Vliegtuig moet terug naar New York vanwege ontsnapt paard aan boord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dioxide

Re: Vliegtuig moet terug naar New York vanwege ontsnapt paard aan boord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 09:21

Als loadmaster zijn wij geen dierenverzorgers, wij mogen dus niks behalve observeren/signaleren.

Het is in zo’n geval hopen dat de groom aan boord iets bij zich heeft om het paard te verzorgen/sederen, mijn taak om de captain te informeren en afhankelijk van de captains beslissing; eventueel zo snel mogelijk ergens te landden. Ook boven de Atlantische oceaan zijn er strategieën voor noodsituaties.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 09:26

Jemig, lijkt me doodeng als er iets gebeurd met een paard tijdens de vlucht.

Ook voor dit dier wat een verdrietige afloop, zal zich wel erg beschadigd hebben tijdens het vastzitten.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:49

Dat paarden over de hele wereld versleept worden en we daar eens mee stoppen is volgens mij de beste discussie. Hopelijk met de juiste politieke partij(en) spoedig een verbod.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:13

cajabol schreef:
Dat paarden over de hele wereld versleept worden en we daar eens mee stoppen is volgens mij de beste discussie. Hopelijk met de juiste politieke partij(en) spoedig een verbod.

omdat het 1x mis gaat?

dan mogen er volgens jouw redenering dus ook geen internationale wedstrijden meer georganiseerd worden, want ook dan moeten de paarden reizen.

als men gaat emigreren, mag het paard niet meer mee...

beetje kort door de bocht en ik denk dat een Nederlandse politieke partij daar echt wereldwijd geen einde aan kan en gaat maken door een Nederlands verbod, hoor..

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:20

Hoewel de aanleiding van dit topic een verdrietige afloop heeft, vind ik het inhoudelijk wel echt super interessant! Echt dank aan Dioxide, Cowgirl en _Snow_White, echt heel leerzaam om hier eens meer over te horen!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:30

cajabol schreef:

Want?!
Reizen per vliegtuig is voor de meeste paarden een stuk relaxter dan met een trailer over de weg.
Ik heb zelf 7x met paarden gevlogen en geen enkel incident meegemaakt in de lucht.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:14

Paarden worden over de hele wereld versleept om bijvoorbeeld verkocht te worden, voor fokken, voor wedstrijden enz enz. Ik vind dat dat gestopt moet worden. Natuurlijk als je gaat emigreren wil je graag je paard meenemen maar ik zou er nooit en te nimmer voor kiezen om hem of haar op een vliegtuig te zetten. Een trailer ben ik trouwens ook niet voor. Ik ben er eens ingestaan samen met een paard. Dat zou iedereen eens moeten doen want dan krijg je begrip hoe dat is voor een paard om maar heen en weer geslingerd te worden. Als een paard echt vervoerd moet worden is een vrachtwagen de meest stabiele en paardvriendelijk vervoersmiddel. En inderdaad stoppen met internationale wedstrijden. Het is niet dier(paard)waardig om ze maar overal naar toe te willen nemen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:07

Nou lekker PvDD stemmen dan zo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:03

Ah, goed om te lezen dat hij niet ontsnapt was. Mn vriend liet het artikel al zien en ik zei: nou dat lijkt me vrij onmogelijk. Heel bijzonder. Maar duidelijk. Toch wel een vervelende situatie. Gelukkig eentje die niet zo vaak voorkomt.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:15

cajabol schreef:
Paarden worden over de hele wereld versleept om bijvoorbeeld verkocht te worden, voor fokken, voor wedstrijden enz enz. Ik vind dat dat gestopt moet worden. Natuurlijk als je gaat emigreren wil je graag je paard meenemen maar ik zou er nooit en te nimmer voor kiezen om hem of haar op een vliegtuig te zetten. Een trailer ben ik trouwens ook niet voor. Ik ben er eens ingestaan samen met een paard. Dat zou iedereen eens moeten doen want dan krijg je begrip hoe dat is voor een paard om maar heen en weer geslingerd te worden. Als een paard echt vervoerd moet worden is een vrachtwagen de meest stabiele en paardvriendelijk vervoersmiddel. En inderdaad stoppen met internationale wedstrijden. Het is niet dier(paard)waardig om ze maar overal naar toe te willen nemen

dan maar gewoon helemaal stoppen met paarden? kom op hee... zo kun je alles wel willen verbieden wat met dieren te maken heeft... ik heb ook wel eens met een paard in de trailer gestaan trouwens, dat was niet zo erg hoor. ligt ook echt aan de chauffeur die rijdt...

en lang niet iedereen kan een vrachtwagen betalen of heeft de mogelijkheid zijn paard per vrachtwagen te vervoeren.

niet alles waar dieren bij of voor gebruikt worden is per definitie dieronwaardig...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:19

cajabol schreef:

Ik heb ze hier thuis ook staan hoor, ingevlogen vanuit Amerika. Paarden hadden er niks van.
Wellicht je zelf eens moet ervaren hoe het gaat alvorens zulke onozele uitspraken te doen

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:22

cajabol schreef:

heb je zelf wel eens met paarden gevlogen? Ik wel en kan je vertellen van de opties trailer, vrachtwagen, vliegtuig vond ik dit de meest stabiele en paard vriendelijkste manier.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:28

Mijn idee hoor. En bij landing klappen ze dan niet maar hinniken ze wel allemaal :D :D

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:36

Needje schreef:
Mijn idee hoor. En bij landing klappen ze dan niet maar hinniken ze wel allemaal :D :D

_O- _O- _O-

ik zie dit ineens helemaal voor me!

Inkie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:17

Nou ik ben blij dat ze paarden ‘verslepen ‘ en volgens mij is ze dat zelf ook!
Die van ons zweetten niet eens toen ze van het vliegtuig af kwamen.
En nu is ze een superblij paard

Afbeelding

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:50

Ik denk dat er in verhouding tot trailers/vrachtwagens heel weinig problemen zijn met paarden in het vliegtuig.

En 'ongelukken' met paarden kunnen overal gebeuren. Ook al staan ze in de wei.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 01:43

Ik heb zo'n 3 jaar gevlogen. Er zijn echt wel eens lichte incidenten en ook wel eens wat zwaardere maar over het algemeen reizen paarden prima in het vliegtuig en word er goed voor gezorgd.

Waar ik nog wel eens moeite mee had waren de paarden die eerst al heel lang op de vracht auto hadden gestaan en binnen 12 uur al op het vliegtuig zaten naar de andere kant van de wereld. Heb echt dood vermoeide paarden mee gehad en ook een keer 1 die inelkaar was gezakt na het opstijgen. Toen was het retour amsterdam. Dat heeft bakken met geld gekost.
Wat dat betreft zouden daar best richtlijnen voor mogen komen.
En een groom alleen zou ook niet moeten kunnen. En een wat langere rusttijd op bestemming voor de groom zou ook niet misstaan evenals een beter salaris.
Vaak is het paarden droppen en direct weer terug. Ik heb wel nonstop vluchten gehad van 30 uur. Zie je de zon 2 of 3x opkomen.

Maar al met al een bijzondere job die ik nog best wel vaak mis nu ik de hele dag op kantoor zit.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:29

Heel interessant om meer te lezen over hoe het er aan toe gaat bij zo'n paardentransport per vliegtuig.
Zelf ben ik behoorlijk claustrofobisch, dus als ik die beperkte ruimte zie, waarin die paarden x-aantal uren staan, dan word ik wel benauwd in hun plaats :o

Weten de (ex-)medewerkers hier ook meer over die fuel die geloosd wordt bij zo'n terugkeer en vervroegde landing ?
Hier op een Belgische site las ik daar ook een discussie over : de fuel zou op grote hoogte geloosd worden, zodat deze direct zou verdampt zijn en er dus niets (?) in de oceaan zou terechtgekomen zijn.
Klopt dat ? Dat benieuwt me namelijk ook nog wel :D (niet dat ik er een negatief oordeel over heb, hoor, want ik besef dat dit nu eenmaal moet om veilig te kunnen landen)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:32

Marilu schreef:
Heel interessant om meer te lezen over hoe het er aan toe gaat bij zo'n paardentransport per vliegtuig.
Zelf ben ik behoorlijk claustrofobisch, dus als ik die beperkte ruimte zie, waarin die paarden x-aantal uren staan, dan word ik wel benauwd in hun plaats :o

Weten de (ex-)medewerkers hier ook meer over die fuel die geloosd wordt bij zo'n terugkeer en vervroegde landing ?
Hier op een Belgische site las ik daar ook een discussie over : de fuel zou op grote hoogte geloosd worden, zodat deze direct zou verdampt zijn en er dus niets (?) in de oceaan zou terechtgekomen zijn.
Klopt dat ? Dat benieuwt me namelijk ook nog wel :D (niet dat ik er een negatief oordeel over heb, hoor, want ik besef dat dit nu eenmaal moet om veilig te kunnen landen)

elk vliegtuig dat te zwaar is om te landen dumpt de brandstof, ook personen vliegtuigen doen dat al jaren, dit was geen eenmalig incident omdat ze een noodlanding moesten maken, het was alleen heel veel omdat ze nog niet veel op verbruikt hadden.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:24

Er is 20 ton gedumpt, wat grofweg 2 uur brandstof is voor een 747. Deze vlucht zal ongeveer 80 ton totale brandstof bij gehad hebben. Brandstof wordt inderdaad zo hoog mogelijk gedumpt, als dit veilig mogelijk is.

speurneusc schreef:
elk vliegtuig dat te zwaar is om te landen dumpt de brandstof, ook personen vliegtuigen doen dat al jaren, dit was geen eenmalig incident omdat ze een noodlanding moesten maken, het was alleen heel veel omdat ze nog niet veel op verbruikt hadden.

Vliegtuigen dumpen zeker brandstof. Maar niet altijd als zij te zwaar zijn.

In noodgevallen is er vaak geen andere optie, bij niet noodgevallen zijn er een hoop andere strategieën. Denk aan lager gaan vliegen, de hold in en rondjes vliegen, landingsgestel eerder uit en speedbrakes op om extra drag te creeëren en dus meer fuel te verbruiken, etc.

Cowgirl schreef:
Ik heb zo'n 3 jaar gevlogen. Er zijn echt wel eens lichte incidenten en ook wel eens wat zwaardere maar over het algemeen reizen paarden prima in het vliegtuig en word er goed voor gezorgd.

Waar ik nog wel eens moeite mee had waren de paarden die eerst al heel lang op de vracht auto hadden gestaan en binnen 12 uur al op het vliegtuig zaten naar de andere kant van de wereld. Heb echt dood vermoeide paarden mee gehad en ook een keer 1 die inelkaar was gezakt na het opstijgen. Toen was het retour amsterdam. Dat heeft bakken met geld gekost.
Wat dat betreft zouden daar best richtlijnen voor mogen komen.
En een groom alleen zou ook niet moeten kunnen. En een wat langere rusttijd op bestemming voor de groom zou ook niet misstaan evenals een beter salaris.
Vaak is het paarden droppen en direct weer terug. Ik heb wel nonstop vluchten gehad van 30 uur. Zie je de zon 2 of 3x opkomen.

Maar al met al een bijzondere job die ik nog best wel vaak mis nu ik de hele dag op kantoor zit.

Herkenbaar Cowgirl. Wij hebben ook geen maximale diensttijden (mijn record bij m’n oude maatschappij is 4.5 dag aan boord, zonder douche/hotel) en zien inderdaad grooms vaker heen-en-weer vliegen.

Ik vind ook dat de AVI checklist uitgebreider moet en niet alleen dient te focussen op papierwerk en hoe de stal er uit ziet. De afhandelaar* en loadmaster (indien aan boord, is niet op elke maatschappij zo) zijn de enigen die hier verschil kunnen maken en een zending (tijdelijk) stopzetten om legitieme redenen.

*Afhandelaar: bedrijf dat vracht/paarden/etc ontvangt bij aankomst op het vliegveld, administratief verwerkt en fysiek het vliegtuig laadt.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:11

OK, zal sowieso van situatie tot situatie afhangen, dat begrijp ik.

Maar ik was vooral benieuwd om te weten of het klopt dat, als de fuel op grote hoogte geloosd wordt, dat deze fuel dan inderdaad (quasi) tot nul herleid wordt door verdamping en dat er dus geen (directe) vervuiling is in de oceaan (of waar dan ook dat geloosd moet worden).

De discussie op de Belgische website ging dan vooral over 'de onverantwoorde mate van vervuiling om een paard te redden'. En daar werd dus door iemand geopperd dat er dus geen vervuiling aan te pas komt, omwille van die verdamping. En daar was ik benieuwd naar :D

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:33

Ik heb dit intussen even voor je nagevraagd aan een bevriendde captain en ja, de fuel vervliegt normaal gezien (of grotendeels, maar het is ook temperatuursafhankelijk) voordat deze de grond bereikt. Om die reden wordt er ook door de luchtverkeersleiding geinstrueerd om brandstof zo hoog mogelijk te dumpen over een gebied met weinig tot geen bevolking om eventuele gezondheids-/omgevingsrisico’s zoveel mogelijk te minimaliseren.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:42

Dioxide schreef:
Ik heb dit intussen even voor je nagevraagd aan een bevriendde captain en ja, de fuel vervliegt normaal gezien (of grotendeels, maar het is ook temperatuursafhankelijk) voordat deze de grond bereikt. Om die reden wordt er ook door de luchtverkeersleiding geinstrueerd om brandstof zo hoog mogelijk te dumpen over een gebied met weinig tot geen bevolking om eventuele gezondheids-/omgevingsrisico’s zoveel mogelijk te minimaliseren.

yeahhhh geheel veilig hoor.... spreken zichzelf toch wel ff goed tegen: Om die reden wordt er ook door de luchtverkeersleiding geinstrueerd om brandstof zo hoog mogelijk te dumpen over een gebied met weinig tot geen bevolking om eventuele gezondheids-/omgevingsrisico’s zoveel mogelijk te minimaliseren.

lees: zoveel mogelijk te minimaliseren, dus het is er wel!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:45

Ook al vervliegt het het blijft toch ergens in de atmosfeer.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:00

Oh, bedankt om het nog verder toe te lichten, Dioxide !