel uit een ei komen. Er zijn ook mensen die denken dat Shetlanders veulens zijn en dat eigenaren blij moeten zijn met gedumpt gft afval in de wei. Mensen met zulke gedachten zullen het ook wel lekker luxe vinden dat paarden 'fijn' de hele dag op stal staan te niksen. Als mensen geloven dat goudvissen in een vissenkom kunnen en hamsters in zo'n doorzichtige bal, dan geloven ze ook al snel dat een paard de hele dag op stal staan.

Er zijn ook Bokkers die hun paarden zo houden, of denken dat je het kan inhalen door ze een paar weken per jaar naar buiten te gooien.

Ik vind er wat van, maar ben niet verbaasd. Helaas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:06

fransje23 schreef:
_San87_ schreef:

Waarom zouden ze geen sprintje kunnen trekken? Hangt van het formaat bak af?
En hoeveel is allemaal tegelijk?

Drie of vier pony's in een bak van 60 bij 20 kunnen gerust een sprintje trekken.

We weten er onvoldoende van af om te oordelen.

Het lijkt mij zaak dat er gewoon duidelijke regelgeving komt over dit soort dingen.

Zoals ik het lees hebben ze 12 paarden/pony's die in de ochtend samen in de binnenbak staan, die 20 x 60 m is als ik de foto goed inschat.

60m is te krap om lekker een sprint te kunnen trekken, imo.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:13

Ik heb 25 jaar geleden leren paardrijden bij deze manege. Toen was de samenwerking met manege Madurodam nog wel goed. De binnenbak was toen geen 60 meter, maar 40. Het voorste stuk was/is de kantine van Madurodam (ik ben er al zeker 15 jaar niet meer geweest).
Ik weet nog dat destijds de gewone manegepaarden en pensionpaarden eigenlijk vrijwel niet los kwamen, ook niet in de buitenbak of zo. Destijds waren die beide paddocks er ook helemaal nog niet.
Ook ik wist toen niet beter. Ik ben in Den Haag opgegroeid en alle stallen waren daar ongeveer zo. Inmiddels weet ik gelukkig dat er veel fijnere manieren zijn om paarden te houden.

Het enige positieve van die locatie is dat het voor rijden echt prachtig is, want je rijdt zo naar de duinen en het strand, maar daarmee houdt het wel op.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:55

Er is nog wel meer positief aan deze manege hoor....

Zo hebben ze het hele Freestyle Systeem geïntegreerd in hun lessen. Naar wat ik begrijp komt er geen mens op een paard zonder eerst grondwerklessen gevolgd te hebben. Toen ik daar was werden er dus behalve rijlessen ook freestyle lessen gegeven aan kinderen.

Daarnaast is de 'binnenbak' naar mijn mening een van de mooiste die ik in Nederland gezien heb. Het is een onwijs hoge Serre-stal, die je ook voor koeien ziet. Met open zijwanden naar het bos. Dat is dus niet de binnenbak van 25 of 15 jaar geleden...

De paarden hebben ruime, goed onderhouden boxen en toen ik er was stonden ze er tiptop bij in het stro en zag de tuigage er picobello uit met echt op maat materiaal voor paarden.

Ook de kwaliteit paarden was echt goed, niets geen oude versleten beesten maar echt gezonde, rijtechnisch goed onderhouden paarden.

Ik ben er dit jaar 1 middag geweest. Dus of dit alle dagen zo is kan ik niks over zeggen. Maar mensen die er ooit 25 jaar geleden zijn geweest of nu even op Google Maps kijken en een heel bedrijf afbranden voelen zich vast trots op zichzelf :o

Kunnen er zaken beter? Vast! Verdiend dit bedrijf het om zo hier besproken te worden?

Mwah :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:03

ruitje schreef:
Er is nog wel meer positief aan deze manege hoor....

Zo hebben ze het hele Freestyle Systeem geïntegreerd in hun lessen. Naar wat ik begrijp komt er geen mens op een paard zonder eerst grondwerklessen gevolgd te hebben. Toen ik daar was werden er dus behalve rijlessen ook freestyle lessen gegeven aan kinderen.

Daarnaast is de 'binnenbak' naar mijn mening een van de mooiste die ik in Nederland gezien heb. Het is een onwijs hoge Serre-stal, die je ook voor koeien ziet. Met open zijwanden naar het bos. Dat is dus niet de binnenbak van 25 of 15 jaar geleden...

De paarden hebben ruime, goed onderhouden boxen en toen ik er was stonden ze er tiptop bij in het stro en zag de tuigage er picobello uit met echt op maat materiaal voor paarden.

Ook de kwaliteit paarden was echt goed, niets geen oude versleten beesten maar echt gezonde, rijtechnisch goed onderhouden paarden.

Ik ben er dit jaar 1 middag geweest. Dus of dit alle dagen zo is kan ik niks over zeggen. Maar mensen die er ooit 25 jaar geleden zijn geweest of nu even op Google Maps kijken en een heel bedrijf afbranden voelen zich vast trots op zichzelf :o

Kunnen er zaken beter? Vast! Verdiend dit bedrijf het om zo hier besproken te worden?

Mwah :o

zo'n sneer is volledig onnodig....

tijd voor verandering krijg je niet door te zeggen, ooh te tuig is goed of de binnenbak mooi.
Tuurlijk het is nog erger als óok dat nog niet in orde is.
Maar als dat wel in orde is is het nog steeds geen goede plek...
Maar net iets minder slecht...das waar.

Maar willen we dat paarden niet de hele dag op stal blijven staan met wel een heeeel half uur paddock of 5 weekjes wei omdat de stalhouder dan ook vakantie heeft en dat vast meer doorslag geeft dan het welzijn :o

Dan moeten we niet onze klep houden.
En ja dan is google en de website van de stal zelf een heel goed iets voor inzicht.
Je weet wel het inzicht waar de pensionklant of de ouder van kinderen die les willen ook gewoon toegang tot hebben.... en dan zeggen, dit is niet meer van deze tijd...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:08

_San87_ schreef:
Zoals ik het lees hebben ze 12 paarden/pony's die in de ochtend samen in de binnenbak staan, die 20 x 60 m is als ik de foto goed inschat.

FYI: ze staan in 2 groepen in de bak.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:09

purny schreef:
_San87_ schreef:

FYI: ze staan in 2 groepen in de bak.

Dus nog minder lang los?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:10

Ik vind die opmerking wel nodig en dus plaats ik 'm gewoon :D .

Ik zie niemand reageren die recent op dit bedrijf is geweest, niemand die weet hoeveel ze echt buiten lopen( ik weet dat overigens ook niet) .

Je haalt 3 pagina's lang een bedrijf door het slijk zonder dat je er iets van weet, sterker nog, ik zie gewoon foute aannames staan. En daarom vertel ik, wat ik wel heb gezien. Niet om ' iets goed te praten' , want dat doe ik nergens.

Maar omdat er gewoon word gezegd dat er niets positiefs is aan het hele bedrijf.

En dat is gewoon niet waar, zou mensen sieren eens ergens zelf te gaan kijken voordat ze trots zeggen: kijk mij eens opkomen voor het welzijn van dit of dat.

Want je hebt geen idee waar je precies over praat :o

Ik ook niet overigens. Want ik heb geen idee hoe lang ze los staan :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:15

ruitje schreef:
Ik vind die opmerking wel nodig en dus plaats ik 'm gewoon :D .

Ik zie niemand reageren die recent op dit bedrijf is geweest, niemand die weet hoeveel ze echt buiten lopen( ik weet dat overigens ook niet) .

Je haalt 3 pagina's lang een bedrijf door het slijk zonder dat je er iets van weet, sterker nog, ik zie gewoon foute aannames staan. En daarom vertel ik, wat ik wel heb gezien. Niet om ' iets goed te praten' , want dat doe ik nergens.

Maar omdat er gewoon word gezegd dat er niets positiefs is aan het hele bedrijf.

En dat is gewoon niet waar, zou mensen sieren eens ergens zelf te gaan kijken voordat ze trots zeggen: kijk mij eens opkomen voor het welzijn van dit of dat.

Want je hebt geen idee waar je precies over praat :o

Ik ook niet overigens. Want ik heb geen idee hoe lang ze los staan :+

Heb jij het topic eigenlijk wel gelezen?

dat schrijven ze toch zelf op hun website hoeveel ze los staan???
Wat hier zelfs gequote is.
En vandaaruit dus deze discussie.
Gewoon gemaakt op feiten...niet uit zomaar aannames.

Dus wat moet je dan nog gaan kijken? Of ze misschien soms ineens bij magie langer buiten staan?
Dat kan toch niet bij niet meer ruimte en evenveel paarden.

Daarom vind ik jou sneer onnodig. Ja maken mag je... maar daarmee zet je niet de mensen die hierover discuseren te kakken maar naar mijn idee je zelf...maar ook dat mag natuurlijk en ben je vrij in :D

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:17

Als iedereen zich toch eens zo druk zou maken over het slacht vee.Wat een mooie wereld zou dat zijn.
Juist voor mensen in de stad is het heel belangrijk dat ze contact met paarden hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:19

@DP: Nee dat niet. Ik ben zelf ook al lang niet meer op de madurodammanege geweest. En ik ga dit topic verlaten.
De eerste groep wordt losgegooid, daarna worden ze omgewisseld. Met vakanties zijn de paarden ook vrij maar worden ze wel gereden.

Ik heb een aantal maneges gezien en ook op die maneges gereden maar het meeste welzijn van de paarden was op de madurodam.

Net wat ik al eerder aangaf. Voor de randstad is dit goed vind ik. Want in de randstad kun je nou eenmaal geen weidegang bieden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:19

office schreef:
Als iedereen zich toch eens zo druk zou maken over het slacht vee.Wat een mooie wereld zou dat zijn.
Juist voor mensen in de stad is het heel belangrijk dat ze contact met paarden hebben.

dat duurde zelfs 3 pagina's :Z
die dooddoener had ik op pagina 1 al verwacht....

Contact met paarden kan ook buiten de stad...kost wat meer moeite, dat is zo :j

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:21

Oh ja als ze naar buiten kunnen kijken is te weinig vrije beweging opeens niet erg natuurlijk.

Sorry, maar er is vrij veel bekend over deze manege en hoe vaak de paarden vrij mogen bewegen. Dat delen ze namelijk zelf.

Al staat er de hele dag rustgevende muziek op, krijgen ze elke dag een massage en worden ze na de laatste voerbeurt voorgelezen. Het compenseert niet voor het gebrek aan vrije beweging.