Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 00:02

Spenk schreef:
Maar waarom hoort het bij de opleiding? Wat is de meerwaarde er van als je op trens je paard prima voor elkaar hebt? Voor wie doe je dat dan?

Zeker bij de paarden die amper plek in de mond hebben voor 1 bit (zoals mijn paard) ik zie dan absoluut niet in wat de meerwaarde is van met stang en trens rijden. We redden ons prima op onze trens in het Z.

Heel soms verkoop je weleens een paard en dan is het fijn als deze al opgeleid is met S&T vanaf een bepaalde leeftijd en niveau. Zeker als het paard naar het buitenland gaat, is het voor veel kopers zeker een plus. Het kan je ook overkomen dat je internationaal PSG of GP mag starten en dan moet je. Of je paard kan na verkoop in een andere land in een klasse terecht komen dat het verplicht is en dan is het fijn als hij die kennis al heeft.
Daarnaast brengt het je paard ook wat, veel paarden vinden het fijn en zeker paarden die op trens al goed voor elkaar zijn, zullen de S&T optoming makkelijk oppakken. Maar als ruiter kun je dit alleen ervaren door ook met S&T te rijden, een goede instructeur te kiezen (ze zijn schaars) en je te ontworstelen aan het idee dat alleen een trensje ideaal is. Het is echt geen betere prestatie om je paard alleen op trens te houden, het is eerder een beperking zoals ik hierboven al heb uitgelegd. Het is niet extra knap om alleen op trens te rijden, het is eerder van toevoegende waarde als je je paard leert met S&T te lopen. Het komt ook regelmatig voor dat paarden zich door het rijden met S&T nog iets verder ontwikkelen dan wanneer er alleen een trens wordt gebruikt .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 00:43

Veronica2 schreef:
Spenk schreef:
Maar waarom hoort het bij de opleiding? Wat is de meerwaarde er van als je op trens je paard prima voor elkaar hebt? Voor wie doe je dat dan?

Zeker bij de paarden die amper plek in de mond hebben voor 1 bit (zoals mijn paard) ik zie dan absoluut niet in wat de meerwaarde is van met stang en trens rijden. We redden ons prima op onze trens in het Z.

Heel soms verkoop je weleens een paard en dan is het fijn als deze al opgeleid is met S&T vanaf een bepaalde leeftijd en niveau. Zeker als het paard naar het buitenland gaat, is het voor veel kopers zeker een plus.

Dat geloof ik grif, maar ik vind het net geen echt argument.
Citaat:
Het kan je ook overkomen dat je internationaal PSG of GP mag starten en dan moet je.

... dan heeft het zin als tenminste één partner in de combinatie is voorbereid, maar ik meen dat het tijdens de proef niet verboden is om de stangteugel in een heel klein boogje te houden. Uiteraard is het niet ideaal om een nieuwe optoming in een proef uit te proberen....
Citaat:
Of je paard kan na verkoop in een andere land in een klasse terecht komen dat het verplicht is en dan is het fijn als hij die kennis al heeft.

Ja, ook dat kan.
Citaat:
Daarnaast brengt het je paard ook wat, veel paarden vinden het fijn en zeker paarden die op trens al goed voor elkaar zijn, zullen de S&T optoming makkelijk oppakken. Maar als ruiter kun je dit alleen ervaren door ook met S&T te rijden, een goede instructeur te kiezen (ze zijn schaars) en je te ontworstelen aan het idee dat alleen een trensje ideaal is.

... ik ben geneigd om te zeggen:
men ontworstele zich bij voorkeur van alle ideeën en verplichtingen mbt optomingen.
Experimenteer met wat voor dit paard nu het beste is.
'Alleen trens is ideaal' is een beperkt idee.
'S&T is beter' is ook weer een andere beperking.
Citaat:
Het is echt geen betere prestatie om je paard alleen op trens te houden, het is eerder een beperking zoals ik hierboven al heb uitgelegd.

Nee en nee.
Ik ben het met je eens dat het sommigen echt iets brengt,
anderen niet. (Dus soms heeft het een meerwaarde, soms niet.)
De uitleg staat er niet.
Citaat:
Het is niet extra knap om alleen op trens te rijden, het is eerder van toevoegende waarde als je je paard leert met S&T te lopen.

Ik heb wat economische argumenten gehoord,
ik ben het met je eens dat het een meerwaarde kan hebben,
maar dat oordeel 'het is niet extra knap om op trens te rijden' deel ik niet.
Citaat:
Het komt ook regelmatig voor dat paarden zich door het rijden met S&T nog iets verder ontwikkelen dan wanneer er alleen een trens wordt gebruikt .

... ja, soms heeft het een meerwaarde.

Noukie

Re: Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 07:38

Ik vind het echt voelen als een regel voor de bühne. Als ik kijk naar wat er op kampioenschappen soms nog vooraan staat denk ik dat er op andere vlakken nog winst te behalen is. Daarbij kan je verkeerd S&T gebruik natuurlijk ook ongenadig afstraffen ipv helemaal verbieden in 1 klasse meer dan je al deed.
Gewoon elk verkeerd gebruik van bitten bedoel ik dan eigenlijk.

En natuurlijk, ik ken ook de combinaties waar ze op doelen, maar zolang in elkaar getrokken eenvoudige wissels zevens opleveren voed je ze ook niet op hè?

Mij raakt het verder niet, de ene wil geen S&T en de andere heeft maat Shetlander, dus voor ik daarvoor een set bij elkaar gespaard hebt mag die hopelijk al verder :') dus verwacht er geen last van te hebben. Neemt niet weg dat ik de uitleg bijzonder vind en denk dat er andere manieren zijn om goed paardrijden te bevorderen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 07:46

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:
Het kostte mij echt wel drie jaar om goed met stang en trens te leren rijden. Komt veel nuance en verfijning bij kijken inderdaad.

Kende ook paarden die liever met S&T liepen dan met trens.

Maar goed, ontopic..ik vind dit een beetje het probleem verschuiven. Pas dan ook de proeven aan zodat er meer op een goede manier toegewerkt wordt naar verzameling. Zonder dat een paard aan de voorkant in een houding geforceerd wordt. Want dat kan met trens helaas ook gewoon.

Precies dit, het goed leren rijden met S&T kost tijd, moeite, zelfreflectie, geduld, geduld, geduld en nog eens geduld. En nu mogen mensen dat niet meer voor het oog van jury vanaf het Z laten zien, eigenlijk best bespottelijk.

Vanaf het Z2 kunnen de ruiters die willen, lekker voor het oog van de jury laten zien dat ze met S&T kunnen rijden. In mijn ogen heeft het stukje leren rijden met geen plaats in de ring. Het wijken of schouderbinnenwaarts leer of bevestig je ook niet pas in de ring.

@Veronica2, je mag toch gewoon thuis trainen met S&T? Dat hoeft toch niet per se op wedstrijd?

Verder eens met Noukie. De dressuursport wordt steeds bijgeschaafd, maar voor de martelwerktuigen in het springen gaan de oogjes dicht.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 08:26

denisesilver schreef:
Verder eens met Noukie. De dressuursport wordt steeds bijgeschaafd, maar voor de martelwerktuigen in het springen gaan de oogjes dicht.

Springen wordt ook wel steeds bijgeschaafd. Zit er iemand in de disciplinegroep? Misschien ligt daar ook wel een lijst met botten die per 1-4-2024 verboden gaan worden.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 08:45

Veronica 2, waar jij het hebt over de meerwaarde van SenT is dat vooral de economische meerwaarde, omdat een paard geschoold met SenT, meer geld zou kunnen opbrengen, het is niet zo dat uitzonderingen op de regel, de norm zijn.
Pas bij PSG gebruik van SenT toestaan in de proef, zou ik ook niet vreemd vinden. Basissport houden voor waarvoor die ooit bedoeld was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:12

Waarom zou leren rijden met S&T geen basis zijn?

Dat verbieden in de proef is een farce he? Mensen die de S&T misbruiken gaan er dan gewoon thuis mee rijden en misschien wel juist nog onvriendelijker. Vekeerd gebruik zwaarder afstraffen lijkt mij ook veel nuttiger.

Met goed S&T gebruik kun je je paard nog meer scholen, S&T geeft hele andere drukverdeling..geloof het of niet maar er zijn veel paarden dit fijner vinden dan alleen die trens die alleen op de mond en lagen in werkt.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 14-11-23 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:14

Spenk schreef:

Niemand verplicht het toch? Starten met trens mag al tot en met de GP bij de KNHS.

Ieder paard is anders, in het kader van paardenwelzijn is het alleen maar goed dat er een keuze is en dat men kan kiezen wat het beste bij zijn/ haar paard past.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:14

Eens met Noukie (en een paar anderen in dit topic), dit voelt als een regel voor de bühne. Ik denk dat consequent misbruik van ieder bit (stang of trens) afstraffen in de punten beter gaat werken dan het verbieden van de stang.
In mijn omgeving merk ik dat veel mensen geen idee hebben van hoe zo’n stang en trens werkt en soms überhaupt al in hun hoofd hebben zitten dat een bit een martelwerktuig is, dus twee bitten al helemaal horror is. Om vervolgens over het hoofd te zien dat hun paard (bitloos) zijn lichaam totaal niet goed gebruikt of hoe streng ze zelf eigenlijk rijden met hun ‘vriendelijke’ methode. Stang, trens, bitloos, hoe je het gebruikt zegt hoe streng het is.
Mijn mening over stang en trens is wel veranderd sinds ik er zelf mee kan rijden. Sowieso merk ik aan mijn paard dat ze het fijn vind en ook dat we qua training vooruit zijn gegaan sinds we 1 a 2 keer per week met S&T rijden. Zo fijn hoe subtiel mijn signalen nu kunnen worden en hoeveel makkelijker mijn paard los laat (Dit verschil merk ik overigens ook op de dagen dat ik op trens rij). Rijtechnisch vraagt het wel meer van de ruiter, dus ergens vind ik het ook wel een kwaliteit van de ruiter als die er correct mee om kan gaan (waarbij je natuurlijk ook zelf mag kiezen om bij trens te blijven). En daarom ook… mits er een goede correct opgeleide jury zit, heb ik juist liever dat een ruiter in t Z1, als die nog ergens in haar leerproces zit, al de feedback krijgt op incorrect gebruik van stang, dan veel later pas. Iets nieuws correct leren is immers makkelijker dan iets af moeten leren. KNHS gaat nu in op het proces van het opleiden van het paard, maar daarnaast hebben we ook nog het proces van het opleiden van de ruiter en die mis ik in dit verhaal.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:45

Zal het juist daar niet te vaak mis gaan? Incorrect stanggebruik heb ik echt veel gezien, maar geen woord erover op een coupon. Het was niet eens terug te zien in de punten. Dan moeten jury’s ook verantwoording gaan nemen lijkt mij.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:03

Roulette, maar die feedback krijgen ze toch? Alleen pas in het Z2 ipv in het Z1. Als men thuis met S&T willen rijden gebeurt dat toch wel, of ze nou Z rijden of B.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:04

Ik vind dat hele: maaaaar dit of dat is nog veeel erger dus waarom doen ze dit (S&T) zo'n rare manier van doen.

De KNHS heeft invloed, maar beperkte invloed.
Ze kunnen adviseren in wat je thuis kunt doen door artikelen via oa paard en sport, clinics en seminars. Dat doen ze op het moment volgens mij echt wel met een kritische blik op de inhoud. Daarnaast verzorge ze verplichte bijscholingen. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee maar volgens mij doen ze daar ook hun best om bestaande juryleden en instructeurs te overtuigen van 'de juiste' manier van rijden. Maar daar houdt wel aardig op. Wat je dan doet met de inbreng is aan de persoon zelf.

Daarnaast hebben ze wél directe invloed op een aantal zaken rondom een wedstrijd. Heel direct op tuigage. En indirect via toezichthouders en juryleden. Ook dáár zetten ze stapje.

Wat kunnen ze nu echt in alle redelijkheid nog revolutionair anders van ze verwachten? Misschien wat sneller, iets uitgesprokener etc. etc. Maar hoe moeten zij nou echt grote veranderingen inzetten?
Ze kunnen moeilijk bovenop ieder jurylid gaan zitten en al die vrijwilligers 'dwingen' zich precies zo te gedragen als ze goed dunkt. Of mysterie shoppers langs al hun instructeurs sturen en zo op te sluiten als ze 'verkeerd' les geven.
Of ja, dat kan in principe maar a. de kosten die daar bij horen lijken mij niet zo fijn en b. zo'n totalitaire macht lijkt me ook niet echt lekker.

Dus waar lijdt dat commentaar dan toe?
- doe maar niks, want je doet niet genoeg?
- doe meer, maar hoe dan? Wat verwacht je dan van een KNHS

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:18

denisesilver schreef:
Roulette, maar die feedback krijgen ze toch? Alleen pas in het Z2 ipv in het Z1. Als men thuis met S&T willen rijden gebeurt dat toch wel, of ze nou Z rijden of B.

Dit idd, ik ken helaas iemand in het L (die nog nooit hoger waren gestart) die thuis met stang en trens reden om te trainen voor het hogere werk -O-

Misschien is het een probleem verschuiven, maar hoe wil je mensen die thuis bezig zijn controleren? Zolang de FEI het verplicht kan je het als federatie moeilijk helemaal afschaffen, en zelfs dan zullen mensen het thuis nog gebruiken..
Dus blijf erbij dat dit een klein stapje in de goede richting geeft, ook de gedachte "ik mag z dus ik gooi nu uit het niets een stang en trens in" zal misschien iets minder vanzelfsprekend worden.

(overigens vind ik niet dat S&T perse slecht is, maar wel de gedachte van oh ik mag het nu gebruiken, dus ik ga het gebruiken, zoals Elisa zegt het kost ook tijd en ik denk door het in het Z1 af te schaffen kan je als je wil er langzaam naartoe werken, net als dat je zou doen bij oefeningen)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:51

Pol013, ik denk dat een KNHS vooral onder hun instructeurs ontzettend veel directe invloed kunnen hebben. Onder andere door bijscholingen etc., maar dan moeten de instructeurs dit wel willen, en moet de organisatie het kunnen en willen betalen EN moeten de instructeurs daar ook iets op kunnen pikken. Ik weet nog dat er een aantal jaar terug een kreupel paard tussen de dressuur demo’s liep, die gewoon door mocht lopen. Wie houdt je dan als organisatie voor de gek. Ook de bewoording rondom dit besluit schort aan een gedegen uitleg. Zoals anderen hebben gezegd; je rijdt niet naar verzameling door middel van je bit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:59

denisesilver schreef:
Pol013, ik denk dat een KNHS vooral onder hun instructeurs ontzettend veel directe invloed kunnen hebben. Onder andere door bijscholingen etc., maar dan moeten de instructeurs dit wel willen, en moet de organisatie het kunnen en willen betalen EN moeten de instructeurs daar ook iets op kunnen pikken. Ik weet nog dat er een aantal jaar terug een kreupel paard tussen de dressuur demo’s liep, die gewoon door mocht lopen. Wie houdt je dan als organisatie voor de gek. Ook de bewoording rondom dit besluit schort aan een gedegen uitleg. Zoals anderen hebben gezegd; je rijdt niet naar verzameling door middel van je bit.

Maar mensen denken dat wel. Die gooien er een stang en trens in om te verzamelen ipv op de correcte manier.

Niet dat ik echt het nut zie van deze regeling, want die mensen zullen of thuis er nog mee rijden of nog steeds denken dat verzamelen remmen met de hand is. Dus je moet het in de beoordeling aanpakken. De instructeurs is lastiger want lang niet allemaal hebben iets met de knhs te maken. De juryleden wel, dus extra aandacht aan correcte verzameling en correct gebruik van stang en trens is dan logischer.

Maar aan de andere kant snap ik ook dat de knhs zegt, dit is niet de bedoeling. Je moet kunnen verzamelen zonder stang en trens, of eigenlijk niet denken dat hard remmen verzamelen is. Dus dan maar verbieden en ruiters eerst laten 'bewijzen' dat ze het kunnen op trens.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:10

Mensen zullen thuis sowieso altijd allerlei twijfelachtige trainigsmiddelen en methodes toepassen, ook wordt er thuis nog vaak volop gereden op kreupele paarden etc :') maar het is IMO nog steeds een goede ontwikkeling dat KNHS er iets mee wil doen binnen hun invloedsgebied. En s&t verbieden is wel veel makkelijker te handhaven dan overal consequent jureren op hardhandig gebruik, in deze zin snap ik de achterliggende redenering wel :o

M.b.t. martelwerktuigen in springen, volgens mij is het reglement aanpassen een apart traject per discipline dus wie weet komt op dit gebied ook nog een positieve verandering. En zo niet (het is niet alsof ik nou zo veel vertrouwen heb in KNHS :+ ) dan laten we hier geen whataboutism feestje van maken, alle kleine beetjes helpen IMO ook als schiet het beleid in andere opzichten nog steeds tekort.

Moet zeggen dat er in de praktijk vooral met simpele trensjes wordt gesprongen, in deze zin lijkt me de stap om hefboombitten iig in de basissport niet meer toe te staan niet zo extreem groot.
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 14-11-23 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:13

Elisa2 schreef:

Dat verbieden in de proef is een farce he? Mensen die de S&T misbruiken gaan er dan gewoon thuis mee rijden en misschien wel juist nog onvriendelijker. Vekeerd gebruik zwaarder afstraffen lijkt mij ook veel nuttiger.

Met goed S&T gebruik kun je je paard nog meer scholen, S&T geeft hele andere drukverdeling..geloof het of niet maar er zijn veel paarden dit fijner vinden dan alleen die trens die alleen op de mond en lagen in werkt.

Honest question, maar als paarden die drukverdeling fijner vinden, is het dan geen betere stap om op een hefboom bit te rijden ipv er een tweede in te duwen? Ik kan me namelijk heel slecht voorstellen dat een dier zit te wachten op een mond vol metaal, maar dan moet ik er ook bij zeggen dat ik alleen ervaring heb met een simpele trens.

(Wat wel en niet binnen de wedstrijdring mag buiten beschouwing gelaten natuurlijk)

Ik heb tijdens een clinic namelijk ook een keer argumenten gehoord voor een enkel stang bit ipv een trens omdat ze daar beter op reageren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:20

JudithGigi schreef:
Elisa2 schreef:

Honest question, maar als paarden die drukverdeling fijner vinden, is het dan geen betere stap om op een hefboom bit te rijden ipv er een tweede in te duwen? Ik kan me namelijk heel slecht voorstellen dat een dier zit te wachten op een mond vol metaal, maar dan moet ik er ook bij zeggen dat ik alleen ervaring heb met een simpele trens.

(Wat wel en niet binnen de wedstrijdring mag buiten beschouwing gelaten natuurlijk)

Ik heb tijdens een clinic namelijk ook een keer argumenten gehoord voor een enkel stang bit ipv een trens omdat ze daar beter op reageren.

Dat mag dus niet. Qua hefboom mag je vanaf de Z een baucher bitje. Die komt lang niet in de buurt van een stang. Ook een pelham mag niet en enkel stang ook niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:37

Elisa2 schreef:

Ten eerste begrijp ik de basis 1 april 2024 niet zo. Waarom niet per 1 januari ofzo?

Maar enfin ik ben het wel met je eens Elisa, verkeerd S&T gebruik zie je in de proef zelf ook echt wel. Dan kun je daar in de puntentelling toch op afstraffen?
Mensen blijven er thuis toch wel mee doorrijden.

Wij zijn heel recent begonnen met S&T bij ons paard. Daarvoor had hij al zijn eerste wedstrijd gelopen in het Z1. Gewoon keurig met 2 winst. Ik was ook altijd zo van de basis moet eerst goed zijn voor we er S&T in gaan hangen als we dat al gaan doen. Z moet ook gewoon op trensje kunnen etc.
Op advies van onze instructeur. Ons paard wil nog wel eens de kaak niet helemaal loslaten en strak worden ook al is hij er achter goed bij; komt vaak ook omdat hij erg afgeleid kan zijn door dingen in de omgeving. Dus S&T geintroduceerd met een bitfitter. Dat ging echt zonder enig probleem. Hij geeft op geen enkele manier aan dat hij het vervelend vindt.
Hij laat makkelijker de kaak los en is op 1 of andere manier beter gefocust. Ik vind m ook veel losser door zijn lijf lopen. Mijn dochter rijdt ook alleen maar op trens nog. De stang hangt nog los erbij. Hij wordt nu 2 x per week met S&T gereden, waarvan 1 x met les. Blijkbaar werkt het door, want hij loopt nu ook fijner op alleen trens. Dus ja, als niet op wedstrijd gereden mag worden dan rij je er thuis mee, kan ik me zo voorstellen. Met of zonder starten maakt voor ons dan weinig verschil.
Maar kan ook heel goed zijn dat we 1 april de Z1 alweer uit zijn; dan maakt het allemaal niet meer uit.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:42

Babootje schreef:
Ten eerste begrijp ik de basis 1 april 2024 niet zo. Waarom niet per 1 januari ofzo?

Nederland heeft een indoor- en outdoorseizoen. Wijzig je iets per 1 januari, dan is er een wijziging in een lopend (indoor) seizoen. De nieuwe proeven gaan ook eigenlijk altijd in met start outdoorseizoen.

Nowiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:47

Ik zag onder het facebook bericht van de KNHS al zo veel reacties: 'snel doorstarten naar het Z2, we hebben nog tot april, tijd zat' en ga zo maar door. Nekharen gingen overeind..
Zelf vind ik het een goed iets dat het is aangepakt en ik hoop dan ook dat het bij het springen ook het eea wordt aangepast :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:48

Lithya schreef:
Babootje schreef:

Nederland heeft een indoor- en outdoorseizoen. Wijzig je iets per 1 januari, dan is er een wijziging in een lopend (indoor) seizoen. De nieuwe proeven gaan ook eigenlijk altijd in met start outdoorseizoen.

Ah ja logisch ook. Iets met selectiewedstrijden ook :D
Even niet nagedacht.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:51

Laatst zoon rondje Z1 gestart. Wij doen dit puur voor de lol, onze eventer denkt er vast anders over.
Internationaal eventing mag pas vanaf de 3* stang en trens worden gebruikt. Wij zien er het nut niet van. En wat staat er onder het protocol?
Met S en T komt dit paard vast veel beter tot zijn recht‍♂️

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:54

Nowiexx schreef:
Ik zag onder het facebook bericht van de KNHS al zo veel reacties: 'snel doorstarten naar het Z2, we hebben nog tot april, tijd zat' en ga zo maar door. Nekharen gingen overeind..
Zelf vind ik het een goed iets dat het is aangepakt en ik hoop dan ook dat het bij het springen ook het eea wordt aangepast :j

:D :D Ik snap je reactie.
Maar ik snap niet wat er nu mee beoogd wordt. Verkeerd stang gebruik ga je er niet mee voorkomen.
Dat zie je juist in de wedstrijd wel en dan is er juist de gelegenheid om daarop af te straffen.
De meesten komen Z1 ook wel door zonder S&T.
Op wat er thuis gebeurt is alsnog geen zicht. Ik vind t ook wel een beetje een schijnmaatregel.
Maar ik laat me graag uitleggen wat hiermee beoogd wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:15

JudithGigi schreef:
Elisa2 schreef:

Omdat je in de dressuur met een contactteugel hoort te rijden, dus je rijdt eigenlijk altijd op de trens. (als je het goed doet)
Alleen een hefboombit is veel te grof en dus veel dieronvriendelijker.