Hooi los voeren of in slowfeeder, wat is het beste voor het paard?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Hooi los voeren of in slowfeeder, wat is het beste voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:15

Tja, dat is lastig, lies, de mijne knabbelen wel eens wat tussendoor, maar het stro is eigenlijk nooit op. Soms eten ze er helemaal amper van. Bovendien, als ze meer of minder nodig hebben, heb ik de mogelijkheid om de tijden te verkorten óf te verlengen (bv als het écht koud wordt buiten) :Y) .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:29

Zit er wel genoeg voeding in je hooi dan? Ik merk dat ze hier ook blijven eten bij arm hooi (laag in energie en eiwit). Met eiwitrijker hooi, zijn ze sneller verzadigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:32

Soms heb je niet veel andere keuze dan arm hooi. Als ik mijn paard rijker hooi geef dan eet die zich dood.

Sommige paarden zijn nu eenmaal dikke vreetzakken en stoppen nooit. Mijn paard eet ook door zomers op het gras waar alle anderen allang vol zitten. Er zit geen rem op :=

En ja paard krijg gewoon een fatsoenlijke vitaminebrok (marstall) en hij krijgt eiwitpoeder en luzernebrok bij voor de eiwitten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:41

Hier net zo een als Lies. Hysterisch geobsedeerd door eten. Hooi is prima. De andere 2 hebben er ook geen last van. Daarom heeft deze nu dus de Feedingmaster en dat is echt een enorme verbetering.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:59

Spenk schreef:
Soms heb je niet veel andere keuze dan arm hooi. Als ik mijn paard rijker hooi geef dan eet die zich dood.

Sommige paarden zijn nu eenmaal dikke vreetzakken en stoppen nooit. Mijn paard eet ook door zomers op het gras waar alle anderen allang vol zitten. Er zit geen rem op :=

En ja paard krijg gewoon een fatsoenlijke vitaminebrok (marstall) en hij krijgt eiwitpoeder en luzernebrok bij voor de eiwitten.

Jaren op een rij eiwit en suiker arm hooi gehad.
Mijn tinkers eten altijd.

Dit jaar hoog in suiker en eiwit. Zoals veel 1e snede dit jaar.

Ze zijn minder hongerig en mijn merrie zelfs wat afgevallen.

Dus mijn angst van het hooi dit jaar lijkt me niet meer helemaal terrecht.

Uiteraard kan ik mijn vreters niet onbeperkt hooi geven. Dat zal nooit gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:34

Mijne krijgt daar helaas koliek van als het hoog in suikers zit dus dat gaat niet.

Onbeperkt gaat hier ook zeker niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:48

Oh nee dan houd het zeker op...

Hier gaat het enkel om gewicht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:06

Voermachine zou mijn ding niet zijn, maar kan me wel voorstellen dat anderen het fijn vinden :)

Ik ga gewoon voor hooinetten. Met een kleinere maaswijdte, armer hooi of zelfs voederstro zijn er eigenlijk geen gezonde paarden waar je het daarmee niet red. Hier jaren naar een steeds kleinere maaswijdte gegaan. Toen ze uit de 25mm weer hele plukken trokken (ponies, dus dan weet je het wel...) overgeschakeld op 20mm netten en daar jaren mee gevoerd. Sinds vorig jaar ofzo ben ik gestopt met de 20mm netten en krijgt Rena gewoon los hooi in de kunststof kuubskist voerbak. Beestje is rond de 30 dus mag vreten zoveel ze wil inmiddels :D

Maar ik ben het losse hooi wel heel erg zat nu, omdat madam het er elke keer uit kiept waardoor we een soort hooi-wedstrijdje aan het houden zijn...ze staat nu elke keer zonder hooi omdat ze het terug kiept in de naastgelegen stal die we als hooiopslag gebruiken.... -O-

Dus heb een stuk net met 10cm mazen besteld nu om het hooi beter in de bak te houden. Maar dat ze er wel lekker makkelijk uit kan eten.