Spenk schreef:Maar waarom hoort het bij de opleiding? Wat is de meerwaarde er van als je op trens je paard prima voor elkaar hebt? Voor wie doe je dat dan?
Zeker bij de paarden die amper plek in de mond hebben voor 1 bit (zoals mijn paard) ik zie dan absoluut niet in wat de meerwaarde is van met stang en trens rijden. We redden ons prima op onze trens in het Z.
Heel soms verkoop je weleens een paard en dan is het fijn als deze al opgeleid is met S&T vanaf een bepaalde leeftijd en niveau. Zeker als het paard naar het buitenland gaat, is het voor veel kopers zeker een plus. Het kan je ook overkomen dat je internationaal PSG of GP mag starten en dan moet je. Of je paard kan na verkoop in een andere land in een klasse terecht komen dat het verplicht is en dan is het fijn als hij die kennis al heeft.
Daarnaast brengt het je paard ook wat, veel paarden vinden het fijn en zeker paarden die op trens al goed voor elkaar zijn, zullen de S&T optoming makkelijk oppakken. Maar als ruiter kun je dit alleen ervaren door ook met S&T te rijden, een goede instructeur te kiezen (ze zijn schaars) en je te ontworstelen aan het idee dat alleen een trensje ideaal is. Het is echt geen betere prestatie om je paard alleen op trens te houden, het is eerder een beperking zoals ik hierboven al heb uitgelegd. Het is niet extra knap om alleen op trens te rijden, het is eerder van toevoegende waarde als je je paard leert met S&T te lopen. Het komt ook regelmatig voor dat paarden zich door het rijden met S&T nog iets verder ontwikkelen dan wanneer er alleen een trens wordt gebruikt .