Paarden vinden andere weg naar klant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:53

imaudy schreef:
Nou euh..bij de Rendac maakt het paard het niet meer mee denk ik.

Ik vind de slacht echt niks..bah.

Precies zeg! Bij de Rendac is hij toch al dood! Dat is alleen een kadaver. Als je daar ook problemen mee zou hebben kun je tegenwoordig ook laten cremeren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:01

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja Rendac moet wel ergens komen , maar er zijn helaas nog altijd mensen die menen dat perse aan de weg moet. Daarom kan ik het niet laten om er een opmerking over te maken ;)

Ja verplicht elders inlaten slapen...vind ik wel wat ja.
Nooit eerder van gehoord ook.
Weet wat wijzer dat dat ook al bestaat

Volgens mij is het verplicht aan de weg wanneer je geen erfabonnement hebt.

Zo was het voor mij een jaar geleden inderdaad wel.

Geen erfabonnement is 'het kadaver moet vanaf openbare weg bereikbaar zijn voor de ophaler'

Was voor mij verder geen probleem.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:06

DuoPenotti schreef:
Ja Rendac moet wel ergens komen , maar er zijn helaas nog altijd mensen die menen dat perse aan de weg moet. Daarom kan ik het niet laten om er een opmerking over te maken ;)

Ja verplicht elders inlaten slapen...vind ik wel wat ja.
Nooit eerder van gehoord ook.
Weet wat wijzer dat dat ook al bestaat

Ik heb inderdaad ooit op een stal gestaan die daar geen euthanasie wou. Ik ben daar later vertrokken en heb bij nieuwe stalling eerst gevraagd of dat daar wel mocht. Dit was in de vorige eeuw toen euthanasie bij paarden nog vrij zeldzaam was, de meeste werden geslacht maar ik vind dat afschuwelijk, ben zelf ook vegetarier. Ik las eens dat vroeger zelfs honden naar een slachthuis gingen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:42

Femke_Tweety schreef:

Geen erfabonnement is 'het kadaver moet vanaf openbare weg bereikbaar zijn voor de ophaler'

Nee foute info
ja bij de grijper ophalen meestal wel.
Maar dat is geen verplichting het daarmee te doen toch. :)

Je kan rendac ook individueel op laten halen.
Ja de auto en trailer moet er kunnen komen en keren.
Maar op veel erven lukt dat wel.
Maar wat ik al zei, dan moet je wel meer betalen.

Ik kwam er toen zelfs achter dat de dierenarts niet eens wist van het individueel ophalen.
Jammer als mensen het niet weten en niet zelf die keuze kunnen maken dan

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:19

Ik als vegetariër (vrijwel vegan) ben zelfs voor slachten. Zolang mensen niet stoppen met vlees eten, moet het vlees ergens vandaan komen, zijn dat niet onze fijn gehouden dieren, die we vervolgens ter verspilling bij de rendac, of nog erger in de oven gooien voor crematie, dan moeten daar andere paarden voor ingezet worden, die misschien wel een stuk minder fijn leven gehad hebben. Het leven van die andere paarden is niet minder waard toch..? Je verspilt alleen maar meer dieren.

Als het moment daar is voor mijn paard, hoop ik dat ik de bewuste keuze kan maken voor een goede slachterij, ook al voelt dit in mijn hart heel pijnlijk, veel pijnlijker dan euthanasie gevoelsmatig, zeker omdat ik tegen vlees eten ben.. Maar voor de vleeseters onder ons, niet je eigen paard maar wel een ander. Voelt dat eerlijk?

wel van belang dat je goede research doet naar een "fijne" stress vrij slachterij. En hierop even de uitzonderingen daar gelaten van dieren die niet meer geschikt zijn voor vleesconsumptie, dit gaat natuurlijk alleen op wanneer je sowieso deze keuze kan maken die via welke weg dan ook resulteert in het overlijden van een dier en die optie niet resulteert in meer stress dan euthanasie. Dan maar weer de cyclus in, is die optie er niet, dan zou ik ook voor euthanasie gaan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:29

Sinds Covid is er geen erf-abbo meer bij de Rendac, hier moeten de kadavers nu ook aan de weg ipv op het erf.
Voorheen lagen ze uit het zicht van de pensionklanten op het erf. Nu moet het paard aan de weg.
Kan best vervelend zijn voor pensionklanten die komen om 09.00 uur en de Rendac is nog niet geweest.
Het hoort erbij natuurlijk maar is wel naar gezicht voor sommige mensen.

Individueel ophalen kan wel op het erf.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:38

DuoPenotti schreef:
Femke_Tweety schreef:

Nee foute info

Ik kwam er toen zelfs achter dat de dierenarts niet eens wist van het individueel ophalen.

Auto mee met trailer van de Rendac komt gewoon op je erf.
Vrachtauto met grijper komt niet op erf tenzij je een erfabonnement hebt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:38

Ik vraag me wel eens af welk percentage paarden nog geslacht mag worden? Veel paarden hebben toch medicatie gehad waardoor ze uitgesloten zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:42

ElCamino schreef:
Sinds Covid is er geen erf-abbo meer bij de Rendac, hier moeten de kadavers nu ook aan de weg ipv op het erf.
Voorheen lagen ze uit het zicht van de pensionklanten op het erf. Nu moet het paard aan de weg.
Kan best vervelend zijn voor pensionklanten die komen om 09.00 uur en de Rendac is nog niet geweest.

Op hun site hebben ze het gewoon nog over erflaadcontracten en kun je deze ook nog gewoon afsluiten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:44

Miran schreef:
Ik vraag me wel eens af welk percentage paarden nog geslacht mag worden? Veel paarden hebben toch medicatie gehad waardoor ze uitgesloten zijn.

Mijn merrie zou nog geslacht mogen worden, heeft wel medicatie gehad, maar dan met een wachttijd.
Mijn ruin heeft bute gehad en mag dus niet meer geslacht worden.

Dus denk dat er best nog wel paarden zijn waarbij het mag, als de wachttijd maar voorbij is

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:56

Wintu schreef:
ElCamino schreef:

Op hun site hebben ze het gewoon nog over erflaadcontracten en kun je deze ook nog gewoon afsluiten.

Ik heb 2 paarden laten slachten. Die gingen daar op stal en stonden te eten en hadden echt geen stress. Dit zal natuurlijk overal verschillend zijn.

Mijn laatste paard is ingeslapen 1.5 jaar terug. Is gewoon opgehaald op het erf omdat we niet wouden dat hij naast de weg moest staan en daardoor stress zou hebben en er fietsen veel mensen /kids langs.

Was iets duurder maar geen probleem.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:01

Miran schreef:

Uitsluiting is niet voor de slacht maar voor (menselijke) consumptie. Dus slachten mag altijd.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:36

Ik neem aan dat het gros van de geslachte paarden wel voor menselijke consumptie gaat. Maar als ik zo om me heen kijk zijn veel paarden uitgesloten.
Ik weet niet hoe het bij bijv castratie zit, maar mijn vorige paard moest uitgesloten worden bij het trekken van een kies op de kliniek bijv. De 2 die ik nu heb hebben allebei buut gehad.

DuoPenotti

Re: Paarden vinden andere weg naar klant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:01

Ik heb er 2 laten castreren maar hebben beide geen bute gehad.
Ze geven volgens mij in eerste instantie middelen die minder schadelijk zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:06

ElCamino schreef:

De meeste stallingen liggen in landelijk gebied en daar zie je altijd langs de weg overleden dieren liggen die wel bedekt zijn met een zeil of zo. Totdat de rendac langskomt. Dat is heel normaal.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:19

Weet je dat zeker wbt erfabonnementen?
De boerderij thuis heeft nog gewoon erfabonnement.
En toen ik afgelopen mei onze merrie in liet slapen, kon ik die als particulier gewoon van het erf af laten halen.
Ik had wel vooraf gebeld en gezegd dat haar kadaver langs de oprit in het weiland zou liggen.
En dat de chauffeur de auto er naast kon zetten, een kleine 150 meter vanaf openbare weg.
En zo is het ook gedaan.
Ik hoefde niet extra te betalen of zo. Het normale tarief voor een paard is in rekening gebracht.
Geen ubn nummer door hoeven geven, zelfs het levensnummer en chipnummer werd niet gevraagd.
Dat is op mijn aandringen geregistreerd.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:22

Ik zou er voor kiezen om mijn paard te laten inslapen en te cremeren (als daar t geld voor is op dat moment). Dat geeft mij een fijn gevoel!
Wel heb ik het ooit eens fout zien gaan tijdens inslapen. Er werd een vos jazz ingeslapen en die ging er tegen vechten, zoals zijn karakter ook was. Die begon te stijgeren en sloeg achterover. Niet zo’n fijn beeld van de laatste secondes van het paard zijn leven

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:03

DuoPenotti schreef:
Ik heb er 2 laten castreren maar hebben beide geen bute gehad.
Ze geven volgens mij in eerste instantie middelen die minder schadelijk zijn.

Voor het staand trekken van een kies op de kliniek moest ik van tevoren mijn paspoort afgetekend hebben, kreeg ik ook geen bute voor mee maar had te maken met de middelen voor de ingreep zelf. Dan vraag ik me toch af waarvoor dat nodig was.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:10

Chico is ingeslapen op het erf.
De stalhouder hád een erf-abbo voorheen maar nu moest hij aan de weg omdat de wagen het erf NIET op mocht. Dat was mei 2022, wellicht is het nu weer anders maar toen niet

Anjali, ik snap dat wel. ik geef alleen aan dat het voor particulieren op een pensionstal vervelend kán zijn om het matje van een stagenoot te zien liggen, al dan niet onder een zeil.
Die mensen staan daar anders in

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 15:37

DuoPenotti schreef:
Femke_Tweety schreef:

Nee foute info

Ja individueel ophalen kan inderdaad.
Dat klopt, en dat zal ongetwijfeld ook vrijer zijn qua exacte locatie.

Ik heb het over de 'standaard' ophaaldienst.
Al je dan geen erfabo hebt moet dat wel degelijk vanaf de openbare weg.

De telefonistes bij de rendac zijn overigens zeer prima en prettig, en leggen het ook goed uit (heb ze geloof ik 3 x aan de telefoon gehad)

Individueel ophalen was bijna 10 x zo duur geloof ik, exacte prijzen weet ik niet meer maar was 60 vs 500 ongeveer...

Reguliere ophaaldienst = vanaf openbare weg bereikbaar.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:29

Hier moeten we de dieren ook altijd aan de weg zetten. Vind het altijd maar naar, dat ze daar zo in de nacht langs de straat liggen. Gelukkig zijn ze niet al te groot, dus meestal sta ik dan om half zes op en zorg dat de kruiwagen om 6 uur bij de weg staat.

Dieren ruiken trouwens prima dood en dergelijke hoor. Als bij ons de kruiwagen met een dood hert in de stalling staat, komt de rest niet meer binnen en niet eens in de buurt.
Schapen staan ook stijf van de stress, mijn opa had altijd een slachthuis en de schapen stonden dan in een apart stuk en die verroerden zich niet. Koeien ook altijd onrustig, ze hebben echt wel wat door, ze weten niet wat, maar dat het niet ok is weten ze vaak wel.
Zelfde als met varkensslachterij, ik heb er achter gewoond, nou verschrikkelijk. Dus dat een dier niets door heeft... tja ik geloof daar niet zo in.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:40

Femke_Tweety schreef:
Ja individueel ophalen kan inderdaad.
Dat klopt, en dat zal ongetwijfeld ook vrijer zijn qua exacte locatie.

Ik heb het over de 'standaard' ophaaldienst.
Al je dan geen erfabo hebt moet dat wel degelijk vanaf de openbare weg.

De telefonistes bij de rendac zijn overigens zeer prima en prettig, en leggen het ook goed uit (heb ze geloof ik 3 x aan de telefoon gehad)

Individueel ophalen was bijna 10 x zo duur geloof ik, exacte prijzen weet ik niet meer maar was 60 vs 500 ongeveer...

Reguliere ophaaldienst = vanaf openbare weg bereikbaar.

Van de standaard reguliere ophaaldienst weet ik niet veel.
Ik wilde juist de individuele. die was enkele jaren terug 500 en nu 563
En ja dat is erg veel geld en dat doe je voor jezelf, niet voor het paard.

Maar van die individuele weten veel mensen niet dat deze bestaat.
En ook niet dat die in het weekend komen.
Mijn paard op een warme septemberdag op zaterdag overleden.
Ik wilde hem niet tot maandag ochtend hebben liggen.
Die is een paar uur na inslapen opgehaald.

En inderdaad, over de Rendac niets dan lof, zowel aan de telefoon als de man die hem op kwam halen.

Toen bij mij hebben ze hem midden op de bak gehaald.
Dat was wel een droge geen mulle bak waar ze zeker niet in vast kwamen te staan.
Bij hun formulier staat bij de ingang, kan me niet herinneren dat er dat toen ook in stond.

https://d1ip4j1950xau.cloudfront.net/us ... lowres.pdf

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:52

Ik heb de factuur even opgezocht. November 2021 heb ik 79 euro betaald.

Dat was met de vrachtwagen bij de buren het pad op en achteraan zo'n 200 meter lag mijn paard.

Individueel is wel erg prijzig en zo'n trailer inslepen is niet echt minder erg lijkt mij of gaat dat anders?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:57

Dat gaat anders.
Er komt een soort brancard uit. Deze komt aan de rugzijde van het paard. En dan rollen ze hem er zo op.
En dan lieren ze de brancard naar binnen.

Zo is het mij verteld. Ben er niet bij gebleven.